Rodelen gevaarlijker dan skieen

Uit onderzoek is gebleken dat de kans op een blessure bij rodelen groter is dan bij skiën. Dit is gebleken uit uitgebreide research van het Oostenrijks bureau voor verkeersveiligheid (KFV). De voornaamste reden voor dit grote risico heeft te maken met het feit dat mensen onvoorbereid op de slee gaan zitten en hierdoor de gevaren onderschatten. Zeker kinderen zijn een grote risicogroep.

Meest voorkomende blessures

De meest voorkomende blessures zijn botbreuken met 60%. Daarna komen beurse plekken met 20% en hoofd en wervelkolom blessures volgen op plek drie en vier. “9% van de rodelongelukken zijn met hoofdletsel. Daarom benadrukken wij dat het dragen van een helm en skibril noodzakelijk zijn,” aldus Klaus Robatsch van het KFV.

Dit is goed samengevat. Maar rodelen hoeft niet gevaarlijker te zijn. De meeste ongelukken gebeuren naar mijn mening door onderschatting en alcohol.gebruik. Als je voor het eerst gaat skieen neem je toch ook eerst les voordat je de berg afgaat.
Helaas zijn er voor zover ik weet geen rodellessen. Wel kun je op youtube verschillende filmpjes vinden over rodelthechniek waar je zeker wat aan hebt.

Tips om ongelukken te beperken zijn.

Draag skikleding inclusief helm en bril.
Draag stevige schoenen met een grof profiel, NOOIT SKISCHOENEN !!!
Draag handschoenen. de beste zijn thermo werkhandschoenen zo spaar je je dure skihandschoenen.
Drink geen alcohol voor het rodelen.
Remmen doe je met je vlakke voeten en niet met je hakken. zo voorkom je knieblessures.

Veel Rodelplezier.

Volgens mij is dit niets nieuws en al jaren bekend.

Rob

Volgens mij is dit niets nieuws en al jaren bekend.

RCGrootveld op 1 okt 2017 13:26

Precies ! Maar kan niet vaak genoeg herhaald worden. En toch zie ik elk jaar opnieuw weer zoveel onnodig domme dingen op rodelbanen gebeuren.

*bericht bewerkt door sanmar1971 op 01 okt 2017 13:57

De kans is waarschijnlijk toch het grootst voor skiers, wanneer ze skien op een met rodelaars gedeelde piste. Ooit een keer zo’n rodelaar tegen m’n kuiten gehad: dat voelde niet fijn.

De kans is waarschijnlijk toch het grootst voor skiers, wanneer ze skien op een met rodelaars gedeelde piste. Ooit een keer zo’n rodelaar tegen m’n kuiten gehad: dat voelde niet fijn.

MiyukiJan op 1 okt 2017 18:33

Dat is ook zo iets wat eigenlijk niet zou moeten kunnen. En gelukkig op de meeste rodelbanen al niet meer mag. Uitzondering hierop zijn 2 heel bekende rodelbanen namelijk die aan de Wildkogel in Bramberg en de Hochwurzen in Schladming.

Het was id. de dalafdaling bij Bramberg :)

Dat is sowieso een hel voor zowel skiër als rodelaar. Het gedeelde gebruik leidt 's middags tot enorme golven in het pad, waardoor je (haast) van je rodel wordt geworpen en je een behoorlijk gevorderde skiër moet zijn om je ski’s goed te controleren. Snowboarden over zo’n pad is ook geen pretje trouwens.

Die baan in Bamberg, Levens gevaarlijk. 1x op ski’s, was blij dat ik de freeride latten aan had, om over alle hobbels kuilen slush en weet ik wat er allemaal lag, door te komen.
Daarnaast rodelen en skischoenen. Had ik eerder moeten weten. Levensgevaarlijk.
Daarnaast met een rodel de tussenstukken voor de ski te pakken ( niet doen, gaat fout ook eigen ervaring) overigens wel leuk.

echte mannen lopen naar boven,

Overgens nooit begrepen wat er zo ontzettend leuk is aan Rodelen.
Volwassen mannen op een sleetje.
Geen gezicht.Gevaarlijk ook.

In hoeveel gevallen is er letsel ontstaan door niet deugdelijke rodelbanen? Simpel een bospad gebruiken, niet afzetten in de bochten of langs steile stukken gaan heb ik wel eens meegemaakt.

PS
Als je een echte vent bent ga je in een bobslee zitten en ga je met 150 km/u naar beneden.
Of je gaat op je buik op een Skeletor liggen a la Dulf Gibson en Maya Petersen.

PS
Als je een echte vent bent ga je in een bobslee zitten en ga je met 150 km/u naar beneden.
Of je gaat op je buik op een Skeletor liggen a la Dulf Gibson en Maya Petersen.

Hooykaas op 2 okt 2017 12:13

volgens mij is dat ook nog eens minder gevaarlijk.
Heb doodsangsten uit gestaan op die rodel, en ik ben verre van een mietje…

echte mannen lopen naar boven,

@hooykaas rodelen is leuk, erg leuk zelfs. Bobsleen is niets aan, je ziet niets en je wordt alleen maar heen en weer geslingert de keuze tusen bobslee en rodelen is voor mij dan snel gemaakt.

Click. Click. Peace

@Rogier 😃 🍏🥚
Maar voor mij liever niet.

Rodelen op een bobsleebaan kan dus gewoon in Duitsland.

Iedereen die ook maar een klein beetje iets met roden heeft zou eigenlijk eens een afdaling moeten maken op zo iets

null
null

Veel leuker, veel sneller en veel veiliger.

Plaats een reactie