Hoe boeken jullie?

Beste mede wintersporters,

Hoe boeken jullie meestal je skitrip? Pakketreis a la sunweb? Airbnb? Contact zoeken met plaatselijke verhuurders/hotels?

In het verleden altijd via pakketreis geboekt en eigenlijk een ok prijs-kwaliteit gekregen (was altijd in Frankrijk skiën, logement zeer basic). Afgelopen winter heb ik mij gewaagd aan airbnb in meribel mottarzt en eerlijk gezegd toch teleurgesteld. Het kwam me veel duurder uit en het logement zelf was ok maar toch ook zeer basic. Met een pakketreis zou ik hetzelfde kunnen doen voor 150€/ man goedkoper.

Ik ben nu aan’t kijken voor de trip komend seizoen (Wss vertrek 13/01) en hoop hier eigenlijk de gouden tip te vinden.
Het is voor 2personen, gebied niet te klein en sneeuwzeker. Mag Frankrijk of Oostenrijk zijn.

Hangt van het gebied af. In Nederland populaire gebieden zijn met pakketreis vaak vrij goedkoop en los boeken wordt dan al snel duurder. Ga ik specifiek voor een bepaald ski gebied dan ga ik via losse sites en/of vvv’s boeken. Altijd wel (vrij) luxe kunnen zitten voor een redelijke prijs.

Meestal is rechtstreeks boeken goedkoper, maar ik dubbelcheck altijd even of sunweb, summit oid geen betere pakketprijs hebben. Om te zoeken gebruik ik vaak tripadvisor, of eventueel de lokale vvv site.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wisselend per gebied. Sommige gebieden hebben een erg goede zoekfunctie via de website van de gebieden zelf, zowel gebieden in Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en de Dolomieten. Die gebruik ik het vaakst.

Daarnaast soms ook via HomeAway, Interhome of Booking.com. Pakketreis doe ik eigenlijk nooit, daar ik liever niet in een grote residence zit. Niet echt goede ervaringen met dergelijke appartementen. Betaal liever iets meer voor een leuk appartement in een chalet.

Mr. Slow

Altijd weer een sport om een mooi appartement te vinden voor de juiste prijs/kwaliteit. Ikzelf zoek altijd via Google maps met wat steekwoorden zoals “ferienwohnung” en desbetreffende plaats waar we heen willen. Je ziet dan ook gelijk de locatie, wat voor ons altijd wel een belangrijk punt is. Daarna zoek ik vaak zelf contact met de eigenaar van het appartement.

Ik heb op verschillende manieren geboekt, van huis reserveren via een vakantiehuizenzoeksite tot website van het gebied tot pakketreizen. Met een groep een huis huren is het goedkoopst in mijn ervaring, terwijl met 2 man een pakketreis inclusief skipas meestal het goedkoopst is. Dit komt naar mijn idee omdat dan de skipas groot ingekocht wordt met korting, en zelf korting op de aanschafprijs van een skipas krijgen is zover ik weet vrijwel onmogelijk. Als ik een pakketreis boek bekijk ik de mogelijke accommodaties altijd op zoover. Zo weet je meestal wat je krijgt. In Frankrijk boek ik eigenlijk altijd een accommodatie waarin plaats is voor 2 personen meer. Zo weet je zeker dat je niet in ee slaapstoel in de woonkamer slaapt, de Fransen proppen altijd zoveel mogelijk mensen in een appartement. Daarom ook altijd goed de beschrijving over de indeling lezen. Ik heb altijd prima accommodatie gehad naar prijs/kwaliteit verhouding.

Ik zoek op sites van gemeente of regio en leg zelf contact met verhuurder. Heb ook wel eens geboekt via reisbureau pakket (pre-internet tijdperk) en via bizztravel internet. Overal meer zelf boek acties.

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

We beginnen altijd met het kiezen van een land, dan een gebied als laatste het dorp/stadje waar we willen overnachten en met hoeveel personen. Hierbij houden we rekening met de afstand tot de gondel/lift, eventuele skibus halte, etc.

Dan is het zoeken naar appartementen of hotels, het is aan te raden om altijd even op de lokale vvv site van het desbetreffende dorp te kijken. Het aanbod hier, wordt vaak niet aangeboden op de bekende sites en in pakketreizen. Persoonlijk contact opnemen met de eigenaar resulteerd soms in het toch beschikbaar zijn, terwijl op “de sites” staat dat alles verhuurd is. Tevens kan dit soms ook een betere prijs opleveren, zeker in hele rustige weken. Eigenlijk speuren we het hele internet af op zoek naar het beste appartement/hotel haha. Over het algemeen boeken wij het appartement/hotel los en halen we de skipas op locatie. Echter wanneer er een goede aanbieding voor een pakketreis voorbij komt, kan dit ook aantrekkelijk zijn.

Kortom er zijn vele manieren om je reis te boeken en of samen te stellen. Het leuke aan alles uitzoeken, googlen, evt. forum leden van wintersporters lastig vallen, etc. is dat je al lekker met je vakantie bezig bent voordat je überhaupt weg bent 😃

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 28 okt 2017 19:48

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Wij boeken steeds via sunweb. De skipassen dat inbegrepen zijn doen het hem vaak…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Rechtstreeks bij Pierre & Vacances, met korting via de rentepunten. Tot nu toe altijd zelf de skipas aangeschaft, de gezinspas in Frankrijk is goedkoper in combinatie met zelf appartement boeken dan appartement en skipas in een pakketreis. Kost wel wat rekenwerk, maar dit is elk jaar het goedkoopste.

Ik boek tegenwoordig altijd rechtstreeks bij het hotel of via de vvv. Je krijgt betere gegevens over het hotel en je hebt direct contact voor extra wensen/vragen. Ik heb ook het gevoel dat je persoonlijker ontvangen wordt.
Daarbij heb je veel meer keuze.

Ik boek meestal voor een groep en dan laten de reguliere boekingssites het meestal afweten.
Dus meestal een eerste selectie via VVV en vervolgens wordt je direct aan het hotel gekoppeld.
Niet per definitie goedkoper, wel vaak andere (= betere condities).
En dat kan variëren van annuleringscondities via betalingscondities tot een keuzemenu of eten wat de pot schaft.

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 29 okt 2017 16:23

Rob

We gaan voor les deux alpes gaan, daar ken ik mijn weg een beetje en heeft me nooit teleurgesteld.
Het zal, in tegenstelling tot de meeste adviezen hier, toch een pakketreis worden. Die prijs valt gewoon niet te kloppen. We gaan wel niet de superbudget vriendelijke keuze nemen maar een appartementje met wat meer ruimte (aan de kant van de Diable lift).

Toch bedankt voor jullie adviezen en ervaringen te delen!

Bij zo veel mogelijk aanbieders zoeken, eerst via booking.com,
Daarna site van huisje proberen te vinden. scheelde voor de trip in feb aardig wat pieken

echte mannen lopen naar boven,

Ik boek bijna altijd rechtstreeks (voornamelijk Oostenrijk of Zwitserland). Zoekopdracht via de website van het skigebied en dan via mail de eigenaar contacteren. Nog nooit een probleem gehad en altijd al goede accommodatie gehad.

In het verleden enkele malen een pakketreis (Frankrijk) geboekt en steeds was er wel iets. Appartement half afgebroken waardoor we er maar laat in konden en eigenlijk niet alles was hersteld. Met 8 personen 2 appartementen geboekt voor 6 personen dus 12 in totaal. Dubbelle boeking dus veel kleinere appartementen (2x 4 personen ) dan gevraagd, …

Het liefst rechtstreeks. Al die partijen er tussenin kosten alleen maar geld.

Ik zoek altijd via Sunweb, die hebben (hadden?) de beste site met goede zoekcriteria. Tot vorig jaar boekte ik daar ook, maar toe ik even ging kijken op de website van het hotel kwam ik er achter dat ik goedkoper uit was als ik alles los boekte.
Scheelde ca 5%.

Dat hotel is ons goed bevallen, dus we hebben vorig jaar bij vertrek meteen weer gereserveerd.

Het liefst rechtstreeks. Al die partijen er tussenin kosten alleen maar geld.

DSvier op 31 okt 2017 10:31

Dat hoeft niet per sé. Tussenpartijen kunnen door hun volume betere prijsafspraken maken. Hun inkoopvoordeel is dan hun marge en als klant betaal je evenveel of minder. Voor een hotel of verhuurder is het ook minder werk om in één keer tig kamers te verhuren ipv allemaal losse boekingen. Idem voor skipassen en skilessen.

Maar ik heb zelf ondervonden dat het geen kwaad kan om te checken.

*bericht bewerkt door Taan op 31 okt 2017 10:44

Hotels zijn vaak helemaal niet zo blij met die bookingssites, want ze zijn verplicht om continue de stand bij te houden; in de praktijk is dat meerdere keren per dag. Er er zijn meer sites.
“De markt” dwingt ze echter min of meer om er aan mee te doen.

Rechtstreeks benaderen heeft zeker zin, in de prijs maakt het niet altijd uit, in de voorwaarden vaak wel.
Zo hebben wij een keer ervaren dat als je rechtstreeks boekte, je 's morgens aan kon geven wat je 's avonds wilde eten (keuze menu, meestal 3 opties) en de gasten die via een boekings site hadden geboekt gewoon wat voorgeschoteld krijgen. Het zijn vaak de kleine dingen die het verschil maken.

Rob

Hotels zijn vaak helemaal niet zo blij met die bookingssites, want ze zijn verplicht om continue de stand bij te houden; in de praktijk is dat meerdere keren per dag. Er er zijn meer sites.
“De markt” dwingt ze echter min of meer om er aan mee te doen.

Rechtstreeks benaderen heeft zeker zin, in de prijs maakt het niet altijd uit, in de voorwaarden vaak wel.
Zo hebben wij een keer ervaren dat als je rechtstreeks boekte, je 's morgens aan kon geven wat je 's avonds wilde eten (keuze menu, meestal 3 opties) en de gasten die via een boekings site hadden geboekt gewoon wat voorgeschoteld krijgen. Het zijn vaak de kleine dingen die het verschil maken.

RCGrootveld op 31 okt 2017 10:55

Andersom kan ook weleens beter zijn. Via booking.com een keer gehad dat ik nog gratis kon annuleren, terwijl ik bij direct huren al een groot deel van de kosten had moeten betalen. Kwam op dat moment toevallig wel goed uit.

Les deux alpes is inderdaad wel 1 van de bestemmingen waar ik eerder voor het pakket zou gaan. Aanbiedingen die je daar af en toe ziet ben je soms voor een losse skipas al bijna meer kwijt.

kuch https://www.wintersport.nl/accommodatie ;) :D

Rene op 31 okt 2017 10:56

Had eigenlijk gedacht dat dit allemaal reclame was maar werkt zeer goed! Bedankt voor de tip!!!

Nog wat rondgeneusd her en der en dan toch via Airbnb iets vastgelegd in Les Menuires. Studio/appartement van 25m² met aparte slaapkamer (2p) en plaats voor 3p in de living maar die gaan we niet nodig hebben gezien we maar met 2 zijn. Ik ben niet zo’n fan van de woonkamer altijd te moeten ombouwen. Het kreeg ook goeie reviews en goede host.

Kwam op 30€/nacht + kosten komt op 250€ voor een week (20-27 januari) wat echt een goede deal is lijkt me. Gaan uiteindelijk 415€/pp betalen voor verblijf en skipas voor het hele gebied.

Het aftellen kan beginnen :-)

Inderdaad, en L3V is een stuk leuker skigebied dan Les Deux Alpes als ik het goed begrijp!

Mr. Slow

In de voorjaarsvakantie is het wel iets meer een uitdaging, dus we beginnen vaak al voor de zomervakantie met zoeken & boeken. De touroperators hebben hun aanbod dan nog niet beschikbaar, dus wordt het per definitie zoeken naar particulier aanbod.
We beginnen met een gebied te zoeken, bij voorkeur in Oostenrijk. Wat is gevarieerd genoeg, niet te groot niet te klein en hoog genoeg (vanwege sneeuwzekerheid). Liggen het dorp, accommodaties en het skigebied bij elkaar en is alles te lopen (skibus = no go).
Dan kijken we via Google Maps, of de lokale VVV-site naar ferienwohnungen, klikken we door naar de website van de aanbieder en kijken we of men meerdere geschikte appartementen biedt voor onze groep. Zo ja, dan mailen we voor beschikbaarheid. Je vindt zo ook de wat minder commerciële verhuurders. Deze hebben vaak hun vaste klanten die toch wel terugkomen en daarom hoeven ze niet breed te adverteren. Het is vaak wel lastig om ertussen te komen.

Verhuurders die via AirBnB of Homeaway aanbieden beseffen heel goed dat een accommodatie op een A-locatie een goede prijs kan opleveren. De prijzen tijdens de schoolvakanties zijn dan echt niet meer grappig.

Lukt het niet, dan beginnen we opnieuw in een ander gebied. Dit hoeft overigens niet ieder jaar zo, want we komen ook wel eens terug als het goed bevallen is.

*bericht bewerkt door Jay op 03 nov 2017 13:48

Ik boek direct met/ bij de camping…
J

Het liefst rechtstreeks. Al die partijen er tussenin kosten alleen maar geld.

DSvier op 31 okt 2017 10:31

Heb je die ervaring? Ik ben wel benieuwd want elke keer dat ik zelf iets ‘los’ probeer te regelen struikel ik over de dure skipassen en levert Sunweb altijd een goede deal.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Het liefst rechtstreeks. Al die partijen er tussenin kosten alleen maar geld.

DSvier op 31 okt 2017 10:31

Heb je die ervaring? Ik ben wel benieuwd want elke keer dat ik zelf iets ‘los’ probeer te regelen struikel ik over de dure skipassen en levert Sunweb altijd een goede deal.

Quisa2 op 6 nov 2017 19:09

Ik heb ook die ervaring. Had ik niet ietwat toevallig een buitenkansje gezien op airbnb, had ik ook via sunweb geboekt.
De prijs van de skipas doet hem het meestal.

voorheen altijd via sunweb.

maar afgelopen twee jaar rechtstreeks geboekt kwam goedkoper uit en konden ook aangeven welk appartement we wilden zitten.

dit jaar voor het eerst via een particulier. komen een stuk goepkoper uit. de bus hebben we wel via sunweb. weet niet hoeveel goedkoper nu. appartement heeft sunweb niet. maar denk dat het wel op zo’n 1000 euro. was ook het verschil met het zomer hoogseizoen . ( particulier of reisorganisatie).
vorig hadden we rechtstreeks met appartementen complex geregeld en nu wel andere accomodatie en plaats ( wel zelfde gebied) maar zijn al bijna 550 euro goedkoper uit.

We gaan in het hoogseizoen.

Ik zoek altijd via Sunweb, die hebben (hadden?) de beste site met goede zoekcriteria. Tot vorig jaar boekte ik daar ook, maar toe ik even ging kijken op de website van het hotel kwam ik er achter dat ik goedkoper uit was als ik alles los boekte.
Scheelde ca 5%.

Dat hotel is ons goed bevallen, dus we hebben vorig jaar bij vertrek meteen weer gereserveerd.

Taan op 31 okt 2017 10:36

daar kwamen wij ook achter en hebben twee jaar geleden besloten om rechtstreeks te boeken en kon mijn wensen aan geven en kregen dat ook meteen. en mensen die van sunweb zaten niet echt handig in appartement ten opzichte van de piste… in les arcs kwamen we erachter dat ze vertelde bij de receptie dat ze eerst hun eigen klanten kamers in deelde en daarna pas de touroperators.

Altijd via Sunweb/Bizztravel. Puur omdat we niet zelf willen rijden (ivm kosten en veiligheid) en met 2 personen (soms 3 of 4) vaak goedkoper is om een pakketreis te nemen. En aangezien we buiten het seizoen gaan tot nu toe altijd prima ervaringen.

Als je los een bus/trein zoekt via andere sites is dat vaak een stuk duurder. En dan heb je vaak nog transfer vanaf een station dat erbij komt… nee dan maar pakket.

Plaats een reactie