Ontwikkeling op snowboard gebied: Burton Step-on

Als ik zo lees, inderdaad op het moment dat er sneeuw onder de schoen zit:

https://snowboarding.transworld.net/uncategorized/burton-ste…

Klopt. Het onderdeeltje is makkelijk te vervangen en Burton stuurt ze gratis naar je op. Of ze doen het in de winkel voor je.

Mijn eerste keer boarden was ook met van die klikdingen… Ik vond 't niks, maar misschien is deze van Burton beter.

Daarnaast heb ik geen enkele Burton schoen gepast die mij goed zit, dus deze binding is sowieso niet voor mij (of mijn voeten) weggelegd… Geloof niet dat ik er wakker van lig. Doe mij maar de straps of eventueel een flow-binding :D Wel benieuwd naar de ervairngen overigens

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Vrij veel speling aan de teenkant naar mijn idee.
Dit is niet wat je zoekt in een binding.

https://youtu.be/f79k98UsR-U

@Mattie:

“UPDATE: People have raised concern about “toe lift.” There is virtually NO toe lift from a flat riding position into a heelside turn. What you’re seeing is a result of the toe box rising back up from squishing down into the cushion on a toeside turn.
A little play in the toe box is a good thing for freestyle/freeride. Whatever it is you think you’re seeing here, it’s designed to have a similar feel to traditional strap bindings. The step-in bindings of yesteryear all had no play which is one of the reasons people disliked them. Burton has solved that issue with this design. With that said, I really like the way these feel, but if I wanted to decrease the amount of play, I could adjust the fullbed gas pedal or crank up the forward lean.
If you want zero play toeside to heelside, I suggest getting hard boots and a carving board, because that is exactly what it would be like ;)”

I can stick uphill ice, on my saucer...

Iedereen moet maar voor zichzelf oordelen, maar ik houd het zeker na het zien van dit filmpje nog maar even bij straps, i.i.g. totdat de kinderziektes er uit zijn. En ik denk dat, wat er in het filmpje te zien is, toch wel wat meer is dan ‘a little play’. Mijn strapbindingen geven me een wat veiliger gevoel, voldoende flex en voldoende vastigheid. En de mate van stevigheid is met straps makkelijk regelbaar, wat ik een groot voordeel vind. Maar nogmaals, dat is persoonlijk.

En dan te bedenken dat de VW onder de sneeuwplanken al jaren regeert met klassiekers als de Cartel, Genesis en Lexa (dames binding) … wie ooit de meest compacte softboot (en dat is heel persoonlijk) juist afgesteld in 1 van bovenstaande bindingen heeft gereden onder verschillende condities (piste, funpark en diepe poeier) zal weten dat alle step-in’s (waaronder ook de Spa Rood onder de step-in bindingen) een concessie betekent.

Tukker(ik)

Vrij veel speling aan de teenkant naar mijn idee.
Dit is niet wat je zoekt in een binding.

Wat raar, de mijne zitten helemaal niet zo los bij mn tenen? Maar ik heb ook de high backs verder naar voren afgesteld omdat ik dat lekkerder vind rijden.

Tof topic om te volgen. Zoals gebruikelijk bij nieuwe ontwikkelingen de nodige scepsis. Heb de meeste online tests en reviews gelezen, en als ik het zo zie is dit wel een flinke leap forward na eerdere pogingen tot een step in/on. Lijkt mij uiteindelijk ideaal. Wacht nog even met aanschaf tot het iets verder is doorontwikkeld (plate iets dunner is ook) en de prijs wat meer affordable. Heb net een setje Burton Cartels gekocht en vrij nieuwe boots, die rij ik de komende jaren even af. Ik voorspel dat deze techniek over 5-10 jaar de standaard is en dat we niet beter weten. Benieuwd naar de ervaringen hier, keep’em coming!!

*bericht bewerkt door AJ op 16 dec 2017 12:12

Misschien heb je hier iets aan.

https://snowplanners.com/waarheid-snowboard-bindingen/…

RFKANGOO op 10 dec 2017 22:22

Great ! Thanks!

https://skiinformatie.nl/problemen-nieuw-burton-step-on-syst…

Tot je een aanpassing gedaan hebt, alleen in positie 2 gebruiken.

Maar toch vraag ik me af: je hebt position 1, als ik het goed lees, voor wanneer er sneeuw onder je schoenen zit. Stel je gaat daarmee boarden, heb je dan alsnog geen probleem als tijdens je afdaling een deel van de sneeuw onder je voet weg gaat, of het dichter op elkaar gedrukt wordt?

Maar toch vraag ik me af: je hebt position 1, als ik het goed lees, voor wanneer er sneeuw onder je schoenen zit. Stel je gaat daarmee boarden, heb je dan alsnog geen probleem als tijdens je afdaling een deel van de sneeuw onder je voet weg gaat, of het dichter op elkaar gedrukt wordt?

Tiny-M op 17 dec 2017 16:57

Nee, het is zelfs zo dat als de sneeuw weg is, je automatisch in positie 2 klikt. Zie t als een soort ratel ;)

Dus als dat gebeurt zak je automatisch in positie 2? Is de afstand ook min of meer als een ratel, of is de ruimte een stuk groter?

*bericht bewerkt door Tiny-M op 17 dec 2017 18:07

Als je normaal instapt, stap je automatisch in 2 in. Als er veel sneeuw zit, lukt dat niet, positie 1 is gewoon je hiel ongeveer een centimeter hoger, en klik je daar in. Het staat ook vrij duidelijk op de binding in welke positie je staat

Dan snap ik ineens ook de speling.
Maar met weinig sneeuwval en redelijk gladde pistes zal het geen probleem zijn om normaal in te kunnen stappen.

Klopt. T is ook niet voor niets dat Burton je er gewoon mee door maat boarden. Achja, ben benieuwd hoe de interesse en het aanbod volgend jaar is. ;)

@Mattie:

“UPDATE: People have raised concern about “toe lift.” There is virtually NO toe lift from a flat riding position into a heelside turn. What you’re seeing is a result of the toe box rising back up from squishing down into the cushion on a toeside turn.
A little play in the toe box is a good thing for freestyle/freeride. Whatever it is you think you’re seeing here, it’s designed to have a similar feel to traditional strap bindings. The step-in bindings of yesteryear all had no play which is one of the reasons people disliked them. Burton has solved that issue with this design. With that said, I really like the way these feel, but if I wanted to decrease the amount of play, I could adjust the fullbed gas pedal or crank up the forward lean.
If you want zero play toeside to heelside, I suggest getting hard boots and a carving board, because that is exactly what it would be like ;)”

Shane op 14 dec 2017 10:57

Ik hoor toch maar zeer zelden iemand zeggen “deze bindingen vind ik niks want ze zijn te direct, het mag van mij wel wat losser”
Jan en alleman staat zich wezeloos te ratelen om het maar zo strak mogelijk te krijgen. En daarom vinden de meeste riders Flow bindingen niks want ze hebben niet het gevoel dat ze vast zouden zitten en het niet direct is. (wat het wel is maar de druk verdeling is anders waardoor het lijkt alsof je losser zit dan met strap bindingen)

Vind dit dus een lulkoek verhaal 1e klas.

Übung macht den meister!!!

Zelfs als ik de toe-strap in z’n geheel niet vastmaak, heb ik met reguliere straps al veel minder speling op de binding. 🤔

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 19 dec 2017 12:27

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik ben natuurlijk geen boarder, maar volgens mij zijn alle reviewers inclusief die van het “speling” filmpje hierboven erg enthousiast en voelen velen weinig verschil met de reguliere straps… Ik heb zelfs gelezen dat ze de bindingen afraden bij veel gebruik in het park wegens te veel rigiditeit. Vond deze ook wel mooi:

“But the strangest thing by far is just how normal they felt to ride – it is no exaggeration to say that most people wouldn’t even feel a difference between these and a regular binding, which is about as big a compliment as you can pay. If anything, I found it liberating – without the pressure of a clamp over your foot, you feel more ON the board, rather than IN it. In this respect, the riding experience is a little more like surfing or skateboarding – a little more… soulful, and that can only be a good thing.”

Heeft iemand hier ze al werkelijk geprobeerd?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zou je niet erg sceptisch moeten zijn als je iets ziet wat overduidelijk (nog) niet helemaal werkt, waarvan de fabrikant de duidelijk zichtbare speling/lift ontkent en de reviews toch allemaal positief zijn?! Juist na het zien van het filmpje ben ik overtuigd dat ik dit eerste model nog helemaal niets eens zou willen testen voordat er een paar dingen zijn verbeterd.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Maar ben je misschien niet te sceptisch op basis van wat je ogen zien in 1 filmpje, terwijl de rider van 130 kg! ofzo wel enthousiast is? Niet al die reviewers of positieve commenters zijn omgekocht door Burton toch zeker?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Maar ben je misschien niet te sceptisch op basis van wat je ogen zien in 1 filmpje, terwijl de rider van 130 kg! ofzo wel enthousiast is? Niet al die reviewers of positieve commenters zijn omgekocht door Burton toch zeker?

Shane op 19 dec 2017 13:38

Natuurlijk zijn die omgekocht!

Maar even zonder gekheid, ik heb vroeger de pinnetjes geprobeerd, ik heb flow bindingen gehad, K2 kinch en nu weer normale strapbindingen. Pinnetjes vond ik qua gevoel op niet al te steile pistes echt prima, maar gebeurde nog weleens dat je er niet helemaal in klikte en dat je daardoor ergens halverwege losschoot. Niet fijn!
Zowel Flow als K2 Kinch vond ik prettig op het moment dat de sneeuw niet al te plakkerig was. Zodra er echt sneeuw onder de schoen bleef zitten, zaten ze uiteraard veel te strak en om dan alles weer goed schoon te maken is lastiger met dat soort bindingen dan met gewone straps. Na een week in dat soort condities was ik er dan ook helemaal klaar mee.
Juist met dit soort plakkerige sneeuw en als je in wat diepere poeder terecht komt heb ik mijn twijfels bij de step-on. Gaat het instappen nog makkelijk? Sneeuw dat platgedrukt wordt tussen de binding bij het naar beneden gaan veroorzaakt dat teveel speling (in stand 1)? Maar ik wil de eerste review in dat soort omstandigheden graag nog zien! Mocht je er 1 hebben voor me :)

Je maakt je binding toch sowieso schoon @Tiny-M?

https://whitelines.com/snowboard-gear/reviews/bindings/burto… schrijft er iets over, maar ik zou vooral dit volledige verslag eens lezen, van iemand die ze niet wil hebben:

https://snowboarding.transworld.net/gear/burton-step-on-revi…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Je maakt je binding toch sowieso schoon @Tiny-M?

https://whitelines.com/snowboard-gear/reviews/bindings/burto… schrijft er iets over, maar ik zou vooral dit volledige verslag eens lezen, van iemand die ze niet wil hebben:

https://snowboarding.transworld.net/gear/burton-step-on-revi…

Shane op 19 dec 2017 14:45

Maar dat is even met een schop op de binding, dat kan dus in de Flows en Kinch niet. En als ik zo lees in het verslag van hierboven moet je de bindingen inderdaad echt goed schoonmaken voordat het goed klikt. Daar zie ik dus al geen winst. Of ik moet straks een skistok meenemen om de gaatjes schoon te prikken, mij niet gezien.

Die progressieve snowboarders spirit is hier wel een beetje ver te zoeken hoor 😜.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ben wel enorm fan van de BOA veters! Telt dat ook? Al is dat ook alweer een aantal jaren oud.

Ben wel enorm fan van de BOA veters! Telt dat ook? Al is dat ook alweer een aantal jaren oud.

Tiny-M op 19 dec 2017 17:02

Echt waar? Heb je daar geen giga speling op dan?😜

I can stick uphill ice, on my saucer...

Speling…speling…allemaal Fake News joh!! Geïnitieerd door China, om de Amerikaanse economie te ondermijnen!
😁

Maar ben je misschien niet te sceptisch op basis van wat je ogen zien in 1 filmpje, terwijl de rider van 130 kg! ofzo wel enthousiast is? Niet al die reviewers of positieve commenters zijn omgekocht door Burton toch zeker?

Shane op 19 dec 2017 13:38

Doe jij tegenwoordig de interviews op het forum?! Zo eentje met suggestieve vragen en vol valkuilen? 🤔
Ik geloof niet zo dat je werkelijk geïnteresseerd bent.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie