Eind november midweek (oostenrijk/frankrijk)

Hi all,

Meestal ga ik een per keer per jaar naar de alpen, het probleem is dat dit echter altijd in de periode januari-maart is.

Nou komt het dit jaar zo uit dat ik de laatste week van november een weekje vrij heb maar geen idee wat er dan al de moeite is.

We zijn met z’n tweetjes en hebben genoeg ervaring om ons eigenlijk in elk gebied te vermaken. Ik heb me ingelezen en de stubaier gletscher lijkt voor 3/4 dagen skieen een goeie optie. Voorkeur gaat echter uit naar een gebied waar we lekker veel kunnen skieen.

Wie heeft er tips voor gebieden en eventueel een accomodatie? We gaan sowieso last minute boeken.

Bedankt voor de reacties alvast!

Zou de sneeuwval komende periode in de gaten houden en kijken wat last-minute de beste opties zijn qua aantal kilometer piste. Inderdaad zullen het voornamelijk de gletsjerskigebieden zijn die veel te bieden hebben, maar als het koud blijft zullen ook andere gebieden wellicht een en ander openen.

Mr. Slow

In principe gaat 25 november tignes open.

Houdt ook solden in de gaten , buiten de gletchers openen ze ook pistes naar het dal bij voldoende sneeuw en kou, en komt er al met al een Flink piste aabod. Vooral wachten en kijken. En zo laat mogelijk beslissen. Succes!

Val Thorens opent 18 november en Orelle 25 November. Afhankelijk van de omstandigheden kun je eind november dan tussen 3200 meter en 2000 meter aardig wat skiën.

bon ski

Ik zou gewoon lekker op het allerlaatste moment kijken waar het lekker gedumpt heeft. Is er veel neerslag uit het westen geweest dan zou ik valtho, tignes of L2A kiezen. Bij een retour d’est zou ik richting Sestriere/montgenevre gaan en bij sneeuw uit het noorden richting de hoge oostenrijkse gebieden. Bij een sudstau is livigno of sulden (niet te verwarren met Sölden) een goede optie.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 05 nov 2017 10:19

Born to Ride

Ik val in herhaling, maar toch: NIET OP VOORHAND BOEKEN! ;)

Wacht tot 2 dagen voor vertrek en kijk dan waar de sneeuwcondities het best zijn, er al veel pistes open zijn en er mooi weer wordt voorspeld.
Gooi dan nog eens de vraag op dit forum, wellicht krijg je dan heel veel bruikbare tips

Normaalgezien heb je die laatste week van november wel al behoorlijk wat opties (zeker gezien de enorme sneeuwdump van de komende dagen):

  • alle gletschers (met Sölden als eerste keuze omdat zoals @Eisbeer zegt daar de kans vrij groot is dat er ook al een groot deel van het wintergebied open is)
  • Ischgl (bij voldoende sneeuw quasi volledig geopend en dus grootste aanbod op dat moment)
  • Obergurgl/Hochgurgl
  • Val Thorens
  • Tignes/Val d’Isère
  • Zermatt (of Breuil-Cervinia)

En ook nog dit: NIET OP VOORHAND BOEKEN! (of had ik dat al gezegd?)

In Sölden is de laatste jaren de dalafdaling vaak rond de 2e week van December open gegaan. Dat waren wel sneeuwarme jaren. Als het nu uitpakt als voorspeld is kan dat zomaar eens wel op tijd zijn. Mogelijk is eind november de verbinding naar de Gaislach alleen open. Dit zijn alleen speculaties, veel valt en staat met de sneeuwval in de komende week en of de kou blijft hangen.

Wel kun je er vanuit gaan dat dan de pistes vanaf de Giggijoch tot de gletscher allemaal open zijn.

*bericht bewerkt door ThomJ op 05 nov 2017 16:08

1 van deze 3 zou ik kiezen Ischgl.Solden of Obertaurn
Succes

1 van deze 3 zou ik kiezen Ischgl.Solden of Obertaurn
Succes

1 van deze 3 zou ik kiezen Ischgl.Solden of Obertaurn
Succes

Wij gingen vorig jaar de dag voor de opening van de nieuwe gigijoch lift in sölden naar huis . Op die dag opende ze veel extra liften en pistes , dat was rond 18 november , maar ja t is een kwestie van in de gaten houden , ieder jaar is anders…

Nogmaals zo lang mogelijk aankijken voor de beste keuze !! Was dit al gezegd ?

*bericht bewerkt door Eisbeer op 05 nov 2017 21:13

1 van deze 3 zou ik kiezen Ischgl.Solden of Obertaurn
Succes

renéabels op 5 nov 2017 21:09

Waarom alleen uit die 3 kiezen? Als je sneeuw uit het westen, zuiden of oosten hebt gehad zijn er veeel betere plaatsen qua sneeuw en aanbod. Gewoon lekker 2 dagen van te voren kijken waar de sneeuw het beste is en gaan met die banaan.

Born to Ride

Bedankt voor alle tips! De winterkriebels nemen nu flink toe, zeker met de sneeuwval de afgelopen dagen :)

We gaan het de aankomende weken aankijken en lekker last minute boeken. Die tip heb ik in ieder wel in mn oren geknoopt!

Nog niet boeken natuurlijk maar de berichtgeving dat Solden eerder opent is mooi :) Wellicht dat boeken in Solden een betere optie is tov de stubaier gletscher :)

Plaats een reactie