Nieuwe Ski

Ondanks dat ik lang als gast mee lees op dit forum heb ik me tot nu nooit aangemeld. Maar omdat ik na 13 jaar toch echt aan een nieuwe ski toe ben, vraag ik jullie graag op hulp. Gezien de reacties op vragen van anderen heb ik het gevoel dat er hier veel expertise aanwezig is.
@GiGi
Ik heb op je site ook om advies gevraagd, maar vond het handiger om het ook hier te plaatsen, excuus voor eventueel dubbel werk.

Even wat over mijzelf, ik ben 37 jaar en ski al vanaf mijn 4e jaar. Soms wat jaren niet maar de laatste jaren weer minimaal 2 keer per jaar. Ik ben 180cm en weeg 72kg. Ik ski nu al 13 jaar op een Fisher Air3 Sceneo All-mounten ski met booster. Ieder jaar twijfel ik of ik een nieuwe ski wil, maar dit jaar moet het er maar van komen.

Ik hou van lui skiën maar ben ook niet vies van snelheid met lange bochten. Verder heb ik geen voorkeur voor lange of korte bochten als de ski op lage snelheid ook makkelijk draait en op snelheid stabiel is. Volgens mij is een All-mounten ski nog steeds de beste optie voor mij en na wat inlees werk ben ik tot de volgende short list gekomen, en ben erg benieuwd naar jullie reacties.

  • atomic vantage x 80 cti (al las ik dat deze ski niet stabiel is op snelheid)
  • salomon x-drive 8.0 fs
  • fischer pro mtn 80 ti

Zie ik nog wat modellen over het hoofd?
Wat zijn jullie ervaringen?

*bericht bewerkt door hvkooij op 20 aug 2017 10:47

Ik heb gister zelf die x drives gekocht. Grote voordeel is dat die nu (ik denk helaas alleen vandaag nog) vrij goedkoop te krijgen (en te testen) zijn bij Duijvestein.

Qua (ski)profiel denk ik dat we wat verschillen, ik ski korter (en dus waarschijnlijk iets minder goed), al heb ik wel voorkeur voor ski’s die ook makkelijk korte maakt. Dat het voor mij een goede ski is, zegt dus niet heel veel, al krijgt de XDrive wel heel veel lovende review.

Ik denk echter dat @GiGi (maar ook anderen) je de verschillen beter uit kunnen leggen. Misschien helpt het nog iets om je skiniveau erbij te zetten?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

'k zou iets uit de Volkl Code-reeks niet uitsluiten als je (zij het lichte) all-mountain kwaliteiten wil in een pisteski. Op de Volkl Code S zijn er nog mooie deals te doen op jaargang 2016-2017.

Van de drie die je zelf aanhaalt, zou ik de Atomic inderdaad niet nemen, om redenen die je zelf al noemt. De Salomon en de Fischer hebben hetzelfde inzetbereik (erg goed op de piste, ook goed ernaast voor een ski van die breedte) en passen beiden bij wat je wil denk ik. Gezien je gewicht en ‘luie’ stijl zou ik dan echter gaan voor de Fischer, die wat minder (krachtige) input vraagt dan de Salomon.

De Völkl Code S of L zou inderdaad ook een goede optie zijn als je wat breedte wil inleveren (76 mm bij de Code L en 74 mm bij de Code S).

Dit is ook het advies dat ik via mijn site zou hebben gegeven.

Bedankt voor jullie reactie, voor mij was de Atomic al bijna afgevallen maar nu dus helemaal.

De Völkl serie had ik nog niet bekeken maar zal ik zeker meenemen in de keuze.
Praten we dan over de normale Code S of L of de pro variant?

Ik was vandaag even OutdoorXL en heb daar ook even gevraagd.
Daar kwam de Elan Amphibio ter sprake, hebben jullie daar ervaring mee?

Bedankt voor jullie reactie, voor mij was de Atomic al bijna afgevallen maar nu dus helemaal.

De Völkl serie had ik nog niet bekeken maar zal ik zeker meenemen in de keuze.
Praten we dan over de normale Code S of L of de pro variant?

Ik was vandaag even OutdoorXL en heb daar ook even gevraagd.
Daar kwam de Elan Amphibio ter sprake, hebben jullie daar ervaring mee?

hvkooij op 20 aug 2017 16:13

Ik denk niet dat de Pro’s uit de reeks echt noodzakelijke voordelen bieden voor jou. Bekijk de specificaties van de S, L en X er zitten wat verschillen op qua radius en dergelijke.
http://www.voelkl.nl
Veel plezier met het uitzoeken… ik vind het steeds een leuke bezigheid.
Met Elan Amphibio heb ik geen ervaring… het systeem trekt me niet erg aan.

De Pro versies zou ik niet nemen. Pro wil bij Völkl namelijk zeggen: raceplaat erop (extra stijf vooral). En de ‘gewone’ zijn al stabiel en sportief zat.

De Pro versies zou ik niet nemen. Pro wil bij Völkl namelijk zeggen: raceplaat erop (extra stijf vooral). En de ‘gewone’ zijn al stabiel en sportief zat.

GiGi op 20 aug 2017 16:37

Dan concentreer ik me op de normale versie.

Wat ik me verder nog afvroeg zit er veel verschil tussen de skies die je nu in de aanbieding kunt kopen en de nieuwe lijn welke deze winter komt?

Bijvoorbeeld online zie ik de Salomon X-drive voor bijvoorbeeld €420,- (waarschijnlijk model vorig jaar) terwijl het 2018 model €699 kost.
En wat is bij de x-drive ski het verschil tussen de TI en de FS?

*bericht bewerkt door hvkooij op 20 aug 2017 16:55

De X-Drive wordt volgend jaar (formeel) niet meer uitgegeven en wordt door Salomon vervangen door de XDR (naam lijkt er heel erg op, maar het is een totaal andere ski). Verschil tussen de TI en FS is dat de TI 1 laag metaal heeft en de FS 2, maar belangrijker nog: de FS heeft een volledige sidewall en is een stuk beter uitgebalanceerd (de TI heeft alleen een sidewall onder de binding en mist m.i. wat grip aan de tip en de staart).

X-Drive 8.0 FS van alle jaargangen zijn hetzelfde, technisch gezien. Die van 420 euro kost vandaag bij Duijvestein maar 350. Maar dat is dus wel wat meer een ‘werkski’ dan de Fischer. Die is (incl. prima binding) ook te krijgen voor 400 euro trouwens: https://www.xspo.de/artikel/fischer-pro-mtn-80-ti-attack-11-…

De Fischer zou ik trouwens in 180 nemen, de Salomon in 175 denk ik; de Völkl Code L in 178.

*bericht bewerkt door GiGi op 20 aug 2017 16:58

Bedankt voor jullie duidelijke uitleg en informatie!

Die aanbieding van Duijvestein voor de X-drive heb ik ook gezien, maar dat was alleen de 163cm volgens de website?

Wel grappig dat ik onbedoeld weer bij een Fisher Ski uitkom. Alleen twijfel ik sterk aan de lengte. Nu heb ik een 170cm ski, maar dat is natuurlijk oude techniek. Maar ook de product finder op de Fisher website geeft de 180 cm als beste keus. Waarom zo lang?

Voor mij zou dit de eerste keer zijn dat ik ski`s online bestel, worden die klaar om te skiën aangeleverd?

All mountain ski’s hebben vaak rocker in de tip waardoor je iets minder effectieve kantenlengte hebt en je ze dus een maatje langer kan skien. In de loop vd jaren zijn de ski’s ook zo efficient gebouwd dat ze makkelijker te skien zijn waardoor de extra lengte geen nadelen heeft…zeg ik het zo goed @GiGi :) ik heb ook pas sinds zeer recent ski’s op lichaamslengte hoor! Beetje wennen wel aan het idee.

Als ze online bestelt dan kun je de mm aanduiding van je skischoen doorgeven. Dan zetten ze de binding op de juiste plek. Ik laat ze zelf altijd nog extra waxen voordat ik erop ga skien.

Oh en let even op de DIN waarde. Dat is de waarde van hoe strak de binding staat afgesteld. Zie cijferaanduiding boven op de voor en achterbinding. Hij moet niet te strak of te los staan. Ik zou zeggen dat 5,5 a 6 wel goed zou moeten zijn in theorie maar bij twijfel wel laten nakijken door een pro!

Ja je zegt het goed @elisabeth101

@elisabeth101
Bedankt voor de tip!

Ik ben ook aan nieuwe schoenen toe, daarvoor ga ik naar een pro omdat ik redelijke “probleem” voeten heb.
Maar goed dat is weer een andere discussie, maar daar kunnen ze mooi de rest afstellen en waxen voor we weg gaan.

@hvkooij hoeveel mm heb je op je huidige ski onder de voet? 'T is maar omdat ik in je vraag bovenaan in je vraag eigenlijk geen reden zie om een brede ski aan te kopen.

hahaha. Info die ik ook nog heb:

niveau (eigen inschatting van @hvkooij): niveau 8
terrein: meestal op de piste, maar soms ook ernaast

Dat geeft wat perspectief.

Dan is iets breder idd aangewezen…

80mm is toch nie breed voor een ski tegenwoordig :)

Ik denk dat de breedte hier veel minder relevant is dan de eigenschappen vd ski. Van wat ik begrijp is die fischer 1 vd beste allmountains op de piste.

80mm is toch nie breed voor een ski tegenwoordig :)

Ik denk dat de breedte hier veel minder relevant is dan de eigenschappen vd ski. Van wat ik begrijp is die fischer 1 vd beste allmountains op de piste.

elisabeth101 op 20 aug 2017 19:47

Ts is vrij licht voor zijn lengte en geeft in openingspost aan dat hij de ski graag gemakkelijk op de kant krijgt, ook aan lage snelheid. Ik zou in zijn plaats zeker niet zo lang kiezen… maar dat is persoonlijk, ik ben geen professioneel adviseur. In zijn openingspost stond niets over off-piste. De reden waarom veel mensen denken een all-mountain ski nodig te hebben is omdat ze gemakkelijk door slush-puppy en verse sneeuw moeten op de piste. Dat is niet altijd het geval.

80mm is toch nie breed voor een ski tegenwoordig :)

Ik denk dat de breedte hier veel minder relevant is dan de eigenschappen vd ski. Van wat ik begrijp is die fischer 1 vd beste allmountains op de piste.

elisabeth101 op 20 aug 2017 19:47

80mm is geen standaard pisteski meer. De tendens hier op het forum is dat vaak all mountains worden aanbevolen, en ja, die beginnen bij 80mm. De breedte heeft veel invloed op de ski-eigenschappen, daar moet men zich bewust van zijn.

^^dat is zeker waar. Ik vond de breedte in dit geval minder relevant omdat hij om een allmountain ski vroeg en deze betreffende ski goed presteert op de piste.

Is er sowieso niet een tendens dat men iets breder skiet tegenwoordig. Mijn piste georienteerde ski’s zijn beide al 76 mm.

@hanss
Huidige breedte is 70mm, en reden voor nieuwe ski is de leeftijd 13 jaar oud (en ik wil wat nieuws :)).

Reden dat ik op een All-mounten ski uitkwam is dat mijn huidige ski dat ook is en goed bevalt.
Wat minder bevalt is de input die ik moet geven op lage snelheid.

Dat soms naast de piste is vooral de tussen stukken tussen de pistes.
Mijn huidige skies zakken volledig weg en zijn niet meer te sturen in diepe sneeuw.

Grote vraag is dan, wat is een goed piste ski voor mijn postuur?
Ben er toch nog niet uit dus meer info is altijd welkom, ben nu toch volledig de weg kwijt.
En sta dus open om terug te komen op mijn keus voor een All-mounten ski als dat beter past.

*bericht bewerkt door hvkooij op 20 aug 2017 20:17

Reden dat ik op een All-mounten ski uitkwam is dat mijn huidige ski dat ook is en goed bevalt.

hvkooij op 20 aug 2017 20:11

13 jaar geleden was ‘allmountain’ blijkbaar nog 70 mm. Dat noemen we nu echt een pure pisteski…

Maar ik zou me niet blind staren op labels. Wat moet de ski goed kunnen? Is dat vooral op harde pistes (als je bijvoorbeeld vaker vroeg in het seizoen skiet, op veelal kunstsneeuw)? Of juist vaker in pap later in het seizoen? Of moet het gewoon in alle soorten sneeuw het goed doen? En ook echt naast de piste?

Breedte heeft inderdaad invloed op hoe een ski zich gedraagt. Maar het is niet zo dat elke 80 mm ski meteen heel veel opgeeft aan grip. Kijk naar de nieuwe Fischer the Curv GT (80 mm), Head Titan, etc. En 80 mm is echt niet zo rigoureus. Er zijn ook ski’s van 85, 90, 100, 105 mm beschikbaar die als ‘allmountain’ worden betiteld en een ski van 90 mm wordt in Utah (VS) als een ‘smalle’ ski beschouwd.

Dat soort labels zou ik dus echt loslaten. Als je echt vooral op de piste skiet (maar in alle omstandigheden) en ook soms expres wat diepere sneeuw opzoekt als de condities zich daarvoor lenen, zijn genoemde modellen echt prima (en die gaan van 74 in de Völkl Code S tot 80 mm in de Salomon en Fischer).

Nu kan je met een smalle GS ski van 68 mm ook de poeder in, maar daar wordt dat skiën niet makkelijker of leuker op…

Nieuwe modellen skiën bijna altijd veel makkelijker dan ski’s van 14jaar oud. En bij lagere snelheid moet er altijd wat meer input worden gegeven.

Zonder specifieke modellen Te noemen zou ik gewoon voor allround pisteski gaan. Je zit dan in een prijsklasse van 400-600euro te shoppen voor een nieuw model, overjarig vaak (veel) goedkoper.

Maar als je ook nog schoenen moet, zou ik me daar eerst op richten eigenlijk. En dan probeer je op wintersport (of in Nederland) wat verschillende ski’s te testen, zodat je beter weet wat je wil…

@GiGi
Met dat idee was ik ook al aan het spelen, eerst maar eens schoenen die lekker zitten.
Daarna verschillende ski`s gaan testen wat ik nu echt wil.

In elk geval bedankt voor jullie advies, en wordt ongetwijfeld vervolgd.

Don’t judge m by the numbers zou Phil Pug zeggen. Ook ik denk dat het label vd ski hier niet doorslaggevend is. Een allrounde piste ski of een piste georienteerde allmountain ligt erg dicht bij elkaar. Ik denk dat elke ski tussen zeg 70 en 85mm kan voldoen. Het gaat om de eigenschappen vd ski. Je wilt geen piste ski die geen slush of laagje poeder aankan maar ook geen allmountain met verlies van piste kwaliteiten. Een mooie one quiver ski voor Europese Alpen. Qua prijs zal dat ook weinig uitmaken. Enige nadeel van overjarige modellen is dat je ze vaak niet kan testen…of je moet een echt zeker zijn van je zaak en een goeie deal kunnen scoren of n tweehandse ofzo.

Ik ben het met GiGi eens!
Tevens de enige juiste weg te gaan.
Eerst goed zittende schoenen kopen.
Pas daarna in de sneeuw verschillende ski’s gaan testen.( meer werk maar erg nuttig)
Meestal kom je dan op verassende nieuwe ideeën.
Één ding is zeker je zal waarschijnlijk in de toekomst veel lekkerder gaan skiën 👍

Ik zit in (bijna) dezelfde situatie als hvkooij (bericht van 20.8): lees al heel lang mee, en heb mij nu ook aangemeld om een beroep te doen op jullie expertise. Mijn Elan PSX SI Plate van 1.50 m zijn van december 2013. Mijn vaste onderhoudsman zegt dat er niets mis is met mijn huidige ski’s, maar “dat het geen kwaad kan eens naar een lichtere ski uit te kijken”.

Mijn lengte en gewicht zijn resp. 1.63 m en 68 kg, en met zo’n 40 jaar ervaring zou een ski voor vergevorderden voor de hand liggen, maar er moet met meer dingen rekening gehouden worden. Door een ongelukje waaraan ik lichte evenwichtsstoornis heb overgehouden, moet ik mij helaas beperken tot blauwe en “lichtrode” pistes. En off piste en hoge snelheden zijn ook taboe.

Vorig seizoen kreeg ik het advies om de Atomic Cloud Eleven aan te schaffen, en omdat die niet meer te krijgen was, de Elan Black Magic. Maar ik heb de knoop nog niet doorgehakt en hoor graag van experts wat voor mij komend seizoen een goede keuze zou zijn. Het hoeft niet per se een nieuw model te zijn; ook een advies voor een ski van vorig jaar is welkom.

Sorry, mijn ski’s zijn niet van 2013 maar van 2003!

Ik ski zelf niet veel damesski’s, uiteraard. Maar ik heb me laten vertellen door een aantal dames dan de Cloud 11 minder makkelijk/licht skiet dan je zou denken (en hij is helemaal niet licht, dacht ik). De Elan Black Magic schijnt niet zo stabiel te zijn. Of dat op lage snelheden ook zo is, weet ik even niet.

Twee ski’s die juist goede grip en stabiliteit schijnen te hebben en erg makkelijk skiën (nogmaals: van horen zeggen), zijn de Fischer Progressor F18 W en K2 Luv Machine 74 TI, beiden in 160 lijkt me.

Plaats een reactie