Route Moûtiers - La Plagne

In de 2e week van de kerstvakantie (30-12 t/m 06-01) ga ik met een gezelschap naar La Plagne. En aangezien de voorpret niet vroeg genoeg kan beginnen, bereid ik me ook maar alvast voor op de reis. Ik weet dat het een drukke dag gaat worden en dat het file-rijden zal gaan worden tussen Albertville - Moutiers en tussen Moutiers en Belle Plagne. Het ging even niet anders dan in de vakantieperiode te gaan. Nu willen wij vrijdag al vertrekken en hebben een hotelletje geboekt bij Lyon. Dan hoeven we zaterdag nog maar een ± 200 km, zodat we hiervoor ook de tijd hebben.

Een (korte) zoektocht op het forum brengt mij bij een vraag uit 2015. Hier wordt geadviseerd om over Duitsland en Zwitserland te rijden. Of anders via Macon - Annecy (A40). Terwijl ik dus de A43 Lyon - Chambéry wilde nemen (geeft Google maps momenteel aan). Wat is het advies van de mensen met ervaring? Het gaat me dan ook met name over de drukke vakantieweek. Want in Duitsland (en Zwitserland) zou het dan ook gewoon druk kunnen zijn. En is het laatste stuk naar La Plagne meestal te doen zonder sneeuwkettingen of heb je deze toch al snel nodig?

Alvast bedankt!

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@Veenhoorn via Duitsland en Zwitserland zal je ook files hebben, maar in de drukste weken doe je over het stuk lyon tot La Plagne rustig een uur of 10, en met sneeuwval nog langer. Sneeuwkettingen zou geen vraag moeten zijn, die neem je bij zo’n reis sowieso mee!

Born to Ride

@veenhoorn: Zoek een hotel wat verder de alpen in voor de vrijdagavond. Als dat nog lukt tenminste.

Of op zaterdag heel vroeg weer vertrekken uit Lyon. Skikleding al aan in de auto en die dag al op de ski’s. Dat is beter dan nog uren in de file in iedergeval.

En wat hierboven al gezegd wordt. De kans is redelijk aanwezig dat je sneeuwkettingen nodig hebt. Zeker als je in de hoogst gelegen deelgebieden van la plagne zit. Thuis vast oefenen!

*bericht bewerkt door aartstyle op 28 sep 2017 10:51

Een van de bottlenecks is (of was altijd) het doseerlicht vlak voor Moutiers. Dat gaat op drukke wisseldagen om 9.00 uur aan en kan voor flinke wachttijden zorgen. Als je dus vroeg voorbij dat punt bent, zou het in dat opzicht mee kunnen vallen. Bij sneeuwval (en zeker bij sneeuwkettingverplichting) zijn de bottlenecks legio e zou ik mikken op aankomst in La Plagne om 8.00 uur of zo. Dan heb je denk ik nog relatief weinig last van verkeersdrukte en je hebt wat speling voor andere hinder.

En inderdaad: skikleren aan en skiën maar als je voor de lunch aankomt. Dat zou ikzelf doen tenminste.

Beetje google maps in de gaten houden ook. Wanneer het laatste stuk echt druk is,kun je alternatief Macon-geneve-annecy-albertville rijden. Je komt dan vlak voor de bewuste stoplichten uit. Moet zeggen dat we al een jaar of 15 met de kerstvakantie die kant op gaan (Bourg St Maurice) en het altijd (met caravan) in 12 uur rijden, als het tegenzit 13. 1 uitschieter hadden vrienden van ons. Sneeuw, rots op de weg, deels afsluiting enzovoorts en dat ritje nam toen een uur of 18 in beslag. 10 uur voor het stuk Lyon-La Plagne hebben wij in ieder geval nog nooit meegemaakt :). Proberen wel altijd op een werkdag te rijden, niet zaterdag of zondag natuurlijk.

Edwin van Riel

Kan bovenstaande volledig beamen. Het stuk tussen Lyon en Chambery is wel snelweg maar staat regelmatig vast op de drukke dagen. Al meerdere keren gehad dat we daar een uur extra kwijt waren op nog geen 100 km. Vervolgens heb je de tol poortjes bij Chambery wat ook enige frustratie kan veroorzaken en waar je aardig lang kunt staan. Tot Albertville rijdt het in de regel aardig door. Daarna begint de ellende vaak. File rijden tot Moutiers waarna Trois Vallees eraf gaat en je weer iets kunt doorrijden. Maar ga er vanuit dat zodra je Moutiers voorbij je weer stil staat. De weg gaat daar van 4 baans naar 2 baans met een tunnel die op drukke dagen afwisselend verkeer het dal in laat en er weer uit. Als dat systeem in werking is dan heb je pech en kun alleen al daar 2 uur verliezen.

Wat wij normaal gesproken doen is de vrijdag rijden tot voorbij Moutiers. Je hebt in de buurt van Bourg St. Maurice een aantal overnachtingshotels. Zo ben je alle knelpunten voorbij en heb je de zaterdagochtend nog een ritje van een klein uur en kun je heerlijk de hele dag de pistes op. De wisseldagen in Paradiski zijn over het algemeen zeer rustig.

Overigens maakt het de vrijdag niet uit of je de route door Frankrijk via Lyon neemt of die door Duitsland en Zwitserland. Idem in het weekend. In de regel kun je tot de Zwitserse grens aardig doorrijden maar het stuk Bazel - Bern kan heel veel tijd kosten. Zeker het punt waar je de snelweg Luzern-Bern op moet. Vervolgens rijdt het tot vlak voor Geneve aardig door. De grens overgang van Geneve Frankrijk in kun je op de drukke dagen ook je lol op. Heb je pech dan sta je voor het vliegveld van Geneve in de file en is het de laatste 5 tot 10 km stapvoets rijden.

Beetje google maps in de gaten houden ook. Wanneer het laatste stuk echt druk is,kun je alternatief Macon-geneve-annecy-albertville rijden. Je komt dan vlak voor de bewuste stoplichten uit. Moet zeggen dat we al een jaar of 15 met de kerstvakantie die kant op gaan (Bourg St Maurice) en het altijd (met caravan) in 12 uur rijden, als het tegenzit 13. 1 uitschieter hadden vrienden van ons. Sneeuw, rots op de weg, deels afsluiting enzovoorts en dat ritje nam toen een uur of 18 in beslag. 10 uur voor het stuk Lyon-La Plagne hebben wij in ieder geval nog nooit meegemaakt :). Proberen wel altijd op een werkdag te rijden, niet zaterdag of zondag natuurlijk.

evr66 op 28 sep 2017 11:07

Daar zit het grote verschil, topicstarter wil op zaterdag en omdat dit 1 van de allerdrukste zaterdagen is moet je gewoon 10 uur rekenen vanaf Lyon. Op die dagen staat het soms al bijna vanaf lyon tot aan de bewuste stoplichten.

Born to Ride

Wij hebben dit ook een x gedaan naar Les Arcs. Ik zou ook zeker doorrijden (desnoods de avond in) tot een hotel vlak voor Moutiers. Wij zijn toen eerst 1 dagje gaan skiën in Valmorel en pas einde dag lachend omhoog gereden naar Arc 1800. Kom je ook na de eindeloze rijen aan bij de check-in voor de appartementen ter plaatse.

Oei. Dit klinkt allemaal wel erg serieus. Hotel kan volgens mij nog wel geannuleerd worden. Heeft het anders zin om bijvoorbeeld al rond 6u weg te rijden vanuit Lyon. Dan zouden we rond 8u bij Moutiers kunnen zijn. Of is dat ook al te laat? @Jimbo Welke overnachtingshotels ken jij bij Bourg st Maurice? En betekent dit dat je eigenlijk afslag La Plagne voorbij rijdt, om de volgende ochtend een stukje terug te rijden?
Het enige wat ik nu kan vinden (familiekamer of 2x 2 pers.) is bij Albertville of Aime. voor ± € 250,-. Centrum Chambéry wordt al weer iets betaalbaarder.

Even wat aanvullende informatie. Ik reis met 2 kleine kinderen en een vrouw welke 's nachts rijden verschrikkelijk vind. Vandaar vertrek op vrijdag. Lyon is dan vanuit N-Brabant goed aan te reizen. Ik kan eventueel ook al donderdag vertrekken, maar dan heb ik a) dubbele kosten en b) Ik moet al voorbij Moutiers zijn (lees ik) om niet te veel vertraging te hebben.

Toch alvast bedankt iedereen!!

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Op vrijdagavond in plaats van in Lyon stoppen nog 2 uurtjes verder doorrijden is toch niet zo’n probleem voor mensen die een hekel hebben aan 's nachts rijden? Je komt dan om 18.00 uur aan in een hotel in plaats van om 16.00 uur, bij wijze van spreken. En op die vrijdagavond gaat het ook om slechts 2 uur; op die zaterdag kan dat dus al zomaar veel meer worden…

Mee eens @GiGi. Waarschijnlijk (mits gratis te annuleren) zullen we ook nog wel iets gaan zoeken in de buurt van Moutiers - Bourg st Maurice of iets daartussen. Dat is me die 50-100 euro extra kosten vanwege een duurder hotel wel waard. En op vrijdag maar een uurtje eerder vertrekken om het te compenseren. :D dat bespaard in ieder geval de (nutteloze) overnachting op donderdag.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

En aan het eind van de middag, met een ondergaand zonnetje in de rug in oostelijke richting de Alpen in rijden (en dus prachtig licht op het panorama dat zich voor je neus ontvouwt) kan nog een extra ‘verkoop’ argument zijn naar je gezin toe ;)

En aan het eind van de middag, met een ondergaand zonnetje in de rug in oostelijke richting de Alpen in rijden (en dus prachtig licht op het panorama dat zich voor je neus ontvouwt) kan nog een extra ‘verkoop’ argument zijn naar je gezin toe ;)

GiGi op 28 sep 2017 13:01

Hahaha. De voorpret was er al hoor. Ondanks de verkeersperikelen. Maar dit maakt het wel weer extra leuk.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Komt vast goed Veenhoorn. Via booking.com zijn er volgens mij nog best mogelijkheden tussen chambery en moutiers. Ik gebruik wel altijd het kaartje ipv zoeken op plaatsnaam. Kan je veel sneller zien of er tussen de bekende plaatsen nog hotels zitten.

In Chambery zijn voldoende budget hotels zoals f1, ibis budget etc. Is het verder rijden op vrijdag wel waard.

Wij gaan al jaren in die week naar Frankrijk. We rijden op vrijdag en dan gewoon door Frankrijk, nooit problemen gehad. Wel druk maar zeker nooit stil gestaan. Wij boeken dan een hotel in de buurt van Chambéry, dan ´s morgens op tijd rijden, 8 uur - half 9. Dan zonder problemen langs Moutiers. De keer naar La Plagne stonden we al om 10 uur bij het appartement. Even inchecken, je krijgt alleen nog niet de sleutel. Maar wel een SMS wanneer het appartement gereed is. Maar wij gebruiken deze dag als extra skidag, en staan meestal om 12 uur boven aan de piste.

@Veenhoorn ik boek vaak via Homeaway.nl of booking.com

Booking heeft buiten het hoogseizoen de meeste keuze in en rond Bourg St. Maurice. Wij zitten geregeld in Seez net voorbij Bourg. Is inderdaad iets verder het dal en dus terug rijden naar La Plagne.

Homeaway heeft in het hoogseizoen vaak meer keus. Kan wel zijn dat je dan in een appartement terecht komt.

Kijk maar eens naar het hotelaanbod van de Franse “Groupe B&B” met het ronde gelige, bruin omrande logo met B&B.
Ik gebruik die al jaren in de zomer. Goed en goedkoop met een goed ontbijt. Ze hebben voldoende aanbod in het zoekgebied. Meestal hoef je niet vooral te betalen. Overigens wordt er over de route nogal wat paniek gezaaid. Ik ben de afgelopen 10 jaar altijd op zaterdag naar Les Menuires gereden, altijd vertrokken rond 6 uur en aangekomen tussen 17.00 en 18.00 uur. Wel altijd de 2e helft van januari. Heb ook wel een abonnement voor de autoroute payage. Bij de tolhuisjes kun je zo doorrijden. Rij wel meestal via de autoroute via Bourg en Bresse. Is rustiger dan die via Lyon.

Hen48

Vooraf i.p.v vooral

Hen48

Toevoeging: logo B&B is bruine cirkel met gele rand en witte letters B&B. Is rechtstreeks te boeken. Kan ook via bijv.Booking.com.

Hen48

@Hulst dat is precies het verschil. Jij komt er niet in het absolute hoogseizoen, dat scheelt gewoon alles. Ik heb in het verleden 2x daar dus op een zaterdag gestaan toen ik nog naar school ging en aan het hoogseizoen gebonden was. 2x een uur of 10 vanaf Lyon. Eind januari valt het idd allemaal wel mee, net als in maart.

Born to Ride

Toen wij nog tot het hoogseizoen veroordeeld waren reden wij naar Chambéry, een Ibis of zo richting Challes des Eaux. Van daaruit kom je dan de volgende ochtend al voorbij de tunnel van Chambéry op de snelweg. Daar op zaterdag vroeg weg, voor acht uur. Dat betekende de file net voor en altijd de hele middag in de sneeuw.
Zorg trouwens bij de terugreis dat je of vroeg (acht uur of zo) of pas in de middag wegrijdt. De grootste drukte is dan tot aan Moutiers, maar tot aan Lyon kan het ook nog wel erg druk zijn.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

(Dubbel)

*bericht bewerkt door Frank op 28 sep 2017 23:45

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Matthias123. Dat is dan weer het dubbele voordeel van de pensioen leeftijd. Goedkopere accomodatie en vlottere reis.
De informatie over B&B blijft uiteraard wel van belang.
Veel skigenot.

Hen48

Plaats een reactie