Ski’s/ schoenen kopen

Beste Wintersporters,

Zelf skie ik al zo’n 10 jaar en kan zeggen dat ik al redelijk gevorderd ben (alles op de piste en skiroutes lukt me met gemak, daarbuiten minder, ben geen fanatieke off-piste skiër). Echter heb ik nooit zelf ski’s gekocht en ook geen schoenen. Aangezien ik dit seizoen 1, 2 of zelfs drie keer ga skiën en ieder seizoen in ieder geval 1 weekje ga, leek het mij misschien handig zelf ski’s kopen. Heeft iemand misschien tips of dit een slimme keuze is (vervoer is geen probleem), wat je er aan moet onderhouden, en of het slimmer is deze in Italië (dit jaar) te kopen of gewoon in Nederland?

Op dit forum zijn een aantal hele goede topics te vinden over waar je op moet letten, misschien staan die zelfs wel in de sticky met ‘beste topics’.

In t algemeen is het denk ik het beste om eerst schoenen te kopen en dan ski’s (of tegelijk, maar als je moet kiezen, dan schoenen). In de topics staan heel uitgebreide tips maar het belangrijkste volgens mij:

  • zoek een goede winkel (en probeer een goede verkoper te vinden)
  • neem de tijd (het kan lang duren)
  • wees eerlijk in wat je kan

Qua ski’s: ik ben groot fan van testen, dat kan bij Snowworld. Het assortiment is misschien wat beperkt, maar dat geeft in ieder geval een gevoel waar je op moet letten. Bij mij hielp het testen en het daarna overleggen met mensen die er vrij veel van weten (in mijn geval @gigi). Zij kunnen, als je toch verder wil kijken, goed aangeven waar je op moet letten en kunnen uitleggen hoe je testervaring zich vertaald in ski kenmerken (of andersom).

Als je specifieke tips hier al wil over welke schoenen: dat gaat niet :). Wil je tips over ski’s, geef dan wat meer informatie, je lengte/gewicht, eventuele voorkeur voor lange/korte bochten, gesneden/geslipte bochten, misschien een budget…dan krijg je hier vanzelf heel veel goede tips.

Goed bekend staande winkels zijn volgens mij in ieder geval: Wim Jacquet, Norbert Maier, Duijvenstein, maar ik mis er nog vast een paar. Veel succes!

*bericht bewerkt door Roy83 op 15 okt 2017 13:07

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Begin van het seizoen is meestal niet de goedkoopste tijd om te kopen, maar wellicht zijn er nog setjes ski’s van vorig jaar voor een leuke prijs. Qua schoenen is het aanbod nu wel het grootste. MK Ski en skicentrum heemskerk kun je ook nog toevoegen aan het lijstje met goede shops.

Qua onderhoud: meestal na een week wel waxen, soms nog 1x halverwege de week. Maar dat merk je wel aan je ski’s.
Slijpen is ook erg afhankelijk van de sneeuw condities (en evt. steentjes) hoe vaak dit moet. Mijn ervaring is wel dat onderhoud in het buitenland goedkoper en vaak beter gebeurt.

Qua prijs ben je vrij snel goedkoper uit met kopen dan huren wanneer je vaker dan 1x per jaar gaat, ondanks het onderhoud. Je kan ook zelf onderhoud gaan doen, maar dat vraagt weer investering in waxsetje etc. Zou ik alleen doen als je daar plezier aan beleeft of je zelf op elk moment onderhoud wil kunnen plegen.

Schoenen kan je inderdaad in Nederland kopen.Let niet te veel op de prijs. Ze moeten goed zitten.Neem er ruim ( als het moet 2.5 uur de tijd voor)

Wat ik hier op het Forum geleerd heb.Test verschillende ski’s in de sneeuw op locatie bijvoorbeeld.(heb je een hele afdaling om te proberen)
Revues zeggen lang niet alles.Neem de ski die jou het beste past ongeacht het merk.

Bedankt voor jullie reacties! Dat er ook veel informatie stond over materiaal bij een ander topic had ik over het hoofd gezien. Zal dat nader bestuderen. Schoenen lijkt me dan beter in Nederland te kopen, ski’s in Italië.

Waarom de ski’s in Italië? Ook gewoon in Nederland kijken. In wintersportplaatsen vaak erg duur.

Piste riderrrrr

Geef die beste jongen een paar ski mogelijkheden, dan kan hij online nog een goedkope set zoeken. Nog steeds veel te vinden. Hoe lang en zwaar ben je?

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 okt 2017 21:01

Je kan ze ook in de bergen testen.
En dan later in een webwinkel in Duitsland kopen. @aron98

Waarom de ski’s in Italië? Ook gewoon in Nederland kijken. In wintersportplaatsen vaak erg duur.

Patrick71 op 15 okt 2017 20:44

Wordt toch moeilijk om je ski’s in Nederland te testen?

Geef die beste jongen een paar ski mogelijkheden, dan kan hij online nog een goedkope set zoeken. Nog steeds veel te vinden. Hoe lang en zwaar ben je?

DrPhil op 15 okt 2017 21:00

82 kilo, 1,90

Je kan ze ook in de bergen testen.
En dan later in een webwinkel in Duitsland kopen. @aron98

Hooykaas op 15 okt 2017 21:04

Bedoel je omdat ze dan in die webwinkel goedkoper zijn?

Ik kwam deze toevallig tegen:
https://www.outdoorxl.nl/fischer-motive-708.html?gclid=CL3Rx…
Dat vind ik niet duur. Weet niet of het bij je past.

Ik zeg, eerst schoenen.

@aron98
Webwinkel uiteraard iets goedkoper.
Je kan ook voor een model nieuw van verleden jaar gaan.Nog goedkoper.
Is niets mis mee.
Maar eerst moet je weten wat voor ski je wilt.

Eerst schoenen kopen en misschien een paar jaar later ski’s kopen.

Ski you later!

Plaats een reactie