Hoe duur is Zwitserland nu echt

Een typisch Hollands topic…

In het topic over Grindelwald kwam het al even aan bod: hoe duur is Zwitserland nu echt? Veel mensen denken dat skipassen 2x zo duur zijn maar als je zelf op onderzoek uitgaat blijkt het in sommige gevallen nog best mee te vallen. Ook voor acco hoef je echt niet altijd de hoofdprijs te betalen.

In dit topic kunnen we van gedachten wisselen en uiteraard is het ook toegestaan om als echte Hollanders bespaartips mee geven. Of is dat helemaal niet nodig?

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Natuurlijk vanuit Nederland zelf een voorraad voedsel meenemen, in Zwitserland voedsel halen kost bakken met geld.

A winter without powder isn't a winter!

Hoe duur Zwitserland is, is mede afhankelijk van de koers van de Frank. Tien jaar geleden was de koers € 1,60. Afgelopen jaar was dat gezakt tot € 1,20. Toen is in één dag de koers gedaald tot € 1,06 (toen ging de halve financiële wereld failliet). Nu is de koers weer flink bijgetrokken tot € 1,16.

De skipas in Zermatt is ongeveer 1,5x zo duur als dezelfde pas in Cervinia. Afgelopen voorjaar hanteerden sommigen. pistehutten een koers van € 1= Zwfr 1.
Als je uitgaat van de oude koers van € 1,60, is de skipas van Zermatt even duur als de Cervinia-tegenhanger. Zwitserland lijkt dus vooral duurder te zijn geworden door de sterke daling van de Zwitserse Frank.

Sowieso moet je gewoon altijd een mud (=70kg) aardappelen meenemen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 31 okt 2017 21:22

Inderdaad vallen (tegen huidige koers 1.16) accommodatie en skipas in veel gebieden nog wel mee t.o.v. vergelijkbare gebieden in bijvoorbeeld Italië en Oostenrijk. Echter ligt het inderdaad inmiddels meer aan de supermarkten en eten op de piste. In een week kan dit flink oplopen.

Daarbij zijn in veel gebieden in Frankrijk weliswaar de drankjes vrij prijzig, maar niet duurder dan CH. Als je de vreetschuren mijdt, is eten een stuk goedkoper. Tel daarbij de veelal betaalbare acco en skipas bij op en het is toch vrij duur in CH.

Hier krijg je wel schitterende panorama’s, mooie skigebieden en rustige pistes voor terug!

Het is een afweging. Wij zullen, na jaren in CH te zijn geweest, zeker nog terugkomen. Maar met de koers van een jaar of twee geleden was het toch een flink stuk duurder dan andere gebieden.

Neemt niet weg dat ik de prijzen in het laagseizoen in bijvoorbeeld Val Gardena voor kleine appartementen ook vrij fors vond. Daar komt dan nog de dure Dolomiti Superski pas bij.

Mr. Slow

Prijsniveau ligt in Oostenrijk, Italië en Frankrijk redelijk gelijk.

Zwitserland globaal t.o.v. bovenstaande:
skipas 1,5x zo duur
accommodatie 1,5 tot 2x zo duur
horeca 2x zo duur

Hoe duur Zwitserland is, is mede afhankelijk van de koers van de Frank. Tien jaar geleden was de koers € 1,60. Afgelopen jaar was dat gezakt tot € 1,20. Toen is in één dag de koers gedaald tot € 1,06 (toen ging de halve financiële wereld failliet). Nu is de koers weer flink bijgetrokken tot € 1,16.

De skipas in Zermatt is ongeveer 1,5x zo duur als dezelfde pas in Cervinia. Afgelopen voorjaar hanteerden sommigen. pistehutten een koers van € 1= Zwfr 1.
Als je uitgaat van de oude koers van € 1,60, is de skipas van Zermatt even duur als de Cervinia-tegenhanger. Zwitserland lijkt dus vooral duurder te zijn geworden door de sterke daling van de Zwitserse Frank.

Sowieso moet je gewoon altijd een mud (=70kg) aardappelen meenemen.

DrPhil op 31 okt 2017 21:21

Ik weet niet bij welke bank jij zit, maar de koers van de Frank ligt momenteel op ongeveer €0,85. Twee jaar geleden iets hoger, rond de €1,-. De jaren daarvoor stond de Frank beduidend lager.

*bericht bewerkt door paolie op 31 okt 2017 21:58

Als je in Zwitserland iets met bankkaart of kredietkaart betaalt, sta er dan op dat je in CHF betaalt i.p.v. EUR.
In het eerste geval wordt de wisselkoers bepaald door je eigen bank, in het tweede geval wordt die bepaald door de payment broker, en die zijn meestal een pak ongunstiger dan de koersen die je eigen bank je aanrekent.

Zwitserland zal nog steeds duurder blijven, maar afhankelijk waarvan je gaat kunnen de prijzen best meevallen.

Twee jaar geleden op shortski in Zermatt hebben we ongeveer 250 CHF per persoon/skidag uitgegeven (inclusief charmant hotelletje+ontbijt, middageten op de piste, uit eten 's avonds, extra kosten voor parking en trein naar Zermatt).

Vorig jaar hebben we shortski gedaan in Arc 1800 voor een 180 EUR/persoon/skidag (inclusief hotel+ontbijt, middageten op de piste, uit eten 's avonds, parking Arc 1800).

Skigebieden van vergelijkbare grootte, logement was luxueuzer in Frankrijk (maar de eigenaar van het hotelletje in Zwitserland maakte dat ruimschoots goed met een goddelijke huisgemaakte kaasfondue+raclette :-)), en Zermatt heeft natuurlijk een pak sfeer + de Matterhorn. Dat viel dus behoorlijk mee qua “duurder” zijn: voor een vergelijkbare vakantie zal het zo’n 20% duurder geweest zijn in Zwitserland.

Het moet wel gezegd worden dat de après-ski beperkt was tot een aperitiefje na de piste. De prijzen zijn misschien niet representatief voor diegenen die hun liquide middelen gebruiken om liquide middelen te nuttigen ;-).

Prijsniveau ligt in Oostenrijk, Italië en Frankrijk redelijk gelijk.

Zwitserland globaal t.o.v. bovenstaande:
skipas 1,5x zo duur
accommodatie 1,5 tot 2x zo duur
horeca 2x zo duur

RRski op 31 okt 2017 21:28

Hangt af van gebied. Vond de prijzen die ik in het laagseizoen in Val Gardena/Alta Badia zag niet misselijk voor de redelijk goed gelegen appartementen daar. Ook in Monte Rosa niet echt goedkoop gezeten vorig jaar voor een appartement met één slaapkamer in Stafal. Ook skipas is niet per se (veel) duurder. Uitzondering is misschien de horeca: deze is inderdaad vrij prijzig in Zwitserland.

Voor wat betreft horeca heb je dus wellicht gelijk, maar de rest doe ik af als quatsch. Maar nogmaals: als je Les Sybelles met Zermatt wil gaan vergelijken…

Mr. Slow

Hoe duur Zwitserland is, is mede afhankelijk van de koers van de Frank. Tien jaar geleden was de koers € 1,60. Afgelopen jaar was dat gezakt tot € 1,20. Toen is in één dag de koers gedaald tot € 1,06 (toen ging de halve financiële wereld failliet). Nu is de koers weer flink bijgetrokken tot € 1,16.

De skipas in Zermatt is ongeveer 1,5x zo duur als dezelfde pas in Cervinia. Afgelopen voorjaar hanteerden sommigen. pistehutten een koers van € 1= Zwfr 1.
Als je uitgaat van de oude koers van € 1,60, is de skipas van Zermatt even duur als de Cervinia-tegenhanger. Zwitserland lijkt dus vooral duurder te zijn geworden door de sterke daling van de Zwitserse Frank.

Sowieso moet je gewoon altijd een mud (=70kg) aardappelen meenemen.

DrPhil op 31 okt 2017 21:21

Ik weet niet bij welke bank jij zit, maar de koers van de Frank ligt momenteel op ongeveer €0,85. Twee jaar geleden iets hoger, rond de €1,-. De jaren daarvoor stond de Frank beduidend lager.

paolie op 31 okt 2017 21:56

Foutje, moet natuurlijk uitgedrukt zijn in CHF ipv €.

Een koers van € 0,85 is CHF 1,16.
@paolie: de koers is nooit € 1 geweest. Het dieptepunt is € 0,94=CHF 1,06 geweest. Dat was in februari/maart van dit jaar.
https://www.valuta.nl/zwitserse_frank_euro

*bericht bewerkt door DrPhil op 31 okt 2017 22:36

Prijsniveau ligt in Oostenrijk, Italië en Frankrijk redelijk gelijk.

Zwitserland globaal t.o.v. bovenstaande:
skipas 1,5x zo duur
accommodatie 1,5 tot 2x zo duur
horeca 2x zo duur

RRski op 31 okt 2017 21:28

Hangt af van gebied. Vond de prijzen die ik in het laagseizoen in Val Gardena/Alta Badia zag niet misselijk voor de redelijk goed gelegen appartementen daar. Ook in Monte Rosa niet echt goedkoop gezeten vorig jaar voor een appartement met één slaapkamer in Stafal. Ook skipas is niet per se (veel) duurder. Uitzondering is misschien de horeca: deze is inderdaad vrij prijzig in Zwitserland.

Voor wat betreft horeca heb je dus wellicht gelijk, maar de rest doe ik af als quatsch. Maar nogmaals: als je Les Sybelles met Zermatt wil gaan vergelijken…

Quick op 31 okt 2017 22:02

Alta Badia is zo`n beetje de duurste regio van Italië en “goed gelegen” appartementen zijn daar inderdaad erg duur.

Persoonlijk kies ik appartementen altijd strategisch gelegen zodat ik snel met de auto naar diverse gebieden kan rijden, deze zijn vaak goedkoper i.v.m. de ligging. In Italië hebben we (in het laagseizoen) altijd goede appartementen gehad voor 50-70euro per nacht. Vorig jaar voor Zwitserland gekeken omdat ze een leuke aanbieding hadden met skipassen, appartementen beginnen daar bij 100euro per nacht, een beetje fatsoenlijk kost minimaal 120euro per nacht.

Om spraakverwarring tussen @paolie en @DrPhil te voorkomen:

EURCHF noteer momenteel 1.16 CHF: https://www.bloomberg.com/quote/EURCHF:CUR.
CHFEUR noteert momenteel 0.86 EUR:
https://www.bloomberg.com/quote/CHFEUR:CUR

Beide quotes zijn uiteraard elkaars reciproke. Dus beide heren een beetje gelijk. To be clear, voor 1 EUR krijg je 1.16 CHF. Dat is gelukkig al weer een beetje meer dan de 1.06 CHF van vorig maar, maar helaas nog een heel stuk minder dan de 1.60 CHF van langer geleden.

Nou ik heb de afgelopen dagen de nodige accomodaties bekeken, maar zeker als je een beetje probeert te kijken naar prijs/kwaliteit (is natuurlijk lastig op basis van indruk foto’s en reviews) dan lijkt Zwitserland qua accomodaties wel echt flink duurder te zijn.

Een paar tientjes op een skipas hier of daar maakt natuurlijk het verschil niet, want als ook de horeca veel duurder is (ik wil op vakantie gewoon lekker uit eten) is alleen dat al een veel groter verschil.

We moeten er maar mee dealen dat de gemiddelde Zwitser gewoon flink rijker is dan de gemiddelde NL’er en daar zijn de prijzen op gebaseerd. Ik wil er toch een keer kijken, want de natuur is er fenomenaal!

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Patrick1980: ik heb me vergist in de valutasoort. Op dat punt heeft @paolie volledig gelijk. Hij had wel wat netter kunnen reageren, vind ik, maar dat laat ik verder aan hem.

Het punt is dat Zwitserland even duur was toen de koers CHF 1,60 stond en dat het vooral duurder is geworden door de daling van de koers van de Zwitserse Frank ten opzichte van de Euro. Daardoor kreeg je steeds minder Franken voor je euro. En werd Zwitserland in euro’s steeds duurder.

*bericht bewerkt door DrPhil op 31 okt 2017 22:35

Daling van de Euro tov de Frank bedoel je ;-)

@paolie: dat klopt, alweer mijn fout. De zin daarna klopt gelukkig wel. Maar het punt is duidelijk, neem ik aan.

*bericht bewerkt door DrPhil op 31 okt 2017 22:44

Geen ervaring met Frankrijk maar de gebieden in Zwitserland (Wengen, Scuol, Grachen), Oostenrijk (Arlberg, Lermoos, Kaprun) en Italië (Dolomiti) die wij bezochten waren in prijs vrijwel vergelijkbaar. Op het totaal zijn een paar tientjes meer of minder voor de skipas en die schnitzels weinig relevant. Voor betaalbaar onderkomen is belangrijker dat je vroeg boekt. In Zwitserland simpel eten op de piste (aan soep kunnen ze niet veel verpesten) en als je goed wil eten naar een restaurant. En alleen in Italië maken ze fatsoenlijke koffie. Maar dan heb je de verschillen wel zo’n beetje gehad wat mij betreft. Voor echt substantieel goedkoper moet je misschien richting (voormalig) Oostblok? Geen idee eigenlijk.

Besparingstips: eigen skis kopen (desnoods tweedehands via iets als crossdock), in Zwitserland nooit met euros betalen (en wisselgeld in CHF aannemen, boeven zijn het) en voor de laagvliegers onder ons niet te hard rijden op heen- of terugreis.

*bericht bewerkt door Sndr op 31 okt 2017 23:33

Vorig jaar naar Saas-Fee geweest en heb toen gebruik gemaakt van de skipas actie (Een jaarpas voor 195 euro) en een hotel met half pension 670 euro p.p. Persoonlijk vond ik dit allemaal behoorlijk meevallen, de horeca is echter wel behoorlijk aan de prijs. Maar een heerlijke Zwitserse kaasfondue op de piste maakt de prijs al snel goed 😜 Apresskiën hebben we niet elke dag gedaan, dus op deze manier viel het behoorlijk mee. Ik moet er uiteraard nog wel even bij vermelden dat het in april was en dus buiten het seizoen.

De skipas actie was dit jaar ook weer, dus dat is eventueel iets om in de gaten te houden.

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 31 okt 2017 22:40

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@Sndr ja, maar wat als je nu houdt van lekker uitgebreid eten op de piste en ‘s avonds ook graag een restaurantje aandoet en dan ook nog graag een enigzins luxe verblijf wil hebben. Is het dan veel duurder denk je?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@paolie: dat klopt, alweer mijn fout. Maar het punt is duidelijk, neem ik aan.

DrPhil op 31 okt 2017 22:37

Manmanman… je bent niet scherp vandaag Phil 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

Teveel medicinaal bier @shane.

@paolie: dat klopt, alweer mijn fout. Maar het punt is duidelijk, neem ik aan.

DrPhil op 31 okt 2017 22:37

Manmanman… je bent niet scherp vandaag Phil 😉

Shane op 31 okt 2017 22:43

LOL dat soort verwarring ontstaat vaak als het om valuta paren gaat. Vandaar mijn bescheiden poging om een beetje opheldering te geven. Maar de strekking van het verhaal van @DrPhil is juist en helder.

Teveel medicinaal bier @shane.

DrPhil op 31 okt 2017 22:46

Is die rib nou nog niet genezen? 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

Oh en het vignet voor Zwitserland en de eventuele “verplichte” parkeerkosten zijn in verhouding ook lichtelijk aan de prijs 😬

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Het moet dus zijn: de koers van de Euro is gedaald van CHF 1,60 naar CHF 1,06 begin dit jaar.

Pffff

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Oh en het vignet voor Zwitserland en de eventuele “verplichte” parkeerkosten zijn in verhouding ook lichtelijk aan de prijs 😬

Jeffvdv op 31 okt 2017 22:49

De tol op de Autoroute respectievelijk Autostrada (FR/IT) liegen er anders ook niet om. Dan is een vignet zo duur nog niet, en bovendien 14 maanden geldig.

Mr. Slow

Ik zou zeggen veeeel duurder. Is echt niet te betalen voor een typische Nederlander…Is ook veel fijner voor die mensen die van niet van massaliteit houden. Maar uit ervaring. Skipas goed uitzoeken, er zijn veel familie aanbiedingen (net als voor de lessen). Appartementen zijn vergelijkbaar in prijs. Als je dan normaal zo’n €100,- per dag uitgeeft aan eten en drinken betaal je nu zo’n 30% meer. Op een 7 daagse skivakantie €210,- meer. Of dat veel is moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen.

@Shane duurder dan? Bij ons wordt redelijk fanatiek geskied, eten op de pistes is meer oponthoud dan doel. Maar in mijn herinnering zijn de Zwitserse restaurants (in de dorpjes) qua prijzen vergelijkbaar met Nederland. Wil je echt lekkerbekken op de piste, moet je waarschijnlijk uitzoeken waar je moet zijn en misschien wel reserveren. Maar ook die zijn er vast. Luxe ben ik niet van. Als het schoon, warm en vlakbij een piste is, ben ik een tevreden mensch.

Dit voorjaar weer eens in Zwitserland geweest. Weliswaar in een klein gebiedje dus weet niet of daar nog verschil zit met de grote jongens maar zowel appartement als skipas was op normaal prijsniveau (kon prima de concurrentie aan met andere landen). Maar…, eten/drinken op de piste was echt bizar. Cappuccino voor 6 euro, goulashsoep achtige substantie voor bijna 20 euro…, echt te gek. En als het dan van goede kwaliteit zou zijn, ok, maar op 1 restaurant na was het echt ondermaats. Geen reden om er niet meer te komen maar het is wel iets om rekening mee te houden voor mij.

@Sndr
Ik ski dan denk ik niet zo fanatiek 😉. Maar jij bent dus wel een beetje de uitzondering in dit topic die de horeca prijzen niet bijzonder duurder vind.
Het hoeft voor mij ook niet exorbitant luxe ofzo, maar zoals ik al eerder aangaf lijkt het in Zwitserland qua prijs/kwaliteit wat minder.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane tuurlijk is vijf of zes euro voor doorloopkoffie met slagroom duur. Ik hoor overigens nooit iemand klagen over vijf of zes euro voor frisdrank in Frankrijk. Ik kan met beide leven, ze moeten het ook allemaal verdienen in een paar weken.
In Italië op de berg zal koffie de helft kosten (en beter zijn), maar in de wegrestaurants daar serveren ze goddelijke cappuccino voor € 1,20. Ooit zagen we (echt waar) in Italie de uitbater de prijs van de cappuccino met een euro verhogen toen de kerstweek begon.
Maar op restaurant gaan (zoals de Belgen het noemen) is volgens mij in Zwitserland niet duurder dan in NL (of Belgie). In het dorp dan, niet op de piste. Als anderen andere ervaringen hebben, hoor ik het graag. Eerlijk gezegd vind ik de prijs/kwaliteitverhouding van veel restaurants in NL ook niet zo best.

*bericht bewerkt door Sndr op 31 okt 2017 23:59

Plaats een reactie