Atomic Redster doubledeck GS of Atomic Redster doubledeck 3.0 XT?

Hallo iedereen! Ik ben van plan om een nieuwe set ski’s aan te kopen voor sit seizoen. Ik zal je even beschrijven: ik ben 17 jaar, 1,97 meter groot, weeg rond de 85 kilo, fysiek in (top)conditie en ben op vlak van skiën gevorderd - expert.

Op de pistes ski ik zo goed als altijd op zeer hoge snelheid en maak dan vooral grote bochten indien dit mogelijk is.

Nu zit ik met een klein dilemma; zou ik voor de doubledeck GS of de doubledeck 3.0 XT kiezen? Ik heb al enkele forums etc gelezen, maar ik kom er niet echt uit. Wat raden jullie aan?

Alvast bedankt!

De Doubledeck heeft een pak meer rebound en energie, dus die lijkt meer aan te sluiten bij je stijl en fysiek.
De enige manier om het zeker te weten is testen. Bin Duijvestein in Zoetermeer hangt in ieder geval de Edge. Of de Doubledeck XT daar ook hangt weet ik niet uit mijn hoofd, maar in ieder geval wel de Doubledeck GS, die qua constructie en karakter heel dicht bij de XT ligt.
En om het aanzienlijken verschil tussen de Edge en de Doubledeck te ervaren is de baan in Zoetermeer afdoende denk ik.

Overigens zou ik zeker mijn ogen open houden voor andere merken en ski’s. De Doubledeck en de Edge zijn namelijk wel twee uitersten van het spectrum ‘high performance’ ski’s (de Duobledeck aan de stevige kant, de Edge aan de vergevingsgezinde kant).

*bericht bewerkt door GiGi op 18 sep 2017 06:45

En als je nu puur de 3.0 XT en de GS (beiden doubledeck) zou vergelijken, Wat zijn dan de grote (en kleine) verschillen?

Alvast bedankt!

De radius is het belangrijkste verschil, maar dat is ook weer niet levensgroot. 18 meter bij de GS in 178 vs 15,5 meter bij de XT in 175 geloof ik. Er zijn verder wel meer verschillen te vinden, maar ik kan me niet herinneren dat ik die erg doorslaggevend vond. Daarbij moet ik zeggen dat ik ze twee jaar geleden na elkaar heb geskied en met elkaar heb vergeleken. Misschien zijn hier anderen met meer recente en diepgaande ervaringen van deze twee modellen (de GS ken ik best goed, en heb ik vooral vergeleken met vergelijkbare GS-modellen van andere merken).

*bericht bewerkt door GiGi op 18 sep 2017 11:59

@Pieter-janvanhove ik zou ze gaan testen dit winter als ik jouw was. Die XT’s zijn trouwens niet overal te vinden bij de verhuurbedrijven, is mijn ervaring. De GS hebben de meeste verhuurders wel in het bezit om zo voor een dagje mee te nemen.

Maar dan hoop ik dat je niet volledig top condities hebt, want de skies zijn dan beiden prima te rijden. Je kunt pas merken dat ze veel van je vragen als de sneeuw zacht wordt en bulten ontstaan. Wat je ook wel een leuk setje is, zijn de SL doubledecks. Misschien nog wel fijner om overall mee te skien dan de GS en XT.

Ja, de XT versie is inderdaad niet overal te vinden. Maar qua radius is het verschil nu ook niet heel groot zie ik. Ik ga er nog eens over nadenken, het blijft een moeilijke keuze.

Alvast bedankt!

Verschil tussen 15,5m en 18m is in mijn ogen toch duidelijk merkbaar.

Een GS indoortesten is in mijn ogen zinloos, je kunt nooit voldoende snelheid maken om de ski te testen op de punten waarvoor hij gemaakt is.

Gezien jouw verhaal zou ik voor de stijvere van de twee gaan. Maar waarom Atomic? Prima ski’s hoor, maar genoeg ander moois te koop, vaak voor minder geld.

Een GS indoortesten is in mijn ogen zinloos, je kunt nooit voldoende snelheid maken om de ski te testen op de punten waarvoor hij gemaakt is.

RRski op 18 sep 2017 21:56

Maar voor het ervaren van het grote verschil in stijfheid en rebound kan testen in Zoetermeer best. Daarvoor was die suggestie ook. Niet om alle beschikbare GS ski’s volledig te testen.
Het zou fijn zijn als ook de context van een opmerking of een suggestie wordt gelezen…

Gezien jouw verhaal zou ik voor de stijvere van de twee gaan. Maar waarom Atomic? Prima ski’s hoor, maar genoeg ander moois te koop, vaak voor minder geld.

RRski op 18 sep 2017 21:56

Wel, om de heel simpele reden dat ik vrij dure skischoenen van Atomic heb gekocht enkele jaren terug. Tot nu skied ik met Elan omdat deze zelf geen skischoenen maakten. Maar nu ik overstap naar een nieuwe ski zou ik liefst hetzelfde merk van skischoenen hebben. En ik ben natuurlijk ook overtuigd van de kwaliteit van hun skis.

Maar er zijn inderdaad ook veel andere goede, goedgebouwde ski’s op de markt. Dus laat je daardoor niet beperken in je keuze, zou ik zeggen.

HEAD - Worldcup Rebels i.Race deze zijn ook wel mega lekker om mee te cruisen!

Gezien jouw verhaal zou ik voor de stijvere van de twee gaan. Maar waarom Atomic? Prima ski’s hoor, maar genoeg ander moois te koop, vaak voor minder geld.

RRski op 18 sep 2017 21:56

Wel, om de heel simpele reden dat ik vrij dure skischoenen van Atomic heb gekocht enkele jaren terug. Tot nu skied ik met Elan omdat deze zelf geen skischoenen maakten. Maar nu ik overstap naar een nieuwe ski zou ik liefst hetzelfde merk van skischoenen hebben. En ik ben natuurlijk ook overtuigd van de kwaliteit van hun skis.

pieter-janvanhove op 18 sep 2017 22:52

Waarom per sé schoenen en ski’s van hetzelfde merk ipv kijken wat t beste bij je past?

Ik zou dan de de Doubledeck en de Edge laten staan en de zwarte Stöckli Laser CX nemen. Veel inspirerender.
Wel een beetje duur voor iemand van 17 jaar. Maar Misschien is er ergens een model van verleden jaar te koop.

@pieter-janvanhove inderdaad waarom schoenen van het zelfde ski merk.Je hebt veel meer aan schoenen die lekker zitten. Wat kan het jou schelen of het een ander merk is dan je ski’s.Als je ze aan hebt zie je toch niet wat voor merk het is 😃

Ik zou dan de de Doubledeck en de Edge laten staan en de zwarte Stöckli Laser CX nemen. Veel inspirerender.
Wel een beetje duur voor iemand van 17 jaar. Maar Misschien is er ergens een model van verleden jaar te koop.

Hooykaas op 19 sep 2017 10:04

Haha die versies van verleden jaar van Stöckli zijn niet veel goedkoper.

Als je het budget hebt voor de Doubledeck (zeg € 600), dan zijn er heel veel mooie opties, ook in de stevige hoek. Zoals bijvoorbeeld de Fischer RC4 Worldcup RC Pro (wat steviger dan de ‘gewone’ RC vanwege de booster plaat), Head Worldcup Rebels i.Speed (is ook een Pro-versie van met raceplaat). Dat zijn echt de stevige modellen. De ‘gewone’ cheater GS modellen (of XT-modellen als je dat wil) zijn er natuurlijk ook, elk merk heeft er wel een. Die van Völkl, Elan en Rossignol zijn wat soepeler; de Salomon X-Race SW is juist wat steviger (komt in de buurt van die Pro-modellen). Keus genoeg.

*bericht bewerkt door GiGi op 19 sep 2017 10:20

Dank voor de aanvulling @GiGi
Inderdaad er is keuze genoeg 👍

Ja, ik zal eens kijken bij andere merken. Dan heb ik nog een vraagje betreffend Atomic. Is er veel verschil tussen het Doubledeck systeem en hun nieuw Servotec systeem?

Alvast bedankt voor alle hulp!

Ach Volgens mij is het allemaal marketing @pieter-janvanhove
Ik denk niet dat je het verschil met ogen dicht zal voelen.

Marketing? Misschien. Maar er is wel degelijk ook een voelbaar verschil. Doubledeck zorgt voor veel extra stijfheid vooral, en in dit geval ook veel rebound. Servotec doet voor de stijfheid en rebound niet zo veel. Het is meer een dempingstool die voorkomt dat de ski zelfs wat klapperig wordt.
De nieuwe G9 is dus een stuk vergevingsgezinder en zachter dan de Doubledeck 3.0 GS, maar niet zo zacht en met meer rebound dan bijvoorbeeld de Redster Edge GS.

Dus als ik het goed begrijp was het doubledeck systeem beter op vlak van echt sportief skiën?

Die is explosiever, inderdaad.

Plaats een reactie