Wie gaan er deze winter naar Zweden?

Hej allemaal,

Wij zijn ooit naar Oostenrijk geweest, sneeuwschoenwandelen met de honden.
En verder hebben wij geen wintersport ervaring.
Maar we zijn in mei in Zweden gaan wonen (Zuid Dalarna) en we hebben hier een B&B en Stuga (maar zal geen reclame maken ;-) )

We zitten redelijk dicht bij Säfsen en hebben langlaufroutes (verlicht) beneden in het dorp maar zelf nog nooit op de latten gestaan.

Dus deze winter eens kijken of iemand ons daar weg wijs in kan maken :-)
Anders blijft het (sneeuwschoen) wandelen.
Oja en schaatsen natuurlijk (Runn)

Maar nu vroeg ik mij af waarom bijna iedereen toch naar Oostenrijk blijft gaan, de apre ski? Of toch meer hoogte?

Wij gaan straks onze eerste winter hier meemaken dus daarna kan ik misschien wel een soort reisverslag maken :-)

Groetjes Petra en Marcel

De Zweden zelf komen ook richting de Alpen als ze serieus skiën willen. Dat zegt genoeg

De Zweden zelf komen ook richting de Alpen als ze serieus skiën willen. Dat zegt genoeg

BertReis op 12 okt 2017 17:19

Ow ik dacht dat ze voor het bier komen :D

Langere dagen, langere afdalingen, interessantere skigebieden, lekkerder eten en een stuk goedkoper en makkelijker om er te komen. Moet ik doorgaan?

Mr. Slow

Ook dat is natuurlijk een van de redenen 🍻

Langere dagen, langere afdalingen, interessantere skigebieden, lekkerder eten en een stuk goedkoper en makkelijker om er te komen. Moet ik doorgaan?

Quick op 12 okt 2017 17:29

Maar weet je dit uit eigen ervaring?

Want Zweden staat nog bekent als duur land maar dat is echt niet waar.
Ik weet dat ons chalet in Oostenrijk al ruim 2x zo duur was als onze Stuga hier (en dat was nog last minute…)
Boodschappen liggen rond de zelfde prijs als Nederland maar als je lekker wil zuipen ja dan moet je je eigen bier meenemen ;-)
Ben gewoon benieuwd hoor want je hoeft echt niet naar Zweden te komen :-)

Wij houden zelf erg van de rust en de natuur en absoluut niet van de massa…

Dat is mooi Marcel dan kan je ons even bijpraten over de Zweden en hoe ze zijn.
Ik dacht altijd dat het emotieloze koude mensen waren.

Dat is mooi Marcel dan kan je ons even bijpraten over de Zweden en hoe ze zijn.
Ik dacht altijd dat het emotieloze koude mensen waren.

Hooykaas op 12 okt 2017 18:16

Nou geloof me het zijn ook net mensen ;-)

Ga graag naar Zweden maar dan vooral als Citytrip in de zomer.

May the ski force be with you !!

@hooykaas: ze hebben gewoon dezelfde lichaamstemperatuur, hoor.

Dan ben je toch de verkeerde Zweedsen tegengekomen @Hooykaas :D

Maar ontopic: lijkt me een leuk land. Ook kun je er volgens mij best lekker eten (ik vind het voer van Ikea prima spul tenminste ;) )

Zweden is verder een top land. Eten van een hoge kwaliteit. Wegen zijn overal goed. Mooie steden. Aardige mensen. Iedereen spreekt Engels. Het is overal netjes. Dat het duur zou zijn is ook niet waar. Drank en dan met name bier is wel wat duurder maar verder wat we hier gewend zijn of minder. Voor de rest Kun je prima eten en drinken voor zeer redelijke prijzen, beter dan bij ons. Natuurlijk is centrum Stockholm brand duur maar dat is in elke west Europese hoofdstad het geval.

Nu is dalarna waar jullie jezelf gevestigd hebben al behoorlijk noordelijk waar weinig mensen wonen en is een huis of ander gebouw vrij goedkoop. Prachtig natuurlijk voor mensen die de rust willen opzoeken maar verwacht geen toeristen die komen skiën die normaal naar de Alpen gaan om te skiën of snowboarden.

Ik kom regelmatig in Zweden voor mijn werk en kom er nog altijd graag en kijk alweer uit naar de volgende trip begin december. KLM vliegt meerdere keren per dag op Stockholm en Gothenburg, ideale verbindingen. Ook niet duur als je op tijd boekt. Ik kan iedereen aanraden dit land te bezoeken, vooral in het voorjaar en in de zomer.

*bericht bewerkt door Simonko op 12 okt 2017 20:04

Hej hej,
Skieen in Zweden is helemaal niet verkeerd. Ben 2x in Salen en gebieden in omgeving geweest (Klappen, Hundfjallet etc). Is niet te vergelijken met Alpen. Korte afdalingen maar ook geen rijen bij de liften. Enige nadeel vind ik de reis, kost veel tijd en is best wel duur als je boot vanuit Kiel neemt. Was wel erg koud

*bericht bewerkt door Marco68 op 13 okt 2017 20:06

Ja maar hij woont al in Zweden. Dus Zweden is dan goedkoper dan vanuit Zweden naar de Alpen.

Ski you later!

Hej Hej bedankt voor de reactie’s.

Ik denk dat Zweden ook meer andere wintersportactiviteiten bied.
Als ik om me heen kijk (maar moet het natuurlijk nog gaan meemaken hier) dan zijn er hier beneden in het dorp langlaufroutes (verlicht) en iets verder in een groot natuurgebied (waar we ook al mooi hebben gewandeld) zijn nog veel meer tourski/ langlauffroutes compleet met hutjes ed (volgens de mevr van het touristenburo echt heel leuk)
Dan verderop nog 2 skigebieden Säfsen en Romme Alpin, die is bij Borlänge en daar begint ook het Runn meer wat dan weer de grootste natuurijsbaan is (kijken of we nog kunnen schaatsen)
Sälen is nog een stukje hoger, ligt zo’n 130 km hiervandaan denk ik maar zeker ook veel Zweden die daar heen gaan (die hopelijk bij ons even een overnachting meepikken ;-) )

Ik verwacht zeker geen hordes uit Nederland, hopelijk niet want straks krijgen we toch nog massa haha
Zweden klinkt vooral ver en met de auto is dat ook wel zo maar er zijn regelmatig kortingsacties bij de boten en vliegen is (zeker als je op tijd boekt) ook niet duur. Zweedse huurauto (met motorverwarming en goeie banden waarschijnlijk wel spikes) en je bent er :-)

Plaats een reactie