Sneeuwzekerheid

We gaan al enkele jaren naar Le Grand Massif in de paavakantie. We overwegen om eens te veranderen.
We dachten aan het skigebied in Oostenrijk Fiss-Ladis-Serfaus. Maar hoe zit het daar over het algemeen met de sneeuwzekerheid begin april ? Te riskeren of toch beter gewoon Frankrijk ?

Als je net zoveel geluk hebt als in Las Vegas dan komt het goed!☃️☃️☃️

LA NORMA😍☃️

dubbel

*bericht bewerkt door piraat op 05 aug 2017 17:13

ehm, ik zou persoonlijk le grand massif al niet beschouwen als super sneeuwzeker in die periode. Als ik even kijk naar sneeuwgeschiedenis van beide gebieden denk ik niet dat SFL moet onder doen qua sneeuwzekerheid die periode.

De vraag oostenrijk of frankrijk op het gebied van sneeuwzekerheid in de paasvakantie vind ik overigens ook een non-vraag. Beide landen hebben gebieden die prima zijn in die periode. ( ‘beter’ dat SFL of le grand massif overigens).

oostenrijk: gebieden als Solden; ischgl, overtauern
frankrijk: l3v, paradiski etc.

*bericht bewerkt door piraat op 05 aug 2017 17:13

Zekerheid heb je nooit (tenzij je naar gletsjer trekt). Kijk gewoon naar de prima kansberekeningen die deze site geeft voor de verschillende gebieden.
Over SFL dan: ik was er afgelopen seizoen begin maart en toen al was het beneden 1800 meter niet vet meer. Was wel een slecht seizoen natuurlijk. Twee seizoenen geleden hebben we daar wel prima kunnen skiën in het paasverlof maar toen hadden de Alpen een week voordien redelijk wat sneeuw gehad.

To ski or not to ski, that is not a question

In SFL ligt een groot deel van de pistes op het zuiden en hebben het in het voorjaar al snel erg zwaar.
Gebieden als Ischgl, Obertauern en de Franse gebieden als Trois Vallées of Espace Killy kan ik wel aanraden in die periode.

Sommige stukken van het gebied (Masner, Scheid, Lazid, Fisser Nordseite) zijn zelfs in slechte winters (zoals afgelopen winter) nog heel goed, andere stukken (en dan vooral de verbindingen tussen Serfaus en Fiss) kunnen problematisch zijn door hun vrij zuidgerichte ligging.

SFL heeft de laaste jaren wel behoorlijk geïnvesteerd in kunstsneeuwvoorziening, waardoor de problemen zelfs in slechte winters toch binnen de perken blijven.

Wil je echter (quasi-)garantie op goede sneeuw zonder naar een gletscher te trekken dan zou ik eerder Ischgl aanraden: gemiddeld genomen liggen de pistes een stukje hoger, zijn er veel minder pistes die last hebben van de zoninstraling en de kunstsneeuwvoorzieningen zijn (voorlopig nog) een niveau hoger dan in SFL.

Langs de andere kant zal SFL minder druk zijn dan Ischgl in die periode.

Je kan in die prijsklasse en regio eventueel ook St. Anton of Lech overwegen: weliswaar minder goede kunstsneeuwvoorzieningen dan SFL en zeker Ischgl, maar op het eind van het seizoen wordt dat gecompenseerd door de grotere hoeveelheden sneeuw die er op een seizoen rond de Arlberg vallen.

Anyway, als je vergelijkt met Le Grand Massif dan zou ik mij echt geen zorgen maken over de sneeuwkwaliteit: begin april zou die normaalgezien in de hogere Oostenrijkse gebieden zoals SFL beter moeten zijn

Kunstsneeuw mag in SFL slechts tot half januari gespoten ook. Veel pistes op het zuiden betekent sowieso dat je vanaf eind maart onder de 2000 meter op linten skiet. Dit jaar hadden ze het moeilijk met de late Pasen en warme voorjaar, wat vrij veel gesloten pistes inhield. Pistes op de noordkant en masner blijven dan weer wel lang goed. Ik zou last minute beslissen en tenzij dit niet mogelijk is een boven genoemd gebied uitzoeken

*bericht bewerkt door Timski10 op 05 aug 2017 18:15

Kunstsneeuw mag in SFL slechts tot half januari gespoten ook.

Waar haal je dat vandaan??? Zolang de buffercapaciteit (en dat is door nieuwe bekkens behoorlijk wat) niet op is mogen ze verder spuiten.

Laat in het seizoen vond ik KitzSki en de 4-Berge Skischaukel ook verrassend goed trouwens.
Verder geldt dat de meeste Oostenrijkse gebieden zolang er niet uit de algemene watervoorziening getapt hoeft te worden er tot halverwege februari gespoten mag worden, maar dat de meest geschikte periodes daarvoor vooral in december en januari zijn, en dat er na halverwege januari slechts sporadisch wordt opgespoten.
Dit gebeurd met name om te voorkomen dat er in het voorjaar nog lang witte linten blijven liggen die het natuurlijk verloop van het voorjaar op floragebied verstoren.

De laatste jaren is gebleken dat skigebieden juist aan het einde van het seizoen goed in staat zijn om pistes open te houden. Voor een dalafdaling ben je in SFL zeer afhankelijk van het weer kort voor en tijdens je geplande vakantieperiode. Maar de hogere pistes (Masner, Fisser Nordseite) zullen zeker en vast nog goed zijn rond die periode.

Zoals aangegeven hierboven zijn er Oostenrijk zeker alternatieven die net zo sneeuwzeker zijn, Ischgl zou mijn eerste keus zijn daarbij. St Anton/Lech in Vorarlberg ook. Montafon zou in April meer een gok zijn en wellicht te laag liggen waardoor je mogelijkheden beperkt zijn.

Voordeel van SFL is dat als het onverhoopt tegen mocht vallen, je aan de andere kant van het dal de Kaunertaler Gletscher hebt liggen die vaak een stuk rustiger is dan de meer bekende (en grotere) gletschers in Oostenrijk.

Afgelopen begin april naar SFL geweest. Prima te skiën met in het dal vrij snel waterige papsneeuw. Heerlijke pistes op de noordelijke kant van de berg.

Kunstsneeuw mag in SFL slechts tot half januari gespoten ook.

Waar haal je dat vandaan??? Zolang de buffercapaciteit (en dat is door nieuwe bekkens behoorlijk wat) niet op is mogen ze verder spuiten.

Skiwi op 5 aug 2017 20:27

Is mij verteld door onze gastvrouw die zelf bij de bergbahnen werkt. Zou zo afgesproken zijn dat er vanaf eind januari niet meer bijgespoten wordt ivm milieu. Heb er eerlijk gezegd nooit op gelet, dus ik zou zeggen: hou het in de gaten komende winter.

Kunstsneeuw mag in SFL slechts tot half januari gespoten ook.

Waar haal je dat vandaan??? Zolang de buffercapaciteit (en dat is door nieuwe bekkens behoorlijk wat) niet op is mogen ze verder spuiten.

Skiwi op 5 aug 2017 20:27

Is mij verteld door onze gastvrouw die zelf bij de bergbahnen werkt. Zou zo afgesproken zijn dat er vanaf eind januari niet meer bijgespoten wordt ivm milieu. Heb er eerlijk gezegd nooit op gelet, dus ik zou zeggen: hou het in de gaten komende winter.

Timski10 op 6 aug 2017 23:59

Mogelijks, wellicht stoppen ze vanaf februari zoveel mogelijk met systematisch besneeuwen omdat dan normaalgezien de basis moet gelegd zijn en er ook voldoende ‘depots’ zijn aangelegd om het eind van het seizoen comfortabel te halen.
Maar ik vermoed dat ze ook daarna nog kunnen spuiten (wettelijke dacht ik tot ergens in maart) als dat echt noodzakelijk zou blijken om

Ik heb de kanonnen in sfl eind februari echt nog zien spuiten… Dit was 2 jaar geleden.

*bericht bewerkt door moderator op 07 aug 2017 21:11

Plaats een reactie