Portes du soleil / maart

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

We zitten te twijfelen of we naar portes du soleil zullen gaan. We zijn normaliter januari-gangers… Komend seizoen willen we in maart gaan. Ik lees zoveel over verschillende gebieden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ondanks dat je niet in de toekomst kan kijken en we maar moeten zien hoe de sneeuw ons deze winter gezind zal zijn… Wat zijn de ervaringen voor maart? Is PdS dan hoog genoeg?

Onze zoekcriteria waren ‘niet te ver weg’, ‘Frankrijk’. Vandaar dat we nu hier op uit komen.

Maart is net zoals de meeste maanden 31 dagen lang… In welk deel van deze maand willen jullie gaan, en welk stuk van het gebied hebben jullie op het oog?
Overigens hoef je je met de huidige technieken in maart nog weinig zorgen te maken. Lage zuidhellingen zullen eruit liggen aan het eind van de maand, maar de rest is dan vaak nog behoorlijk goed te doen. En soms moet je je erbij neerleggen dat je aan het eind van maart wat eerder op het terras zit dan in januari, maar met een stuk aangenamer weer…

Sja, ik heb er in de ochtend hard opgevroren pistes gehad met in de middag slush en 17 graden in het dal, maar ook een dump van een halve meter sneeuw begin april. Doorgaans is het skigebied echt nog prima te doen, maar verwacht op de lagere pistes slush. Afhankelijk van de datum dat je gaat in maart is ook rock de pistes, leuk om mee te maken met elke dag in een van de plaatsen een optreden op de piste.

Ik ben er een paar jaar geleden half maart geweest en wil mijn ervaringen zeker delen:

  • Het Zwitserse deel van PdS is niet echt sneeuwzeker en dat zul je in maart zeker merken.
  • Het centrale deel (Châtel - Avoriaz) is prima te doen, inclusief de afdalingen
  • Bij Les Gets kunnen de dalafdalingen iets minder zijn, bovenop nog prima
  • Bij Morzine zijn de dalafdalingen vanuit Les Gets kwetsbaar. Bij ons nog wel te doen, maar krap aan.

Globaal: groot gedeelte (50%, dus zo’n 250-300 km piste) prima, restant is een beetje een gok. PdS ligt wel gunstig en pakt gemakkelijk sneeuw, dus kunnen de condities ook weer veel beter zijn dan bij ons. Ik heb er geen spijt van gehad, leuke vakantie gehad en goed kunnen skiën.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Afgelopen jaar in de voorjaarsvakantie (19 t/m 24 februari) in PdS geweest. Sneeuwcondities waren niet al te best -vooral aan het eind van de week-, soms kwamen steentjes en/of modder al naar boven, voornamelijk op de lager gelegen pistes. De hoger gelegen pistes waren over het algemeen nog wel goed te doen maar drukker omdat de lager gelegen pistes in slechte conditie waren.
Het voordeel van PdS vind ik toch wel dat er voor iedereen wel een geschikt gebied is. Is het in het ene deel te druk, ga je naar een ander deel waar het dan weer erg rustig kan zijn (relatief).

Stay frosty

Wij zijn afgelopen jaar begin maart in PDS geweest. We hadden toen mazzel met de een mooie dump(beste van het jaar?), Dus het kan zeker wel goed uitpakken in die periode. Wij zaten in Chatel en alleen op het einde van de middag werd het echt papperig op de lagere stukken. Maar PDS is zo groot dat je altijd wel plekken hebt waar het prima te doen is. Enig nadeel wat je dan hebt is dat het dan wel druk kan zijn.

Wij zijn afgelopen jaar, begin maart in PDS geweest. We hadden toen mazzel met de een mooie dump(beste van het jaar?), Dus het kan zeker wel goed uitpakken in die periode. Wij zaten in Chatel en alleen op het einde van de middag werd het echt papperig op de lagere stukken. Maar PDS is zo groot dat je altijd wel plekken hebt waar het prima te doen is. Enig nadeel is dat het dan wel druk kan zijn.

*bericht bewerkt door XtremeBlitz op 19 sep 2017 15:50

Wij willen 10maart gaan. Dat maakt het nog niet al te ver in maart.
Het blijft altijd een ding om nu al uit te gaan kijken naar de sneeuwval.

Bedankt voor jullie reacties. Klinkt goed! 😄
Sta nu al te trappelen om de skies weer onder te kunnen binden. 😇

Afgelopen winter was niet echt representatief te noemen.
Dat geldt voor eigenlijk de gehele alpen.
Voor het zelfde geld kun je komende winter t/m april goede omstandigheden treffen.

Plaats een reactie