kinderski harnas

onze jongste net 3 wil ook skien. Of ze het in een klasje gaat redden zonder papa en mama weet ik niet? ik ben niet zo van de tuigjes ect. Maar misschien is het toch wel iets? ik twijfel nog een beetje…

maar kwam dit tegen https://www.decathlon.nl/p/harnas-om-te-leren-skien-voor-kin…

heeft iemand ervaring met zo’n ski harnas?

*bericht bewerkt door miepmiep op 15 nov 2017 17:06

Ik ben er niet zo een voorstander van.
Ze ziet ze ook bijna niet.

Op die leeftijd kunnen ze amper sturen, remmen en moet je blij zijn als ze kunnen blijven staan. Onze zoon kreeg een ploeg met 3.5 jaar nog niet voor elkaar. Als ze dat niet kunnen heb je niks aan een tuigje. Is er niet een klasje van 3 tot 4 jaar? Mijn zoon zat ik zo’n klasje. 5 x 2 uur les. Ook leuke spelletjes tussendoor gedaan en geleerd om de lopende band op en af te gaan. En eind van de week gleed hij zonder hulp de kinder weide door. Remmen kon hij toen nog niet echt maar dat was ook niet nodig in de kinder weide. Als je je dochter brengt en zelf gaat skiën vermaakt ze zich vast prima met de groep kinderen

Op die leeftijd kunnen ze amper sturen, remmen en moet je blij zijn als ze kunnen blijven staan. Onze zoon kreeg een ploeg met 3.5 jaar nog niet voor elkaar. Als ze dat niet kunnen heb je niks aan een tuigje. Is er niet een klasje van 3 tot 4 jaar? Mijn zoon zat ik zo’n klasje. 5 x 2 uur les. Ook leuke spelletjes tussendoor gedaan en geleerd om de lopende band op en af te gaan. En eind van de week gleed hij zonder hulp de kinder weide door. Remmen kon hij toen nog niet echt maar dat was ook niet nodig in de kinder weide. Als je je dochter brengt en zelf gaat skiën vermaakt ze zich vast prima met de groep kinderen

Michelle13 op 15 nov 2017 17:22

Ja ze gaat in een speciaal klasje van alleen maar 3 jarige en ongeveer 6 kindejes hier is 3 uur totaal met spelletjes enzo… maar als het te lang blijkt te zijn dan halen we haar eerder op.

Speelweide waar ze skien met de kids zit nu komende winter boven aan de een gondel. voor heen zat het lager in het centrum ( 1800 meter) eigenlijk net iets er onder , maar door dat de sneeuw kwaliteit vorig zo slecht of minder was zijn op zoek gegaan naar een andere locatie. nu is wel zo dat ze gezamenlijk naar boven gaan en weer terug worden gebracht beneden naar het centrum . maar als ze die 3 uur niet gaat redden , heb je een mooie groene lange piste naar beneden die bij ons appartement stopt. en de lift niet. ik dacht misschien is zo’n harnas handig… ipv tussen de beneden naar beneden te skien.

Wij hebben wel een tuigje gebruikt, naar tevredenheid. Vind die van decathlon er echter niet zo prettig uit zien. Die van ons was een volledig harnas met schouderstrapps.

Onze jongste wilde na 1 dagje proberen niet meer naar de peuterklas, destijds 3 jaar oud. Dus we hebben af en toe zelf met haar geskied op de blauwe, met een tuigje. Ideaal en ging prima. Ze kon echter wel al behoorlijk in ploeg glijden. Dit hebben we haar geleerd in Landgraaf.

*bericht bewerkt door Jst81 op 15 nov 2017 19:01

Wij gaan met onze 3 jarige dochter ook zo’n peuter klasje proberen, geen idee of ze dat al echt wat leren, maar vorig jaar heeft ze t gezien en sinds dien zegt ze steeds dat ze dat wil.
k vroeg me alleen af of ze hier ook al een helm dragen (niet goed op gelet vorig jaar).
Een wat zouden jullie doen qua ski’s, huren of 2e hands kopen?

Zo’n tuigje leert ze niet om te skiën dus ik zou een 3 jarige lekker met de bambini’s mee laten doen in de skischool. Deze hebben vaak 2 uur les, spelen heel veel tussendoor en leren zo de beginselen van het skiën. Verwacht niet te veel na 5 dagen les, een pizza zou leuk zijn, maar niet ieder kind kan dit op deze leeftijd! Overigens zijn er 3 jarige die mee kunnen in de beginners klas, maar vaak is dat toch net even te vroeg.
@Noordeling bij de meeste skischolen is er een helmplicht en zeker bij de jongste kinderen. Ik zou lekker ski’s huren, ze groeien er zo snel uit :).

Ja maar er komt nog een zusje achter aan (2 jaar jonger)

Moet je zelf kiezen voor bambino’s of gewone skiles of begin je altijd bij bambino’s en stroom je door als t goed genoeg gaat?

Ja maar er komt nog een zusje achter aan (2 jaar jonger)

Moet je zelf kiezen voor bambino’s of gewone skiles of begin je altijd bij bambino’s en stroom je door als t goed genoeg gaat?

Noordeling op 15 nov 2017 21:12

Is skischool afhankelijk. Met 3 jaar komen ze met 90% zekerheid niet in een reguliere skiklas. Ze worden ingedeeld in de peuterles wat veelal spelen betekent. Echter geen garantie dat kinderen het daar leuk vinden. Die van ons niet iig. Het jaar daarna in de “Echte” les vonden ze wel top.

Precies wat Jst81 zegt! De skischool zal waarschijnlijk zelf komen met de bambini lessen. Doorstroming kan komen als de leraar ziet dat een kind meer kan.

Oké was meer nieuwsgierigheid, als ze t spelen leuk vind top, zo niet blijft ze gewoon bij opa en oma. Wintersport moet vooral leuk zijn.
Ze is motorisch niet super sterk dus doorstromen verwacht ik dan niet.

Wij gaan met onze 3 jarige dochter ook zo’n peuter klasje proberen, geen idee of ze dat al echt wat leren, maar vorig jaar heeft ze t gezien en sinds dien zegt ze steeds dat ze dat wil.
k vroeg me alleen af of ze hier ook al een helm dragen (niet goed op gelet vorig jaar).
Een wat zouden jullie doen qua ski’s, huren of 2e hands kopen?

Noordeling op 15 nov 2017 20:25

wij gaan naar oldskool in Amersfoort. je koopt je spullen en volgend jaar kan het weer inruilen en krijg je 50% op volgende set. wij doen dit expres zodat ze materiaal al heeft en dan er zo in kan groeien. schoen thuis al een keer aan , helm op spelenderwijs er mee ingroeit. en dan maar zien hoe het in werkelijkheid gaat.

Ja maar er komt nog een zusje achter aan (2 jaar jonger)

Moet je zelf kiezen voor bambino’s of gewone skiles of begin je altijd bij bambino’s en stroom je door als t goed genoeg gaat?

Noordeling op 15 nov 2017 21:12

waar gaan julllie heen? kijk op internet bij de skischool en daar staat aangegeven vanaf welke leeftijd lessen worden gegeven en welke groep je moet boeken. Waar wij hebben geboekt is er speciaal clubje van 3 jarige. ze gaan in principe bij deze skischol aan het eind van de week een groene piste af, maar natuurlijk afhankelijk van het niveau van het groepje.

We gaan naar hinterthal en daar is skiles vanaf 3 jaar idd. M’n vraag was meer uit nieuwsgierigheid omdat k sommigen hoor over kinderen van 3 die al de berg af gaan.

k durf alleen niet zo goed te boeken voor de hele week, want wat als ze t toch niet leuk vindt.

Ik hoor veel goede dingen over de skischool in Hinterthal. Dus dat komt wel goed. Wij hebben ervaring met de skischool in Maria Alm, ook de peuterles, en deze was zeeer zeer slecht. Alle 3 jarige uit onze vriendengroep hielden het voor gezien na een dag. De juf was echt niet geschikt voor zo’n groepje ukkies en was ronduit ongeschikt qua omgang met kinderen. De kinderopvang was daarentegen top. Dus ipv 2 uurtjes les,zijn ze dagelijks 2 uurtjes naar creche gegaan.

@Miepmiep, voor die 15 euro zou ik het gewoon proberen. Het ziet er niet slecht uit. De brede band om het middel lijkt me voor die kleintjes voldoende, ze wegen nog niks en het gaat ook nog niet hard.

Het lijkt mij iig prettiger dan om hem/haar los te laten gaan en dat je dan moet roepen. En ook fijner en leuker dan tussen de benen. Het is natuurlijk wel even afwachten of hij/zij al los kan glijden.

Mijn kinderen hebben goed leren skien met behulp van een skituigje. Maar dat was wel een iets andere versie dan die van de Decathlon.

Als je op deze manier wil gaan skien met je kind, hou dan wel rekening met het volgende:

  • Zorg dat je zelf over een goede skitechniek, ervaring en “sterke benen” beschikt;
  • Als een kind nog niet volledig zelf kan remmen is het behoorlijk zwaar, je skiet dan 80% van de tijd in pflug en remt dus voor 2. Dit geeft veel druk op je benen.
  • Blijf op vlakke pistes, op steile pistes loop je het risico de controle te verliezen
  • Blijf altijd 100% geconcentreerd en wees in staat direct een “noodstop” te kunnen maken als je kind onderuit gaat. Anders loop je het risico over je kind heen te skien…
  • Kijk goed om je heen. Waarschijnlijk ben je de langzaamste op de piste en wordt je constant ingehaald. Ski zo defensief mogelijk en anticipeer op de skiërs die van boven komen (is natuurlijk niet volgens de pisteregels, maar in dit geval echt noodzakelijk)
  • Zorg dat je goed kan schaatsen op je ski’s. Je hebt geen stokken bij je, dus op vlakke stukken kan je niet bijprikken en je moet ook nog je kind duwen. Vermijdt lange vlakke paden, want dit kan echt loodzwaar zijn.
  • Kijk uit met de touwen van het tuigje in de skilift, zorg dat je ze goed bij elkaar bindt!

Ik heb het altijd heel erg leuk gevonden om dit met mijn kinderen te doen. Met een beetje handig plannen van de route kon ik al leuke tochten maken door de trois vallees, toen mijn jongens nog maar 3 jaar oud waren.

Ik sluit me volledig aan bij @cf230

En nogmaals, ik zou absoluut voor een ander tuigje gaan. Soms staan er ook goede exemplaren op marktplaats.

https://cdn.wintersport.nl/forum/19/5e0345c2b07e0a0c697aaf2b...

Wij hadden deze

Als een tuigje neemt dat alleen om het middel bevestigd wordt, dan heb je de kans dat ze voorover duikelen bij noodstop of als de skietjes abrupt afremmen (punten over elkaar, slush etc). Met schouderbanden kan dit bijna niet gebeuren.

*bericht bewerkt door Jst81 op 16 nov 2017 10:29

Ik heb dat tuigje ook, die op de foto van het bericht hierboven, nooit gebruikt dus omdat ik het uiteindelijk geen optie vond
@Noordeling : tegen de verzendkosten mag je de mijne hebben, dan stuur ik die op. Kan je het altijd nog uitproberen als je het toch wat vindt

Overigens…als je dochter toch in het klasje gaat, kan je wellicht beginnen met 2 dagen boeken en daarna bijboeken mocht ze het leuk vinden. Zo hebben wij dat ook gedaan.

Mijn kinderen hebben goed leren skien met behulp van een skituigje. Maar dat was wel een iets andere versie dan die van de Decathlon.

Als je op deze manier wil gaan skien met je kind, hou dan wel rekening met het volgende:

  • Zorg dat je zelf over een goede skitechniek, ervaring en “sterke benen” beschikt;
  • Als een kind nog niet volledig zelf kan remmen is het behoorlijk zwaar, je skiet dan 80% van de tijd in pflug en remt dus voor 2. Dit geeft veel druk op je benen.
  • Blijf op vlakke pistes, op steile pistes loop je het risico de controle te verliezen
  • Blijf altijd 100% geconcentreerd en wees in staat direct een “noodstop” te kunnen maken als je kind onderuit gaat. Anders loop je het risico over je kind heen te skien…
  • Kijk goed om je heen. Waarschijnlijk ben je de langzaamste op de piste en wordt je constant ingehaald. Ski zo defensief mogelijk en anticipeer op de skiërs die van boven komen (is natuurlijk niet volgens de pisteregels, maar in dit geval echt noodzakelijk)
  • Zorg dat je goed kan schaatsen op je ski’s. Je hebt geen stokken bij je, dus op vlakke stukken kan je niet bijprikken en je moet ook nog je kind duwen. Vermijdt lange vlakke paden, want dit kan echt loodzwaar zijn.
  • Kijk uit met de touwen van het tuigje in de skilift, zorg dat je ze goed bij elkaar bindt!

Ik heb het altijd heel erg leuk gevonden om dit met mijn kinderen te doen. Met een beetje handig plannen van de route kon ik al leuke tochten maken door de trois vallees, toen mijn jongens nog maar 3 jaar oud waren.

CF230 op 16 nov 2017 09:40

dankje voor je tips, maar die ervaring heb ik al in ploeg naar beneden gaan met skiles geven en met de oudste skien ( maar die gelukkig nu tegen parallel skien aan.). we zijn er nog niet over uit. maar heb nog even…

Ik heb dat tuigje ook, die op de foto van het bericht hierboven, nooit gebruikt dus omdat ik het uiteindelijk geen optie vond

@Noordeling : tegen de verzendkosten mag je de mijne hebben, dan stuur ik die op. Kan je het altijd nog uitproberen als je het toch wat vindt

Overigens…als je dochter toch in het klasje gaat, kan je wellicht beginnen met 2 dagen boeken en daarna bijboeken mocht ze het leuk vinden. Zo hebben wij dat ook gedaan.

Michelle13 op 16 nov 2017 13:23

Hier kan je alleen maar meteen 6 dagen boeken.
opties van 2 dagen enzo hebben ze niet.

Zo een tuigje is leuk voor het uitlaten van je kind, maar veel leren doen ze er niet van. Ik zou zelf voor een pflughilfe gaan.


^Dat ding aan de voorkant van zijn ski’s is een pflughilfe.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 16 nov 2017 17:34

Zo een tuigje is leuk voor het uitlaten van je kind, maar veel leren doen ze er niet van. Ik zou zelf voor een pflughilfe gaan.


^Dat ding aan de voorkant van zijn ski’s is een pflughilfe.

IkBakErNiksVan op 16 nov 2017 17:31

Nou sorry daar leren ze net zo weinig van… De ploeg wordt afgedwongen op deze manier

Bovendien is een tuigje niet bedoeld om er het skien mee onder de knie te krijgen, daar zijn tenslotte lessen voor. Het tuigje is een handig hulpmiddel om zeeer kleine kinderen het gevoel van wintersport bij te brengen.

En omdat het wordt afgedwongen leer je er wat van d.m.v. muscle memory…

dankje voor al jullie tips maar ik ben er uit…
We gaan toch niet voor zo’n harnasje… vind het toch wel een beetje een “hond” idee. dus laten het nu zo en gaat voor tussen de benen of met stok… en op de beginners weide natuurlijk…
Ze heeft nu 2de hands skietjes gekregen en schoenen en helm en is daar super trots, dus hopelijk zet zich dat door in de sneeuw en de les ( speciaal voor 3 jarige).
niets moet is natuurlijk ook aan de orde…

Plaats een reactie