Tips voor waxen.

Ik wil gaan beginnen met het onderhouden van mijn eigen materiaal.

Er zijn echter zoveel verschillende soorten wax te koop.

welke wax gebruiken jullie als basis (hotwax) laag om je belag mee te vullen en gebruiken jullie nog een glijwax afhankelijk van de omstandigheden. Zo Ja welke wax gebruiken jullie hiervoor?

Mocht er iemand nog onderhoudsmateriaal hebben liggen ( kantenslijpers / klemmen/ / Vijlen/ diamantvijlen/ side wall cutter) dan hoor ik het graag.

Je weet niet wat je niet weet.

Gewoon basiswax. Voldoet in 99,9% van de gevallen.

Speciale waxen haal je het voordeel er niet van uit, tenzij je topwedstrojdskier bent.

Bij hele natte sneeuw wil soms een fluorwax nog wel eens iets beter zijn, maar eigenlijk heb je als recreant geen fluorwax nodig.

Zelf gebruik ik als onderste basislaag aan het begin van het seizoen wel een keiharde wax voor lage temperaturen, enkel vanwege de slijtvastheid, andere lagen en bijhouden tijdens het seizoen met basiswax volstaat dan (hoewel ik me ook wel eens laat verleiden tot de op temperatuur afgestemde waxjes, al is dat meer voor tussen de oren :))

Ik gebruik de rode Holmenkol wax. Ideale temperatuur licht daarvoor op -14° t/m -4°C.
Klemmen vind ik overbodig. Reparaties doe ik op het (gas)fornuis, want dat is makkelijk met afzuiging en vuur voor de PTEX kaarsjes. Al overweeg ik nog om van die ronde PTEX staven te kopen en mijn lijmpistool te gaan gebruiken. Ik verwacht dan dat je makkelijker direct goede resultaten hebt.
Verder heb ik op mijn werk een RVS schraapstaal gemaakt om reparaties mooi glad af te werken al kun je hem ook voor wax schrapen gebruiken. Wel goed opletten dat je je belag niet beschadigt (ik wil nog wel eens op de parkeerplaats schrapen). Dus een plexi schraper is sowieso veiliger.
Kantenslijper heb ik niet, maar daar heb ik stukjes rvs plaat in de juiste hoeken gebogen en kan ik mijn diamantvijltjes (100-200-400-1000-1500) tegenaan klemmen (met hand of klein veerklemmetje). Grote vijlen heb je naar mijn mening eigenlijk niet nodig. Als je met regelmaat de braampjes weghaalt blijven je kanten lekker scherp zonder dat ze echter dunner/kleiner worden. Als je een flinke steen hebt geraakt duurt het vijlen gewoon wat langer met grit 100.

In principe wel een specifieke wax (Betamix Red, -4 tot -14). Ik heb een workshop gevolgd bij Martijn Fijma (ex top snowboarder) en dat is vooral op zijn advies :). Zijn tip was om eventueel nog een fluorwax mee te nemen als de sneeuw heel waterig wordt op een bepaalde dag. Zijn uitleg over generieke wax was een beetje hetzelfde als wat je wel eens hoort over all season banden: het kan altijd, maar het is nooit de beste keus. Ik heb zelf nog geen ervaring met zo’n fluor/smeerwax en ik denk eigenlijk ook niet dat ik dat meeneem op wintersport, maar ben wel benieuwd naar andere verhalen.

Aan de andere kant denk ik dat ik het verschil waarschijnlijk zelf amper merk tussen de waxen, maar goed ;).

Wat @Hessel dus eigenlijk ook zegt, al doen we het niet helemaal hetzelfde. Maar het zit inderdaad vooral tussen de oren denk ik :).

*bericht bewerkt door Roy83 op 05 dec 2017 12:40

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb waxen van Holmenkol: Alphamix Betamix en Ultramix. In volgorde van hardheid. De gele voor hot scrape, de rode voor vakantie en de blauwe voor indoor. Gaat prima.

Ik gebruik uit principe alleen de Holmenkol natural wax (heb wel andere types van Holmenkol in huis, maar heb die nog nooit gebruikt…). Dit zou een biologisch afbreekbare ski- en snowboardwax (voor het warm aanbrengen met waxijzer) moeten zijn. Voor recreatief gebruik prima en tot nu slechts in uitzonderlijke situaties het idee gehad dat een andere wax voor die omstandigheden wellicht beter was.

*bericht bewerkt door Chonn op 05 dec 2017 12:59

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Toko NF black non Fluo lijkt mij een prima basiswax.

schijnt behoorlijk slijtvast te zijn.

Je weet niet wat je niet weet.

null

Op juiste manier met strijkijzer/waxijzer is de uniwax van de meeste merken meer dan toereikend.

Tukker(ik)

Tenzij er een dag is met moeilijke sneeuw, wax ik m’n planken meestal met een vrij koude hydrocarbon wax, wat lekker lang blijft zitten en onder mijn voeten weinig merkbaar verschil geeft ten opzichte van een zachtere wax. Pas als je een goede temperatuurspecifieke fluorwax gaat gebruiken, ga je er mogelijk weer wat op vooruit, maar als recreant zou ik (vooralsnog) wegblijven bij dit soort waxen.

Ik ben ooit begonnen met de grote goedkope blauwe blokken van Swix, maar gebruik nu 90% van de tijd de Oneball 4wd cold wax.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Begonnen met Toko wax maar al snel overgeschakeld naar Oneball 4wd cold wax… van deze laatste een kleine vooraad in uitverkoop winkel heeeeeeeel goedkoop op de kop kunnen tikken --)

misschien een hele domme vraag maar hoe breng je die coldwax aan dan?

en wat vind je hiervan het voordeel?

Je weet niet wat je niet weet.

misschien een hele domme vraag maar hoe breng je die coldwax aan dan?

en wat vind je hiervan het voordeel?

Robbert-010 op 6 dec 2017 11:43

In dit geval gaat het om een temperatuurspecifieke wax (cold, sneeuw(!)temperatuur van -5 tot -11) die alsnog gewoon op de hete manier (met een ijzer) aangebracht wordt. Een wax bestemd voor lagere temperaturen is wat harder en slijt daardoor minder snel van je belag af, zonder dat er echt merkbaar langzamer van wordt als je deze wax bijvoorbeeld gebruikt in sneeuw boven de -5.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Met keiharde wax bedoel ik wax voor -15 tot -30.

Plaats een reactie