Oriëntatie op andere ski's?

Zo langzaamaan zit ik toch eens na te denken of ik komend seizoen een setje andere ski’s zou willen hebben.
Op dit moment heb ik een mooie set Nordica Fire Arrows. Lengte 172, speels, buigzaam, maar ook instabiel op hogere snelheden en ik heb het idee dat ik wel wat aan de top van de ski’s zit. Mogelijk is een stap vooruit dus wel een idee, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Profiel: krappe 2 meter lang en 100+ kilo. Met andere woorden: de ski’s moeten wel wat gewicht en soms lompe kracht- en gewichtsmijterij kunnen hebben. Ski-ervaring: alles bij elkaar nu een week of 10-12. Weinig lessen gehad, dus deels techniek, maar regelmatig ook wel skiën op kracht. Ik kom rood over het algemeen prima af, zwart is niet helemaal mijn ding. Ik ski primair op de piste. Af en toe een bochtje ernaast of een klein stukje tussen pistes off-piste, maar ik ben voornamelijk nog pistegericht (99%).

Waar denk ik aan? Een setje gebruikte testski’s of een overjarig model dat voor een prikkie in de winkel ligt. De kosten moeten ook een beetje leuk blijven. Het is voor mij een vrij onbekende wereld en bij mijn huidige ski’s ben ik volledig afgegaan op het advies van de verkoper. Iemand tips?

Dan heb je met de fire arrow echt veel te korte ski"s!
Geen wonder dat ze instabiel voelen op snelheid!
Tip: met jouw lengte neem je de grootste lengte van een verkrijgbare ski.
In geval van de fire arrow was dat 188.
Ik ben zelf 1,94 en nooit de grens gevoeld van die ski in 188 cm.
Ik ski al een paar jaar met heel veel plezier op de niet meer verkrijgbare Fischer Motive 80, ook in 188.
Die staat bekend als vrij soepel, maar in 188 is het een ski zonder grenzen!

Beste @mike123 kan je vertellen welke Fire Arrow je precies hebt? Ik denk in ieder geval dat Maarten gelijk heeft wat betreft de lengte maar er zijn toch wat verschillen binnen de reeks. Als ik aan Nordica Fire Arrow denk dan denk ik niet meteen aan heel buigzaam of weinig stabiel op snelheid. Groeten, Hans

*bericht bewerkt door hanss op 19 sep 2017 18:36

Ze waren lekker wendbaar in de eerste jaren, dus toen was ik er eerlijk gezegd best blij mee. Heb het daardoor makkelijk kunnen leren. Maar inderdaad heb ik al langer nagedacht dat langer mogelijk beter is. Dat al twee jaar overwogen, maar niet gedaan omdat deze nog nèt in de skikoffer passen :D. Nieuwe ski’s betekent dus ook een nieuw vervoersprobleem.

Ik heb deze gehad:

null

Eerlijk is eerlijk, het design is wel briljant en heeft me al meerdere complimenten opgeleverd. Maar goed, daar heb je die dingen niet voor natuurlijk.

Zelf zat ik ook al te kijken naar een stuk boven de 180 nu, maar wat dan precies?

Dat is een interessante vraag. Want je zegt zelf dat je niet al te veel techniek hebt, maar je hebt wel wat massa en lengte, wat wel wat vraagt van een ski op het gebied van stabiliteit. Dat geeft een interessante split: niet al te afstraffend, maar genoeg ‘body’ in de ski om iemand van 100+ kilo stabiel de berg af te helpen.

Ik zou in ieder geval op zoek gaan naar een ski met een houten kern (voor stabiliteit), een volledige sidewall (voor grip en stabiliteit) en inderdaad lang. Dan zijn er niet zo heel veel opties. Consumenten GS-ski zijn niet allemaal even vergevingsgezind, maar hebben wel de body. Bind je die onder, dan zal dat even wennen zijn en de eerste bochten een vrij grote worsteling wellicht, als je niet investeert in techniek. Vooral de Rossignol Hero Elite LT TI (183), Völkl Racetiger GS (185), Head Worldcup Rebels i.Speed (185) zijn modellen die wat minder explosief zijn, en daarmee ook iets minder afstraffend. De Völkl Code L in 185 is ook zeker een optie nog.

Als ik denk over ski’s die minder dicht bij de race-lijnen van de merken liggen, dan blijven niet zo veel ski’s over die veel langer zijn dan 182. Op zich geen grote ramp, maar het zijn wel bijna allemaal wat speelsere modellen, wat niet altijd als stabiel wordt ervaren. Denk aan Fischer Progressor F19 (182), Salomon X-Drive 8.0 FS (182), etc. De Atomic Redster Edge GS in 183 is een rustig lopend, stabiel, maar niet heftg model dat met jouw postuur geen enkel probleem is. Bovendien voordelig te krijgen (is een uitlopend model, is vervangen voor 2017-2018), o.a. bij Duijvestein.

Ze waren lekker wendbaar in de eerste jaren, dus toen was ik er eerlijk gezegd best blij mee. Heb het daardoor makkelijk kunnen leren. Maar inderdaad heb ik al langer nagedacht dat langer mogelijk beter is. Dat al twee jaar overwogen, maar niet gedaan omdat deze nog nèt in de skikoffer passen :D. Nieuwe ski’s betekent dus ook een nieuw vervoersprobleem.

Ik heb deze gehad:

null

Eerlijk is eerlijk, het design is wel briljant en heeft me al meerdere complimenten opgeleverd. Maar goed, daar heb je die dingen niet voor natuurlijk.

Zelf zat ik ook al te kijken naar een stuk boven de 180 nu, maar wat dan precies?

Mike123 op 19 sep 2017 19:10

Ik kan niet goed uitmaken welk type het precies was. Heb je een idee hoe breed ze waren? 74, 80,…? Op het eerste zicht zou ik 74 mm of zo zeggen.

*bericht bewerkt door hanss op 19 sep 2017 20:40

Thanks voor je uitgebreide reactie. Ik ben ook niet iemand die constant loopt te racen om hoge snelheden te halen, dus dat scheelt. Plus ik ben de instabiliteit van nu ook al wat ‘gewend’. Ik zou het al fijn vinden als het, voor die enkele keer dat het hard gaat, allemaal wat stabieler voelt.

Overigens is het niet zo dat ik helemaal geen techniek heb. Ik hou het geen tientallen km’s per dag vol puur op kracht dus een technische basis is er wel, maar deze kan af en toe wel wat verfijning gebruiken. Ik twijfel ook of ik dit jaar mogelijk weer een paar lessen op de rollerbaan moet gaan nemen. Hoe dan ook, een model dicht bij de race-lijn omdat dat nodig is voor mijn gewicht, wil ik eigenlijk nog voorkomen. Ik neig dan eerder naar de suggesties die je in je laatste alinea doet dus daar ga ik zeker eens naar kijken.

Nieuwe ski’s kopen is altijd leuk. Dus als je er het geld voor hebt en graag nieuw materiaal wil, doen! Maar dat klapperen is ook volledig te voorkomen door te investeren in wat lessen. Een betere techniek zorgt voor meer voordruk en minder klapperen. Als eenmaal je techniek beter is kun je naar een andere klasse ski’s gaan kijken. Of dezelfde ski maar dan een maatje langer.

Zijn het jouw ski’s op de foto? Dan zijn ze zelfs maar 164 cm lang, tenminste dat staat erop?

Click. Click. Peace

Klopt, maar zijn niet mijn ski’s. Gewoon even van de webz geplukt.
Ik heb het idee dat het klapperen vooral boven de -pakweg- 60km/h is, is dat te voorkomen met lessen?

Plus ik heb het idee dat ik deze vrij makkelijk de bocht door kan smijten. Gevolg is dat ik dat, wanneer m’n techniek niet voldoet, ook doe, en er mee wegkom. Het houdt in die zin progressie ook tegen. Kromme redenering misschien, maar mogelijk dat juist wanneer ik de stap neem en de ski meer van me nodig heeft, ik ook de noodzaak voor lessen meer ga merken.

Die noodzaak ga je dan zeker merken. Persoonlijk zou ik wel de volgorde omdraaien: flink gaan lessen en dan op een nieuwe ski springen. En als je nu al kan beginnen met lessen, heb je daar als het seizoen echt losbarst veel baat van.

@Mike123 Wat mij betreft is die laatste redenering wat omgekeerde wereld. Elke ski is om te smijten. Niet elke ski is technisch even makkelijk goed te skiën.

Ik heb jarenlang op precies dezelfde ski geskied, (wel in de 184 versie voor mijn 185 cm) en die is op volle snelheid prima rustig te skiën. Ik heb hier, het zwabberen en klapperen van ski’s, ook ooit een blog over geschreven trouwens: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5363/zenuwachtige-…

Maar nogmaals dat haalt niet weg dat een iets langere ski prettiger zal zijn voor jou.

Click. Click. Peace

Ik heb al zitten kijken om misschien toch weer wat lessen op de rollerbaan te pakken. Hier in de buurt lijken wel acceptabele aanbiedingen te zijn nu. Kan wel weer een goede investering zijn voor de komende seizoenen.

Heb net even je stuk gelezen, Rogier, en dat is zeker wel iets om over na te denken. Maar dan nog denk ik dat een setje langere ski’s zo langzamerhand niet verkeerd zou zijn. 172 is voor mij wel erg aan de korte kant denk ik. Al denk ik ook wel na over m’n skischoenen nu. Zouden die nog wel passend zijn na een paar jaar extra ski-ervaring? En zo blijf je bezig natuurlijk :)

*bericht bewerkt door Mike123 op 19 sep 2017 21:08

Plaats een reactie