Snowboardles kind

Onze zoon van net 9 wil al jaren graag leren snowboarden. We denken erover om dit nu maar te gaan doen. We zijn zelf skiërs en hebben totaal geen verstand van snowboarden.

We willen hem hier in nl al lessen laten volgen, zodat hij in Oostenrijk niet in het beginnersklasje hoeft te starten. Wat is beter: in ‘echte’ sneeuw lessen of op een indoor rollerbaan?

En kan hij gewoon skikleding aan of moet het perse snowboardkleding zijn?

En, laatste maar belangrijkste vraag, kun je in Oostenrijk snowboard + schoenen huren voor een kind van 1.30 m lang met schoenmaat 33?

Zoonlief is 9 jaar, klein voor z’n leeftijd, kan heel goed skieen (gaat parallel zwarte piste af) en is eigenlijk in alle sporten een uitblinker.

Goede beslissing om hem te laten boarden👍. Uit nieuwsgierigheid wil hij zelf hier al graag op les of is dat een wens van jou als ouder zodat hij na de les makkelijker met jullie (en andere broertjes/zusjes) mee kan?

Ik heb nooit anders dan in een sneeuwhal of op een echte berg geboard. Woon je in de buurt van een hal? Want dan is dat denk ik voor een jongentje van 9 het leukst.

Kleding moet vooral waterdicht zijn, want met name in het begin is snowboarden heel veel zitten en vallen. Dat hoeft echt niet per se snowboard kleding te zijn. En zijn broek moet ruim genoeg zij om makkelijk te zitten.
Een paar extra handschoenen is denk ik ook wel prettig, zie mij vorige punt over veel vallen en zitten.

Voor wat betreft board en boots zou ik even met de verhuurders in het skigebied contact opnemen. Maar verwacht dat het geen probleem is. Dat geld trouwens ook voor in NL.

Let it snow, let snow, let it snow!

Je zou nog polsbeschermers kunnen overwegen omdat polsblessures bij beginnende boarders vaker voorkomen. Het speelt natuurlijk wel in zijn voordeel dat hij nog redelijk klein is: kinderen vallen van nature beter dan volwassenen.

Als hij een goed ontwikkeld evenwichtsgevoel heeft (wat me wel lijkt als hij goed kan skiën) en sportief aangelegd is zal hij wel snel vooruit gaan, zeker op zijn leeftijd.

Op zo’n leeftijd passen lessen in een hal volgens mij het beste: ze krijgen veel meer ruimte om te spelen (tijdens een buiten de lessen), en ook mogelijkheid om samen te oefenen. Voordeel van een groep is dat de kinderen elkaar uitdagen en meenemen, nadeel is dat het niveau van de les afhangt van de evolutie van de groep.

Op die leeftijd zou ik ook eerder een hal doen. Band leer je wat mij betreft de techniek beter, maar doordat je erg snel afgestraft wordt, voor een beginner minder leuk. Band wordt vooral interessant als je de techniek verder wil verbeteren.

Kleding inderdaad goed waterdicht en veel bewegingsvrijheid, kan gewoon skikleding zijn. De tip van extra handschoenen is wat mij betreft voor een beginner bijna een must.

Stel je gaat elke week snowboarden kan je ook een setje boots en board kopen. Een week kost bijv. in Skiwelt €64 om te huren.

€419,70 voor board, bindingen, boots van salamon
€420, voor board, bindingen, boots van head
€310 voor board, bindingen, boots van Burton

Voor max 2 uur snowboarden voor kids betaal je bij snowworld landgraaf kan je voor 09,00 snowboarden. Voor een jaar lang elke week betaal je dan €468. Je betaalt dan ook nog €64,00 voor de wintersport.

Ski you later!

Skikleding kan waarschijnlijk gewoon aan. Vooral de broek moet niet te strak zitten. Ik zou niet zo zeer voor pols beschermers gaan maar wel zeker weten voor een beschermend valbroekje (crash pants). Hij zal in het begin heel veel op zijn kont vallen en zitten en dan is zo’n broekje echt heel fijn. Leren snowboarden is echt anders dan leren skiën (Ik kan beide), je valt in het begin heel veel. Verder zou ik ook voor een baan met echte sneeuw gaan. Als hij al kan skiën denk ik dat hij het snel oppikt.

*bericht bewerkt door Frank9 op 14 okt 2017 22:30

Bedenk wel dat er in de meeste gebieden weinig differentiatie is in Snowboardlessen. Ik vermoed voor kinderen nog minder.
Als je zoon dan enigszins gevorderd is na lessen in Nederland heb je kans dat hij op vakantie nergens terecht kan.

Mijn kinderen willen ook graag snowboarden en ik ben ook van plan om ze er in NL een keer aan te laten snuffelen.
Ik vermoed dat ze nog onvoldoende pijnbestendig zijn en doorzettingsvermogen hebben, maar misschien verrassen ze me wel.

@Tete, Het is niet waarschijnlijk dat je 52x per jaar gaat boarden toch? Kinderen groeien zo hard, dan kun je elke 2 jr op zoek naar nieuw spul. Huren is lekker zorgeloos.

Onze kinderen zijn vorig jaar ook overgestapt van skiën op snowboarden. Wel iets ouder (12 en 16 jaar). Ze hebben 8 lessen op de band gehad en tot onze verbazing konden ze na een uurtje wennen aan de sneeuw op een babypiste een groene piste af en aan het eind van de middag zelfs een blauwe! Dat was de eerste dag en hebben we alleen in de middag geskied. Ze hebben die week nog wel les gehad in de sneeuw en niet in het beginnersklasje, maar een klasje hoger. Ze hebben het echt snel opgepikt. De lessen op een band vond ik als toeschouwer wel saai, maar door het steeds herhalen van de bochten leren ze het wel. Zelf vonden ze het niet saai op de band. Ze hebben gewoon in hun skikleding gesnowboard. Voor de jongste hebben we wel zo’n crashpants aangeschaft, die was de eerste dag meteen hard op zijn stuitje gevallen. En voor beide handschoenen met polsbeschermers (op de baan meerdere gebroken polsen gezien) en kniebeschermers. En een helm, maar die hadden ze al voor het skiën.

Plaats een reactie