Skiën met blessure achillespees

Ik heb in juni een blessure opgelopen aan de achillespees bij het zaalvoetballen, meerbepaald een verrekking, 2 kleine scheurtjes en een zware ontsteking tot gevolg.

Ik ga ondertussen al een tijdje naar de kinesist en doe dagelijks verstevigende oefeningen, maar het gaat heel langzaam. Ik ben ook stilaan opnieuw korte afstanden beginnen lopen, maar pijnvrij is het zeker nog allesbehalve.

Mijn vraag: hoe belastend is skiën eigenlijk voor de achillespees? Ik heb er zelf bij het skiën nooit speciaal last van gehad, de kuiten echter die kunnen wel stijf en stroef aanvoelen tijdens en na een dag skiën.

Als het zo langzaam blijft evolueren vrees ik dat het bij de eerste skireis nog niet helemaal ok zal zijn, dus vraag ik me af hoe belastend het echt is.

@Menn0 heeft ooit een gecompliceerd iets aan zijn achillespees gehad (afgescheurd dacht ik?), met langdurige revalidatie tot gevolg. Momenteel skiet hij gewoon weer, maar hij heeft bijvoorbeeld wel iets laten aanpassen in zijn schoen (een zogenaamde ‘hiellift’) omdat die ene achillespees korter is. Maar het kan dus wel. Geduld hebben is wel een voorwaarde denk ik.
@Menn0 kan overigens beter zelf uitleggen wat er aan de hand was en hoe het nu gaat. Hij zit deze week alleen op de Kitzsteinhorn, dus het kan even duren voordat ie reageert.

Dat kun je het beste aan je fysiotherapeut vragen, lijkt me. Ik verwacht dat er nogal wat spanning op komt te staan. Je hak komt niet omhoog, terwijl je scheenbeen wel naar voren buigt. Ik rek hem ook altijd, na het skiën. Maar of jouw achillespees dat aankan, kan alleen je fysiotherapeut beoordelen.

Ik heb in oktober 2009 mijn linker achillespees volledig afgescheurd, met een operatie en lange revalidatie tot gevolg. De totale revalidatie (tot ik weer op niveau kon volleyballen) duurde ruim 9 maanden. Maar desondanks heb ik in februari gewoon kunnen skien, en in de mei vakantie kon ik ook weer een beetje snowboarden. Dir kon pijnloos, lopen was eigenlijk vervelender. Ik zou goed de oefeningen doen en goed naar de fysiotherapeut luisteren, dan moet het volgens mij wel lukken. Enne je hebt nog even.

linda

@Menn0 heeft ooit een gecompliceerd iets aan zijn achillespees gehad (afgescheurd dacht ik?), met langdurige revalidatie tot gevolg. Momenteel skiet hij gewoon weer, maar hij heeft bijvoorbeeld wel iets laten aanpassen in zijn schoen (een zogenaamde ‘hiellift’) omdat die ene achillespees korter is. Maar het kan dus wel. Geduld hebben is wel een voorwaarde denk ik.

@Menn0 kan overigens beter zelf uitleggen wat er aan de hand was en hoe het nu gaat. Hij zit deze week alleen op de Kitzsteinhorn, dus het kan even duren voordat ie reageert.

GiGi op 14 okt 2017 15:50

Mijn achillles pees probleem resulteerde in een revalidatie van 3 jaar voordat ik weer durfde te gaan skien.
Mijn achilles was afgescheurt, maar omdat de pees niet geheel meer bruikbaar was, is er ook een stuk van mijn schier verplaatst. Op zich geen probleem maar hierbij is een onsteking instaan, welke al het spierweefsel en de rest van de pees had aangetast (necrose) en dat is toen weg gehaald.
Mijn lichaam heeft zelf pees vervangen materiaal (bindweefsel) aangemaakt en daar loop en ski ik weer mee.
Drie jaar nadat hij afgescheurt was…

Mijn andere pees kent ook zo zijn probleempjes, ontsteking waardoor die ook stijf werk etc.

Ik kan met beide redelijk pijnvrij skien, maar pas wel op voor situaties waarin je voor in je schoenen kunt klappen. Geultjes (die onzichbaar kunnen zijn waar je doorheen jeukt etc.

Mijn eerste ski trip naar het herstel van die ruptuur was 3 dagen waarbij ik dag een en dag drie geskied hebt. Mijn lichaam gaf duidelijk aan dat rust nodig was. Dit heb ik in goed overleg met mijn revalidatie fysiotherapeut besproken.

Dus dat zou ik ook doen, en luister goed naar je lichaam. Neem de rust dagen, is op lange termijn. Massage na een ski-dag voor de kuitspier (zelf doen kan ook) is ook fijn.

Ik ski nu weer met plezier en pijn vrij door goed gebootfitte schoenen welke door een orthopeed zijn gefit.
Piste en off-piste.

Misschien heb je iets aan de verhalen in dit topic:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/217346
Mijn ervaring staat er ook in.

Plaats een reactie