Advies ski: Fischer RC, Atomic Redster G9

Hi,
Heb al het een en ander afgestruind op o.a. dit forum en sites als gigiski, maar kom er maar niet uit. Korte vraag: Welke ski is voor mij geschikt?

Heb 10 jr ski ervaring.
Ik ben nu 30 jr, Ben 1,94 mtr, 80kg.
Redelijk fit (veel fietsen/mtb en af en toe fitness/kracht).

De zachte korte meer gecarvde ski’s bevallen me nooit echt goed. Ik ben meer van de meer recht toe recht aan ski’s. Het echte korte bochten carven op de kant vind ik minder prettig. Medium/hoge snelheid gecontroleerd de piste af komen beleef ik meer plezier aan. Het einde vd dag over de buckles naar beneden lukt me, maar wel wat hoekig.

Ik kan redelijk skiën. M’n vriendin (al vanaf kinds af aan op de latten) skiet wel netter, maar we komen beide alle pistes af zonder te vallen.

Altijd ski’s gehuurd (schoenen heb ik), maar vind het nu tijd om te kopen. Vorig jaar had ik Fischer rc4 worldcup rc 180cm (let op de laatste rc in de naam). Best fijne ski, maar heb het idee dat er nog een ski is die beter bij mijn wensen aansluit. Als ik reviews lees kom ik ook de Atomic Redster G9 steeds tegen. Een prijzige ski (waarvan ik ook geen nieuwe overjarige modellen kan vinden).

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring met beide of een van de ski’s heeft of alternatieven heeft en zijn/haar ervaring wil delen.
Model van 1 of 2 seizoenen oud is geen probleem, maar wil wel graag een nieuw exemplaar. Dus tips daarover zijn ook welkom. ;)

Groet,
Wolter

De Redster G9 is nieuw dit jaar. Dus niet overjarig te krijgen.

probeer de rossi hero lt eens. komt in de buurt denk ik.

Edwin van Riel

Wat @DrPhil zegt klopt, en zal een hoop verklaren voor wat betreft de Atomic.

Ik heb ervaring met beiden. Deze ski’s onlopen elkaar niet zo veel qua karakteristieken. In vergelijking met een paar andere consumenten GS modellen zijn dit ski’s die niet zo vergevingsgezind zijn, niet zo goed/makkelijk slippen als sommige andere modellen en niet zo gedempt zijn. Dit zijn denk ik zo ongeveer de meest sportieve GS-ski’s in het spectrum. De variant van Nordica (GSR) en Salomon X-Race GS zijn dat ook.

Als je ze als algemene high-end pisteski gaat gebruiken - wat perfect kan trouwens - dan zou ik vooral ook kijken naar de Rossignol Hero Elite LT TI, Völkl Racetiger GS, Head Worldcup Rebels i.Speed en Elan GSX (nieuwe versie 2018 is zonder Amphibio, maar overjarige modellen hebben dat wel - moet je van houden).

Ik zeg dit niet zo snel, maar zou je misschien niet een beetje les nemen om je bochtjes te trainen? Dat maakt ook verse sneeuw en andere moeilijkere condities misschien wat leuker dan een zeer stijve 25 meter radius ski. Het klinkt namelijk alsof je een beetje zoekt naar compensatie van een gebrek aan druk, maar dat laatste laat ik liever aan de experts over…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nou, 25 meter radius hebben alleen de FIS modellen (U16 etc.). Deze ‘cheaters’ hebben allemaal radii van 17-19 meter en zijn behoorlijk vergevingsgezind. Lessen is nooit een slecht idee, begrijp me niet verkeerd. Maar enige nuance in het begrip ‘concumenten GS-ski’ is wel op zijn plaats denk ik.

Is dit niet de ski waar we het over hebben @GiGi?
https://shop.atomic.com/en/products/redster-g9-rs-x-12-var-a…

Indien niet, dan neem ik mijn opmerking uiteraard terug.

*bericht bewerkt door Shane op 21 nov 2017 20:19

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nee hij bedoelt de gewone consumenten GS ski, deze:
https://shop.atomic.com/en/products/redster-g9-x14-tl-rs-aa3…

Nee hij bedoelt de gewone consumenten GS ski, deze:
https://shop.atomic.com/en/products/redster-g9-x14-tl-rs-aa3…

elisabeth101 op 21 nov 2017 20:26

Ah juist. Ok!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Neem ook de doubledeck GS mee in je lijstje. Die is wel met korting te krijgen vond ik tikje pittiger dan die Redster G9. En ski’s die het goed doen op iets lastigere sneeuw zijn de ‘zwaardere’ allmountain/pistemodellen (salomon xdrive 8.8fs, 8.0 fs en bijv. k2 amp rictor). Die zijn ook iets luier te skiën dan die dedicated pisteski’s.

Ben ik de enige die een high-end consumentenski veel te hoog gegrepen vind voor het niveau en doel van TS?

Mee eens. Gewoon een goede stabiele lat die zich prima geslipt laat sturen lijkt me dan een goede keus.

Ach, als hij die Fischer kent en fijn vindt, wie ben ik dan om naar een ander kaliber ski over te gaan? Wat is het in de openingspost dat maakt dat je denkt dat iets anders beter zou zijn?

Best fijne ski, maar heb het idee dat er nog een ski is die beter bij mijn wensen aansluit.

Samen met

Ik ben meer van de meer recht toe recht aan ski’s.
zou ik zeggen dat een vrij serieuze GS lat misschien weer net een beetje te vast in de sneeuw ligt.

Anders een idee om een op snelheid gebouwde vergevingsgezinde lat en een lichte GS lat te gaan testen? Heel erg thuis ben ik er niet in, maar de materiaalmensen hebben vast wel een paar goede tips. Kort na elkaar onder vergelijkbare omstandigheden testen helpt toch wel echt met het maken van een goede keuze heb ik mogen ervaren.

*bericht bewerkt door Bennie op 21 nov 2017 22:13

^^de K2 speed charger was erg populair bij de mannen vh testclubje waar ik mee was…mocht ie een tandje lager willen proberen.

En tsja wat is 10 jaar ervaring? 10 seizoenen of 10 weken maakt wel uit natuurlijk. Mssn kan TS dit nog toelichten. Ik zou dan ook graag willen weten wat ie dan miste aan de Fischer wc rc.

@RRski, nee je bent niet helemaal de enige, zie mijn eerdere post. Maar er zijn veel mensen die zich prettig voelen op dergelijke ski’s, ook al gebruiken ze ze wellicht niet waarvoor ze echt bedoeld zijn. Ik denk, gezien de tekst en lengte van TS dat hij niet heel snel op de voeten is en dan kan een wat stuggere ski wat extra vertrouwen bieden op de hardere ondergrond. In zachte, verse sneeuw heb ik mijn twijfels, maar goed, dan blijven er zo veel mensen binnen.
@Sneeuwkabouter oppert volgens mij overigens wel een aardige middenweg…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik probeerde juist het onderscheid te maken tussen de ‘vrij serieuze GS latten’ en de meer ‘easy going’ GS latten in mijn eerste reactie. De genoemde K2 Speed Charger past goed in de tweede categorie, en is qua heftigheid en veelzijdigheid niet heel anders dan de Elan GSX.

Wat veel reacties, leuk om te lezen!

De tip om verschillende modellen kort na elkaar te proberen klinkt wel als de beste optie om echt uit te vinden wat ik het meest prettig vind. Het regelen van zo’n test is wat lastiger denk ik. Een skihal ligt niet bij mij naast de deur (en de omstandigheden zijn toch net ff wat anders dan echt op de piste). Ski’s huren aankomende wintersport is dan denk ik het meest handig (en dan tussendoor omruilen). Echt kort na elkaar testen zit er niet per se in, en ik weet niet hoe blij ze van mij worden als ik er 4 ga proberen. Iemand ervaring of tips hierover?

Bochtjes oefenen; ik geef meteen toe dat ik met mijn techniek geen wedstrijden ga winnen; niet op stijl en niet op snelheid. Zo af en toe neem ik inderdaad een middagje privé-les. Maar toch blijf ik merken dat ik de kortere slalom ski’s die wat flexibeler/zachter voelen en allround zijn, minder prettig vind.

Ik had het inderdaad over de consumenten-variant. Een high-end volledige toegespitste ski voor de wedstrijdskiër met extreme radius; dat lijkt me echt een andere tak van sport en was ook niet mijn idee.

De 10 jr ervaring; dat zijn inderdaad 10x een week (kunnen er ook 9 of 11 zijn geweest ;)).
De Fischer RC4 WC RC was in basis gewoon een prettige ski; deze gaf voldoende vertrouwen bij verschillende snelheden, liet zich goed sturen, stabiel op hoge snelheid. Wat ik miste kan ik lastig onder woorden brengen; ik denk dat ik dat pas kan benoemen als ik een beter alternatief zou hebben geprobeerd. Het is gevoelsmatig waarvan ik dacht dat deze ski goed is voor mij, maar het onderbuikgevoel heb dat er nog ergens iets beters te vinden zou moeten zijn (klinkt vaag, ik weet het).

Misschien dat de 185cm variant beter past dan de 180 die ik afgelopen jaar had.
Het is denk ik sowieso de beste optie om de Fischer RC4 WC RC, Atomic Redster G9 een van de door Gigi genoemde (Rossignol Hero Elite LT TI, Völkl Racetiger GS, Head Worldcup Rebels i.Speed), en uit nieuwsgierigheid de K2 Speed Charger te testen.

Thanks voor de input. Echt gaaf!

@wolterluijten Testen is altijd een goed idee. Maar waarom twijfel je over een wat stevigere allmountain ski? Als ik het zo hoor (gaan we weer, zonder je te beledigen) ben je een iets minder agressieve skiër. Dan is zo’n iets bredere maar nog steeds stugge lat echt wel fijn, hoor. Tevens betekent 80 mm echt niet dat het een offpiste lat is, juist met lastige sneeuwomstandigheden op een piste komt die breedte tot z’n recht.

Want een stugge allmountain is nog lang geen slappe sl lat. En een stijve SL lat eist meer input, wat klaarblijkelijk niet je skistijl is, waarbij ik het eens ben met dat een krachtige sl ski te zenuwachtig op een normale dag skiën is.

*bericht bewerkt door sneeuwkabouter op 22 nov 2017 18:23

Plaats een reactie