Het Dolomiti Superski Topic

Goedenavond allen,

Ik vroeg me af of jullie tips of ervaring hebben met korte ski trips in de Dolomieten.

Ik zoek in maart met mn vader de bergen op voor een midweek of lang weekend. Zouden erg graag (voor de eerste keer) naar de Dolomieten gaan, maar vraag me af of het een handige bestemming is voor trips van dergelijke duur.

Periode zou maart zijn. Kunnen evt. ‘s nachts rijden, of vliegen.

Zeer benieuwd of jullie aanraders hebben.

Dank voor de moeite alvast!

JeroenPIZS op 3 feb 2018 18:50

Ik heb toevallig hetzelfde gedaan, last minute besloten om naar de Dolomieten te gaan tussen kerst en oud en nieuw ik kon heel goedkoop een garni boeken 40euro per dag met ontbijt in canazei en beviel erg goed 300m van de lift en je kon bijna tot aan de deur skiën.
Garni Serena heette de b&b heel erg eenvoudig en wel verouderd maar je bent toch de hele dag weg.

null

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

@JeroenPIZS
Ga altijd wel eens per jaar met de auto voor een short-ski naar de Dolomieten. Is prima te doen. Vliegen vind ik tot nu toe geen optie aangezien Innsbruck toch nog zo’n 250 km van Corvara ligt.

Veel plezier met je vader!

Ha ja thx voor de tip @mountainhugger! Ben via jouw b&b bij meer plekken en plaatsen gekomen; oa oo de lokale sites van dorp of gebied zelf en daar zitten erg mooie aanbiedingen bij.

Thx@drikus: het wordt de auto ook voor ons. Super veel zin in!

Een mooi verslag op 't alpinforum van iemand die in 1 week een aantal gebieden bezocht heeft: http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?p=5151382…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik had een weblog geschreven, met alle tips, maar het voelde niet juist om dta onder mijn/onze naam te posten. Nu heb ik in de eerste post de (wat onze betreft) beste tips samengevat. Op en aanmerkingen hoor ik graag via PM (om dit topic hier nee mee te vervuilen) en dan vul ik al dan niet aan…

Ga door met tips geven, we kunnen de topic start blijven aanvullen!

Click. Click. Peace

Top @Rogier!

Anderzijds zeg ik, onzin om dit niet (ook) onder jullie naam te posten. Een centrale, wellicht beter vindbare plek is alleen maar beter voor andere gebruikers (die niet echt tot de forum posts geraken). Verder lezen wij hier allemaal met veel plezier mee, waarom zou er dan niet wat kennis terug gegeven kunnen of mogen worden? Sharing is caring toch ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Kan altijd nog ;-) zeg eerst naar eens of jullie het eens zijn!

Click. Click. Peace

Tnx @Rogier! Een blog kan wmb ook (is denk ik beter vindbaar) nog steeds zeker maar laten we eerst de feedback op de startpost geven (via PM)!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Je bezoekers het makkelijk maken: niks mis mee toch?

Ik ben mij nog eens wat verder aan 't verdiepen wat ik allemaal zou kunnen doen tijdens onze vakantie over een paar weken en kwam onderstaande filmpje van de Marmolada afdaling tegen en die lijkt me heel erg mooi. Wij zitten in San Cassiano, stel dat we deze afdaling willen doen, hoeveel tijd zouden we dan ongeveer kwijt zijn? De app geeft aan heen-en-terug in ruim 2,5 uur, maar dat lijkt me wel erg op tempo :). Is dat goed te doen voor normale skiërs (in 't filmpje zijn mensen die beter skiën dan wij, maar ook die slechter skiën)? Zijn er dan nog leuke tussenstop tips? Of is dit toch iets te ver/lang voor gemiddelde skiërs?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik zou zeggen maak er een mooi dagje weg van. Althans, dat is mijn idee vanuit Corvara. Ik ben van plan om de Sottoguda kloof ook nog even mee te pakken alvorens we omhoog gaan bij de Marmolada.

Kan makkelijk @Roy83. Voor beginners zou ik het zeker afraden maar als iedereen rustig en gecontroleerd rood af komt is het een schitterende tocht. Wel alleen met mooi weer en niet te veel wind doen. Pak dan boven Arabba ook Port Vescovo mee. Je hebt tijd zat om andere pistes er bij te pakken onderweg. Zie het als een relaxte dagtocht. Zet je alles op alles ben je met een uur of 3 heen en weer, 2,5 uur lijkt ambitieus tenzij je nergens hoeft te wachten en alles doorknalt, wat dan weer zonde is van de fantastische vergezichten

Doel is ook niet om hem in 2,5 uur uit-en-thuis te skiën :), maar juist als dagtocht inderdaad. Maar ik wil dan absoluut niet haasten en als ik een stuk erg leuk vind, wil ik hem ook wel 2x kunnen doen (net als andere mooie afdalingen onderweg). Wij skiën niet heel snel en wil dus ruim de tijd hebben. Ik vind het wat lastig inschatten hoe ver het nu echt is (met name om bij de grote gondel te raken, je moet toch best wat liften in)…

Die Sottoguda ziet er ook wel vet uit zeg!

*bericht bewerkt door Roy83 op 12 feb 2018 11:05

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Gewoon een dag voor uittrekken dus, dan heb je alle tijd en kun je pistes ook een aantal keren extra doen. De Sottoguda kloof heb ik uit dit topic, leek mij ook wel mooi! Wanneer vertrek je @Roy83?

Vrijdag 2 maart rijden we weg, onderweg nog even overnachten en afhankelijk van weer/gemoed/etc gaan we zaterdag óf niet skiën, óf onderweg (bijvoorbeeld Rosskopf) óf in een deelgebied (bijv Kronplatz) óf misschien gewoon alvast in Alta Badia. Jullie dan?

Tnx beiden voor de snelle antwoorden iig; goed om te weten dat deze dus prima op het optielijstje kan :)!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Roy, Marmolada afdaling is prachtig. Goed te skiën als dagtocht. Gewoon even de tijd nemen om van het uitzocht te genieten. Houd wel rekening dat het niet de makkelijkste piste is van het gebied én dat het een groot deel van de dag in de schaduw ligt (koud!)

Vorige week zondag de Sottoguda kloof gedaan. Zou ik absoluut aanraden, je moet wel even geluk hebben met de bus! Wel twee stukjes lopen. Buskaartje kopen bij het eerste barretje rechts (staat een skirek met een busplan, daar gaat de bus echter niet). Met de gekochte kaartjes het dorp uitlopen tot aan de ‘grote’ weg.

Tips voor de tussenstop: Niet stoppen bij de eerste hut tijdens de afdaling van de afdaling. Druk, onvriendelijk en geen bijzonder eten!

Tnx! Goede tip van die schaduw (maar 't schijnt dat in mijn week de zon echt de hele dag hoog aan de hemel staat ;)). Moeilijkere stukken is niet erg, zolang het maar niet compleet kapot geskied is én megadruk. Maar dat zal wel niet, en als het een stukje wat steiler is, dan maakt dat niet zoveel uit, zeker niet als ie overal zo lekker breed is.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 wij gaan een week eerder die kant op. Voorjaarsvakantie Noord-Nederland.
@JurriaanKok Kun je de bus niet nemen met de Dolomiti Superski pas? Je moet dus aparte kaartjes kopen voor de bus terug naar de Marmolada?

@Erien Inderdaad een losse kaart benodigd (net als bijvoorbeeld de bus(jes) naar Passo Falzarego (Laguzuoi), de paardjes/ taxi terug naar Armenterola en de bus van de Seiseralm naar Monte Pana), Kost een eruo of 4,-

@Roy83 Bovenste stuk is wat minder breed maar met redelijke techniek goed te doen. Vervolg is overal lekker breed.

*bericht bewerkt door JurriaanKok op 12 feb 2018 12:50

Ow iets minder breed is geen probleem. In t filmpje zie ik ook niets geks. Ik dacht ooit een leuke piste gevonden te hebben (in Pila) maar dat bleek toen een lang, smal en kapotgeskied pad te zijn…dat viel toen tegen, maar dat is dit zeker niet.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nog meer ongeduldige wintersporters hier? Morgenavond begint de reis dan eindelijk! Met de verwachte kou kijk ik vooral uit naar de kwaliteit van de pistes. Als het overdag blijft vriezen, blijven de pistes prachtig.

Zaterdagochtend starten we vanaf de metro in St. Christina met de huttentocht. Plan is: Fedaia, Hoistl 2x, Aosta 2x, scoiatolli en vervolgens Frederola als afsluiter. Excuseer mijn belabberde Italiaanse spelling…

Wie gaat er volgende week nog meer naar het mooiste gebied van Europa?!

Nee, wij gaan net een weekje later, maar veel plezier alvast en post af en toe even een mooie foto!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik vertrek morgenvroeg richting Alta Badia! Kan ook niet wachten haha

Nee, wij gaan net een weekje later, maar veel plezier alvast en post af en toe even een mooie foto!

Roy83 op 22 feb 2018 12:42

Dan gaan wij elkaar tegen komen. 😀
Wijn vertrekken volgende week zaterdag.

Ook naar Alta Badia @Noblesse?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ook naar Alta Badia @Noblesse?

Roy83 op 22 feb 2018 13:07

Nee, dit keer zitten we in Wolkenstein. Maar ja, je kan ons overal tegenkomen 😉

Wij zijn net terug uit Val Gardena (Ortisei). Heb in topic eerste keer wintersport is een feit @ Ortisei beschreven hoe we het gehad hebben :-)

Wij vertrekken morgenochtend naar Campitello het gaat zoals altijd weer een superweek worden vanuit hotel Friedrich August.

Leon Roelofsen

Geniet ze daar bovenop de berg, voor nu de ochtensfeer vanuit het hotel, voor morgen goed reis

null

null

Plaats een reactie