Skigebied onderlinge verhouding

Dit onderwerp gaat over de bestemming Lermoos

Goedendag,

Vorig jaar sprak ik iemand die al jaren in Lermoos komt en die dit aanrade voor de jaarwisseling.

Na wat onderzoek zie ik het zelf nog niet meer door het feit dat ik nergens kan ontdekken hoe de onderlinge verhouding is met alle kleine skigebieden samen. Ga je elke dag met de bus naar een ander gebiedje hoe moet ik dit zien. Het skigebied van Lermoos is niet zo groot, zeker niet voor een week.
Ik heb geen idee hoe ik hier tegenaan moet kijken. Maar omdat het gebied is aangeraden blijft het steeds hangen en kijk ik elke keer weer. Ik besloot van de week om iets te gaan boeken, maar heb nu toch weer twijfels over het feit dat het kleine gebiedjes zijn. Hoe hebben jullie dat ervaren?

Zou graag hier naar toe gaan mede door het feit dat ik juist van kleine gezellige en gemoedelijke gebiedjes hou. Maar ben ook iemand die graag lang op de smoes staat.

Hoop dat jullie wat licht in de duisternis kunnen schijnen.

Vast bedankt.

Henk Brouwer

De verschillende gebieden liggen wat uit elkaar. Wij gingen elke dag ergens anders heen met de auto. Als je lekker doorskiet dan heb je het echt wel gezien in 1 dag per deelgebied. Tochten kun je er niet maken. Voor een beginner of lichtgevorderde skier zijn het perfecte oefenhellingen en zul je veel minder snel uitgekeken zijn.

Ik zou de Zugspitz Arena niet beschrijven als gezellig/gemoedelijk. Meer commercieel, modern en druk.

Ik denk dat de persoon die je sprak er eentje uit de categorie “we hebben hier leren skiën en komen er al 20jaar want het is er zó fantastisch”, dat ie nog nooit een ander skigebied heeft gezien zal ie er wel niet bij hebben gezegd. ;)

Ik ben een keer in oostenrijk geweest om te skien. Dat was een keer maar nooit meer.

Berwang…nooit meer.

Oude liften, slecht vebonden. Voor snowboarder extreem vervelend.

Verder is het zo ongeveer het eerst skigebied waar al het weer tegenaan klapt…
ik bedoel…

Je komt aan en de zon schijnt bij sneeuw, tweede dag mist, dan twee dagen regen, alles groen…alle sneeuw weg. ALLES. Dagje naar duitsland cultuur snuiven, want op gras skien gaat niet. Dan weer plotseling BAKKEN met sneeuw …

Nee ik zou er niet meer heen gaan. Grote plus was wel de horeca ! Lekker, niet duur en op veel plekken, nooit te druk en altijd gezelling.

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Ik ben een keer in oostenrijk geweest om te skien. Dat was een keer maar nooit meer.

Berwang…nooit meer.

Oude liften, slecht vebonden. Voor snowboarder extreem vervelend.

Verder is het zo ongeveer het eerst skigebied waar al het weer tegenaan klapt…
ik bedoel…

Je komt aan en de zon schijnt bij sneeuw, tweede dag mist, dan twee dagen regen, alles groen…alle sneeuw weg. ALLES. Dagje naar duitsland cultuur snuiven, want op gras skien gaat niet. Dan weer plotseling BAKKEN met sneeuw …

Nee ik zou er niet meer heen gaan. Grote plus was wel de horeca ! Lekker, niet duur en op veel plekken, nooit te druk en altijd gezelling.

chandler op 29 okt 2017 19:05

Haha als je nu zelf terugleest, vond ke het dan ook niet een klein beetje overdreven conclusies op basis van 1 keer?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wel een lastige combi, kleine gebiedjes maar toch lang op de ski’s. Een skigebiedje per dag dan maar en vaak dezelfde afdalingen. Alles ligt inderdaad afzonderlijk, maar bussen zijn goed geregeld daar.

Maar misschien heb je liever een groot skigebied met veel authentieke dorpjes? Ik weet niet wat zwaarder voor je weegt?

Ik ben een keer in oostenrijk geweest om te skien. Dat was een keer maar nooit meer.

Berwang…nooit meer.

Oude liften, slecht vebonden. Voor snowboarder extreem vervelend.

Verder is het zo ongeveer het eerst skigebied waar al het weer tegenaan klapt…
ik bedoel…

Je komt aan en de zon schijnt bij sneeuw, tweede dag mist, dan twee dagen regen, alles groen…alle sneeuw weg. ALLES. Dagje naar duitsland cultuur snuiven, want op gras skien gaat niet. Dan weer plotseling BAKKEN met sneeuw …

Nee ik zou er niet meer heen gaan. Grote plus was wel de horeca ! Lekker, niet duur en op veel plekken, nooit te druk en altijd gezelling.

chandler op 29 okt 2017 19:05

Oude liften ben ik als snowboarder trouwens enorm fan van. Niet die stomme flappen voor tussen de benen. Zit veel beter

*bericht bewerkt door Tiny-M op 29 okt 2017 19:27

Dafoek… wordt ik gestalkt of wat ?

Ok conclusie is idd obv 1 keer. En idd ja ben maar in 1 van de drie deelgebiedje geweest, dus ja je zou kunnen zeggen misschien obv daarvan kun j eniet oordelen … te meer ik idd geen piepers mee had. Euhh ik bedoel temeer daar er twee van de 7 dagen geen sneeuw lag. En dan bedoel ik = Grüne Wiesen :(
Nog een reden waarom ik eigenlijk niet moet oordelen is omdat ik voorheen nooit in Oostenrijk op wintersport was en ook nooit in een samengesteld gebied ben geweest. Ook was ik nog nooit in zo’n laag en noordelijk gebied geweest. Dus ?

Eigenlijk heb ik geen recht van oordelen allen voor mezelf weet ik dat ik er niet meer heen zal gaan of naar iets dat er op lijkt.

Mit oder Ohne Kartfoffeln !

P.S. @Tiny_m mij ontgaat de opmerking over liften even…?
Trouwens de laatste twee dagen dat er weer bakken met sneeuw vielen en lagen ben ik van Berwang naar Binkelbach geboard…all-hell. Een weg die eindigde in glasijsbaan…cool. Verder is het ook leuk als er afsfalt weggetjes door het microgebiedje lopen en dat je 500m moet lopen in je snowboard plofpak…neu neu…

*bericht bewerkt door chandler op 29 okt 2017 19:43

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Keer in Lermoos geweest, keer in Ehrwald geweest.
De gebieden zijn zeker niet groot, volgens mij alle tussen de 25 en 35 km per gebiedje.
Voor 2 a 3 dagen per gebiedje kun je er best goed verblijven vind ik.
Redelijke dorpjes.

Lermoos vind ik ondanks dat het klein is redelijk gevarieerd. Wil je iets anders: met de auto ben je snel in de andere gebiedjes: Ehrwald en Berwang zijn zeker ook leuk voor een dag.
De Zugspitze is ook vlakbij en leuk om te doen, maar als er in de dalgebieden genoeg sneeuw ligt kom ik er eigenlijk niet. Kom je er voor het eerst dan zou ik de zugspitze wel even meepakken. Tot slot Garmisch classic: wat drukker maar ook dit gebied lijkt groter dan het feitelijk is. De dalafdalingen bieden fijne uitdaging en het hogere deel van classic is landschappelijk mooi.
Dus dat het je aangeraden wordt kan ik me voorstellen. Het is natuurlijk anders dan een groot aaneengesloten gebied maar dat weet je van te voren. Stel je je daarop in dan is het een leuk samenstel van gebiedjes.

Wat @Chandler over Berwang opmerkt is overigens erg gekleurd…in Berwang ken ik eigenlijk nauwelijks stukken waar je moet lopen. Enkel het verbindingsstukje van Thanellerkar richting Rinnen (na het weggetje ca 100m schaatsen tot het stoeltje weer naar boven; of lopen als je boarder bent).
De dalafdaling naar Bichlbach is normaal gesproken prima te doen en een van de mooiere lange afdalingen in Berwang samen de Rastkopf (lange tweezitslift maar heerlijke afdalingen naar Rinnen).

Berwang is wel gemoedelijk, zeker buiten de vakanties. Ehrwald is ook leuk. Als je al redelijk kan skien heb je aan een dag per deelgebied wel genoeg denk ik, maar dan heb je idd ook nog Lermoos en de Zugspitze zelf…maar dus elke dag met de auto/skibus.

Rond de jaarwisseling zal het er wel druk zijn, zeker bij goede sneeuw. Het is een vanuit Nederland ook erg dichtbij. Ehrwald kan denk ik flink wat drukte verstouwen, Berwang zal wel wat voller vastlopen (met alle sleepliften).

Met wie ga je en wat zoek je? Wellicht zijn er nog andere ideeen?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@chandler
Had je het nou over mij qua stalking? Waarom?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dank jullie voor de input. Was een oud skileraar die mij die tip gaf hij komt er idd al vanaf kinds af. Maar toch de man heeft alle skigebieden wel gezien.

Wintersport voor mij is niet alleen skiën. Ik ga zeker elke dag skiën maar mijn vrouw skiet niet dus er moet iets van een wintersportgevoel zijn in het dorp.

Hoeft zeker niet massaal te zijn en ook niet heel groot. Maar als je met de bus of auto stukken moet rijden word dat voor ons niks dan zien we elkaar de hele dag niet, is wel zo gezellig als ze een stukje de piste opkomt en met zijn allen ergens lunchen.

Dus op zoek naar een ander dorp. Heb er nog 2 achter de hand

Iemand evt. Een goede tip.

Thanks.

Henk

*bericht bewerkt door Henk_Brouwer op 29 okt 2017 23:00

Dus je wil een dorp dat rond de jaarwisseling wit is? In Oostenrijk? Of is gewoon en gezellig dorp al voldoende? Ik heb niet de gouden tip voor je, maar er zijn volgens mij wel veel topics over deze vraag te vinden…wat had je zelf nog in gedachten?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

In het Gassteinertal vond ik het wel tof dat je centraal in het skigebied geraakt zonder skipas. Je moet als niet skiër volgens mij wel de skibus op om er te geraken.

@Henk goed dat je aangeeft wat jullie allemaal zoeken. Dat maakt het duidelijker.

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Super dat Julie mee denken, ik ben 6 jaar geleden 1 maal naar Frankrijk abodance port du solleil geweest. Sindsdien ga ik naar Oostenrijk. Altijd gezellig en gelukkig altijd ok sneeuw in December.

Wij gaan in December en nog 1 maal in februari, ik ben zo gek van skiën dat ik dit wel 10 maal kan doen als ik de tijd zou hebben. Maar heb wel gemerkt dat ik niet zo van slecht weer hou en dat ik tenvolste tot op het bot kan genieten van mooi weer en skiën.

Dus daarom blijft het altijd een beetje een zoektocht naar dat leuke nieuwe plekje. Elk jaar zoek ik in Frankrijk en eindig toch weer in Oostenrijk.
Nu heb ik 3 plaatsen op mijn visier en dat is belle plagen, les menuires en les Gents.

Zou graag naar 1 van die plekken gaan om de volgende reden, 1 redelijk sneeuw zeker in December
2 redelijk gezellig, meer voor mijn vrouw, die skiet niet maar wil toch een beetje dat wintersport gevoel hebben dus die wil graag kleine stukjes wandelen met ons hondje. Beetje winkelen etc.

Ik vermaak mij wel op de poste maar wil het ook voor haar leuk maken dus dat is altijd even een zoektocht.

Ik vraag niets maar als je iets leuks weet zou ik het graag horen. Ik weet dat hier genoeg is over geschreven maar kan het ooit genoeg zijn altijd weer nieuwe ervaringen etc.

Thanks
Henk

Ik ben meerdere malen in Lermoos geweest alleen niet in december. Ik blijf het een mooi gebied vinden en afstand is ook prima te rijden. Lermoos komt uiteindelijk op twee punten uit waarbij het helemaal in het dal gezellig is in de Lahme Ente.
Lermoos is kwa stadje niet veel aan maar je vrouw kan wel mooie dagtripjes maken naar Garmisch. Treinstation in de buurt. Lermoos kan je ongeveer 3 dagen wel alle pistes gehad hebben. Daarnaast is Erhwald zeker een aanrader, mooie pistes! Hier kan je zeker 2 dagen met plezier vanaf. Het dorpje heeft niet zoveel te bieden en dalafdaling eindigde niet in het dorpje.

Skiën= 6 maanden voorpret en 6 maanden napret

3 dagen voordat je in deelgebied Lermoos (Grubigstein) alle pistes gehad hebt? Je bedoelt denk hele gebied?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik heb zeer veel gebieden geskied in oostenrijk. De meeste gebieden van Tirol heb ik wel gezien. Ik kan alleen maar zeggen dat Lermoos gewoon een echt goede skiberg is waar alles in zit voor ieder niveau. Wat is het probleem om een piste 3x te doen?. Ik persoonlijk vindt het juist leuk om fascettes van pistes beter te leren kennen dan alleen maar doorraggen om tochten te maken en vergeten lekker te skien.

Ehrwald vond ik oorspronkelijk iets minder maar met de laatste lift erbij is het beter. De piste naar Bichbachl behoort voor mij nog steeds tot een van de betere pistes die ik heb geskied.

Als je wat afwisseling wilt en je vindt rijden geen probleem:
Ga een dag naart warth en ski naar Lech of maak een dagtrip naar het skigebied Hochzeiger.

Hoi Martijn.

Dank je voor jou reactie, nu begin ik toch weer te twijfelen, alleen ik ga niet naar andere gebieden met de auto omdat dan mijn vrouw de hele dag alleen is en dat lijkt mij niet gezellig voor haar. Op zich heb ik ook geen problemen met een piste een aantal keer doen. Maar er mag wel een beetje variatie zijn toch.
Met de bus naar een ander gebiedje vind ik ook niet heel erg. Het dorp etc moet dan wel zo gezellig zijn dat mij vrouw er ook wat aan heeft, anders ga ik idd liever naar een gebied waar we direct op de piste staan.
In februari zijn we naar Saalbach geweest. Super gebied maar om in een hotel midden in de winkelstraat te zitten met de hond was ook niet alles. Heb in fieberbrun of hoe dat heet een heel leuk hotel gezien aan de piste. Maar ik denk door de hoogte dat daar geen sneeuw ligt in December.
Vind het wel zo fijn om sneeuw te hebben en het liefst tot in het dorp.

Thanks

Hoi Martijn.

Dank je voor jou reactie, nu begin ik toch weer te twijfelen, alleen ik ga niet naar andere gebieden met de auto omdat dan mijn vrouw de hele dag alleen is en dat lijkt mij niet gezellig voor haar. Op zich heb ik ook geen problemen met een piste een aantal keer doen. Maar er mag wel een beetje variatie zijn toch.
Met de bus naar een ander gebiedje vind ik ook niet heel erg. Het dorp etc moet dan wel zo gezellig zijn dat mij vrouw er ook wat aan heeft, anders ga ik idd liever naar een gebied waar we direct op de piste staan.
In februari zijn we naar Saalbach geweest. Super gebied maar om in een hotel midden in de winkelstraat te zitten met de hond was ook niet alles. Heb in fieberbrun of hoe dat heet een heel leuk hotel gezien aan de piste. Maar ik denk door de hoogte dat daar geen sneeuw ligt in December.
Vind het wel zo fijn om sneeuw te hebben en het liefst tot in het dorp.

Thanks

Henk_Brouwer op 4 nov 2017 09:46

Wat dacht je dan van Zell am See, leuk stadje, treinverbinding om ook andere plaatsen te bezoeken. Gletcher in de buurt, veel km en nog een grote wellness in Kaprun.

Skiën= 6 maanden voorpret en 6 maanden napret

Hoi Henk,

Als je voor de genoemde plaatsen in frankrijk gaat vallen les menuires en belle plagne wel af denk ik. Niet bepaalt gezellig. Les Gents ken ik niet.
Als ik je verhaal lees zou ik eens kijken naat de wat hoger gelegen dorpen in tirol. Waar ik dan aan denk is:
Serfaus / Fiss: rond de 1350 meter, mooi skigebied, leuk wandelen voor je vrouw wellicht.
Obergurgl: 1950 meter, leuk gebied, sneeuwzeker, beetje aan de dure kant met dito publiek.
Solden: 1350.meter, druk stadje, minder knus door doorgaande weg
Lech / Zurs: 1500 meter, redelijk sneeuwzeker, duur, landschappelijk heel fraai.
Koningsleiten: redelijk hoog, redelijk gebied, hoteldorp dus niet bijster knus
Zo maar wat ideetjes. Wie weet is dat wat je bedoelde met je vraag.

Vergeet ik nou gewoon ischgl te noemen… 1350 meter, top skigebied, beetje zien en gezien worden in t dorp maar verder alles voorhanden

Thanks Pascal,

Zou les Gets moeten zijn in port du soleil.
Buiten gezelligheid is sneeuw het meest belangrijk.
Ik weet uit ervaring dat wanneer er geen sneeuw is niemand een leuke vakantie heeft. Dit zeker door mij omdat ik dan zeker niet de gezelligste ben.

Daarom de keuze belle platina en les menuires.
Een wit dorp is al een gezelligheid mede omdat ik dan stukken gezelliger ben😊.

Solden en Serfaus ben ik geweest bijde super.
Vind Ischl en Lech een beetje te kijk mij nou is even een mooi pakkie aan hebben. Ga de andere zeker bekijken.

Thanks.
Henk

Sölden en Ischgl is van hetzelfde laken een pak, dus snap niet zo goed dat je het ene super vindt en het andere helemaal niks. Maar als je voor veel sneeuw in het dorp wil gaan, zou ik wachten met boeken tot een week oid vantevoren. Dan weet je precies wat de condities zijn in de verschillende delen van de Alpen en kun je een goede keuze maken.

Overigens ligt de regio Berwang/Lermoos ook vrij laag, dus sneeuw in het dorp is, gezien de laatste jaren, ook daar zeker geen garantie.

Mr. Slow

Ik had ff niet goed gelezen, als je vrouw niet skiet zou ik Lermoos direct droppen, wordt niks.
Garmisch partenkirchen is dan veel beter. Bij geen sneeuw ga je naar de zugspitze, daar ligt altijd sneeuw. Allemaal vanuit de stad te doen. bezoek dan ook schloss neuschwanstein, dat is vlakbij als je een dag niet skiet. Het middeleeuwse stadje fussen nabij is ook prachtig.

Allerlei andere plekken die genoemd zijn, zijn dan niet echt aantrekkelijk omdat het echte skidorpen zijn. Vaak zjin die overdag vrijwel uitgestorven omdat iedereen aan het skien is.

@Ivo_83 precies! da’s ook een hele goeie. Zell am see is een gezellig stadje. Misschien wel een van de betere plekken als je niet skiet. prachtig wandelen langs het meer en een fantastisch wellness resort in Kaprun. En bij geen sneeuw pak je de skibus naar kaprun en ga je de gletscher op. Dagje in Salzburg is makkelijk te doen.

Ander alternatief is dan schruns in montafon. Zeker sneeuwzeker. Mayrhofen is ook n optie. Aardig plaatsje, alleen moet je hier wel rekening houden met apresski volk.

Plaats een reactie