Wie komen er naar het Freeride Film Festival (ik geef een foto-clinic)

@Rogier

Even een vraagje: Heb je eventueel nog een goede tip voor een spiegelreflex camera? Het gaat er om eentje voor beginners, mijn vriendin vind het erg leuk om foto’s te maken tijdens de wintersport en tijdens andere vakanties. Nu wil ik er haar graag 1 cadeau doen, dus wat is een goede spiegelreflex camera voor starters?

Thx,

Jeff.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Geen spiegel reflex kopen? Er zijn genoeg betaalbare toestellen (lees, mirrorless cams) waar je tegenwoordig net zo’n mooie plaatjes uit kan trekken en voor de beginner ook heel wat beter te behappen zijn. RAW foto’s zijn in die zin iets belangrijker voor mij dan wat voor toestel het is (DSLR of mirrorless). Sony heeft hier een goede lijn in waar Rogier denk ik heel wat goede tips over kan geven welke er wel of niet te doen.

Ik heb wel begrepen dat de AF van de zogenoemde mirrorless cams nog steeds niet kan tippen aan die van de spiegelreflex (Al kan dit inmiddels natuurlijk alweer achterhaald zijn).

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@Jeffvdv Die vergelijkingen lopen vaak heel erg mank. Maar als je bijvoorbeeld de sony A6000 / A6500 neemt dan hebben die een betere auto-focus in vergelijking met SLRs indezelfde prijsklasse.
Momenteel schiet ik (sinds deze zomer) met de Sony A9, wel een ultiem pro model, maar mirrorless, en deze is even snel/sneller en beter qua autofocus dan de topmodellen Canon + Nikon.

Kom je ook om de lezing? Of wil je de tips nu hebben?

Click. Click. Peace

@Rogier Ik ga het jammer genoeg niet redden om de 3de aanwezig te zijn… Daarom zijn eventuele tips hier nu van harte welkom. Ik had gezien in het nieuwe gear topic dat je inmiddels de A9 hebt, een hele “vette” camera trouwens!

De A9 is natuurlijk way to much voor een instapmodel, maar welke camera (Sony/Nikon/Canon, etc.) is nu een betaalbare goede optie om naast de ultieme hobby wintersport zelf een andere hobby (het vastleggen van de wintersport) verder te ontwikkelen?

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@Jeffvdv Ik zal een soort van samenvatting van mijn lezing maken als blog!

Maar om nu je vragen te beantwoorden. Tot vorig jaar werkte ik als ‘altijd mee’’ camera met de sony A6000 wel met goede Zeiss lenzen erop. En nu heb ik de A6500 en die is echt heel erg goed, die gebruik ik als de condities zo zijn dat ik de dure A9 niet mee wil, of als ik gewoon een camera mee wil, omdat ‘je weet maar nooit’.
De keuze tussen deze twee ligt eraan of je veel actie doet. Nee? Dan is de A6000 ‘goedkoop’ en goed, zelfs de kitlens is al heel erg leuk. Of net ietsjes beter de A6300. Wel actiebeelden? dan zou ik echt nadenken voor de A6500. Ik vind de mirrorleess van de andere merken voor foto’s niet in de buurt komen van sony.

Wil je iets meer, niet al teveel actie, en een DSLR vervangen? Dan is de A7ii heel gaaf als full frame. De gelekte specs van een eventuele A7 III zeijn heel mooi, maar ik denk dat de prijs ook iets anders gaat zijn.

En die A6500 en A6000 passen in een ruime jasszak en dat maakt dat je foto’s blijft maken ;-)

(Voor filmen is een ander verhaal trouwens)

Click. Click. Peace

@Rogier Leuk die samenvatting, ben benieuwd!

Bedankt voor je antwoord! De A6000 lijkt me een prima instapmodel, ook prijstechnisch vooral. Mocht de fotografie hobby uit de hand gaan lopen, kan er altijd weer een beter, sneller, etc. model aangekocht worden haha. Tevens kan er uitgebreid worden met diverse lenzen, dus dat moet voldoende uitdaging en ontwikkelings mogelijkheden beteken.

Nogmaals bedankt en de komende tijd maar eens op zoek naar een goede deal voor de A6000, zodat deze in Sölden kan worden getest 16 december 😃

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik zit nog steeds met m’n oren te klapperen, maar ik ben weer een stuk wijzer 👍. Nu nog iets anders kopen dan m’n wegwerpcamera. Ik kon daar de sluitertijd niet van vinden 😁

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Interessante clinic. Moet ook weer eens op zoek naar een kleine camera. Had hiervoor de Canon s100 maar die is helaas overleden. Vind dat toch net ff lekkerder werken dan m’n telefoon.
@Rogier toch nog ff een vraag.
In je clinic keek je vooral vanuit het standpunt van de fotograaf maar hoe kun je als skiër/snowboarder nou op de juiste manier aankomen skiën/boarden als de fotograaf op een bepaald punt staat?? Of moet je gewoon je ding doen en de fotograaf moet er maar wat van maken??

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO Goede vraag:

Skiërs / boarders die ik goed ken en waarvan ik hun kwaliteiten ken die vraag ik om heel precies en goed op een bepaalde plek te skiën. Ook op een bepaalde manier (gezicht naar mij of niet etc)

Mindere goden die vraag ik binnen een bepaald bereik te blijven (voor die boom, aan de linker kant van het rotsblok etc etc)…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie