adem in, adem uit?

Het onderstaande is een tip van een skiguide/chaleteigenaar waar ik nieuwsbrieven van ontvang, wat vinden jullie er van?

“Breath while you ski ? You’ll be surprised how many skiers hold their breath, make a few turns and then wonder why their muscles ache after just travelling a few hundred meters. Observe yourself next time you ski. The first lesson in learning to improve your technique is to observe what you are doing and then see if what what you should be doing actually works. So a super easy first tip is once you are aware of your breath is to breath out as you finish your turn and breath in as you initiate your turn. Concentrate more on getting the timing right with the breath out especially as you exert more effort to slow down at the end of the turn. The breath in will then come more naturally helping you become light as you change the edges on your ski’s. Works just as well on a snowboard too. You’ll find you get less muscle fatigue and have far more control keeping a steady speed on your skis. As it gets steeper just breath out with a bit more force and you’ll find like with any sport you can exert far more effort on the breath out and still keep that control of your speed”

Klinkt zo logisch, zal er ook eens wat meer op letten.

Ik ben deze tip jaren geleden weleens tegengekomen, volgens mij via Youtube. Let sindsdien altijd op een ontspannen ademhaling, zeker in uitdagende situaties. Maar ik focus me dan weer niet op ademhalen in bepaalde fases van de bocht. Toch klopt het wel, met uitademen kun je meer kracht genereren…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Goed ademen is zo ontzettend belangrijk in elke sport! Goede ademhalingstrainingen kunnen je in elke sport (en in het gewone dagelijkse leven) heel erg helpen.
Ik heb ooit met sportklimmen en alpinisme beter leren ademen, om vooral met angstige momenten beter om te gaan, en dit helpt mij in elke sport.

Click. Click. Peace

Met lopen/bergwandelen/fietsen let ik hier dus juist altijd heel erg op. Maar met snowboarden dus niet echt. Grote kans dat ik t niet goed doe.

Op de aangegeven momenten in- en uitademen is ook bedoeld om op het belangrijkste punt van je bocht je core vast te kunnen zetten, dus je spieren van je buik aan te spannen en hierdoor je bovenlichaam stabiel te houden

Heel belangrijk… maar zo makkelijk te vergeten.
Ik sport drie keer in de week (kracht) en vul dat regelmatig aan met half uurtjes core training.
Die ademhaling… blijft aandacht houden.

It is an amazing world

Wat @Marijnt zegt inderdaad. Zeker de wedstrijdskiër maar ook de vergevorderde vakantieskier kan met een combinatie van juiste ademhaling en lichaamspanning technisch betere bochten skiën.

@Hessel Iedere skiër volgens mij! hoeveel beginners vergeten niet te ademen tijdens voor hen moeilijke bochten.

Click. Click. Peace

@Rogier klopt! Maar de beginnende skier heeft het al druk genoeg met de techniek zonder op lichaamsspanning en ademhaling te moeten letten :)
Maar als de basisbocht er eenmaal inzit dan kun je hiermee het gaan verfijnen.

We zijn het eens, maar vergeten te ademen kan nooit goed zijn :-)

Click. Click. Peace

We zijn het eens, maar vergeten te ademen kan nooit goed zijn :-)

Rogier op 21 nov 2017 11:47

:D

*bericht bewerkt door Hessel op 21 nov 2017 11:59

We zijn het eens, maar vergeten te ademen kan nooit goed zijn :-)

Rogier op 21 nov 2017 11:47

Als ik op vakantie met mn harpoen aan het vissen ben en ik zwem onder water is het toch wel beter voor je om af en toe te vergeten om te ademen :P

Born to Ride

Voor een sporter is dit wel een beetje een open deur. Maar voor mensen die skiën niet als sport zien is het misschien een eye-opener.

We zijn het eens, maar vergeten te ademen kan nooit goed zijn :-)

Rogier op 21 nov 2017 11:47

Als ik op vakantie met mn harpoen aan het vissen ben en ik zwem onder water is het toch wel beter voor je om af en toe te vergeten om te ademen :P

Matthias123 op 21 nov 2017 12:02

Of je nu wilt of niet, vroeg of laat begint het lichaam toch naar adem te happen. ;)

Übung macht den meister!!!

@Matthias123
Je gaat toch niet op vakantie visjes dood maken met een harpoen 👎
Dat is zooo 1990.

@Matthias123
Je gaat toch niet op vakantie visjes dood maken met een harpoen 👎
Dat is zooo 1990.

Hooykaas op 22 nov 2017 08:53

Ik denk dat de vis die ik op deze manier vang veel minder te lijden heeft dan welke willekeurige vis in de supermarkt dan ook. Of eet jij alleen maar plantaardig?

*bericht bewerkt door Matthias123 op 22 nov 2017 08:56

Born to Ride

Als je alle vis die je schiet dan maar op eet.Maar als duiker weet ik dat een heleboel visjes misschien lekker voor de kat zijn maar niet voor de mens.
Ik hoop je een keer onderwater tegen te komen Matthias zullen we zien wie de langste adem heeft 😃

Als je alle vis die je schiet dan maar op eet.Maar als duiker weet ik dat een heleboel visjes misschien lekker voor de kat zijn maar niet voor de mens.
Ik hoop je een keer onderwater tegen te komen Matthias zullen we zien wie de langste adem heeft 😃

Hooykaas op 22 nov 2017 09:09

Waarom zou ik vis voor de kat meenemen als ik geen kat heb. Natuurlijk doe ik het om ze op te eten…

Born to Ride

Zat het vanochtend te lezen en had er een vreemd gevoel bij. Ff met m’n trainer overlegd en die had een andere uitleg.

“Geen idee wat ze hier precies zeggen, maar bij snowboarden ademen wij uit na kanten wissel om core sterk te maken, bij kantenwissel ademen wij in. Als je inademt tijdens uitstuurfase zet je buik uit en verslapt je core. Quick respons naar spieren is ook bij uitademen en niet bij inademen.”

Heb er verder ook geen verstand van maar dit komt mij een stuk logischer over dan wat in de beginpost geschreven staat.

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 22 nov 2017 13:24

Übung macht den meister!!!

Ik ga er straks eens opletten, nooit bij stil gestaan om bewust te gaan ademen in de bochten. Mijn AH past zich aan aan de inspanning, soms wat sneller ;)
Maar ik adem gewoon rustig door.

Dienten Die Alte schule

Plaats een reactie