Nederlandse lawinedode in Duitsland.

Een 24-jarige Nederlander is in Duitsland omgekomen nadat hij werd meegesleurd door een lawine in de Berchtesgadener Alpen in de deelstaat Beieren. De man was met drie familieleden op wandelvakantie in het gebied, meldt de Duitse politie.

De groep wandelaars werd donderdagmiddag overvallen door de lawine nabij de Beierse plaats Schönau am Königssee. De man viel 60 tot 80 meter naar beneden en kwam met zijn hoofd op rotsen terecht. Hij was volgens de hulpdiensten op slag dood.

De reddingsactie kwam pas twee uur later op gang omdat de telefoons van de getroffenen geen bereik hadden. Ook zou het gebied moeilijk bereikbaar zijn geweest voor reddingswerkers.

De Nederlanders hadden zich voor hun wandeltocht nog op de hoogte laten stellen van de omstandigheden en volgden een pad dat die dag al door anderen was gelopen. Er was in het gebied voor het ongeval ongeveer een halve meter sneeuw gevallen.

Informatie over eventuele andere slachtoffers loopt uiteen: volgens Spiegel zouden er vier klimmers gewond zijn geraakt, andere media schrijven dat de rest van de groep, op onderkoelingsverschijnselen en de psychologische gevolgen na, ongedeerd bleven.

Bron: http://m.telegraaf.nl/article/29343749/nederlander-omgekomen…

Poeh da’s een vroege. Hoop dat het dit seizoen eens een flink lager aantal slechtoffers wordt.

*bericht bewerkt door Jay op 22 sep 2017 08:35

Was ook mijn eerste reactie. In september al een (Nederlands) lawineslachtoffer. Helaas weet je dat er nog vele slachtoffers zullen gaan volgen, maar laten we hopen dat het mee valt.

Over de ervarenheid en de kennis van de wandelaars wordt niets gezegd. “De Nederlanders hadden zich voor hun wandeltocht nog op de hoogte laten stellen van de omstandigheden en volgden een pad dat die dag al door anderen was gelopen.” Het is in ieder geval iets, maar zegt ook niet alles.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

We waren er niet bij, laten we alsjeblieft niet oordelen of speculeren. Kans is groot dat familie oid mee leest. Rust zacht en alle kracht voor de nabestaande

echte mannen lopen naar boven,

Triest en wrang daar juist deze week in de NRC een artikel stond over het feit dat Duitsland vwb GSM dekking als “woestijn” bestempeld kan worden.

Rob

Sorry dat het misschien niet helemaal duidelijk over kwam. Maar ik probeerde met mijn reactie inderdaad te zeggen dat speculeren helemaal geen zin heeft. Veel te weinig informatie.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@Jay Dat is een mooie gedachte.
Maar de praktijk wijst uit dat het er 100+ zijn elk seizoen voor de hele Alpen 👎

Misschien naïef, maar mijn hoop komt voort uit de media-aandacht afgelopen seizoen (bijv. Valfréjus). Ongelukken blijven gebeuren, maar misschien kan het minder als de ‘domme’ gevallen voorkomen kunnen worden.

*PS: met dom bedoel ik ongeoefende mensen, zonder gids en materiaal.

@Jay, Ik ken geoefende mensen die in serieuze problemen zijn gekomen, Ik ken gidsen die in nog serieuzere problemen zijn gekomen.
Daarnaast ken ik zelfs nog mensen met lawine pieper schep sonde en zelfs een airbag. Maar die niet weten hoe ze werken.

Staar je daar niet op blind. Kennis en materialen kunnen helpen, maar zijn niet heilig. In the end ben je overgeleverd aan de grillen van moeder natuur. Sterker nog er zijn omstandigheden waar een lawine naar onder komt op plekken waar je het niet verwacht, en waar geen enkele tekenen van gevaar zijn. En daarbij kunnen ze ook nog eens zonder enige trigger afgaan

echte mannen lopen naar boven,

@MartijnUiterwijk, dat zijn inderdaad de risico’s van de sport. Daarom, ongelukken zullen blijven gebeuren ook al ben je nog zo ervaren en heb je de beste spullen.
Ik denk echter dat het aantal ongelukken een stuk omlaag kan als juist de amateurs zich meer bewust zijn van het risico.

Het is hier bij ons aan de andere kant van d Hochkönig gebeurd. Het is een normale wandelroute, gisteren was het best redelijk weer. Als je dan omhoog gaat en je komt in de sneeuw terecht, en best wel een dik pak, verwacht je niet dat de boel gaat schuiven. De laatste dagen is de Bergrettung zeer actief hier ivm sneeuwval en de wind die het in sommige stukken flink op waait. Wij waren van plan om gisteren de Hochkónig op te gaan maar hebben het (gelukkig) niet gedaan.

null

*bericht bewerkt door Elly3 op 22 sep 2017 14:09

Dienten Die Alte schule

@Elly3 Wauw lijkt wel mid-winter op die foto. Sneeuw is sneeuw en is in principe altijd lawinegevaarlijk. Daarom begint het lawinecijfer ook bij 1 en niet bij 0.

Click. Click. Peace

Ja he @Rogier maar deze foto en nog meer zijn van 20 september, ze zijn die dag 2x uitgerukt am Hochkönig en Steinermeer. Ik had beter neer kunnen zetten dat de familie niet had verwacht dat er zoveel sneeuw zou liggen. Het gaat altijd schuiven ja, daarom ben ik ook niet gegaan weet hoe het daar boven kan spoken, en min 6 gr :(

Dienten Die Alte schule

. Het is een normale wandelroute, gisteren was het best redelijk weer. Als je dan omhoog gaat en je komt in de sneeuw terecht, en best wel een dik pak, verwacht je niet dat de boel gaat schuiven.

Elly3 op 22 sep 2017 14:05

Van die zin krijg ik echt de rillingen

echte mannen lopen naar boven,

@MartijnUiterwijk heb het al anders neer gezet bij de reactie op Rogier, maar er zijn idd mensen die dat denken ja.

Dienten Die Alte schule

. Het is een normale wandelroute, gisteren was het best redelijk weer. Als je dan omhoog gaat en je komt in de sneeuw terecht, en best wel een dik pak, verwacht je niet dat de boel gaat schuiven.

Elly3 op 22 sep 2017 14:05

Van die zin krijg ik echt de rillingen

MartijnUiterwijk op 22 sep 2017 14:27

Ik kan me heel goed voorstellen dat wandelaars die in het najaar wandelen niet verwachten dat de huidige sneeuw een mogelijk lawinegevaar kan opleveren.

Click. Click. Peace

Ik kan me dat ook heel goed voorstellen. Daarom juist.

echte mannen lopen naar boven,

@MartijnUiterwijk, sorry verkeerd begrepen dan. Heb bij de blog van Roel vandaag een filmpje gezet van gisteren avond op de Hochkönig prachtige opname.

Dienten Die Alte schule

R.I.P. Wat een afschuwelijk ongeluk.

Click. Click. Peace

Dat je niet voorbereid bent op lawinegevaar als je met je familie in september gaat bergwandelen en daar dan niet veel kennis over hebt vind ik totaal niet verwijtbaar op welke manier dan ook. Als je dan op je wandeling ineens veel sneeuw tegenkomt en niet beseft dat dit gevaarlijk zou kunnen zijn vind ik echt heel begrijpelijk. Dit ongeluk is in die zin pure pech. Heel veel sterkte aan alle betrokkenen.

*bericht bewerkt door nr49 op 22 sep 2017 21:04

Dat je niet voorbereid bent op lawinegevaar als je met je familie in september gaat bergwandelen en daar dan niet veel kennis over hebt vind ik totaal niet verwijtbaar op welke manier dan ook. Als je dan op je wandeling ineens veel sneeuw tegenkomt en niet beseft dat dit gevaarlijk zou kunnen zijn vind ik echt heel begrijpelijk. Dit ongeluk is in die zin pure pech. Heel veel sterkte aan alle betrokkenen.

nr49 op 22 sep 2017 20:49

eens. Kijk anders eens op wp. Daar staat wat info van morris

echte mannen lopen naar boven,

Plaats een reactie