Ervaringen met Zell am See

Wij gaan op short-ski naar Zell am See, ik lees overal dat het een relatief klein gebied is met weinig aprés ski… maar waar ik nog wel het meeste om versteld sta: veel overlast vanwege buitenlanders, lees: Turkse en Marokkaanse bewoners e.d. wat ik me haast niet kan voorstellen! Klopt dit? Of is het een broodje aap verhaal?

Zijn er mensen met goede ervaringen met Zell am See? :-)

77 km is voor een short-ski prima te doen. Afhankelijk wat je zelf wilt natuurlijk en wat je niveau en tempo is.

Voor wat de buitenlanders, geen idee. Mij is het enkele jaren geleden niet opgevallen.
Ik kwam dit artikel tegen, maar betreft met name de zomermaanden.
https://www.hln.be/nieuws/boerka-s-en-lederhosen-in-oostenri…

En misschien zijn ze met zijn allen gevallen voor het Turks stoombad in de Tauern Spa :D

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ha,

Zell am See is uitstekend geschikt voor een short-ski. Erg gevarieerd en gemoedelijk gebied. Qua apre-ski heb je vast beter gezien. Maar in het dorp zelf, zijn zat leuke cafes.

Qua overlast van buitenlanders: in de zomer ben ik hier ook wel eens geweest. Inderdaad, dan lijkt het niet echt op Oostenrijk… Zelf de borden van veel restaurants zijn vertaald in het Arabisch. Locals wisten mij het volgende te vertellen: Sell am Zee lijkt in de zomer erg op ‘het beloofde land’ zoals beschreven door Mohammed. Hier komen veel, inderdaad Islamitische toeristen op af. In de winter daarentegen is hier niks van te zien, en lijkt het daarmee op een normaal skidorp/gebied. Overlast vind ik persoonlijk niet echt ter sprake, gezien ik geen last heb van mensen met een andere kledingstijl en geloofsovertuiging… ;)

Wij zijn er afgelopen winter geweest, en je ziet overal ook in het arabisch bepaalde teksten, zoals bijvoorbeeld op de gevel van een autoverhuurder. Maar ik heb me laten vertellen (door familie die er in de zomermaanden geweest was) dat dat alleen 's zomers is. Ik heb er in de winter geen één gezien, dus daar zou ik me niet druk om maken.

Verder vond ik het een leuk gebied met een sfeervol dorpje. Het skigebied is niet groot, maar overweeg ook een dagje kaprun, dat is vlakbij en ook leuk voor de afwisseling. Leuke skiroutes heb je daar ook.

Wat apres ski betreft, niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld mayrhofen, maar voldoende te doen, zeker in de drukkere tijden. Wij hebben ons daar prima vermaakt :)

de apres ski is niet enorm maar je kan zeker een biertje drinken op het einde van de dalafdaling aan de CityXpress (hotel Alpin).
Wat je andere vraag betreft… broodje aap, of toch zeker in de winter. Op skivakantie heb ik persoonlijk meer last van dronken “westerlingen” dan van mensen met een ander kleurtje. Zell am see is leuk, ik kom er graag, fijne hutjes, een uitstap naar de Kitzsteinhorn en je kan nog naar Saalbach ook als je wil.

@fvanveer In de zomer inderdaad heel veel rijke Saudi’s e.d. maar om dat nu allemaal gelijk Turken en Marokkanen te noemen… ;)

Overigens keurig hoor @Luco, ook een leuke bestemming wanneer je iets dichter bij huis zoekt: Landal Vaals. ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Er zijn redelijk wat Apres-ski barretjes in Zell am See. Niet overdreven druk, maar best prima. Vlakbij de Areitbahn heb je de Cabrio en Dorfschenke. In het centrum is de Crazy Daisy wel aardig. Daaromheen liggen nog een aantal andere apres-ski/stapkroegen.
In Kaprun is het altijd gezellig bij de Zür Lederhos’n onderaan de Maiskogel en het Pavillon.

Wbt de Arabieren: Deze komen hier graag vanwege de heilige combinatie van bergen, natuur en water zoals het paradijs is beschreven in de koran. Zij zijn de nieuwe Russen, en brengen veel geld in het laatje, maar worden gelaakt vanwege hun omgang met gehuurde goederen. De inboedel sneuvelt vaak, afval scheiden kennen ze niet en huishouden is het personeel voor. Verhuurders zijn er dus deels bij gebaat, maar hebben ook een hekel aan het extra schoonmaak- en vervangingswerk.

Ga je voor een shortski is het gebied prima te doen, zeker omdat je bij meer dan een dagpas toch al de combinatie hebt met Kaprun. Pak dan de Maiskogel ook zeker mee. De gletscher is leuk om eens te zijn geweest, maar heb je ook snel gezien. Wil je extra kilometers en ga je met de auto, koop dan de Salzburger Superskicard en ga een dagje naar Rauris of de Hochkönig. Rustiger en landschappelijk mooier dan Saalbach-Hinterglemm.

@fvanveer In de zomer inderdaad heel veel rijke Saudi’s e.d. maar om dat nu allemaal gelijk Turken en Marokkanen te noemen… ;)

Overigens keurig hoor @Luco, ook een leuke bestemming wanneer je iets dichter bij huis zoekt: Landal Vaals. ;)

Shane op 2 okt 2017 16:30

Jaa ik bedoel meer Saudi’s/Arabieren etc idd, maar ik las op veel beoordelingssite 's voornamelijk deze bevolkingsgroepen ;-)

Maar vooralsnog goed om te lezen dat het in de winter gewoon een leuk en gezellig wintersportplaatsje is!

Wat betreft het skiën komt het wel goed, we zijn wel gevorderd maar zullen zeker ook eens een uitslapje maken naar Saalbach/Hinterglemm of wellicht richting Hochkönig, kan niet wachten! :-)

null

Nou as we speak zie ik dit op nos.nl voorbij komen 🙈

Een marrokaanse collega zegt altijd:“wij zitten op kamelen, niet op ski’s”

echte mannen lopen naar boven,

Ik ben er een wintervakantie geweest.
Er is niet veel aan.Ik zat wel in een mooi Hotel dat was dan ook het enige.Veel Russen toentertijd. Je gaat al snel elke dag naar Saalbach.@luco
Tja als Mohammed Sell am See al “het beloofde land vond” dan vrees ik dat het hiernamaals voor Moslims een beetje tegen zal vallen.

Het verhaal van Luco omtrent de reden van veel arabische mensen klopt. In de winter merk je hier helemaal niet van. Zell is een mooi dorp.
Verder kan ik het alleen maar oneens zijn met de skibevindingen van Luco. Ik vind de Schmittenhohe geen mooi skigebied. Zit erg onlogisch in elkaar; vervelende liften en korte en oninteressante pistes. Dalafdalingen zijn wel leuk maar zijn zwart. Aan de kant van de Sonnenalm oninteressante pistes en slecht geprepareerd. Gletscher is wel leuk.
Zell is m.i. als ShortSki ongeschikt; zijn veel leukere skigebieden sneller aan te rijden.

't Is geen geweldig gebied, maar zo zijn er wel meer. Voordeel van Zell am See is het behoorlijke totaalplaatje en de vele uitvluchtsmogelijkheden. Hoewel gezegd moet worden dat als één van de belangrijkste selling-points het elders wintersporten is er iets niet helemaal goed gaat.

Met betrekking tot de Schmittenhöhe: In de ochtend liggen de pistes op de Sonnenalm er trouwens prima bij en zijn zeker de moeite, maar deze zuidhelling heeft net zoals het hele skigebied last van te veel bezoekers om meer dan een halve dag goed te blijven. De verschillende delen van de Areit zijn trouwens ook leuk, maar feit blijft dat je telkens een vlak stuk moet overbruggen. De zwarte 13 en 14 voldoen echt aan de kleur, maar de afdaling naar de city-Xpress is een stuk eenvoudiger, met vele omleidinkjes.

Ik ben er een wintervakantie geweest.
Er is niet veel aan.Ik zat wel in een mooi Hotel dat was dan ook het enige.Veel Russen toentertijd. Je gaat al snel elke dag naar Saalbach.@luco
Tja als Mohammed Sell am See al “het beloofde land vond” dan vrees ik dat het hiernamaals voor Moslims een beetje tegen zal vallen.

Hooykaas op 2 okt 2017 17:47

Is dat goed te doen naar Saalbach? Met dr bus dan ofzo want er is nog geen verbinding.

Er is een gangbare busverbinding, maar met een aantal man is een taxi nog niet zo’n gek idee.

Waar ik eigenlijk best wel van schrik, en dat valt me nu in nu ik het goed lees : overlast van buitenlanders.
We zijn zelf verdomme buitelanders in Oostenrijk.

Sorry dat ik het zeg, maar als ik mij ergens aan kan ergeren. Die @#$^! Hollanders altijd. ;)

Even Ontopic. Ik kom er al jaren, En vind het een heerlijk gebied. Zowel op als naast de piste. Ieder jaar 1 week naar Kaprun / Zell am see. Voelt als thuis komen voor mij. En als je echt de rust in wilt. Pak een dagje Weissee. Heerlijk rustig, en je kunt er prachtig touren.
Nog nooit last van andere culturen gehad, alleen van Hans Snapps en consorte

echte mannen lopen naar boven,

@fvanveer
Ik ging elke dag met de auto naar Saalbach. Ook even heen en weer s’avonds.
15 a 20 minuten.Parkeren was toen nergens een probleem.

Waar ik eigenlijk best wel van schrik, en dat valt me nu in nu ik het goed lees : overlast van buitenlanders.
We zijn zelf verdomme buitelanders in Oostenrijk.

Sorry dat ik het zeg, maar als ik mij ergens aan kan ergeren. Die @#$^! Hollanders altijd. ;)

Even Ontopic. Ik kom er al jaren, En vind het een heerlijk gebied. Zowel op als naast de piste. Ieder jaar 1 week naar Kaprun / Zell am see. Voelt als thuis komen voor mij. En als je echt de rust in wilt. Pak een dagje Weissee. Heerlijk rustig, en je kunt er prachtig touren.
Nog nooit last van andere culturen gehad, alleen van Hans Snapps en consorte

martijnuiterwijk op 2 okt 2017 19:57

Volledig mee eens, ook voor mij is Zell am See een beetje thuiskomen. Ik heb er opnieuw leren skiën, ik heb er mijn 40ste verjaardag gevierd met mijn beste vrienden die vanuit verschillende europese landen naar daar zijn gekomen en die elkaar in geen jaren hadden gezien en we hebben het op een drinken gezet met de eigenaars van Sporthotel Alpin (Vroni en Elisabeth)… the best of times :-)

Waar ik eigenlijk best wel van schrik, en dat valt me nu in nu ik het goed lees : overlast van buitenlanders.

We zijn zelf verdomme buitelanders in Oostenrijk.

Sorry dat ik het zeg, maar als ik mij ergens aan kan ergeren. Die @#$^! Hollanders altijd. ;)

Even Ontopic. Ik kom er al jaren, En vind het een heerlijk gebied. Zowel op als naast de piste. Ieder jaar 1 week naar Kaprun / Zell am see. Voelt als thuis komen voor mij. En als je echt de rust in wilt. Pak een dagje Weissee. Heerlijk rustig, en je kunt er prachtig touren.
Nog nooit last van andere culturen gehad, alleen van Hans Snapps en consorte

martijnuiterwijk op 2 okt 2017 19:57

Volledig mee eens, ook voor mij is Zell am See een beetje thuiskomen. Ik heb er opnieuw leren skiën, ik heb er mijn 40ste verjaardag gevierd met mijn beste vrienden die vanuit verschillende europese landen naar daar zijn gekomen en die elkaar in geen jaren hadden gezien en we hebben het op een drinken gezet met de eigenaars van Sporthotel Alpin (Vroni en Elisabeth)… the best of times :-)

hanss op 2 okt 2017 20:19

Dus jij was die Hans ;) ;) ;)

echte mannen lopen naar boven,

Waar ik eigenlijk best wel van schrik, en dat valt me nu in nu ik het goed lees : overlast van buitenlanders.
We zijn zelf verdomme buitelanders in Oostenrijk.

Sorry dat ik het zeg, maar als ik mij ergens aan kan ergeren. Die @#$^! Hollanders altijd. ;)

martijnuiterwijk op 2 okt 2017 19:57

Hahah ja ik citeer wat er op beoordelingssite’s genoemd wordt als minpunten, kon het me ook al niet voorstellen dat men daar ‘overlast’ van heeft, wat ik me dan wel weer heel goed met enorme groepen lallende hollanders kan voorstellen ;-)

Waar ik eigenlijk best wel van schrik, en dat valt me nu in nu ik het goed lees : overlast van buitenlanders.

We zijn zelf verdomme buitelanders in Oostenrijk.

Sorry dat ik het zeg, maar als ik mij ergens aan kan ergeren. Die @#$^! Hollanders altijd. ;)

martijnuiterwijk op 2 okt 2017 19:57

Hahah ja ik citeer wat er op beoordelingssite’s genoemd wordt als minpunten, kon het me ook al niet voorstellen dat men daar ‘overlast’ van heeft, wat ik me dan wel weer heel goed met enorme groepen lallende Hollanders kan voorstellen ;-)

fvanveer op 2 okt 2017 23:17

Misschien is mijn reactie wat overdreven. Maar wat mij wel is opgevallen dat ik vaak lees over russen of ‘‘oostblokkers’’ of Engelse mensen en andere landen. Maar ik heb nog nooit last van die mensen gehad. Alleen van de lallende Hollander. Iedere keer vraag ik mij dan af hoe dat kan. Wellicht zoiets als ‘’ lage huren rare buren?‘’. Dat vind ik nu zo mooi aan de hedendaagse maatschappij, vol spuwen over de ‘‘buitenlander’’. Maar hoe sommige zich dan op vakantie gedragen… En nu ben ik wel klaar met klagen en gal spuwen hihi

echte mannen lopen naar boven,

Maar het dwalen een beetje af, ben blij om te lezen dat mensen toch positief zijn over Zell am See, komt wel goed dan :-)

Plaats een reactie