Kleine gaatjes

null
Gister voor het eerst de ski’s van zolder gehaald. Zie ik allemaal kleine gaatjes in het belag onder de tip.
Moet/kan ik hier iets mee?
Alvast bedankt voor het meedenken.

*bericht bewerkt door dennisvandenbrink op 08 okt 2017 12:33

Ik zie geen staalkant op je foto. Is dit de bovenkant van de ski of de onderkant?

Het belag zit gewoonlijk aan de onderzijde…

Na regen komt zonneschijn, na de herfst komt wintersport!

Het belag zit gewoonlijk aan de onderzijde…

Coen Heveling op 8 okt 2017 17:32

Dat neem ik aan. Maar daar vind je meestal WEL een staalkant en bij mijn weten NIET VAAK verschillende soorten materiaal in verschillende kleuren…

Ik zie rechtsonder toch gewoon een staalkant?

Disturbing the peace since 1975

Sowieso vreemde reacties, vooral die van jou @gigi, net alsof hij de zaak aan het flessen is. Waarom zou hij? Het klinkt als een serieuze vraag. Reageer normaal, zou ik zeggen. Of vraag anders wat voor ski het is.

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 okt 2017 18:55

Flessen heeft er niks mee te maken. Ik (en anderen) proberen een beter beeld te krijgen van de situatie. Het lijkt namelijk niet op typisch belag, onder andere juist door het feit dat het uit verschillende materialen en een soort ‘voegsel’ lijkt opgebouwd te zijn. En als het de bovenkant van een ski betreft is er mogelijk iets anders aan de hand dan als dit inderdaad in de onderkant zit. En de oplossing is mogelijk ook anders.

Ik kan alleen de Atomic Bentchetler bedenken die mogelijk zo’n constructie heeft. En de gaatjes behandelen als een ‘gewoon’ krasje lijkt me dan de oplossing, als het gewoon het belag is. Maar @Rogier is hierin de expert.

@gigi: Waarom vraag je dan niet gewoon welke ski het is, in plaats van te benadrukken wat er niet aan klopt?

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 okt 2017 18:58

( @Gigi Meerdere materialen in meerdere kleuren is heel normaal. Een andere kleur is sowieso vaak een ander materiaal. Ook ski’s zonder staalkant op de tip zijn niet heel raar. Zeker in het off-piste segment. )

On-topic:
Dit ziet er een klein beetje slorig uit (en dan nog…). Maar verder helemaal niet ernstig. Wat zie je als je heel goed in het diepste gat kijkt? Alleen zwart ander materiaal andere kleuren?

Bij dat laatste moet het gat op vullen. In andere gevallen kan dat maar hoeft het echt niet als je er mee kan leven (bedenk ski’s zijn gebruiksproducten).

En deze gaatjes liggen niet in het loopvlak van de ski toch? Dus ze raken niet continu de sneeuw als je skiet…

Als dit mijn ski’s zouden zijn zou ik er niet wakker van liggen. en lekker mee gaan skiën, als de gaatjes niet te diep zijn. (Als je het per se wilt laten vullen doe het dan als je ski’s toch een beurt moeten krijgen maar niet eerder want het is zonde om nieuwe ski’s hiervoor over de ‘band’ te halen…)

Click. Click. Peace

@rogier: kan er zo geen vocht in komen?

Als het gaatje alleen oppervlakig is en geen andere lagen in de ski open liggen dan niet. Daarom ook de vraag wat je erin ziet als er goed ik kijkt. Daar is deze foto niet scherp genoeg voor. Hij lijkt oppervlakkig, dus dan komt er geen vocht in je ski. 1 mm belag is even waterdicht als 5 mm :-)

Click. Click. Peace

Meerdere materialen in meerdere kleuren is heel normaal. Een andere kleur is sowieso vaak een ander materiaal.

Rogier op 8 okt 2017 19:07

Ik heb verschillende ski’s met verschillende kleuren belag (gehad), maar bij geen van allen zat er van dat voegsel tussen. Dat was wat mij verbaasde. En ik kan mij voorstellen dat juist dat voegsel ook extra kwetsbaarheden met zich meebrengt, zoals dit geval lijkt te illustreren.

Hahaha voegsel! Dat is een mooie term ;-)

Dit komt wel vaker voor, en dit is ook gewoon belag hoor verwacht ik. Ik verwacht niet dat ze bij de bouw van de ski de ski stuk voor stuk ‘voegen’ ;-)

Gekleurd belag (alles wat niet zwart is) is bijna altijd zwakker dan good old zwart ;-)

Click. Click. Peace

Heeft het spul ook een officiële naam? Ik hou me aanbevolen voor een goed alternatief van ‘voegsel’. :)

Nou ik dacht dat het houtworm was ;-)

Nou ik dacht dat het houtworm was ;-)

Wintergast op 8 okt 2017 19:25

De gemuteerde variant daarvan 😁

Maar even serieus: @rogier: hoe zou dat zijn ontstaan?

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 okt 2017 19:32

@Gigi P-tex (is in Fr en de meeste landen de gangbare naam, er zijn wat andere producten, maar als je P-tex zegt weet iedereen waar je het over hebt)
@Dr Phil Heel lastig te zeggen, het kan gebroken zijn omdat het zo dunne strook is. Het kan zijn dat het door de pers kapot gedrukt is, omdat het niet perfect was uitgesneden. De ski ziet er heel nieuw uit dus is iets mis gegaan in de productie lijkt mij…

*bericht bewerkt door Rogier op 08 okt 2017 19:40

Click. Click. Peace

P-tex ken ik. Maar er zijn verschillende dichtheden neem ik aan, voor verschillende toepassingen?

Anyway, thanks. Wordt een ander topic een keer.

Ik denk dat je rustig tegen je vrouw kunt zeggen dat je nieuwe ski’s nodig hebt… overduidelijk houtworm en de kans dat je complete houten kern is weggegeten is vrij groot (even handflexen als test) 😉.

En nu maar hopen dat dit me niet op een uitbrander van Dr Phil komt te staan 😀

I can stick uphill ice, on my saucer...

@shane, waarom dat? Ik vind het wel inventief 😁
Omdat de kleur van de nieuwe ski’s anders is, heb je natuurlijk ook een andere goggle nodig. Dat begrijpt je vrouw ook wel. (Andersom zou lastiger zijn.)
Misschien kun je dan ook een nieuwe haarband in de strijd gooien, ter bescherming van haar mooie blonde haren.

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 okt 2017 20:39

Wow. Bedankt voor alle reacties. Het betreft de tip van mijn nog redelijk ongebruikte Elan morpheo 14 ski’s.

In het diepste gaatje is geen amder materiaal te zien. Gezien het niet in het loopvlak zit inderdaad, laat ik ze maar lekker voor wat het is. Fijn om te weten dat dit niet het begin van het eind is.

Als ik de gaatjes in de ‘voeg’ goed bekijk, lijkt het er wel op dat deze er al in zaten (luchtbellen!) en verder naar de oppervlakte zijn gekomen door een slijpbeurt en/of slijtage van het belag. Het ziet er in mijn ogen niet echt uit als een los stuk uitgesneden belag maar inderdaad als een voeg. Ik kan me zelf niet herinneren het ooit zo te hebben gezien. Ik ken alleen belag (van verschillende kleuren) dat naadloos tegen elkaar gelegd wordt. Dit lijkt een beetje op een fabricagefout, wat misschien wel eenvoudig te herstellen is, maar er mijns inziens eigenlijk niet had mogen zitten.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Doen ze normaal bij meerdere kleuren niet een onderlaag in kleur en een blanke laag erover, zodat de buitenste laag uit 1 geheel bestaat? of heb ik mijn snowboard nog nooit goed genoeg bekeken? xD

@Juul Soms wel, bij snowboards zie je dit inderdaad vaak. En ik had ooit een Dynastar troublemaker ski die had dat ook. Dit doen ze vooral bij hele ingewikkelde tekeningen op de onderkant. Maar ook wit belag is zwakker en scheurt (in mijn ervaring) sneller dan zwart. Voor gewoon gebruik maakt dat niet zoveel uit, maar dat is wel een reden dat je zelden gekleurd belag ziet bij huurskis / boards.

*bericht bewerkt door Rogier op 10 okt 2017 11:40

Click. Click. Peace

Plaats een reactie