Tignes of Valtho (16 december)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes - Val d'Isère

Dag iedereen,

Normaal gezien plannen wij onze eerste skireis van het seizoen altijd pas eind januari. Gezien omstandigheden kan mijn vriendin dit jaar enkel in December gaan en een jaartje overslaan ziet zij ( uiteraard ;) ) niet zitten. Aangezien de franse vakanties dit jaar laat beginnen lijkt de week van 16 December ons het beste uitgangspunt.

Ik weet dat beide gebieden hoog liggen en qua sneeuwzekerheid ongeveer hetzelfde zullen zijn. Ik weet ook dat veel afhangt van of de winter dit jaar eindelijk wél eens op tijd wil beginnen.
Mijn vraag gaat dan ook meer over de hoeveelheid mogelijkheden / geopende pistes er doorgaans is rond die tijd. Ook wat betreft drukte op de pistes zou ik graag wat meer inzicht krijgen. ( mijn plezier op de piste stijgt exponentieel met elke persoon minder).

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 07 aug 2017 06:54: Goede subforum geplaatst

Ik heb de afgelopen 2 jaren in L2A gezeten rond die periode, zelfs met de +15 graden rond kerstmis was ruwweg alle niet zuidhellingen boven 2000 meter wel open.
Ik kon wel mijn ski’s om de 2 dagen gaan waxen en bijslijpen.

edit: Al denk ik wel dat L2A makkelijker sneeuw krijgt dan Les Trois valle, maar hou me daar niet op vast.

*bericht bewerkt door Anon5710 op 07 aug 2017 09:11

De week voor de kerstvakantie zal vrij rustig zijn. Je hebt ook nog het voordeel dat daardoor de pistes in goede conditie blijven ook omdat het niet druk is. Tignes of Val Thorens? Qua pisteplan en hooggelegen pistes zou ik voor Val Thorens kiezen.

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Deze beide gebieden ontlopen elkaar niet zoveel qua sneeuwzekerheid en geopende pistes. In Tignes / Val d’Isere heb je kans dat de retour d’est voor wat extra sneeuw zorgt aan de Val d’Isere zijde. (Laatste seizoenen vaak flinke retour d’ests in het najaar) Verder vind ik de kunstsneeuw kwaliteit in Tignes altijd erg goed. Verkijk je ook niet al teveel op de hoogte die zegt niet alles. Vorig jaar lag er meer sneeuw in Val Cenis dan in de hogere gebieden met Kerst.

Je kunt voor de week ook nog even afwachten en pas in November boeken. Die week zal nog erg rustig zijn. En je vindt altijd wel wat. Dan kun je naar de gebieden met de meeste natuursneeuw, als het in november al hard gesneeuwd heeft.

Dit allemaal gezegd hebbende blijft half-december altijd een erg spannende week.

Click. Click. Peace

De laatste jaren waren in Val Thorens rond deze tijd alle liften behalve de Glacier lift geopend. De meeste pisten behalve Glacier en Combe de Caron zijn dan open. Omdat 10 december de verbindigen met de andere valleien openen heb je eventueel al de mogelijkheid om 3 Valleien te skiën. Zelf ben ik de laatste jaren rond die tijd in Les Meuires geweest en heb tot de opening van L3V steeds in Val Tho geskied. Om een indruk van de situatie te krijgen zoek de interessante data eens op: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Ik ben t wel met @Rogier eens, als je enigszins kan wachten met boeken, wacht dan. Volgens mij is half december op zich heel spannend, maar meer spannend in waar de sneeuw valt dan of er sneeuw valt…Daarnaast is het echt heel rustig dan volgens mij, dus is er altijd wel accommodatie te vinden.

Gaat de keus echt sec tussen Trois Vallees en Val d’Isere? Gebieden als Cervinia, Obergurgl, Obertauern zijn volgens mij ook wel relatief sneeuwzeker half december…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 Om dat rijtje aan te vullen met Sestriere (Heel Via Lattea), Serre Chevalier, heel zuid tirol (kunstsneeuw) etc etc…

Click. Click. Peace

Zou ook voor de last minute gaan in dit geval. Vanaf laatste week november weerberichten en sites/social media in de gaten houden van verschillende gebieden (niet alleen tignes/valtho) en dan een paar dagen van tevoren boeken bij het gebied met de beste condities en meeste pistes open.

alvast bedankt voor de tips iedereen!

De reden dat we kiezen voor valtho of tignes is omdat er voor die periode pakket reizen te boeken zijn voor zo’n 350 euro inclusief skipas en busreis. Voor gebieden als solden/ obertauern etc. zitten we bijna aan 3x die prijs.
Aangezien wij nog student zijn ( en 3 keer wintersport per jaar een dure hobby /verslaving is) proberen we het toch zo goedkoop mogelijk te houden.
Vanwege het boeken van de busreis is last-minute ook wat moeilijker, bussen zitten jammer genoeg nog al eens vol.

daarom dus onze keuze voor 1 van deze 2 gebieden. Les deux alpes zou ook zomaar kunnen, alleen vind ik dat het zowat het saaiste gebied waar we al zijn geweest.

@piraat Duidelijk verhaal! Als je de keuze nu moet maken dan kan je met deze twee gebieden eigenlijk niet missen.

Click. Click. Peace

Ahh helder, dat beperkt in gebieden wel een beetje maar dan snap ik 't wel…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dan zou ik voor Tignes Val d isere gaan met keuze uit 2 Gletsjers en de meeste pistes liggen boven de 2000 meter

Ik denk eerlijk gezegd dat in die periode de capaciteit/kwaliteit van de kunstsneeuwvoorziening belangrijker is dan de hoogte.

In ValTho liggen de pistes trouwens ook ruim boven 2000m, dat maakt dus geen verschil denk ik

Groot voordeel van ValTho in december is dat het dorp vrij hoog op een zuidgerichte flank ligt waardoor er toch nog wel zonlicht doorkomt.

Tignes ligt in december nagenoeg heel de dag in de schaduw van de Grand Motte, Val d’Isere in die van de Solaise

*bericht bewerkt door Skiwi op 07 aug 2017 22:21

bedankt voor de tips @skiwi!

Weet iemand of er noemenswaardige verschillen zijn qua kunstsneeuw tussen de twee? ik kan niet direct kaartjes vinden waar deze op staan aangegeven.

Als de verbindingen met de andere delen van 3VL dicht zijn. Dan kan je alleen in VLT blijven. Ik kan me voorstellen dat je na 2 a 3 dagen VLT wel klaar bent. In Tignes Val d Isere heb je meer mogelijkheden qua sneeuwcondities. En als deze goed zijn , dan heb je ook meer ski mogelijkheden. Tignes pakt sneeuw uit het noorden en westen. En Val d Isere uit het zuid oosten. Plus 2 Gletsjers tot 3400 meter. Elk afzonderlijk deel van deze 2 gebieden zijn nog uitdagender dan VLT in zijn geheel. Als ik dan op dit moment een gok moet maken waarbij ik meer op safe moet spelen. Dan kies ik Tignes.

@Jamie010

Ook waar, 't mag duidelijk zijn dat je niet een slechte keuze kunt maken, hé ;)

Persoonlijk ben ik zelf meer fan van Espace Killy dan van Trois Vallées, maar dan wel pas vanaf eind februari, daarvoor zijn beide veel te koud…

Vorig jaar die periode in val d’isere gezeten. Was top. Denk dat 80% van de pistes open was en geen volk.

En meestal rond die periode ook wereldbeker skiën ter plekke wat best leuk is om eens te zien.

Ik zou zo opnieuw gaan.

@Skiwi daarom heet het ook wintersport, extra laagje aan en genieten maar :)

@Jamie010 Tsja, ik zat vorig jaar in Val Tho met 's ochtends -24° dat komt het skiplezier echt niet ten goede. Liever -5 toch?

Click. Click. Peace

Tuurlijk is min 5 ideaal. Ik zat vorig jaar ook met min 20 in Tignes en min 15 in de middag… Je biertje bevroor in de zon. Het dikke pak verse sneeuw, en de helderblauwe lucht maakte heel veel goed. Als je afhankelijk bent van een bepaalde week, dan heb ik liever kou en sneeuw, dan slechte sneeuwcondities.

@Jamie010 Daar zijn we het helemaal over eens. ;-)

Click. Click. Peace

Nogmaals bedankt iedereen, het wordt tignes!
Vak tho zal vermoedelijk voor de shortski begin april zijn.

Plaats een reactie