Les 3 Vallees vandaag (winter 2017 - 2018)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

@hulst, Ik ben wel benieuwd naar die technische uitleg. Ik vind het al wekenlang heel frustrerend dat er in LM nauwelijks sneeuw valt tov andere dorpen in 3V. Op de voorspelling moet je standaard een reductie van 80% zetten. Ook nu weer: overal een halve meter erbij, in LM 10cm eraf van de slechts 20cm die er lag.
Ook voor de sneeuwverwachting van komende do/vr stijgt de sneeuwgrens met elke volgende voorspelling.
Zo wordt het toch nog billenknijpen voor de kerst.

@Frnzxl. Ik zag afgelopen week een weerbericht langs komen waarbij tussen de regels door vermeld was dat Les Menuires nogal gevoelig is voor omstandigheden, waarbij de sneeuwvalgrens aan de orde is. Maar dan in negatieve zin. Als ik de webcams zie en de berichten van skifan zou ik me toch geen zorgen maken. Ze hebben de afgelopen weken veel kunstsneeuw gedraaid en er is niet zo snel een probleem. Ook bij het lager gelegen Saint Martin zie ik voldoende sneeuw op de piste. Ik heb weleens meegemaakt dat ik langs Saint Martin kwam en dacht, wat moet dat worden. Ook toen waren er geen problemen in Les Menuires. Vanuit LM kun je bovendien vlot naar 2.500 m. en hoger. Voor een technische uitleg moet je bij onze weerkundigen zijn.

Hen48

@DrPhil. Op de webcams Van LM staat de lige webcam van Saint Martin ook opgenomen. Als je die aanklikt zit je middenin het dorp en kun je de weg naar boven zien. Op die webcam kun je over het algemeen een goede indruk krijgen van de weersomstandigheden op dat moment. Tevens zie je links het begin tevens einde van de piste en die maakt momenteel een redelijk goede indruk.

Hen48

@Frnzxl
Er is in Menuires net zo veel sneeuw gevallen als in Mottaret en Courchevel en meer dan in Méribel. Zaterdag was het perfect skiën op een dikke laag verse sneeuw. Echter de regen van gisteren en vandaag heeft veel sneeuw doen smelten. Maar zoals Hulst als zei er is zoveel kunstsneeuw aangemaakt dat ik me geen zorgen maak. Hoe dikker de laag kunstsneeuw hoe meer water (regen) deze kan opnemen.
Er staan nu 6 sneeuwkanonnen die per stuk 40m3 sneeuw per uur produceren.

Wat betreft vandaag:
In de ochtend droog warm en storm. In de middag is de wind afgenomen en aan het eind van de middag ook weer regen in Les Menuires.
De liftmaatschappij heeft van het slechte weer geprofiteerd door behalve 2 tapis en de Preyerand lift alles gesloten te houden. In Val Thorens daarentegen waren alle lage liften open, oa Pionniers,Cascade Plein Sud, Caïrn en Caron

Geen foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

@skifan. In mijn amsterdamse achtertuintje ligt momenteel meer sneeuw dan wat ik op de webcams van LM zie. Het is niet dat ik mij zorgen maak, ik vind het gewoon frustrerend en teleurstellend. Ik heb heb helemaal geen zin om op kunstsneeuw op 1850 meter hoogte te skieen als de rest van de alpen ondergedumpt is

Dan de skipas uitbreiden naar de 3V en naar val thorens of la mass gaan. 😉

To ski or not to ski, that 's not a question

@Frnzxl. Als je de webcams de laatste weken hebt gevolgd heb je kunnen zien dat er voldoende sneeuw ligt. Kom er al 10 jaar en de vooruitzichten leken eerder weleens slechter dan nu terwijl er in de praktijk geen problemen waren. Vanuit LM kun je bovendien op verschillende wijzen naar 2700/2800 m. hoogte en terug naar het centrum ligt altijd voldoende sneeuw. Ik zou me absoluut geen zorgen maken.

Hen48

Ik weet t ik weet t… Ben al vaker in 3V geweest en ken het gebied op mn duimpje. Na 3 teleurstellende kerstvakanties wil ik gewoon wel weer eens vanaf het terras weg kunnen skien en lekker met de kids voor de deur in de sneeuw spelen. Kortom , luxeproblemen…

@Frnzxl.
Wij skiën woensdag weer gewoon vanaf ons appartement weg. Het sneeuwt alweer en dat lijkt door te gaan tot morgenavond.
Ziet je tuintje er ook zo uit:

null

bon ski

Wij vertrekken volgende week naar Les Menuires. Vanaf wanneer zijn al de liften open?
Alvast bedankt!

Het mooie weer duurde langer dan voorspeld en het was ook nog mooier dan voorspeld.
De hele ochtend en het begin van de middag zon en pistes met op 1800 meter hoogte 25 cm verse sneeuw en op de toppen massa’s verse sneeuw.
Aan het eind van de ochtend ging de Bruyères 2 gondel open en konden we voor het eert naar de Vallei van Méribel. De Piste Venturon was heerlijk:

null

Boven zagen we voor het eerst de nieuwe TSD Roc de Tougne in de sneeuw:
null

Met de TSD Chatelet omhoog:
null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums
@duppen
Vanaf 23 december verwacht ik dat alle (voor zover mogelijk) pistes en liften open zullen zijn. Aanstaande zaterdag gaat er een groot aantal nieuwe liften open.

bon ski

Dat zier er allemaal top uit, wij gaan zaterdag vliegen op geneve en dan richting les menuires.
Ik weet niet of ik dit topic vervuil met dee vraag maar ik probeer et toch :)
Hebben jullie tips voor goedkope/redelijke transfer van geneve naar les menuires?
per trein/bus?

Wat een heerlijke beelden. De Allemands heb ik zo nog nooit gezien. Als het minder wordt hebben we toch de foto’s nog.

Hen48

@Rezp
Kijk eens op onderstaande pagina:
https://lesmenuires.com/hiver/station-de-ski/acces-et-transp… @Hulst
De Piste Allamands lag er zo mooi bij omdat de Roc des 3 Marches alleen via de Plattières 3 (Mottaret) bereikbaar was. Later ging de Becca openen was de Piste ook vanuit Menuires bereikbaar,

bon ski

@skifan Nieuwe TSD Roc de Tougne? Wat voor lift was dat hiervoor dan?

Dat was een sleeperd! 😏

Jezus ik word helemaal gek van jaloezie hier!
Wat een heerlijke beelden van mijn favoriete gebied!
Dit is toch een ongekend fantastisch goed begin van het seizoen…het is nu alleen te hopen de sneeuwval die morgen en overmorgen op het menu staat in de aankomende 5 weken zijn eigen minstens nog een keer laat zien of meer en dat als er dooi of regen komt het allemaal mee gaat vallen maar vorig jaar met mindere vooruitzichten destijds had ik de beste wintersportvakantie ooit gehad dus heb er alle vertrouwen in dat ik over vijf weken heerlijk ga genieten samen met @Hulst in de buurt ;)

@Freerider. Blij je weer een keer te horen. Gaat helemaal goed komen.

Hen48

@Freerider. Nog even een advies. De webcam Saint Martin de Belleville nu openen en van dat beeld een kerstkaart maken. Veel mooier vindt je ze niet.

Hen48

Het weerbericht klopte aardig vandaag, zonnig in de ochtend en inde loop van de middag steeds dichtere bewolking.
Wij hebben ons eerste rondje Courchevel van dit winterseizoen gemaakt.Moriond en La Tania zijn nog dicht de Murette afdaling naar Le Praz is al open. Tot onze verbazing was de Saulire piste afgesloten en niet geprepareerd.

La Masse lijkt klaar voor het weekend:

null

Het begin van de nieuwe blauwe piste Lac de Chambre:
null

De Granges lift heeft (eindelijk) een garage gekregen:
null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Lijkt me er heel wat rooskleuriger uit te zien dan vorig jaar rond deze tijd, toen met name Meribel er niet best bij lag.

Hen48

@skifan : Thanks ik heb tickets gehaald bij altibus. Heb jij enig idee hoe 3 vallee er bij staat qua open liften vanaf zaterdag?
Ik ben er vanaf zaterdag en heb een l3v skipas. Of had ik die skipas beter niet moeten uitbreiden.

Wat een heerlijke foto’s weer! 😍En leuk dat het bij Chez Alfred nog steeds niks veranderd is buiten. Die kerstmannetjes hangen er al zo lang! 😆

Winter is coming

@skifan : Thanks ik heb tickets gehaald bij altibus. Heb jij enig idee hoe 3 vallee er bij staat qua open liften vanaf zaterdag?
Ik ben er vanaf zaterdag en heb een l3v skipas. Of had ik die skipas beter niet moeten uitbreiden.

Rezp op 13 dec 2017 18:19

Is denk meer dan genoeg open wij hebben vandaag een mooie tocht gemaakt door de verschilde dorpen. En volgens mij openen volgende week meer liften. Als kan er nartuurlijk altijd het een en ander dicht blijven vanwege het weer. Deze pisten proberen ze in iedergeval te openen deze week.

null

@Rezp
Zaterdag openen in ieder geval La Tania en Moriond (met de nieuwe gondel).
Ik schat dat dan zo’n 80% van de liften en de pistes geopend zal zijn, je uitbreiding voor 3V zal zeker de moeite zijn. Op dit moment zijn de pistes op la Masse en de Vallon geprepareerd maar nog niet geopend.
Uiteraard is alles van het weer afhankelijk, vandaag worden weer windstoten op de toppen verwacht van 100km/h.

bon ski

Okee top, dank je wel
het weer ziet er vanaf zaterdag wat rustiger uit. ik hoop dat de gok goed was om een weekje te wachten :)

Veel gedaan maar niet geskied. Soms een beetje blauw maar meestal grauw en grijs. De temperatuur in Menuires net boven 0 graden waardoor het regelmatig snegende.
In de middag sterke wind, er werd aangeraden in de eigen vallei te blijven.

bon ski

Ondanks de slechte voorspellingen nog wel een redelijke dag gehad. Vooral in de ochtend nog weinig wind en goed zicht. In de middag wel wat heftige wind gehad.

*bericht bewerkt door Pieter230976 op 14 dec 2017 23:20

Morgen in Menuires opening van:
• Télécabine Masse 1
• Télécabine Masse 2
• Télésiège Menuires
• Télésiège Bettex
• Téléphérique Preyerand
• Télésiège Tortollet
• Tapis Pelvoux
• Télésiège Doron
• Télésiège Sunny Express
• Télésiège Reberty
• Télébenne Croisette
• Zone ludique Speed Mountain
• Télécabine Bruyères 1
• Télécabine Bruyères 2
• Télésiège Mont de la Chambre
• Tapis Bruyères
• Télécabine Roc 1
• Télésiège Roc 2
• Télésiège Becca
• Téléski Jardin d’enfants

Wat ik mis zijn de liften van St Martin??

*bericht bewerkt door skifan op 15 dec 2017 10:55

bon ski

Plaats een reactie