Zooltjes bij pijn aan de bal van de voet?

Hoi allemaal,

Ik heb al heel het forum door gespit opzoek naar iemand met hetzelfde probleem, maar ik ben dit (luck you, fml) tot op heden nog niet tegengekomen.

Tijdens het skien en snowboarden krijg ik last van mn voeten. Niet zo gek zou je denken, dat hebben meer mensen.
Bij vrijwel iedereen worden (al dan niet custom-made) zooltjes aangeraden, waarna mensen meestal van het probleem af zijn.
Deze problemen hebben vrijwel altijd te maken met het doorzakken van voetboog

Ik heb daar echter geen last van (althans, niet dat ik weet). Bij mij zit het probleem hem meer in de bal van mijn voet en dan vooral dicht bij de tenen.
Ik heb zodra er druk op mijn voet komt het gevoel dat mijn tenen uit elkaar gedrukt worden.
Ik kan hierdoor bijna geen druk meer op mijn voorvoet zetten, omdat dit natuurlijk behoorlijk pijn doet.
Voorheen was ik fanatiek snowboarder, maar daarbij was het nog veel erger. Bij het skien heb ik nog enigszins het idee dat ik op bepaalde stukken wat kan ontspannen.
Ik ben bekend met hypermobiliteit en ik vermoed dat het hier ook vandaan komt.

Maar… Heeft er iemand een oplossing voor dit probleem? Of een idee wat hiermee te doen?
Ik heb al na zitten denken over een podotherapie, maar omdat ik er buiten het skien om geen last van heb lijkt dit me een beetje overdreven.
Zouden (custom made) zooltjes een uitkomst bieden?

Bedankt!

@Gaston heeft voor zijn hypermobiliteit zeer stijve schoentjes aangemeten gekregen…

I can stick uphill ice, on my saucer...

t Zou kunnen helpen. Als je hypermobiel bent zou ik overigens niet snel pijn in de bal van je voeten verwachten, omdat bij veel scheendruk je enkel gewoon buigt.

Heb je brede voeten? Misschien zijn je schoenen te smal? Heb je al eigen schoenen? Een goede bootfitter (sommigen hebben ook wel verstand van podologie) kan helpen. Op zich is een podotherapeut ook wel een optie (kan zonder verwijzing en wordt gewoon vergoed, meestal). Dan moet je er wel een zoeken die wat affiniteit met sport en vooral skien heeft…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het zou aan je schoenen in combinatie met je hypermobiliteit kunnen liggen. Een andere oorzaak waardoor mensen snel verkrampte voeten hebben is een ski/snowboard techniek die onvoldoende is waardoor ze verkrampen en enorm veel last krijgen. Hoe veel jaren ervaring heb je en hoeveel jaar heb je daarvan actief les gehad van een gediplomeerde ski/snowboardleraar?

Born to Ride

Tja lastig te zeggen zo wat hier aan de hand kan zijn.

Ik kan alleen maar uit mezelf spreken, heb ook al veel meegemaakt qua pijn in skischoenen.
Te grote schoenen waarbij ik geen steun had, en dus krampachtig steun zocht door de tenen te spreiden. Gaat pijn doen.
Te smalle schoenen zijn ook zeer pijnlijk.
Naar binnen kantelen van de voet, heel vervelend.

Veel is op te lossen met een goede zool natuurlijk. Je hiel wordt gefixeerd, je voet komt wat meer naar achter te staan en staat veel stabieler. Zeker ook kan de druk van je voorvoet af gaan.

Ik ben ook hypermobiel en heb inderdaad een stijvere schoen dan gemiddeld voor mijn niveau en gewicht.

Podotherapie is in 90% van de voeten niet nodig. Ik draag in dagelijks leven steunzolen, maar had volgens de Bootfitter voldoende aan een standaard Superfeet Green zool omdat je in een skischoen de voet niet afwikkelt.

Waar woon je?

*bericht bewerkt door Gaston op 23 nov 2017 08:07

Tijd voor een uitpakparty?!

Hi Marsje,

ik zou eens kijken of je het Morton Syndroom (zoek maar in Google dan komen er veel sites naar voren met betere uitleg dan ik kan geven) hebt waarbij de zenuw net voor je tenen in de knel zit. ik heb daar ook last van en ben al tijden bezig met de podotherapeut wat goed is gegaan tot een paar weken terug een volgende zenuw ging knellen. Ik heb nu nieuwe zooltjes en dat lijkt een verbetering met gewoon lopen, vrijdag maar eens kijken hoe dat in de skischoen gaat.

Hoi Marsje,

Ik heb precies hetzelfde gehad! Ik kreeg tijdens het skiën, net onder mijn tenen hele erge pijn alsof er een mes in werd gestoken.
Het rare is dat ik dit alleen tijdens het skiën heb. Wij zijn toen na het skiën naar de skiverhuur gegaan en hebben daar normale zooltjes gekocht. In deze zooltjes hebben wij waar de bal van je voet zou zitten een gat geknipt. op deze manier verlaag je de druk op de bal van je voet. Ik heb deze zooltjes vervolgens in mijn skischoenen gedaan en ik heb nergens meer last van! Wellicht dat het jou ook helpt!

@vineyard okeeee…

Met alle respect want t werkt bij jou, maar t lijkt me oma’s oplossing. Maar goed wie ben ik.

Ik zou echt eens langs een goede Bootfitter gaan. Dat geld (vaak niet eens zoveel) is een pijnvrije skivakantie meer dan waard

Tijd voor een uitpakparty?!

@gaston volgens mij vraagt ze om tips van mensen die hetzelfde gehad hebben of hebben. Ik kan dan alleen maar mijn " oma’s" oplossing geven.

Ik zeg ook niet dat het de oplossing is. Het gebeurde bij mij tijdens de skivakantie. en dit was bedoeld als tussenoplossing,
heb daarna heel wat podotherapeuten, bootfitters etc. afgelopen voor goede zolen en om te kijken waar de pijn vandaag kwam/komt.

Nu 8 jaar later helpt niks zo goed als die zolen waar we toen een gat in hebben geknipt. maar nogmaals dit is mijn ervaring.

Dank voor de toelichting, fijn dat je de ervaring wilt delen. Lijkt me verdomd lastig.

Ben gewoon niet van ‘oma’ haha maar als t jou helpt, en zelfs beter dan Bootfitter oplossingen, wie ben ik dan om oma tegen te spreken😃

Tijd voor een uitpakparty?!

Je geeft aan dat je twijfelt over een bezoek aan een podotherapeut omdat je in 't dagelijks leven geen last van je voeten hebt. Bij skiën/snowboarden komen er veel meer en toch andere krachten op je voet te staan dan bij gewoon lopen in ons platte landje. Toch zou ik je willen adviseren wel naar een podotherapeut te gaan. De reden: ook als je geen klachten hebt kan het zijn dat je voeten/enkels niet in de best mogelijke anatomische stand staan. Dat kan verschillende oorzaken hebben en het kan best zijn dat je er niets aan hoeft te doen. Maar juist voor die momenten dat je meer vraagt van je onderstel dan in het dagelijks leven kan een aanpassing in zolen/schoeisel er voor zorgen dat je pijnloos verder gaat.
Superfeet en alle andere “standaard” zolen kunnen zeer goed werken, maar als je daadwerkelijk een ingezakte voet (en daaruit volgend een mortons neuralgie hebt ontwikkeld) corrigeert de gewone afdruk niet voldoende. Een podotherpeut met wat ski-kennis kan je op dat moment wel advies geven over hoe 't zooltje aangepast kan worden (ja, dat kan!).
Dus: eerst podotherapeut om onderliggende oorzaak te onderzoeken, dan eventueel aangepast zooltje/schoeisel.
(als je laat weten waar je huis ergens staat dan kan ik (indien gewenst) nog wel advies geven over een goede podotherapeut)

Marsje Vinyard,

dit is inderdaad de oplossing voor een Morton’s Neuroom (weghalen van de druk bij de zenuw) en de cheap solution van een Podotherapeut. ik heb ook lengteverschil in mijn benen dus heb speciale zooltjes nodig met een verdikking onder de hiel bij een been en een uitholling onder de bal van mijn voet waar de zenuw wordt “getriggerd”. ik heb ook wel gezien dat de harde plastic voetzool wordt uitgefreesd maar dat is wel heel drastisch. ik hoop dat je iets gaat vinden.

Ik zou zeker naar een podoloog gaan. Je hebt het over een "custom made " zooltje laten maken en dat is precies wat ze doen.
Heb hetzelfde probleem gehad en met een skischoen druk je dmv de schnallen alleen maar extra aan. Bij mij hebben ze een bobbel onder mijn voorvoet geplaatst precies op de plek waar nodig.
Heb er geen last meer van , zelfs bij telemarken waarbij de druk op de voorvoet relatief groot is.

Wauw wat een reacties al! Lief dat jullie zo mee willen denken!

Qua ervaring zit ik met snowboarden op een week of 7 a 8 waarvan zeker de eerste weken continue onder begeleiding waren.
Skiën doe ik nu een week of 3 a 4 met altijd skiles de eerste paar dagen.
De ervaring loopt verspreid over een jaar of 12 waarbij ik vroeger minder last had, maar ook wel al last had. Ik ben dus niet als klein kindje begonnen in de sneeuw.

t Zou kunnen helpen. Als je hypermobiel bent zou ik overigens niet snel pijn in de bal van je voeten verwachten, omdat bij veel scheendruk je enkel gewoon buigt.

Heb je brede voeten? Misschien zijn je schoenen te smal? Heb je al eigen schoenen? Een goede bootfitter (sommigen hebben ook wel verstand van podologie) kan helpen. Op zich is een podotherapeut ook wel een optie (kan zonder verwijzing en wordt gewoon vergoed, meestal). Dan moet je er wel een zoeken die wat affiniteit met sport en vooral skien heeft…

Roy83 op 23 nov 2017 00:08

Mijn enkel buigt ook gewoon ;) daar geen enkele pijn. Misschien ga ik wel te veel op mn tenen staan? Geen idee. Ik heb er ook maar weinig verstand van… Ik heb juist eerder smalle voeten dan brede. Ik had voor het snowboarden eigen schoenen, met extra stevige hak-fixatie van Nitro, weet even niet meer welk model. Maar dat bood helaas geen oplossing. Nu (nog) geen eigen skischoenen, we zijn de afgelopen jaren een beetje wisselend gegaan en dan vond ik het zonde om zelf al dure schoenen te kopen.

Hi Marsje,

ik zou eens kijken of je het Morton Syndroom (zoek maar in Google dan komen er veel sites naar voren met betere uitleg dan ik kan geven) hebt waarbij de zenuw net voor je tenen in de knel zit. ik heb daar ook last van en ben al tijden bezig met de podotherapeut wat goed is gegaan tot een paar weken terug een volgende zenuw ging knellen. Ik heb nu nieuwe zooltjes en dat lijkt een verbetering met gewoon lopen, vrijdag maar eens kijken hoe dat in de skischoen gaat.

GertSkietOok op 23 nov 2017 08:57

Bedankt voor de tip! Ik heb het opgezocht en het zou natuurlijk kunnen, maar de pijn bevindt zich bij mij niet op die plaats. Eerder onder de 2de teen. Maar wie weet, ik houd het in gedachten!

Ik ga eens nadenken over een podoloog. Ik woon overigens bij de Efteling in de buurt ;)

*bericht bewerkt door Marsje17 op 23 nov 2017 22:12

Plaats een reactie