Gouden Tip(s) Kleuter-ski-vakantie

Allen,

Ik ben op zoek naar enkele gouden tips, voornamelijk uit jullie eigen ervaring. Na de skilatten en het snowboard gedurende 4 jaar onaangeroerd te laten wegens geboorte van onze 2 kinderen, hebben wij beslist om in maart de draad terug op te pikken. Hier zouden we ook graag onze 2 kinderen (tegen dan 3j en bijna 5j) ook laten kennismaken met de bergen en diens sneeuw.

Hebben jullie tips voor ons ; ik heb op het forum reeds enkele plekken gevonden zoals Berwang, SFL, Lermoos, … maar vind er eigenlijk te veel info over en ja, het is onze eerste keer dus zullen we nog veel mogen ervaren. Concreet, dit is onze setup :

  • periode : 1e of 2e week van maart
  • locatie : bij voorkeur Oostenrijk of Italië (idealiter niet verder dan 900km van Brussel)
  • samenstelling : 3j ; 5j ; mama die skiet ; papa die snowboardt ; grootouders die wandelen en genieten
  • verblijf : appartement of chalet waar we zelf ontbijt kunnen maken en eventueel avondeten.
  • activiteiten : we zijn op zoek naar sneeuwgewenning en opvang voor de kleinste 's ochtends ; tegelijkertijd zouden we de andere kleuter laten leren skiën. Wijzelf gaan dan wat km’s afmalen en de grootouders wandelen om tegen de middag terug bij elkaar te komen om dan gezamenlijk wat te genieten van de berglucht.

Wij zijn op zoek naar enkele gouden tips die ten zeerste geäpprecieerd zullen worden. :)

Wij hebben zelf hele goede ervaringen met de opvang van de kleinsten in Maria Alm.
Boven op de Aberg, bij de skischool ligt een crèche. Echter het sneeuwklasje voor 3-jarigen viel me juist erg tegen. Geen geduldige juffen en pedagogisch niet echt onderlegd. Onze kinderen en de andere kids uit onze vriendengroep hadden het hier niet naar hun zin.

Daarentegen wel goede ervaringen met de skischolen in Serfaus, ondanks de grote klasjes. Maar er is vrij weinig te beleven voor wandelaars/genieters op leeftijd. Bovendien is het bovengemiddeld duur en de piste zijn zelfs buiten het seizoen overvol! Hotel Bär, Löwe enz enz bieden allemaal kinderopvang aan voor de allerkleinsten. Maar ook bij de skischool is opvang mogelijk. Wij verbleven er in app. Platöll en hotel Alpenjuwel. Beide aanraders.

Onze favoriete gebied met de kids was toch echt wel Skiwelt (Ellmau). Veel te doen voor niet skiers. Veel langlaufroutes, wandelpaden, schaats-, zwem- en slee mogelijkheden. 2 grote kinderpleinen/oefenweides onder in het dorp. Ellmau is een gezellig, redelijk groot maar knus dorp. Fijne skischolen en opvangmogelijkheden en kundig personeel. Wij verbleven 2x in een chalet met een zeer grote en luxe keuken. Echter deze worden niet meer verhuurd helaas.

Verdere tip: Fieberbrunn. Ook een topbestemming met kleine kinderen. Goede skischool, fijne opvang en veel mogelijkheden voor niet skiers. Wij verbleven er in Haus Kibitz. Zeer aan te raden.

Kkeinwalsertal, Apart hotel Mittelberg. Met opvang vanaf vgm 3 jaar met skischool. Gratis bussen en vrij snel bij de ‘grote’ gebeiden. Dus max 10-15 minuten.

Ski you later!

Ellmau is al genoemd, vanaf 3 skiles mogelijk in dorp, maar Boven op berg ook kinderdagopvang tot 5 jaar, mocht het skiën nog niet lukken, heet elmi’s zauberwelt. Ff Googlen. Verder ook leuk dorp voor niet skiërs.

Persoonlijk zal ik dan kijken naar een gebied waar de kinderweide beneden zit zodat opa en oma ook kunnen kijken naar de kleintjes tijdens de lessen. En zij ze evt. alvast kunnen opvangen mochten jullie wat langer hebben moeten wachten bij een lift.
Een enkele reis naar boven met een gondel voor voetgangers kan trouwens ook best wel in de papieren lopen.

Gebieden waarvan ik weet dat de kinderweide beneden is zijn Hoch Fugen, Koningsleiten, Hoch Krimml (weet alleen niet of daar ook een kinderopvang is voor de kleinste), Passturn, volgens mij ook in Flachau maar dat weet ik niet zeker

  • Oberlech is,zeker met jonge kinderen, een prettige plek maar wel prijzig.
  • Warth lijkt me zeker voor kinderen een mooie locatie.
  • Gerlos heeft een hoger gelegen plateau waar de jongste skiles krijgen en veel Nederlandstalige skileraren zijn. Königsleiten is ook leuk en prima liften.
  • Valmorel, mits je kinderen Frans spreken, is ook een mooie locatie met kleine kinderen.
  • Berwang is voor jonge kinderen wel leuk want overzichtelijk maar voor volwassenen wel erg klein en weinig variatie en enkele lang(zam)e sleepliften.
  • St. Anton maar dan wel, voor de kinderen, aan de kant van St. Jakob (of bijvoorbeeld Pettneu: kort stukje met de auto/bus).
  • Ben er zelf niet geweest maar Brand en Lofer schijnt ook erg leuk voor/met kinderen te zijn.

Plaats een reactie