Wat is nou het een goede ski? Ik zie door de bomen het bos niet meer

Ik ben op zoek naar ski’s, ik ski al heel lang maar heb nooit eigen ski’s gehad, nu wil ik ze graag aanschaffen maar ik zie door de bomen het bos niet meer eigenlijk…

Ik zoek een fijne piste ski, ervaring: +/- 25 jaar en dan 1 tot 2 weken per jaar, ga haast niet buiten de piste.
Vorig jaar had ik een fijn paar gehuurd van Völkl, maar ik weet helaas niet meer welk type het was…

Kan iemand me op weg helpen? :-)

Je gewicht, lengte, en voorkeur voor soorten bochten (klein, groot, geslipt, gesneden) zouden helpen, evenals iets over hoe sportief/agressief/krachtig je stijl is.

Misschien komend seizoen nog eens huren met aankoopoptie? Toevallig geen foto genomen waar de ski op staat die je vorig jaar leuk vond?

Das idd wel handig :-)

ik wil graag ski’s van lengte 155, gewicht: 70 kg, voorkeur voor bochten is wisselend: klein/groot en gesneden. Sportieve skier, niet agressief, gewoon relaxed :-)

Als je ski’s van 155 wil is er niet zo veel keus. Dames- of jeugdski’s zijn er dan een aantal.

Maar ik vraag toch nog even door: waarom ski’s van die lengte? Voor iemand onder 160 lijkt me dat niet zo ingewikkeld om te begrijpen, maar we kennen je lengte niet… En het nadeel van ski’s in die lengte is dat ze gemaakt zijn voor mensen die niet zo groot zijn, en niet zo zwaar als 70 kg (op de race-ski’s na dan, die kunnen die gewichten prima handelen). Dus je kan door per se die lengte te willen wel eens echt inleveren op belangrijke kwaliteiten als stabiliteit en grip.

EDIT: ik zie in je profiel dat je favoriete kledingmerk Roxy is. Dus ik ga er voor het gemak vanuit dat je een vrouw bent ;)

Dan denk ik dat mensen als @Elisabeth101, @Sheila, @Jst81, @Maartje, @Elly3 je helpen, die kennen meer damesski’s dan ik (en zoals eerder aangegeven: in die categorie ga je denk ik terecht komen als je ski’s van 155 wil).

*bericht bewerkt door GiGi op 15 aug 2017 13:41

Ik kan alleen maar zeggen, ga testen. Het nieuwe materiaal voor komend seizoen zal binnenkort wel beschikbaar zijn in bijv het test center van Snowworld Zoetermeer.
Qua lengte ski; staar je niet blind op een bepaalde lengte. De lengte van je ski zal afhangen van je eigen lichaamslengte, gewicht, ervaring en wat je wil, zoals ook @GiGi aangeeft. Ter illustratie, ik heb zelf de Salomon Enduro XT800 allmountain ski in lengte 168 cm. En dat terwijl ik zelf 171 cm lang ben en ong 80 kg weeg.
Een fijne piste ski voor gevorderden vind ik zelf de Atomic XTI (zie: https://shop.atomic.com/en/products/redster-xti-xt-12-aa1831…). Maar het valt of staat met testen en zelf voelen wat je prettig vind skieen.

Ik sluit me aan bij @Sheila en de opmerkingen van @GiGi over de lengte.

Je schrijft dat je een gevorderd skiër bent, waarom zo’n korte ski’s dan? Ik zou in jouw geval eerder voor een ski richting lichaamslengte gaan gezien je gewicht van 70KG. (ik ben 1.70 m en circa 63 kg en mijn ski’s zijn 170cm)
Ik ben zelf geen fan van de atomic dameslijn, zoals de cloud-serie. Maar de genoemde Redster xti daarentegen wel ;)
De beste ervaringen heb ik zelf met de salomon ski’s (de W-max 12 bijvoorbeeld). Maar de keuze voor een ski is nogal persoonlijk en met de beperkte info die we van je hebben, lastig om advies te geven.

Ga dus inderdaad eens testen bij bijv. Duijvestein. Of kies ervoor om op vakantie te gaan testen en daar over te gaan tot koop.

*bericht bewerkt door Jst81 op 15 aug 2017 14:10

Nou ik ben idd maar 1.60 meter dus vandaar de lengte @Jst81 en @GiGi dus met langere ski’s kan ik gewoon niet zo goed uit de voeten.

*bericht bewerkt door fvanveer op 15 aug 2017 14:29

@GiGi en die Atomics van mij dan. Klinkt wel als een leuke ski voor TS…
@fvanveer ik heb zelf de afgelopen 2 jaar op de Atomic Affinity Storm model 2016 geskied. Voor mij is ie wat te kort met 159 cm. Wij wegen wel ongeveer hetzelfde. Het is een ski die gewoon heel makkelijk te skien is onder alle onstandigheden. Vooral bedoeld voor cruise snelheid. Mocht je geinteresseerd zijn om ze over te nemen voor een leuk prijsje dan stuur gerust een bericht.

Ik zou dan een keer samen naar Zoetermeer gaan om die Atomics van @Elisabeth101 eens te proberen, en nog wat andere ski’s via Duijvestein

Zou zeker geen cloud van Atomic nemen, te licht, je skiet daar al te lang voor.
Ik heb vorig jaar 2 modellen uitgekozen en geprobeerd, Atomic xti 164 en de Salomon W max.164cm
Deze liggen dicht bij elkaar qua kunnen, grote en kleine bochten, hobbels gaat goed, goede rebound en net niet te zwaar om de hele dag op kracht te moeten skiën. een echte piste ski.
Mijn oude skies zijn de Atomic SL 11 een slalom ski.
Mijn lengte is 1.68 m en weeg 58 kg. en bijna 63 jaar ;) ski lengte heb ik 164 met name voor de radius. Ze skiën echt fijn.
Ik zou zeker in de Alpen de ski eerst uit proberen als je ze koopt betaal je geen huur.
Probeer voor je zelf drie modellen uit te zoeken die je wil gaan testen dat scheelt dan daar weer een hoop twijfel en bomen in het bos :) en wat de lengte betreft zou ik dan voor minimaal 159 gaan aangezien je gewicht, en ik denk dat je op 162/164 ook nog mee uit de voeten kan.

*bericht bewerkt door Elly3 op 15 aug 2017 17:35

Dienten Die Alte schule

^^ook lichtere ski’s zijn tegenwoordig heel sportief te skien, denk Head Super Joy en Volkl Flair SC. Het idee dat een alleen een zware ski sportiever te skien is, is achterhaald wat mij betreft. Waarom zou je blijven hangen in ski ontwerpen van 4 a 5 jaar oud (zoals de xti en salomon w-max). Ik ben groot voorstander van de lichtgewicht revolutie! ;) Maar goed, het is denk ik ook wat je gewend bent en zelf fijn vindt.

Testen is sowieso het beste!!

@elisabeth101, huh dacht ik, ik heb een nieuwe ski geen 5 jaar oud model,
maar ik heb niet de w max maar de X max x10 ;) weet ik toch niet eens meer zeker, maar heb mijn dochter geappt of ze even op zolder wil kijken :D
Buiten dat de modellen al ouder zijn en ze al een paar jaar mee gaan op de markt zegt toch ook wat over de ski.
Als het geen fijne ski’s waren hadden ze al wel gestopt met de productie, worden dan ook niet verkocht
Ik vindt idd een lichtere ski niet fijn skiën. dus gewoon uit proberen @fvanveer

Dienten Die Alte schule

Ik sluit me aan bij @Elly3. Geef mij maar een iets ‘zwaardere’ solide voelende ski met houten kern al dan niet versterkt met titanium.
En er zullen vast uitzonderingen zijn, maar ben helaas niet in de gelegenheid om alles uit te proberen ;)

Ik heb persoonlijk dus niets met de atomic en head dameslijnen, veel te slap en weinig rebound.

Straks gaar iemand nog de Atomic Redster Edge GS noemen. Foei.

Oh wacht… de Atomic XTI is de Redster Edge.

😉

Bedankt voor de tips! Ik ga in September eens testen idd :-)

lol @GiGi

Nouja ik noemde die 2 modellen van Head en volkl specifiek voor hun combi lichtgewicht en sportiviteit. Met als kanttekening dat de Head wel echt een stuiterbak is, echter wel het meest lengtestijf van allemaal. De salomon w-max 12 is een heel mooie sportieve damesski, meer een traditionele ski, wat zwaarder en pittiger maar skiet echt goed…Atomic cloud zou ik ook niet aan beginnen…Elan insomnia vond ik maar nerveuze ellende. En verder…K2 ben ik fan van, makkelijk waar nodig en sportief waar nodig maar heb al een tijdje geen damesmodellen geskied. Fischer heeft ook damesmodellen maar kun je helaas nergens testen…nouja wie weet heeft TS wat aan dit lijstje.

^^ook lichtere ski’s zijn tegenwoordig heel sportief te skien, denk Head Super Joy en Volkl Flair SC. Het idee dat een alleen een zware ski sportiever te skien is, is achterhaald wat mij betreft. Waarom zou je blijven hangen in ski ontwerpen van 4 a 5 jaar oud (zoals de xti en salomon w-max). Ik ben groot voorstander van de lichtgewicht revolutie! ;) Maar goed, het is denk ik ook wat je gewend bent en zelf fijn vindt.

Testen is sowieso het beste!!

elisabeth101 op 15 aug 2017 18:45

Wat versta je onder sportief skien?

Ik vind de damesmodellen ski’s te licht om goed druk te houden bij hogere snelheden, het gevoel dat ik niets onder m’n voeten heb. Dit geeft mij juist GEEN vertrouwen.
Een gewone (alsin niet specifiek dames) pisteski met een gemiddelde radius, kun je denk ik prima mee uit de voeten. Bijvoorbeeld de Atomic XTI, of Redster Edge, Head ispeed. Daar kun je zowel korte als lange bochten mee snijden itt een ski met een kortere radius. Hier zijn lange bochten volledig gesneden skien niet mogelijk…

Dus, ski’s testen (bv. de skis die ik hierboven noem), de dames ski’s links laten liggen (als je sportief wil skien) en een ski pakken in iets minder dan je lichaamslengte tot lichaamslengte (ik ben zelf 163 en heb Head Ispeed Pro in 170), vanwege je voorkeur voor sportief skien.

De definitie van sportief is inderdaad wel een dingetje denk ik. Je hebt “sportief” zoals de gemiddelde nederlander skiet (weekje per jaar en vaak in de veronderstelling zijn dat ze heel wat kunnen) en je hebt echt sportief, mensen zoals jijzelf, die het hele jaar trainen en bezig zijn met skien. In dit geval bedoelde ik de eerste categorie. Ik denk dat die prima uit de voeten kunnen met een goeie damesski, mits de lengte voldoende is. Plezier staat dan toch vaak voorop.

Een goede ski, is de ski waar jij het lekkerste mee skied, Maw testen en diverse shops mailen of langs gaan voor advies.

echte mannen lopen naar boven,

De definitie van sportief is inderdaad wel een dingetje denk ik. Je hebt “sportief” zoals de gemiddelde nederlander skiet (weekje per jaar en vaak in de veronderstelling zijn dat ze heel wat kunnen) en je hebt echt sportief, mensen zoals jijzelf, die het hele jaar trainen en bezig zijn met skien. In dit geval bedoelde ik de eerste categorie. Ik denk dat die prima uit de voeten kunnen met een goeie damesski, mits de lengte voldoende is. Plezier staat dan toch vaak voorop.

elisabeth101 op 15 aug 2017 22:52

Sportief zoals de gemiddelde Nederlander skiet, dan skiet “iedereen” dus sportief?

Er zijn anders genoeg prutsers die net iets harder gaan dan het gemiddelde die hun skistijl “sportief” noemen. ;)

Er zijn anders genoeg prutsers die net iets harder gaan dan het gemiddelde die hun skistijl “sportief” noemen. ;)

RRski op 16 aug 2017 08:39

Precies dat ja… als men onder “sportief skien” “skien zoals de gemiddelde Nederlander doet” verstaat, jeetje wat is NL dan een goed wintersportland…

Ik denk dat de meeste skiers een handje hebben van zelfoverschatting. Als ik het aantal profielen op wintersporters.nl met niveau ‘pro’ zie krijg ik toch vaak last van plaatsvervangende schaamte.

Ik denk dat de meeste skiers een handje hebben van zelfoverschatting. Als ik het aantal profielen op wintersporters.nl met niveau ‘pro’ zie krijg ik toch vaak last van plaatsvervangende schaamte.

IkBakErNiksVan op 16 aug 2017 09:15

Ja idd en dat zijn vooral de mensen die alleen in de winter hier een weekje op het forum zitten en vragen stellen waarvan je denkt van als je enigzins iets ervaring hebt met wintersport moet je dat gewoon weten. De vaste kern die hier ook in de zomer veel op het forum zit en vaak meerdere keren op een jaar gaan en ook zomers nog regelmatig oefenen heeft een veel hoger niveau, maar volgens de profielen vaak een minder niveau zoals gevorderd…

Born to Ride

^^bovenstaand is wat ik bedoelde. De meeste Nederlanders bestempelen zichzelf al gauw als sportief skiend en hebben geen benul van wat het betekent om echt sportief te skien. Dus als iemand al 25 jaar ski’s huurt en blijkbaar geen uitgesproken wens heeft wat voor type ski ze graag skiet, concludeer ik daar uit dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft.

Off topic. Soms begrijp ik ook niet helemaal waarom er zo wordt afgegeven op damesski’s. Een Kenja en kendo zijn exact dezelfde ski en een Blizzard brahma ca is ook gewoon een paar Black pearls. Zijn toch ook niet de eerste de beste. Beetje vooroordeel misschien of wellicht was dat een paar jaar geleden anders. Volgens mij zijn we het shrink it and pink it stadium wel voorbij.

Sommige damesski’s zijn inderdaad uniseksmodellen die (ook) in kortere lengtes worden gemaakt en met een andere print. Er zijn echter ook hele lijnen speciaal voor dames ontworpen. Die zijn dan dus wel echt anders dan de uniseks equivalenten. Hier meer over de theorie daar achter: http://gigiski.com/theorie-achter-damesskis/

Waarmee ik alleen maar wil zeggen: je kan ook niet alle damesski’s over één kam scheren. Of alle dames. En dat laatste zie je nog wel eens: dat omdat het een dame betreft automatisch naar een damesski wordt gegrepen. Ook al kan het heel goed zijn dat in alle opzichten een uniseks ski beter zou passen. Dan gaat het meestal over dames met een hoog technisch skiniveau (zeg: Landes-kandidaat of hoger) of dames die wat groter zijn.
Voor de TS zou een damesski best passen denk ik, maar je hoeft uniseks ski’s zoals de genoemde Atomic XTI niet uit te sluiten omdat het om een dame gaat.

Je bent alleen Pro als je ervoor betaald krijgt.Iemand die beroepsmatig ergen mee bezig is.
Maar die verhitte discussie hebben we al een keer voorbij zien komen.😜

. Hier meer over de theorie daar achter: http://gigiski.com/theorie-achter-damesskis/

GiGi op 16 aug 2017 10:15

Dat is inderdaad een mooi stukje, ik had het al eens gelezen. Met name het deel van de naar voren geplaatste binding vind ik interessant. Sinds ik ben overgestapt van damesski naar uniseks ski’s ben ik me daar eens in gaan verdiepen want wellicht kan het mij ook helpen. Ga dat binnenkort eens uitproberen.

Overigens denk ik dat alle dames sowieso prima op een uniseks ski kunnen skien, maar ik vind het wel een positieve ontwikkeling dat er steeds meer aandacht wordt besteed aan damesski’s (fysiologie, geometrie etc). En dan vooral voor de wat serieuzere skiers en niet de bloemetjes-cruisers :D

*bericht bewerkt door moderator op 16 aug 2017 19:31

Ik ben 1.61 m weeg rond de 65 kg (veranderd steeds 😳), maar heb een slechte knie. Daarom gaat het skien niet altijd even goed.

Ik ski nu 13 jaar, waarvan zeker 2 weken per jaar, en heel wat losse dagen in de hal, of in winterberg.

Ik ski dus redekijk veel, maar ik noem mijzelf absoluut geen gevorderde skier. Eerder een rustige genietende skier, die alleen blauwe en rode pistes doet, en geen zin heeft in zwarte pistes, omdat deze gewoon mijn ding niet zijn ( pittige rode zijn op het randje, en doe ze lever niet). Ik noem mijzelf dus een eeuwige beginner. Misschien heel licht gevorderd. Sportief skien kan ik echt wel, maar ben meer van het cruisen ( incl tijdig een terrasje pakken).

Ik heb drie paar ski’s:
Atomic cloud 11 lengte 1.42 m voor de super goede dagen.
Rossignol passion lengte 1.42 m voor de redelijke dagen
Atomic etl 125 lengte 125 cm voor de baal dagen, als mijn knie totaal niet mee werkt.

Zo kan ik altijd wel uit de voeten ( wellicht luxe positie).

Ik vind een ski van 1.55 m niet prettig. Maar idd dat is persoonlijk.

Ik kan je nu verschillende ski’s adviseren ( idd de joy en de cloud 11) maar ik zou echt gaan testen als je dat kan. Ik kan ze fijn vinden, maar misschien ervaar jij ze totaal anders.

Zo ben ik eens op een advies van iemand voor een volkl ski gegaan, dat was echt niets voor mij. Een echte miskoop.

Maar ik zou zeker gaan testen. Ik zou als ik jouw was naar een pittigere sportieve dames ski gaan kijken ivm je lengte en gewicht.
Maar om te vergelijken zou ik ook eens van de dames ski afstappen. Kijk niet teveel naar de merken, maar pak waar je het lekkers op skiet, en wellicht nog even mee verder kunt.

Heel veel succes!

*bericht bewerkt door moderator op 20 aug 2017 22:44

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Plaats een reactie