Wij gaan onze droom achterna en proefdraaien in een pension in Oostenrijk!

Wat doe je als je al lange tijd een droom hebt?

Wij zijn Paul van Belkom en Janneke Goesten! Wij wonen in Tilburg en hebben hier eigenlijk ons vertrouwde leventje. Maar daar mocht wel is verandering in komen vonden wij zelf. Hoe dan?

We nemen je even mee naar het begin van onze relatie. Paul geeft al snel aan dat hij graag een pension in Oostenrijk zou willen gaan beginnen. We hebben het hier vaak over gehad maar we wisten eigenlijk nooit echt goed hoe we dit aan konden gaan pakken. We gaan heel graag op wintersport, het liefst 3x per jaar! We houden van Oostenrijk, maar er komt natuurlijk wel wat meer bij kijken dan alleen het houden van Oostenrijk. Waar moet je aan denken, hoe pak je het aan, hoe denk je over het afscheid nemen van familie en vrienden enzovoorts.

Op een gegeven moment kwam het Proefhotel op ons pad wat onderdeel is van de Droomplekacademie. De Droomplekacademie wil mensen zoals ons helpen om te kijken wat je wil gaan doen in het buitenland en op welke manier je dit kunt gaan aanpakken. Dit was dan ook onze eerste stap! We zijn lekker aan de slag gegaan met ons concept en hoe wij onze droom zien in Oostenrijk, dit door middel van de training ‘Het Gouden Gastenconcept’. Hierin werden we ook aan de hand meegenomen in de hobbels die we zouden kunnen tegenkomen en hoe we hier mee om kunnen gaan. Nadat we dit allemaal hebben geconcretiseerd en scherp hadden zijn we gaan kijken naar de mogelijkheden voor ons om het Proefhotel in de winter van 2017 – 2018 te gaan runnen. Het Proefhotel is een bestaande berghut in Oostenrijk – Rauris. Deze berghut wordt voor ons beschikbaar gesteld zodat wij kunnen gaan oefenen om te kijken hoe het nou daadwerkelijk is om een pension te runnen. Voor ons dus een hele mooie en fijne manier om eens goed te kunnen proefdraaien. We zijn al druk bezig met alle voorbereidingen, het verwerken van de reserveringen, marketing, personeel, noem het maar op! We krijgen hier lekker veel energie van en kunnen fijn als team samenwerken.
Doordat het een geleidelijk proces is waar we in zitten kunnen we ook heel goed wennen aan het idee. Zoals we ook tegen iedereen zeggen “het is niet zo dat morgen alles al geregeld moet zijn”. Juist door deze gedegen voorbereiding gaat het ook allemaal heel soepel.

“Wij willen mensen door middel van Oostenrijkse Gemütlichkeit op een ongedwongen manier laten genieten van de cultuur en natuur.”

Paul “Vroeger zou ik hebben gezegd ik ga nog liever vandaag als morgen en laat alles zo achter. Echter doordat ik Janneke heb leren kennen en door alle stappen die we nu al samen hebben genomen ben ik daar wel van terug gekomen. Er komt meer bij kijken dan je vooraf kunt bedenken en het is ook, zo blijkt achteraf, beter om het ‘stap voor stap’ aan te pakken zodat je beter voorbereid bent op de dingen die gaan komen. Ik ben ook heel blij dat ik dit samen met Janneke kan doen, het is fijn om met elkaar te kunnen overleggen en te sparren, hoe gaan we dingen aanpakken, plannen, verzorgen etc.”
Janneke “Ik denk dat als ik Paul niet had leren kennen dat dit nooit een idee zou zijn geweest wat in mij op zou zijn gekomen, vertrekken naar ander land om daar je eigen pension te starten… Echter neemt dat niet weg dat ik er nu voor 1000% achter sta. Ik heb het in het begin zeker heel erg spannend gevonden. Vooral het stukje hoe we het aan zouden moeten gaan pakken en dat ik hier iedereen achter zou moeten gaan laten. Een tijd terug heb ik me wel beseft dat ik een aantal beren op de weg zag, maar zoals ik een poosje geleden heb gezegd; “hoe dichter ik bij de beren kom hoe kleiner ze eigenlijk worden”. Dit geeft mij ook veel rust. En het is inderdaad niet zo dat we morgen alles al geregeld moeten hebben. We doen het in een mooi tempo en we doen het samen, we zijn dit samen als team aangegeven en we gaan er een top tijd van maken!”

“Hoe dichter ik bij de beren kom hoe kleiner ze worden.”

Ons grote voordeel is toch wel dat Paul kok is, op die manier is dat stukje al gedekt en weten we dat we ons daar geen zorgen over hoeven te maken. Janneke heeft ook veel ervaring in de horeca en daarnaast op administratief gebied door haar HRM achtergrond waardoor we een aantal zaken al voor een deel gedekt hebben. Natuurlijk moeten en kunnen we hier nog veel in leren maar dat maakt het alleen maar leuk.
Vind je het leuk om ons te volgen of nog leuker om naar ons Proefhotel te komen? Dat kan! Kijk snel op Facebook en wie weet mogen we jou verwelkomen!

Hi Ivo,
Dank je voor de aanpassing, eerst keer voor mij op deze manier dus weer iets geleerd!

Heel veel succes en plezier. De linkjes is wel natuurlijk gewoon reclame ;)

Succes!

Heel veel succes en plezier. De linkjes is wel natuurlijk gewoon reclame ;)

Userd op 22 aug 2017 21:44

Hi Userd, heb je helemaal gelijk in! Maar we hadden toestemming voor een klein beetje reclame dus vandaar ons linkje ;)

Nee, dat is niet helemaal waar… Jullie hadden toestemming om je verhaal te mogen doen ;-)

Click. Click. Peace

Nee, dat is niet helemaal waar… Jullie hadden toestemming om je verhaal te mogen doen ;-)

Rogier op 23 aug 2017 18:40

Wel een heeel klein beetje toch, want het mocht geen puur reclame verhaal zijn :D… Haha wij zijn vooral al heel blij dat we hier ons verhaal mogen doen!

@Janneke.Goesten heel veel succes, jullie realiseren waar anderen alleen over dromen. Ik plan nog een bijkomend tripje en ik hou zeker rekening met jullie initiatief… groeten, Hans

Nee, dat is niet helemaal waar… Jullie hadden toestemming om je verhaal te mogen doen ;-)

Rogier op 23 aug 2017 18:40

In dat geval lijkt me het verstandig om, volledig volgens jullie forumregels, die linkjes netjes weg te halen.

@Janneke.Goesten heel veel succes, jullie realiseren waar anderen alleen over dromen. Ik plan nog een bijkomend tripje en ik hou zeker rekening met jullie initiatief… groeten, Hans

hanss op 23 aug 2017 21:03

Leuk Hans!

Nee, dat is niet helemaal waar… Jullie hadden toestemming om je verhaal te mogen doen ;-)

Rogier op 23 aug 2017 18:40

In dat geval lijkt me het verstandig om, volledig volgens jullie forumregels, die linkjes netjes weg te halen.

Userd op 23 aug 2017 21:07

Ik ben aan het zoeken om het weg te halen… Ik krijg het alleen niet echt gevonden, dus als je me er bij kunt helpen hoor ik het graag!

Beste mevrouw
Ik heb u zojuist een mail gezonden
Hopende spoedig wat van u te horen
Fijne avond nog

@Janneke.goesten,
Of ‘bewerken’ onder je tegel of heel hard ‘help!!’ @Rogier ;)

*bericht bewerkt door Userd op 23 aug 2017 21:18

Website-adres is uit topic-start.

Click. Click. Peace

Wat live-fotootjes (en niet commerciële) anekdotes van jullie leven uit Oostenrijk kan vast wel wat mensen interesseren trouwens…

Click. Click. Peace

@Janneke.Goesten veel succes en hoop dat jullie dromen uitkomen! Ik ben even nieuwsgierig naar de details. Een is wat je nu allemaal (in stappen blijkbaar) aan het doen/voorbereiden bent? Stap je op een rijdende trein of begin je (qua aantal klanten) bij nul? Jullie doen een winter, is dat een aantal weken of vijf, zes maanden? Verwacht je eigenlijk feedback (ter aanscherping van je concept) van je proefslapers of zijn het ‘gewoon’ klanten? Ik begrijp van de site dat de prijzen regulier zijn, bepalen jullie de prijzen, c.q. mag je korting geven? Moeten jullie er die maanden je brood mee verdienen of zijn de inkomsten voor de eigenaar van het hotel (die ook begeleidt)? Misschien erg nieuwsgierig allemaal maar op de site van de eigenaar staat een duidelijke disclaimer met de tekst dat je als gast moet begrijpen dat je in een leeromgeving bent en dus ook enig begrip en compassie meeneemt in je koffer. Desondanks denk ik dat het vast gaat stormlopen mits je af en toe wat updates post :-)

*bericht bewerkt door Sndr op 23 aug 2017 23:58

@Janneke.Goesten, als een linkje blijkbaar te harde reclame is (…), wellicht een leuk idee om een vlog te starten zoals deze: https://www.wintersport.nl/forum/topic/324017. Dat mag duidelijk wel en is voor ons erg leuk om te volgen hoe het jullie vergaat deze winter, succes!!

@Sndr het antwoord heeft even op zich laten wachten maar hier is ie dan:

De gehele voorbereiding ligt bij ons, we verwerken de boekingen, doen de marketing, het zoeken van personeel en alle administratie die daarbij komt kijken. Ook zijn we al bezig met het menu, leuke hiervan is dat we ook steeds nog aanpassingen hierin kunnen maken. Deze voorbereidingen zijn in april voor ons gestart. Het wordt steeds ‘stap voor stap’ verder uitgerold.

Qua klanten beginnen we in principe op 0, het is niet zo dat er al boekingen stonden voordat wij onze bekendmaking hebben gehad. Wel zijn er wat oude gasten die ons concept interessant vinden en weer hebben geboekt. We willen ook zeker feedback gaan vragen, juist omdat het ‘het Proefhotel’ is, en dus een leeromgeving, willen we dit graag gaan inzetten.
We hebben zelf invloed op de prijzen, in principe hebben wij een pachtconstructie en in samenspraak met onze coaches zijn deze prijzen tot stand gekomen. We zouden ook korting geven, maar dit is volledig afhankelijk van het soort aanvraag dat we krijgen.

Tijdens deze maanden verdienen wij er ons brood mee. En heel goed dat je die vragen stelt, vinden we alleen maar leuk! We zullen dan ook zeker wat vaker updates posten.

@HN65 dank je wel voor je tip! We zullen hier zeker naar gaan kijken.

Heel gaaf! Onwijs veel succes en veel plezier natuurlijk.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik hoop op een update van jullie? Ben benieuwd hoe het gaat!

@MaartjeCW, wat leuk dat je er om vraagt! We zaten inderdaad te denken om ook hier nog een update te geven.
Het gaat heel goed met ons, we zitten lekker in onze voorbereidingen en mogen aanstaande zondag al even lekker die kant op!! En het gaat weer sneeuwen aankomend weekend dus daar kunnen we ook al lekker van genieten ;-).
Alles loopt goed qua voorbereidingen, denk hierbij aan de boekingen, marketing en personeel. Net een hele leuke sollicitatie binnen gekregen dus we hopen dat dat wat gaat worden.
Ik, Janneke, heb morgen mijn laatste werkdag. Is ook wel gek moet ik zeggen maar ook heel fijn dat je op deze manier stap voor stap dichterbij ‘het’ moment komt.
De volgende update zullen we weer na Oud & Nieuw doen, dan zitten we daar en hebben we onze eerste week met gasten gehad!!

Tof!

Veel succes @Janneke.Goesten! Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Die lezen we dan in Januari.

Bergen + Sneeuw = ❤

Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Ik praat ook al voortdurend met m’n vriendin om naar Oostenrijk te verhuizen en daar iets te beginnen. Maar of dat ooit werkelijkheid wordt valt nog te bezien… :)

@Arnh Dat hadden wij ook (Ik Paul) praatte er voortdurend over . Ik ben zo blij dat we het nu kunnen proberen via het Proefhotel. Neem anders een een kijkje op de site misschien kunnen Hans en Nel jullie wel verder helpen in de toekomst.

Het zou zonde zijn als je er straks spijt van krijgt!

Plaats een reactie