24-2-2018 drukte op de weg? wat denken jullie

Hoi allemaal, februari is nog ver weg maar de voorpret en voorbereidingen kunnen zo langzaamaan al wel beginnen :)

Ik zit over het volgende na te denken.

Deze winter gaan we weer met de kids naar Oostenrijk en opa en oma gaan ook mee. Nu rijden wij graag altijd al op vrijdag 's avonds weg zodat we om 8:30 al in Oostenrijk zijn en de files grotendeels voor zijn.

Aangezien opa en oma nu ook mee gaan en zij een nachtje doorhalen toch wat minder fijn vinden als wij, en we toch graag samen oprijden, zit ik naar het beste alternatief te zoeken om te vertrekken. Een overnachting op vrijdagavond willen we in ieder geval niet :) Ook willen we eigenlijk niet pas 's avonds aankomen omdat we graag nog even rondlopen in het dorp en wat dingen regelen. Ik dacht zelf om misschien om een uur of 03:00 's ochtends te vertrekken vanuit Noord-Holland. Dan kunnen we toch nog even voorslapen en rijdt je weer de ochtend in. Dat moet goed te doen zijn voor hun. Zou het dan dit jaar meevallen met de files bij Wurzburg, Nurnberg en Munchen? Een beetje file is natuurlijk niet erg, daar reken ik wel op dan.

In het overzicht van de drukste vakantieweken van @Roel, https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/360070/wat-zijn-de… heb ik opgemaakt dat het voor krokusvakantie begrippen in de week van regio noord van 24-2-2018 tot 3-3-2018 relatief rustig kan zijn in Oostenrijk. Duitse regio’s hebben bijna allemaal al vakantie gehad in de weken er voor en de grootste groep nederlanders (zuid en midden) en Belgen ook al.

Je zou dus denken dat het ook wel mee kan vallen met de drukte op de weg er naar toe.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Ik ben benieuwd!

*bericht bewerkt door Bertje op 12 sep 2017 10:05

Tja dat wordt de glazenbol pakken ;-)

Ik vermoed dat we idd geluk hebben dat carnaval lekker vroeg valt.
Maar hoe de drukte zal zijn geen idee, er hoeft op het 2 baans stuk voor Nurnberg maar iets te gebeuren en je staat vast.
Zorg dat je de alternatieve routes naar Munchen goed kent (dus de 3+9 / 61+?+ 8 / 7+8 etc) zodat je evt je route afhankelijk van de file info kan aanpassen.
Bij Munchen kan je evt de ring vermijden en door de stad gaan (let op je hebt dan wel een Umwelt plakkette nodig) .
Mocht de 8 naar Rosenheim vast staan is de 304 nog een optie (is vaak niet sneller maar je rijd tenminste)
Ook de parallel weg bij de 93 rijdt altijd wel leuk.
Ik weet niet waar je in Oostenrijk moet zijn maar bijv bij de afrit naar het Zillertal heb ik 's winters geloof ik nog nooit door kunnen rijden. En het Zilltertal in is vanaf een uurtje of 8 's morgens tot einde middag meestal wel 1 lange optocht.
Het laatste wat ik ooit aankwam (toen we om 3 uur vertrokken) was rond 6 uur 's avonds (maar toen begon het vanaf Eching al heel druk te worden tot aan Rosenheim waar wij gelukkig rechtdoor mochten

Ik denk dat het inderdaad wel meevalt. Je zal bij de bekende punten (waaronder München, Rosenheim) best wel file tegenkomen, maar zoals je zelf al zegt… je houdt er al rekening mee.
Veel vroeger weggaan heeft in ieder geval geen zin. Drukte in Zuid-Duitsland begint al 's morgens, dus dan moet je vrijdagavond al weg en dat wil je niet. Als je rond 3u weg gaat heb je wat speling. Mocht het echt tegenzitten kom je in ieder geval niet laat in de avond aan.
Gebruik een navigatiesysteem met accurate en snelle filemeldingen, zoals Google Maps of Waze.

Ik doe altijd wel een overnachting op vrijdag, om ieder risico uit te sluiten, maar ook om mijn vakantie wat ‘op te rekken’.

*bericht bewerkt door Jay op 12 sep 2017 10:39

Afgelopen jaar zijn we op vrijdag rond 12:00 's middags vertrokken en in één keer naar de bestemming gereden.
Erg goed bevallen, dit jaar weer.

's middags is het dan wel druk, maar als je rond 18 uur gaat eten en dan om 19 uur weer instapt kun je daarna flink opschieten.
Tot middernacht heb je dan 5 uur om veel kilometers te maken. Groot voordeel is dat je zaterdagochtend heel relaxed kan doen en alle tijd hebt om spullen enzo te regelen. Ook is het dan nog niet zo druk in de shops.

Tja, je kunt natuurlijk wel van alles bedenken voor de route en je helemaal indekken met alternatieven, al dan niet betrouwbare verbindingen voor verkeersinfo etc:

Een regen/sneeuw/ijzel bui (niet ondenkbeeldig in die periode) en …
Oeps … daar gaat je plan …

Waarom energie steken in iets, wat bij het minste geringste verloren energie blijkt te zijn. Als je dat soort afstanden moet rijden, dien je zeker in die periode, rekening te houden met allerhande verstoringen.

Rob

Zorg dat je de alternatieve routes naar Munchen goed kent (dus de 3+9 / 61+?+ 8 / 7+8 etc) zodat je evt je route afhankelijk van de file info kan aanpassen.

Eens, globaal het wegenplan in je hoofd hebben, al dan niet ondersteund met een gewone wegenkaart (inderdaad: zo’n vel papier met gekleurde lijnen erop, ze bestaan nog) kan nooit kwaad.
Daar heb je vaak meer aan, dan gewoon je nav systeem volgen als er ergens congestie ontstaat. Dat doet nl iedereen al, dus daar bereik je vaak niet veel mee.

Zo is de 9 zeker in het weekend bij grote drukte resp. slecht weer een prima alternatief voor (een deel van) de 3 resp. 61
Maar voor een groot aantal is het gebruik van dit soort wegen op voorhand al onbespreekbaar (het waarom laat ik buiten beschouwing)

Belangrijkste is echter gewoon je mindset:
Zet gewoon de gedachte om bij elkaar te willen blijven resp. op een bepaald tijdstip op je bestemming te willen zij eens aan de kant.
Rijdt een stuk ontspannender …

Maar goed, dat is slechts mijn mening

Rob

Ik heb gelukkig nog nooit in de krokus hoeven rijden, maar ik denk dat je 2 opties hebt:

  • voor de drukte uit
  • achter de drukte aan

De eerste is heel lastig als je niet de avond ervoor al gaat rijden. Zoals hierboven staat, als jij om 3 uur vertrekt is een Duitser die om 6 uur gaat rijden tegelijk met jou bij Munchen/Fernpass/welk willekeurig knelpunt dan ook. Ook vraag ik me af of om 2:15 opstaan (bij 3 uur vertrekken) er erger inhakt dan een nachtje doorhalen en een middagdutje doen zodra je je hotel in kan…

Achter de file aan lijkt me veel realistischer. Dat betekent in de praktijk wel op zondagochtend skiles/huur/pas regelen…Dat kan wellicht voor wat stress zorgen?

Sowieso ben ik het wel met hierboven eens, zorg dat je (een beetje) weet welke wegen je allemaal kan doen. Bij de Fernpass kan je omrijden via Bregenz (wel verder + tol), maar eenmaal in Oostenrijk kan dat ook druk zijn, al denk ik bij slecht weer echt minder erg dan de Fernpass…Zo zijn er een aantal routes die handig zijn om te weten. Een uur in de file en 10 km rijden of een uur geen file en 100 km rijden is echt een wereld van verschil, kort is echt niet altijd het beste.

En zelfs 's nachts rijden en opa en oma zaterdag op een luchthaven ophalen?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat je ook doet, stay cool en denk aan die mooie bergen!

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

De 9 loopt van Berlijn naar München. De 61 zit daar niet in de buurt. En of het nu een goed alternatief voor de 3 is … Ik zie het niet.

Piste riderrrrr

Mijn familie rijdt altijd rond 8 uur weg, vanuit Eindhoven
Dus achter de files aan (met de carnaval) dat bevalt hun goed
Ik rij via Regensburg naar Flachau, met een overnachting erbij (€ 84 voor ons drietjes en ontbijt erbij)
Wel buiten de vakantie

*bericht bewerkt door niekniek op 25 okt 2017 21:40

De 9 loopt van Berlijn naar München. De 61 zit daar niet in de buurt. En of het nu een goed alternatief voor de 3 is … Ik zie het niet.

Patrick71 op 25 okt 2017 19:38

Hij bedoelt de 6 denk ik.

rijden al jaren 's nacht’s vanuit kop N-H richting het Zilltertal.
rond 22:00 vertrekken we bepakt en bezakt en zijn er rond 07:00 - 08:00.

we hebben dit gedaan zowel in als buiten de vakantie, natuurlijk wel gelukt gehad met het weer onderweg, althans wat regen maar verder geen rare fratsen.

ik moet wel eerlijk zeggen dat we altijd 2 a 3 chauffeurs hadden en ook de insteek hadden dat als het niet ging dat we stopten en jammer van de 1e skie dag. veiligheid gaat voor.

@Bertje, de vraag is ook wat opa & oma gewend zijn.
Als ze niet graag een nachtje doorhalen (wat ik begrijp), zijn ze dan wel bestand tegen lange files mogelijk i.c.m. sneeuw, ijzel en andere verkeersellende? Beetje “worst case” scenario, maar je moet voorbereid zijn.
Rond 3u 's nachts weg zoals je zelf voorstelt kan heel goed uitpakken. Als alles redelijk meezit ben jij in de loop van de middag op je bestemming. Niks aan de hand in dat geval.
Echter, houd er rekening mee dat het kan tegenzitten met weer en verkeer. Velen op dit forum hebben wel eens een helse rit meegemaakt.
Als je echt op safe wilt gaan zou ik de hotelovernachting heroverwegen, en dan het liefst zo dicht mogelijk bij de eindbestemming zodat je de meeste kilometers op vrijdag maakt en zaterdag uitgerust aankomt en alle tijd hebt om dingen te regelen.

De 9 loopt van Berlijn naar München. De 61 zit daar niet in de buurt. En of het nu een goed alternatief voor de 3 is … Ik zie het niet.
en
Hij bedoelt de 6 denk ik.

Nope …
en jullie slaan de spijker precies op de kop: De mindset …
Gefocussed op de A…, immers … (ik zal geen open deuren intrappen)

Als je nl gewoon eens een kaart bekijkt resp. wat verder inzoomt op je nav systeem resp. Google Maps, zie je dat er ook een B9 is …

En die loopt van Nijmegen naar de grens F/D bij Lauterbourg
Voor een groot deel tussen de A61 en de A3 … langs de Rijn.
Prima alternatief voor als de A61 of A3 dichtslibben agv sneeuwval of wat dan ook.
Enige nadeel (voor sommigen dan): Je kunt je er niet even lekker uitleven (het was te verleidelijk)

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 26 okt 2017 11:01

Rob

Zou gewoon op een vrijdag vertrekken mits dit mogelijk is, en dan een overnachting doen ergens in Duitsland. Ik ga dit ook doen en bevalt me prima, ook ik heb een zoon die naar school moet, maar bij mijis dit tot 12:30 uur. Daarna rijden we direct richting het zuiden van Duitsland, douchen eten en op bed en de volgende morgen na het vroege ontbijt rustig richting Saalbach.

Volgens mij is het gewoon de hele zaterdag druk tijdens de vakantie periode. Er zullen heus wel wat pieken en dalen zijn in de drukte, maar dat valt of staat met het weer. Als je er echt zeker van wil zijn dat je zo goed als file vrij aankomt, boek dan een hotel ergens in Oostenrijk of Duitsland vlakbij je eind bestemming. Dit doen wij nu al een paar jaar en bevalt ons goed. Vertrekken ook meestal op vrijdagmiddag dan.
Lekker vroeg op je eind bestemming, wij skien daardoor zelfs een dag extra.

Volgens mij is het gewoon de hele zaterdag druk tijdens de vakantie periode. Er zullen heus wel wat pieken en dalen zijn in de drukte, maar dat valt of staat met het weer. Als je er echt zeker van wil zijn dat je zo goed als file vrij aankomt, boek dan een hotel ergens in Oostenrijk of Duitsland vlakbij je eind bestemming. Dit doen wij nu al een paar jaar en bevalt ons goed. Vertrekken ook meestal op vrijdagmiddag dan.
Lekker vroeg op je eind bestemming, wij skien daardoor zelfs een dag extra.

Bernard op 26 okt 2017 12:08

Maar zoals @Bernard zeg, boek echt heel dichtbij, anders heeft het geen enkele zin.

I can stick uphill ice, on my saucer...

De 9 loopt van Berlijn naar München. De 61 zit daar niet in de buurt. En of het nu een goed alternatief voor de 3 is … Ik zie het niet.
en

Hij bedoelt de 6 denk ik.

Nope …
en jullie slaan de spijker precies op de kop: De mindset …
Gefocussed op de A…, immers … (ik zal geen open deuren intrappen)

Als je nl gewoon eens een kaart bekijkt resp. wat verder inzoomt op je nav systeem resp. Google Maps, zie je dat er ook een B9 is …

En die loopt van Nijmegen naar de grens F/D bij Lauterbourg
Voor een groot deel tussen de A61 en de A3 … langs de Rijn.
Prima alternatief voor als de A61 of A3 dichtslibben agv sneeuwval of wat dan ook.
Enige nadeel (voor sommigen dan): Je kunt je er niet even lekker uitleven (het was te verleidelijk)

RCGrootveld op 26 okt 2017 11:00

Als je iemand routetips geeft is het wellicht handig er geen raadsels van te maken?

Als je nl gewoon eens een kaart bekijkt resp. wat verder inzoomt op je nav systeem resp. Google Maps, zie je dat er ook een B9 is …

En die loopt van Nijmegen naar de grens F/D bij Lauterbourg
Voor een groot deel tussen de A61 en de A3 … langs de Rijn.
Prima alternatief voor als de A61 of A3 dichtslibben agv sneeuwval of wat dan ook.

RCGrootveld op 26 okt 2017 11:00

Ik neem niet aan dat je bedoelt dat je deze B9 in z’n geheel volgt… dwars door Düsseldorf, Keulen, Bonn, Koblenz, Mainz en Mannheim. En mocht er ineens een file op de A3 of A61 staan, dan is mijn ervaring dat het nauwelijks loont om eraf te gaan, door kleine dorpjes naar een B-weg te navigeren en later je weg terug naar de A-route te vinden.
Bovendien is de meeste drukte in Zuid-Duitsland. Ook daar kan je van de hoofdweg af, maar de enige winst is dat je blijft rijden in plaats van stilstaan. Tijd win je niet.
Je tijdverlies op de gehele rit wordt meestal niet veroorzaakt door één lange file (komt uiteraard wel voor, bij een ongeval bijvoorbeeld), maar door algehele drukte op de route, waardoor het overal langzaam rijdt.
De enige echte remedie is simpelweg je vertrekmoment zorgvuldig te kiezen. Wanneer je in het hoogseizoen vertrekt tussen vrijdagavond en zaterdag eind van de ochtend moet je accepteren dat je drukte kan tegenkomen. Geen alternatieve route gaat je (serieuze) tijdwinst opleveren.

wij vertrekken altijd vrijdagavond vanuit Nijmegen en overnachten dan ergens in de omgeving van Wurzburg. Meestal ben je dan voor de ergste ellende wel voorbij Nurnberg en Munchen. Normaal wordt het om een uur of 11 meestal pas echt druk.

*bericht bewerkt door Denktank op 26 okt 2017 12:46

Paul

Als je vrijdag al wilt gaan rijden zou ik echt voorbij München willen komen, dan hoef je zaterdag nog maar 2 à 3 uur te rijden en ben je de drukte echt voor. Zo deden wij dat twintig jaar terug altijd op weg naar Frankrijk, dan werd er vrijdag tot voorbij Lyon gereden. Op zaterdag rond het middaguur op bestemming en geen last van files.
Verder kun je nu echt nog niet zeggen hoe druk het waar gaat worden, want je weet niet wat het weer doet, hoeveel mensen er hoe laat op de weg zitten, wat de weersomstandigheden zijn. Stel je in op veel drukte en files, dan kan het alleen maar meevallen. Bereid je goed voor, genoeg eten en drinken in de auto, liefst binnen handbereik. Vanuit Noord Holland heb je eigenlijk al +/-225km achterstand op de rest, dus je zal echt vroeg moeten vertrekken om voor de drukte uit te kunnen rijden. Anders achter de drukte aan gaan rijden en pas zaterdagavond op bestemming aankomen.

*bericht bewerkt door Marijnt op 26 okt 2017 13:24

Of opa en oma op hun eigen tempo laten rijden in bijvoorbeeld 2 dagen. Zo doe ik dat dit jaar, mijn ouders gaan voor het eerst mee met ons en onze baby. Mijn ouders gaan of op vrijdag al rijden en ergens overnachten om zaterdag naar de bestemming toe te rijden. Wij rijden zaterdag ochtend op tijd weg en zijn dan eind van de middag wel in Oostenrijk. Of dat opa en oma op zaterdag gaan rijden en op zondag aankomen. Hebben ze in elk geval niet de stress van de drukte en in 1 dag alles moeten rijden.

Ik neem niet aan dat je bedoelt dat je deze B9 in z’n geheel volgt… dwars door Düsseldorf, Keulen, Bonn, Koblenz, Mainz en Mannheim.

Klopt, het ging mij er alleen om, om aan te geven dat er vaak veel meer alternatieven zijn dan je op het eerste gezicht zou denken.
Koblenz valt overigens best wel mee …

Maar goed, ik bestempel het zo langzamerhand wel als bekend op dit forum dat ik me totaal niet druk maak over m’n reistijd en er ook geen speciaal gevoel bij krijg als het me lukt om de snelheidsmeter boven de 150 te krijgen.

Rob

Maar goed, ik bestempel het zo langzamerhand wel als bekend op dit forum dat ik me totaal niet druk maak over m’n reistijd en er ook geen speciaal gevoel bij krijg als het me lukt om de snelheidsmeter boven de 150 te krijgen.

RCGrootveld op 26 okt 2017 14:21

Dat is een luxepositie. Ik neem aan dat je zelf niet gebonden bent aan schoolvakanties, want daar gaat het hier over. Een hoge snelheid is dus sowieso niet relevant, want je moet allang blij zijn als je normaal kan doorrijden.
Een iets langere reistijd binnen de marge moet je altijd wel op rekenen, maar enorme drukte door schoolvakanties, mogelijk slecht weer en (kleine) kinderen op de achterbank zorgt wel voor de nodige stress, wat een bijzonder slechte start is voor een vakantie.
Buiten de schoolvakanties en zonder kinderen zijn files nog steeds niet leuk, maar is het inderdaad allemaal wat minder spannend.

Hoge snelheid is inderdaad niet relevant. De mindset is prima, rijden al jaren naar oostenrijk snachts. Was alleen benieuwd naar jullie mening. Leuk om de verschillende meningen te zien! Ik ben benieuwd, de reis gaat vast goed komen 😀

Een kleine noot…
De regio midden Nederland heeft ook van 24 februari 2018 t/m 03 maart 2018 voorjaarsvakantie.

Maar… Deze data zijn niet verplicht zoals bijvoorbeeld de kerst- en zomervakantie. Scholen mogen hier van afwijken. Wat veel scholen (bijna alle) in gebieden waar carnaval gevierd wordt ook zeker zullen doen. Weet niet hoeveel van regio midden samen valt met het carbavalsgebied overigens.

In de regio midden vieren ze geen carnaval.

Een kleine noot…
De regio midden Nederland heeft ook van 24 februari 2018 t/m 03 maart 2018 voorjaarsvakantie.

Jornese op 26 okt 2017 17:44

Maar die kunnen niet skiën … 😂😂😂😂😂

Piste riderrrrr

Dat is een luxepositie. Ik neem aan dat je zelf niet gebonden bent aan schoolvakanties, want daar gaat het hier over. Een hoge snelheid is dus sowieso niet relevant, want je moet allang blij zijn als je normaal kan doorrijden.
Een iets langere reistijd binnen de marge moet je altijd wel op rekenen, maar enorme drukte door schoolvakanties, mogelijk slecht weer en (kleine) kinderen op de achterbank zorgt wel voor de nodige stress, wat een bijzonder slechte start is voor een vakantie.
Buiten de schoolvakanties en zonder kinderen zijn files nog steeds niet leuk, maar is het inderdaad allemaal wat minder spannend.

Jay op 26 okt 2017 15:13

Ik ben inderdaad niet (meer) afhankelijk van de schoolvakanties, maar ook buiten die weken kan het aardig druk zijn en kan het weer je parten spelen.

En stress door kinderen op de achterbank:
Tja, dan denk ik dat je je toch eens achter de oren moet krabbelen over wat daar de oorzaak van is.

Rob

Ik heb de indruk (nou ja, vooral hoop) dat de drukte dit jaar wel meevalt richting Oostenrijk. Wat Duitsers betreft heb je voornamelijk de dagjes of weekendskiers en die zullen er op tijd willen zijn zaterdagochtend. Er zijn namelijk geen regio’s met vakantie. Knelpunten zullen dus relatief vroeg vast zitten en hopelijk ook relatief vroeg weer opgelost zijn.

Afgelopen jaar, toen heel Europa tegelijkertijd vrij was, zijn we om 2000 uur gaan rijden. Het schoot op als een tierelier, om 0330 uur reden we voorbij München, om 0600 waren we in Saalbach. Veel te vroeg want na ons ontbijtje bij de plaatselijke bakker mochten we toch echt pas na 1600 uur in ons appartement. Beetje verkeken op de gastvrijheid van onze gastvrouw. Mochten ook geen bagage neerzetten, niet eens parkeren ondanks dat er al gasten vertrokken waren en er parkeerplaatsen vrij waren. Anyway, op zich beviel het avonds en nachts rijden ons prima maar denk ik dat we dat dit jaar niet meer zullen doen. Slapen in hetzelfde hotel ;-)

Onze kinderen hebben een gewone schooldag vrijdag en ik denk dat we dit jaar eens wat later in de nacht/ochtend vertrekken, 0400 uur. Met normaal weer zouden we dan 11 uur later in Saalbach zijn en de skihuur kunnen regelen. Skiles is al geregeld online.

Plaats een reactie