Hoe rij je het zuinigst in de bergen

Over het ontbreken van die mechanische verbinding moet @RCGrootveld mij dat toch eens even uitleggen!

Marijnt op 18 sep 2017 10:47

OK …
Bij een automatische transmissie (want daar heb ik het over) is er geen mechanische verbinding tussen de transmissie en de krukas zoals je die bij een conventionele transmissie wel hebt.
De bij normale automaat gebruikte hydraulische koppelomvormer heeft altijd slip, dit itt tot de normale plaatkoppeling.

Noot: Ik heb het hier over een normale automaat, niet over de speciale uitvoeringen zoals de CVT etc.

RCGrootveld op 18 sep 2017 12:00

En volgens mij is er dan nog steeds een mechanische verbinding, alleen de wijze waarop er geschakeld wordt tussen de versnellingen verschilt. En dit zorgt ook voor een verschil in een eventueel aandrijfverlies. Maar volgens mij zijn ook niet alle automatische versnellingsbakken hydraulisch.
Over het afremmen op de motor, je dwingt de automatische versnellingsbak één bepaalde versnelling vast te houden, hoezo zou dit de motor minder goed doen afremmen? Immers rijd je bergafwaarts in dit verhaal en zit je meestal in een bepaalde versnelling tegen een max snelheid aan waarbij het gewicht van de auto en de neerwaartse gang dit bepalen en heb je geen versnelling van de eigen snelheid meer. Anders zul je zelf moeten afremmen en in een lagere versnelling moeten schakelen.
En ja, ik heb ervaring met het rijden met automaten in de bergen, reeds 26 jr waarbij er ook met oudere types automatische versnellingsbakken is gereden, Mercedes 230T uit 1980 als ook met de nieuwere versies zoals de DSG van Volkswagen. Simpelweg in de “D” laten staan is niet voldoende voor het rijden in de bergen

Ik heb reden om dit verhaal deels in twijfel te trekken.
Ooit gelezen er boven bepaald toerental (1500+) er toch weer wat brandstof ingespoten gaat worden (a la stationair) om te voorkomen dat de motor ‘droog draait’. Kan het echter zo snel niet terugvinden.

RCGrootveld op 18 sep 2017 13:06

Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Maar waarom vanaf een bepaald toerental? “Droog draaien” zou dan toch op elk toerental kunnen gebeuren? Is dat “droogdraaien” niet iets uit de tijd van gelode benzine? Wat ik zelf merk (Opel Astra 1998) is dat boven een bepaald toerental het net lijkt alsof de motor uit staat. Je voelt hem op een gegeven moment weer aanslaan bij 1000 a 1200 toeren. Veel oudere auto’s hadden dat niet. Het ging mij trouwens niet hierom, maar om het idee dat afremmen op de afdaling niet zo zuinig rijdt. Zelfs al zou de motor helemaal niets verbruiken.

En volgens mij is er dan nog steeds een mechanische verbinding, alleen de wijze waarop er geschakeld wordt tussen de versnellingen verschilt.

Dat laatste is sowieso het geval, automaten werken meestal met planetaire stelsels met verschillende overbrengingen die op een bepaalde manier geactiveerd kunnen worden. Dit itt tot de conventionele bak die met een as vast en een as met losse tandwiellen werkt die je beurtelings koppelt.
De koppeling daarentegen is een iha een hydraulische koppelomvormer en die heeft per definitie altijd slip, dit itt de conventionele plaatkoppeling.
Daarom ijlt de snelheid altijd na op de toeren als je je gaspedaal intrapt (los van eventueel terugschakelen), dit itt de conventionele plaatkoppeling.

Hoewel het ding in hoge mate 2 kanten op werkt, houd je altijd slip, vandaar het mindere afremvermogen op de motor.

Rob

Dat is onder de +/-1500 toeren

Marijnt op 18 sep 2017 15:38

Volgens mij schreef ik dat ook en niet voor niets met +/-
En op de snelweg zit je helling af en remmend op de motor daar al snel boven.
Ik wel tenminste …

Rob

Volgens de verkeerskundige hier in huis is dit het zuinigst:
-rustig omhoog met zo laag mogelijke toeren, hogere snelheid en hogere toeren is per definitie meer verbruik.
-omlaag rollen en zoveel mogelijk op de motor laten remmen, zo laag mogelijke versnelling

Ik krijg ook altijd instructie dat ik zo moet rijden :p

elisabeth101 op 12 sep 2017 18:36

Die verkeerskundige helpt graag blok en koppeling om zeep? Vooral met een enigszins beladen auto, maar ook met een lege auto, bergop wat meer toeren maken.

Bergaf in dezelfde versnelling als bergop. Beter hard en kort remmen, dan zacht en langzaam. Dat gedoe hier over remblokken die slijten vind ik wel tenenkrommend overigens.

Sinds het “Nieuwe rijden” door de overheid/veilig verkeer nederland in de reclames is gegooid zijn er een stuk meer gestrande vakantiegangers die met sleurhut door de bergen heen rijden en onder de 2500 toeren/min al opschakelen. Bergop inderdaad gewoon normaal doorrijden, maar niet met te weinig toeren. En druk maken over de slijtage van je remblokken, je kan je beter zorgen maken om het te heet worden van de remmerij, want daardoor fading en dus geen remvermogen meer. Daardoor kun je nagenoeg niet meer vertragen…

Dat is onder de +/-1500 toeren

Marijnt op 18 sep 2017 15:38

Volgens mij schreef ik dat ook en niet voor niets met +/-
En op de snelweg zit je helling af en remmend op de motor daar al snel boven.
Ik wel tenminste …

RCGrootveld op 18 sep 2017 23:23

Je schreef “boven” ipv “onder”, ik ben aan het mierenneuken :p Het ging mij niet om de 1500 toeren

Je schreef “boven” ipv “onder”, ik ben aan het mierenneuken :p Het ging mij niet om de 1500 toeren

Marijnt op 19 sep 2017 13:36

OK, volgende keer zal ik 1500 +/- 1500 neerzetten …

Rob

Plaats een reactie