Onder goggles een eigen bril of een insert lens

Als we het over de beste oplossing hebben (ongeacht de kosten), wat vinden jullie dan voor brildragers de beste oplossing: een OTG goggle met een eigen bril of een insert montuurtje met glazen op sterkte?

Een insert montuurtje lijkt me veel praktischer (minder kans op beslaan heb ik begrepen en je hebt geen druk van je goggle op je bril die dan weer tegen je hoofd duwt). Maar misschien zie ik argumenten over het hoofd.
Opvallend is dat goggles met inserts niet massaal verkrijgbaar zijn, dat geeft te denken dat het misschien toch niet zo ideaal is?

Rxsport.co.uk heeft veel prescription goggles. Betrouwbare zaak. Ze hebben ook heel veel goede reviews van goggles. Adidas had ze toch altijd, meen ik? Voor tussen de middag (en koffie) moet je dan wel een losse bril meenemen. Maar dat moet ik ook (leesbril). Beslaan weet ik niet.

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 okt 2017 16:33

Ski al 15 jaar met Adidas sportbril incl. insert. Bevalt goed bij mooi weer of half-bewolkt weer. Voor sneeuwdagen een goggle en eigen bril eronder. Wissel Adidasbril af met vizierhelm en dus eigen bril er ook onder. Doe dit alleen op echt warme dagen. Dan vind ik vizier iets minder fijn. Ik kan dus wat kiezen wat ik fijn vind op dat moment. Sneeuw en vizierhelm gaat ook goed maar zeker als er wat mist bij komt is een goggle voor mij lekkerder.

Ik heb een sportzonnebril en gletscherbril op sterkte (Julbo).
Als het echt slecht weer is (als in sneeuwstorm) draag ik de Julbo Aerospace-goggles met mijn eigen bril eronder.

mama on a mission in the snow

Ik gebruik al vele jaren Uvex OTG-goggles en ben hier zeer tevreden over. Blijft wel lastig voor brildragers natuurlijk. Stel, ik koop een bril met inserts. Dan moet ik een extra bril meenemen voor een restaurant binnen en dan nog een zonnenbril voor op een terrasje. Mijn gewone bril zit onder de goggle nu en ik neem een extra zonnenbril mee om in de zon te zitten.
https://www.uvex-sports.com/en/wintersports/ski-goggles/uvex…

*bericht bewerkt door hanss op 01 okt 2017 20:19

Ik heb het inzetbrilletje op sterkte in een Adidas goggle. Met mijn sterkte (-1.25) werkt dat prima; bovendien is mijn eigen bril te groot voor onder een OTG goggle. Ik heb een keer een run een helm met vizier geprobeerd. Die paste goed over mijn normale bril, maar ik bleef maar tranen (en zo hard ga ik echt niet). Bovendien lijk je met zo’n ding op een piloot die zijn F16 kwijt is. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk… ;)

Ik heb zelf de Adidas ID2 Pro. Hij doet het met bril eronder een stuk beter dan veel andere goggles. Maar als het hard sneeuwt en ik heb het zelf warm, beslaat de boel alsnog als een malle. Dus het blijft als slechtziende wintersporter altijd behelpen. Toch wil ik niet naar een insert; dan moet ik de hele dag nog twee brillen meenemen (gewone voor de après-ski en de zonnebril voor terrasjes en zonmomenten op de berg).

Helm met vizier is voor mij de beste optie

Nou dat heb ik nu dus ook al 2 jaar. Bij mooi weer niets aan de hand, gewoon vizier open en met zonnebril op sterkte perfect zicht. Maar als het eens een sneeuwdag is dan gewone bril op en vizier gebruiken, maar dramatisch slecht zicht. Misschien komt het omdat de helm + oranje vizier van Brunotti is? Misschien is dat gewoon een beroerde kwaliteit van vizier? Echt ik raad het niemand aan.

Daarom wil ik ook zo graag een grote zicht verbeterings slag slaan voor komende winter…

De Julbo Aerospace is in geval van nood open te zetten. Hoewel je zichtveld dan wel wat kleiner wordt, en het sluitmechaniek voelt ook fragiel aan. Maar het schijnt wel heel te blijven. Beslaan doet hij dan in elk geval niet meer. Plus dat hij meekleurt.
Ik dacht altijd dat alle goggles dubbelglas zijn, maar dat blijkt niet het geval. De Oakley Flightdeck XL bij voorbeeld. is geloof ik enkel glas met een antifogcoating aan de binnenkant. Dat schijn je er nogal makkelijk af te poetsen. Ik meen ook te hebben gelezen dat meer van die verwisselbare-lenzen goggles enkel glas zouden zijn, met zo’n coating. Ik weet niet of dat inderdaad zo is. Let dus in elk geval op dubbelglas. En op ventilatie-openingen boven én onder. De grootte daarvan varieert nogal. En last but not least: hoe groter de goggle, hoe minder snel hij beslaat. Misschien een paar open deuren, maar misschien helpt het.

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 okt 2017 22:09

Nou nou, gecompliceerd allemaal… Het is niet zomaar even dat er een allerbest model is en kopen en klaar.
Maar dit van die Julbo lijkt niet zo gek ivm beslaan. Ik zal hier zeker rekening mee houden. Bedankt!

Het is eigenlijk niet de bedoeling dat je hem open skiet. Het kan wel. Misschien sneeuwt het dan wel binnen. En je krijgt de rand in zicht. Het is eigenlijk bedoeld om open te zetten in een lift. Maar het is sowieso een goede goggle. Niet al te groot, echter. Er zijn duidelijk grotere te koop.

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 okt 2017 22:28

De bedoeling van het openzetten bij de Julbo Aerospace is dat dat fijn is bij het naar boven lopen. Tijdens het afdalen doe je hem dan dicht.
Maar ik heb hem ook open geskied en geen last van inkomend sneeuw gehad.
Het systeem lijkt misschien fragiel maar is dat zéker niet. De goggle is intensief gebruikt en heb er geen problemen mee gehad.
De opmerking over kleiner zichtveld begrijp ik niet; ik heb daar niets van gemerkt.

mama on a mission in the snow

@skimams: terechte opmerking. Idd voor naar boven lopen.
Als ik m open zet, zie ik duidelijk de randen van de lens. Jij niet?
Ik had idd gelezen dat het mechaniek erg sterk is. Ik vind de mijne niet makkelijk sluiten. Wel goed om te horen dat het niet insneeuwt!
Volgens mij zijn wij het eens: een handige bril 😁
En voor <s>Ken</s> @Shane: hij staat ook nog eens goed.

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 okt 2017 23:52

Op vrije dagen de Adidas ID2Pro met inzet glaasje. Eigenlijk nooit last van beslagen lenzen, maar denk ook dat dat met je inspanning te maken heeft. Op film dagen voor wintersporters kies ik er voor om een oude (kleinere) bril te dragen onder de ID2Pro omdat ik te vaak m’n goggles af moet zetten en dan niet als een half blinde op de piste wil staan ;)

Precies wat @Rene zegt doe ik ook. Ik heb ook geen last van beslagen glazen. Mijn tips hiervoor:

  • brillen goed schoon houden
  • vaart houden (dan komt er luchtstroom op gang en weg ‘mist’ ;-)
Click. Click. Peace

misschien of topic?

Ik heb altijd daglenzen mee en gebruik die tijdens het skieen, vind de normale googles prettig en met de lenzen nergens last van. + ik hoef mijn normale bril ook niet mee voor andere momenten, hooguit de zonnebril voor op het terras

@Dr Phil
Onderschat het belang van het uiterlijk niet hoor. We maken lang niet allemaal indruk met onze techniek. 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

Sommige mensen gaan ook speciaal voor de wintersport, tijdelijk over op lenzen :)
Dan heb je het hele probleem met het beslaan van je bril/insert ook niet.

Helaas heb ik dat wel geprobeerd. Na vele gefrustreerde uren voor de spiegel en tig paar gescheurde lenzen heb ik het opgegeven…

Plaats een reactie