The north face ZINNIA (snowboard/ski) jas

Beste wintersporters,

Ik heb vandaag een nieuwe wintersportjas besteld van The north face.
De jas is erg dun maar de voering blijft te zijn gemaakt door de technologie primaloft. (dit zou warme beter vast moeten houden).
Nu kun je op de foto zien dat de mouwen wel erg dun zijn, ik vraag me dan ook af of deze wel warm genoeg gaat zijn.

Heeft iemand ervaringen of meer kennis over dit soort jassen? Ik hoor het graag!

null
null

Het is volgens mij bedoeld als mid-layer? Hoe warm het is ligt aan de andere lagen waar je het mee combineert

Het is volgens mij bedoeld als mid-layer? Hoe warm het is ligt aan de andere lagen waar je het mee combineert

Marijnt op 5 dec 2017 21:59

wat moet k precies onder n mid-layer verstaan? Hij wordt verkpcht als skijas

Je hebt verschillende vullingen Primaloft. Primaloft 60 is al flink warm. Primaloft 100 is heel warm. Dan heb je ook nog verschillende soorten Primaloft. Sommige soorten zijn warmer dan anderen. Het ziet er inderdaad als een midlayer. Een midlayer is een laag die je onder een ongevoerde jas (een hardshell) draagt.
EDIT: ik zie dat het een softshelljas is. Dan kan hij ook zelfstandig gedragen worden. Ik weet niet of de mouwen gevoerd zijn. Zijn ze dat? Het lijkt een soort combi van een bodywarmer met een ongevoerde softshell.
PS. Zinnia is volgens mij de kleur. Bij Zalando gekocht?

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 dec 2017 22:11

Eens met bovenstaande reacties.

Een midlayer kan dun of dik zijn, van fleece tot donsjasje.

Functie is isolatie, zoals ook bij deze jas te zien is. Echter vaak niet waterdicht, wat de functie is van de bovengenoemde shell is.

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik wil hem dragen als gewone jas, zou hij te koud zijn? Mouwen zijn niet gevoerd?

Een softshell is inderdaad niet waterdicht, maar meestal wel waterafstotend. Ze kunnen meestal goed tegen een korte regenbui.
Als de mouwen niet gevoerd zijn, zal hij voor de winter te koud zijn. Voor de herfst zou het prima kunnen. In de winter kun je er dan een ongevoerd jack over dragen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 dec 2017 22:17

Dit is de link met specificaties? https://m.zalando.nl/the-north-face-zinnia-softshelljas-zinn…

Als ik hier een fleestrui onder draag is deze te koud voor de winter denken jullie?

Jullie helpen mij enorm met de reacties!

Het is een feite een bodywarmer met mouwen die waterafstotend is. Staat niet bij hoeveel het vulgewicht is en welke soort Primaloft. Primaloft 100 is echt warm! Met een fleece eronder zijn de mouwen een stuk warmer, maar misschien dat de body dan te warm wordt. Wat wil je onder de fleece dragen? En welke dikte fleece?

Ik kan m alleen bij Zalando vinden, dus ik kan geen verdere specificaties vinden. Ik kan ook niet hoe winddicht hij is. Dat is ook erg van belang. Normaal is een softshell goed winddicht.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 dec 2017 22:28

Lijkt mij een midlayer waar over je een hardshell jack draagt. Geen fleece er onder maar een goed thermoshirt zou ik zeggen. Dan is je 3 lagen set kompleet. Wellicht in het voorjaar met een thermo eronder geschikt voor de hele mooie winterdagen. Zou dat zelf niet snel doen. Heb zelf iets vergelijkbaars van Peak Performance. Draag het alleen als het koud is onder mijn skijack.

Zijn de mouwen ruim genoeg om er een fleece onder te kunnen dragen? Hij is inderdaad niet echt bedoeld om er een fleece onder te dragen.
Hij is bedoeld voor: baselayer/thermoshirt, midlayer, hardshelljack.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 dec 2017 22:32

Dus als skijas te koud zeggen jullie?

Wil hem echt als skijas gebruiken met fleece en evt onder shirtje.

Zijn de mouwen ruim genoeg om er een fleece onder te kunnen dragen? Hij is inderdaad niet echt bedoeld om er een fleece onder te dragen.
Hij is bedoeld voor: baselayer/thermoshirt, midlayer, hardshelljack.

DrPhil op 5 dec 2017 22:30

ja daar is wel ruimte voor

Hij is er niet voor bedoeld. Of hij te koud is, kan ik niet zeggen. Het ligt er ook aan hoe ruim hij over een fleece valt. Het kan op zich wel. Ik heb een dons midlayer die ik ook als zelfstandig jack gebruik. Maar die valt ruim. En die heeft gevoerde mouwen.
En het is dus ook van belang hoe winddicht hij is. Moeilijk te beoordelen van een plaatje.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 dec 2017 22:53

Afgaande op het plaatje is het gevoerde deel (de bodywarmer) van Pertex. Dat is goed winddicht en waterafstotend.
De mouwen lijken van softshell materiaal. Totaal andere stof. Maar ook goed winddicht en waterafstotend.
Voor (echte) regen zul je toch een apart jack erbij moeten hebben (ongevoerd).
En als het écht koud is, verwacht ik dat de ongevoerde mouwen te koud zijn, zelfs met een fleece eronder.
Het ligt er natuurlijk ook aan of je het snel koud hebt en waarvoor je hem gebruikt. Als je in beweging blijft Is het een mooie combinatie omdat het goed ademt. Elk nadeel heeft zijn voordeel.
Blijft moeilijk te zeggen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 dec 2017 23:01

Of dit te koud gaat zijn hangt (zoals hierboven al wordt aangegeven) af van de condities. Wanneer ga je skiën en waar? Voor een week skiën in januari op een gletsjer lijken die mouwen me veeel te koud. Voor een zonnige dag in een lager skigebied misschien voldoende.

Een vraag uit interesse: waarom wil je precies deze jas? Vind je m gewoon mooi of ben je te laat met terugbrengen oid? ;) Voor dit geld kun je een prima, gevoerd skijack kopen. Of investeer nog wat en koop er een bijpassende bovenlaag bij. Nu loop je het risico een te koude, incomplete set te hebben :/

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Eens met @Quisa2. In combinatie met een (ongevoerd) jack kun je echt alle kanten uit.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 dec 2017 23:13

Of dit te koud gaat zijn hangt (zoals hierboven al wordt aangegeven) af van de condities. Wanneer ga je skiën en waar? Voor een week skiën in januari op een gletsjer lijken die mouwen me veeel te koud. Voor een zonnige dag in een lager skigebied misschien voldoende.

Een vraag uit interesse: waarom wil je precies deze jas? Vind je m gewoon mooi of ben je te laat met terugbrengen oid? ;) Voor dit geld kun je een prima, gevoerd skijack kopen. Of investeer nog wat en koop er een bijpassende bovenlaag bij. Nu loop je het risico een te koude, incomplete set te hebben :/

Quisa2 op 5 dec 2017 23:06

haha, hele goeie vraag!

Ik vind hem ten eerste heel erg mooi, daarnaast ben ik groot van van the north face en geel past perfect bij mn skioutfit, andere gele jassen van the north face gaan al snel richting de 400 euro. Daarnaast zit hij ook heel lekker .

Los van het feit of die jas wel of niet warm genoeg is, het materiaal is minder wear and tear proof dan een ‘ski-jas’. Als je hier een flinke stuiter mee maakt is de kans zeer groot dat je er scheuren / gaten in trekt.

Zalando is een prima toko, maar de omschrijvingen die ze bij hun artikelen zetten laten flink te wensen over.

Edit: for the record, dit is GEEN ski-jas.

*bericht bewerkt door Alex op 05 dec 2017 23:19

When life gets too complicated.... SKI

Ik vind hem ten eerste heel erg mooi, daarnaast ben ik groot van van the north face en geel past perfect bij mn skioutfit, andere gele jassen van the north face gaan al snel richting de 400 euro. Daarnaast zit hij ook heel lekker .

jessehuijers op 5 dec 2017 23:13

Is ie goedkoper als je een andere kleur neemt 😜

When life gets too complicated.... SKI

Dus als k t goed begrijp, een combinatie van deze hardshell https://www.keller-sports.nl/p/the-north-face-keiryo-diad-he… met deze gecombineerd https://www.asadventure.nl/p/the-north-face-fleece-respirato… zou een goede combi zijn?

Ligt ook aan je baselayer. Een dun baselayer shirtje, een fleece en een hardshell is prima voor rond de 0 in het zonnetje maar kan te koud zijn in de schaduw met -10.
Je Zalando jack is vermoedelijk een stuk warmer dan een fleece als midlayer. Primaloft 60 is vergelijkbaar met fleece 300, de dikste fleece. Dus als je het gauw koud hebt, is je Zalando jack een warmere tussenlaag, in combinatie met een hardshelljack. Dan kun je bovendien volstaan met een simpel baseshirtje. Behalve dat je mouwen dan niet gevoerd zijn.
Het heeft allebei dus voor en nadelen.
Een goede combinatie zou zijn: een dun baselayer voor warme dagen. Een dikke baselayer met lange mouwen voor koude dagen. Een fleece of je Zalando jas als midlayer. Een hardshelljack als buitenlaag. Dan heb je de meeste omstandigheden wel gedekt.
Als je een jack koopt, zou ik er wel eentje met pitzips kopen (okselritsen). Ventileert veel beter.

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 dec 2017 00:09

Dit is een jas uit de Steep Series. Dat is de freeride-lijn van TNF.
Bedoeld om te dragen als isolatielaag onder je hardshell.
Wat @Alex zegt over kwetsbaarheid is zéker zo. Ik heb een soortgelijk jasje van TNF. De keren dat ik hem droeg zonder mijn hardshell erover zijn op 1 hand te tellen, ik ben veel te bang hem te beschadigen.

mama on a mission in the snow

Toch valt die kwetsbaarheid best mee, verwacht ik. Pertex is meestal ripstop. Al ziet het erg erg kwetsbaar uit, dat is het niet. De meeste lichtgewicht slaapzakken zijn van Pertex. Maar het gevoel snap ik wel.
(Parachutestof ziet er ook heel erg kwetsbaar uit maar is ultrasterk.)
Softshellstof is meestal ook vrij taai. Een Goretex jack is zeker niet minder kwetsbaar, en vaak veel duurder. Alleen een dik Goretex Pro (80d) is zowat onverslijtbaar. De meer gangbare dikte (40d) scheurt bij de eerste de beste steen.

Dat gezegd zijnde, is iedereen het volgens mij eens: het is bedoeld als midlayer.

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 dec 2017 00:58

Dus als k t goed begrijp, een combinatie van deze hardshell https://www.keller-sports.nl/p/the-north-face-keiryo-diad-he… met deze gecombineerd https://www.asadventure.nl/p/the-north-face-fleece-respirato… zou een goede combi zijn?

jessehuijers op 5 dec 2017 23:23

De Diad is nou ook niet echt een specifieke ‘ski-jas’, maar het kan. Let wel, het is ook relatief dunne stof en dus gevoeliger voor beschadigingen / slijtage.

Ik weet niet wat je budget is, maar je zou eens een kijkje kunnen nemen op sportpursuit.com. Ik heb daar een Gore-tex Pro jas (Sweet Protection Supernaut) gescoord voor 300 euries. Dan heb je echt iets wat bombproof is. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je niet teveel moet focussen op een merk.

When life gets too complicated.... SKI

@DrPhil ik begrijp wat je bedoelt, de fly sheet van mijn MacPac 4-seizoenentent is flinterdun maar ijzersterk. Niets is wat het lijkt😉
Maar bij bijvoorbeeld het tillen van je skies op je schouder of het maken van een lekkere schuiver loop je eerder schade aan zulke jasjes op dan aan je 3-laags Goretexje.

mama on a mission in the snow

Of dit te koud gaat zijn hangt (zoals hierboven al wordt aangegeven) af van de condities. Wanneer ga je skiën en waar? Voor een week skiën in januari op een gletsjer lijken die mouwen me veeel te koud. Voor een zonnige dag in een lager skigebied misschien voldoende.

Een vraag uit interesse: waarom wil je precies deze jas? Vind je m gewoon mooi of ben je te laat met terugbrengen oid? ;) Voor dit geld kun je een prima, gevoerd skijack kopen. Of investeer nog wat en koop er een bijpassende bovenlaag bij. Nu loop je het risico een te koude, incomplete set te hebben :/

Quisa2 op 5 dec 2017 23:06

haha, hele goeie vraag!

Ik vind hem ten eerste heel erg mooi, daarnaast ben ik groot van van the north face en geel past perfect bij mn skioutfit, andere gele jassen van the north face gaan al snel richting de 400 euro. Daarnaast zit hij ook heel lekker .

jessehuijers op 5 dec 2017 23:13

Haha, duidelijk. Mooi, passend bij je outfit en een goed merk zijn idd een aantal leuke factoren.
En toch ga ik even een duiveltje op je schouder zijn (of een engeltje ;)) (sorry :p), maar je koopt zo’n jas voor comfort, warmte en bescherming. Iets waar deze jas (iig in zn eentje.), niet aan voldoet. Je doet dus m.i. een gevoelsaankoop :p (doe ik ook wel eens, met schoenen… blijken ook niet altijd de meest praktische ;)).

Ik zou zeggen: er zijn nog hardstikke veel mooie merken (Haglofs, Peak Performance, Picture, om maar wat te noemen) met geweldig skimateriaal wat helemaal zonder gedoe aan je wildste ski-eisen voldoet ;). Je kunt ook altijd eerst zeer voordelig een merkjas tweedehands kopen om te kijken wat werkt en later een nieuwe set kopen.

Imho vraag je namelijk nu of wij je kunnen vertellen of met hakken een marathon rennen toch niet kan. :p
(En overigens: ja, ik vind het ook een leuk jassie, ja ik doe ook eens aankopen tegen beter weten in en ja, het is een vrij land dus je mag absoluut kopen wat je wil ;))

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

ik begrijp wat je bedoelt, de fly sheet van mijn MacPac 4-seizoenentent is flinterdun maar ijzersterk.

Skimams op 6 dec 2017 01:17

Met een tent ga je alleen niet skiën 😂

When life gets too complicated.... SKI

ik begrijp wat je bedoelt, de fly sheet van mijn MacPac 4-seizoenentent is flinterdun maar ijzersterk.

Skimams op 6 dec 2017 01:17

Met een tent ga je alleen niet skiën 😂

Alex op 6 dec 2017 21:58

Kom @Alex ik had jou avontuurlijker ingesteld verwacht. Tent in de rugzak, omhoog lopen, kaasfonduutje, slapie doen en first tracks!

mama on a mission in the snow

Plaats een reactie