Beginnen met zwarte pistes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

De voorpret kan weer beginnen. Komende januari ga ik met 3 vrienden richting Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn (SHLF vanaf nu :P). Ik zie mijzelf als een licht gevorderde snowboarder en wil mijzelf blijven ontwikkelen. Komende weken heb ik les op de rollerband en zal ook wat vaker aanwezig zijn in Snowworld voor het sneeuwgevoel. Nu heb ik nog wat schrik voor zwarte pistes. Afgelopen januari heb ik in Gerlos al wat (korte) zwarte afdalingen (in de vorm van de 31B en 51) gemaakt en dit ging verder prima.

Nu wil ik graag doorpakken in SHLF en vraag ik mijzelf af welke pistes te nemen om rustig op te bouwen en uiteindelijk steeds meer vertrouwen te krijgen in het nemen van zwart. Met rood heb ik ondertussen geen enkel probleem meer maar de psychologische drempel naar zwart is toch wat hoog, toch ben ik op zoek naar de volgende uitdaging.

In het verleden toen ik ooit begonnen ben met skiën heb ik mijzelf laten leiden door toenmalige vrienden en hebben ze mij een zwarte piste laten nemen. Dit bleek pikzwart te zijn en hoewel ik zonder kleerscheuren naar beneden ben gekomen (vraag niet hoe) heeft dit mij extra voorzichtig gemaakt.

Dus de vraag; Welke (zwarte) pistes kan ik in SHLF gebruiken als opstapje naar (uiteindelijk) het echte werk? We verblijven in Vorderglemm dus als daar pistes zijn die aan te raden zijn is dat helemaal mooi meegenomen.

Thanks

Nr. 1 in Saalbach. Daar loopt een rode parallel langs mocht het te zwart worden.
De nr. 14 achterin bij Hinterglemm was voorheen zwart maar is dit jaar tot rood gedegradeerd. Ook hier is een uitwijk onderaan op het steilste stuk.

One life. Live it.

Het is, wat je zegt, een psychologische grens. Dus niet naar de kleur van de bordjes kijken en afdalen op je eigen gevoel. Het zijn pistes, de kleur maakt niet uit zolang het maar wit is.
SHL is verder nergens extreem lastig, enkel de Schattbergdalafdaling vind ik wat pittiger qua zwart. Die zou ik dus niet als eerste doen als ik jou was :)
Veel plezier.

Idd Schattberg ff wegblijven, zeker als het wat ijzig is :)

Edwin van Riel

De nr14 heb ik vaak hard aangetroffen, met name boven in door de wind. Als men hier ook aangeeft dat je de 1 schattberg moet laten schieten, wordt de spoeling al dun. (deze staat me even niet meer op mijn netvlies.) De WC strecke is volgens mij ook vaker dicht dan open, wat ik me ervan kon herinneren. Dan houdt je nog een zwarte over bij Leogang de 89a. Of je kunt bij Fieberbrunn een kort uitstapje maken bij de 10, onder de Reckmoos.

Maar bovenal. Zwart moet geen doel zijn. Je moet lekker kunnen skiën. En mogelijk wat uitdaging zoeken. Je kunt ook uitdaging zoeken op een blauwe…probeer die maar eens in een keer, onder elke omstandigheden, (technisch) foutloos af te komen. Een blauwe met papsneeuw en bulten is moeilijker dan een mooie zacht geprepareerde zwarte. En de ene rode is de andere rode niet.
@Rogier misschien wel een mooie voor de vraag van de week: Wie bepaald de kleur van de piste. Weet niet of deze al ergens ooit behandeld is. Heeft (onder andere) natuurlijk met de hellingshoek van (een gedeelte) van de piste te maken.

Edit: even snel gezocht op het forum, en kom (zo snel dus) deze tegen, maar geeft niet volledig antwoord: https://www.wintersport.nl/forum/topic/29827

*bericht bewerkt door Veenhoorn op 06 dec 2017 16:35

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@Veenhoorn Het simpele antwoord: het skigebied zelf, waarbij het voornamelijk door marketing is ingegeven. Als er te weinig steile pistes zijn, maken ze een paar rode zwart. Zijn er te veel moeilijke afdalingen, dan maken ze een paar rode blauw.

Mr. Slow

@Quick en @Hessel hebben helemaal gelijk.
Ik zou er nog aan toe kunnen voegen.
Als je een zwarte Piste wil doen doe hem dan s’morgens vroeg. Dan ligt hij er nog glad bij.Dus makkelijker.

Gewoon doen en gaan. Lekker ontspannen op de skiees staan. En blijven skieen. Niet stoppen of twijfelen. En anders lange bochten en de hele berg gebruiken.

echte mannen lopen naar boven,

Oh je bent een snowboarder. In dat geval skieen vervangen voor boarden

echte mannen lopen naar boven,

Het hangt veel af van de plaats. Veel Oostenrijks zwart zou in de meeste Franse gebieden rood ingekleurd worden.

Hellingsgraad speelt mee, oriëntatie (noordelijk is vaak ijzig), preparatie (of het ontbreken daarvan) en soms ook lengte. De zwarte afdaling van l’aiguille rouge in Les Arcs is eigenlijk een rode piste die ze zwart hebben ingekleurd omdat hij behoorlijk lang is en geen andere pistes kruist waardoor minder technisch goeie skiërs halfweg wel eens door hun energievoorraad zouden kunnen zitten.

In principe wordt er ook rekening gehouden met de staat van de pistes op verschillende tijden. Een brede, iets steilere piste kan 's ochtends technisch lichtblauw zijn en in de namiddag donkerrood door iedereen die de boel heeft omgewoeld overdag.

Ieder gebied kleurt naar eigen inzien de pistes in, en af en toe wordt er een kleurtje opgeschoven om de spreiding beter te maken.

De 26 en de 7a zijn redelijk kort, die kan je proberen. de 1 is vooral deonderste deel redelijkpittig vind ik.

https://www.saalbach.com/en/winter/ski-resort/piste-map…

Nr. 1 in Saalbach. Daar loopt een rode parallel langs mocht het te zwart worden.
De nr. 14 achterin bij Hinterglemm was voorheen zwart maar is dit jaar tot rood gedegradeerd. Ook hier is een uitwijk onderaan op het steilste stuk.

Gazza op 6 dec 2017 13:40

Alleen het stuk tot het middenstation. Het onderste stuk is best pittig.

Die zwarte boven hochalm (25 ofzo) is ook goed te doen.

Wij maken altijd leuke tochten en nemen gewoon de pistes die op ons pad komen. Fijn dat je nu weet dat je eventueel een zwarte aan kan. Dan hoef je niet moeilijk te doen om een tocht te plannen.
Wij vertrekken altijd een bepaalde richting op en na de lunch gaan we eens kijken hoe we weer richting pension gaan.
Maar om nou speciaal de zwarte pistes op te zoeken… tja, ieder zijn ding.

…De zwarte afdaling van l’aiguille rouge in Les Arcs is eigenlijk een rode piste die ze zwart hebben ingekleurd…

Morzel op 6 dec 2017 20:43

Verdikkeme, de enige zwarte die ik af durf, noem jij hem rood. En bedankt @Morzel :)

Edwin van Riel

@Rex Los van welke piste je wel of niet moet pakken in SHLF, pak het ook handig aan qua tijd. Even 1 á 2 pistes inskien en dan hop van de zwarte. Aan het begin van de dag liggen ze er nog erg mooi geprepareerd bij, aan het eind van de dag niet meer, zeker als het warm is.

Mocht en nou heel koud en ijzig zijn, in januari zeker niet ondenkbaar, dan kun je eventueel wat langer wachten, bijvoorbeeld einde van de ochtend. De pistes worden dan minder snel kapot geskied en zijn tegen die tijd wellicht wat minder hard.

Ten slotte kun je altijd navragen wat de huidige condidies zijn bij de pistedienst of de liftbediende.

to ski or not to ski, thats no question

Of nodig gewoon voor een halve dag iemand van de plaatselijke skischool uit voor een lesje. Als je aangeeft wat je wilt, wellicht al voldoende om je een stap verder te helpen, er even van uit gaande, dat er voldoende technisch beheerst wordt.

Edwin van Riel

Ik zou beginnen met de rode F14, de doorsteek naar Fieberbrunn. Dit is enorm leuke rode piste en een mooie overgang naar een echte zwarte. Ze is lang en op sommige stukken vrij pittig. Daarna zou ik het kleine stukje naar de Schattberg sprinter proberen 7a. Deze is overzichtelijk en niet te lang. Begin zeker niet de afdaling van de Schattberg (1) zelf, want die kan soms erg moeilijk liggen. de dalfafdaling over de 89a naar Leogang moet je ook geen schrik voor hebben, dat is easy going. Vaak ligt het rode stuk (90) er lastiger bij :)

*bericht bewerkt door Joy85 op 07 dec 2017 15:56

Die F14 wel best beetje begin van de dag nemen. Einde dag veel buckels en nog meer skiërs. Valt niet mee om er dan een beetje soepel doorheen te komen soms :)

Edwin van Riel

@evr66: graag gedaan hoor 😉.

In het begin van die piste zitten een paar knetterhard zwarte stukken parallel naast de rode, dus je kan nog steeds zeggen dat je die al fluitend doet.

Op de AR?Bedoel je t allereerste stukje direct vanuit de lift links? Die is wel eens naar maar is echt heel kort stukje maar.

Edwin van Riel

Steil, ijzig en geen uitloop dus best zwart wat mij betreft. En iets lager herinner ik mij een zwart bückelveld met metershoge ijzige bulten (ook weer niet lang, maar laten we niet te kritisch zijn 😉)

Tussen de bomen in Villaroger heb je ook een mooi stuk niet geprepareerde zwarte piste. Die mag je wat mij betreft erbij tellen 😎.

Kwestie van gewoon doen en desnoods doe je dezelfde zwarte afdaling een paar keer achter elkaar. Je zal dan merken dat die steeds beter gaat. En zorg inderdaad dat je warm geboard bent. Succes en veel plezier!

Nog n praktische tip van mij: start bovenaan en ga niet proberen van onder naar boven te boarden.
Veel plezier in elk geval!

@morzel klopt ja, evenals grand col skiers rechts als de condities wat minder zijn. Zijn daar we meer hoekjes te vinden die af en toe best uitdagend zijn. nog 2 weken, zijn we er weer. comborciere of robert blanc met een pak verse sneeuw zijn top.

Edwin van Riel

@Veenhoorn Het simpele antwoord: het skigebied zelf, waarbij het voornamelijk door marketing is ingegeven. Als er te weinig steile pistes zijn, maken ze een paar rode zwart. Zijn er te veel moeilijke afdalingen, dan maken ze een paar rode blauw.

Quick op 6 dec 2017 16:37

Er zijn hier gewoon standaarden voor. Een skigebied kan niet zomaar de kleur van de piste veranderen, omdat dit marketingtechnisch beter uitkomt.
Wat je bijvoorbeeld met de zwolfernord abfahrt (nr. 14) ziet, is dat ze de piste wat hebben veranderd. De gemiddelde steilheid is daar veranderd, waardoor de kleur aangepast mag worden volgens de standaarden.

*bericht bewerkt door Joey1992 op 24 aug 2018 16:24

Skiën is het mooiste wat er is. Hou dat voor iedereen zo: ski veilig, neem lessen.

Ik zou de 7a (hinterglemm-westgipfel) adviseren en daarna de 26 (hinterglemm-hochalm). Deze twee zijn vrij kort en vallen mee qua stijlheid (de 7a is gevoelsmatig rood). Mocht je vervolgens de smaak te pakken hebben, probeer dan de 10a (fieberbrunn) en de 89a (leogang). Deze zijn ietsie langer en wat steiler. Red je dat, dan kan je de andere uitdagingen ook proberen (let wel op: er zit een behoorlijk verschil tussen deze en de hiervoor genoemde pistes): 1, 14 en 15.

Skiën is het mooiste wat er is. Hou dat voor iedereen zo: ski veilig, neem lessen.

Er zijn hier gewoon standaarden voor. Een skigebied kan niet zomaar de kleur van de piste veranderen, omdat dit marketingtechnisch beter uitkomt.

Joey1992 op 24 aug 2018 16:14

Complete onzin. Misschien dat deze standaarden dan voor intern gebruik dienen; universeel zijn zij zeker niet!

*bericht bewerkt door Quick op 24 aug 2018 16:43

Mr. Slow

Belangrijk is dat je je lessen niet vergeet en dat je je bochten netjes afmaakt om zo de snelheid te controleren. Voorkom schuiven en excessief remmen. Gebruik ook de hele breedte van de piste.

Tip: Schuin een zwarte piste oversteken maakt 'm stiekem gewoon blauw 😉

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Andere tip: Die 89a aan de Leogang kant is trouwens erg leuk te skien. Hij loopt over een blauw pad verder richting de Asitzbahn. Als je jezelf wil uitdagen en eens met hoge snelheid wilt knallen. Ga dan schuss die zwarte af en laat je lekker uitglijden richting de lift. Is een klein stukje waar je veel snelheid kan maken…

@Veenhoorn Het simpele antwoord: het skigebied zelf, waarbij het voornamelijk door marketing is ingegeven. Als er te weinig steile pistes zijn, maken ze een paar rode zwart. Zijn er te veel moeilijke afdalingen, dan maken ze een paar rode blauw.

Quick op 6 dec 2017 16:37

Er zijn hier gewoon standaarden voor. Een skigebied kan niet zomaar de kleur van de piste veranderen, omdat dit marketingtechnisch beter uitkomt.
Wat je bijvoorbeeld met de zwolfernord abfahrt (nr. 14) ziet, is dat ze de piste wat hebben veranderd. De gemiddelde steilheid is daar veranderd, waardoor de kleur aangepast mag worden volgens de standaarden.

Joey1992 op 24 aug 2018 16:14

Verrek ja, ik zie inderdaad dat de Zwölferkogel nordabfahrt nu rood is. Toen ik die een jaar of 6 geleden af ben geskied was ie nog zwart en was ik er toch even klaar mee voor die dag. Stijl en ijzig. Ik vond m behoorlijk moeilijk toen!

Er stond zelfs een waarschuwingsbord bij: alleen voor geoefende skiërs!

*bericht bewerkt door bram82 op 26 aug 2018 12:01

De Zwolfer Nordabfahrt is vaak pittig en is qua moeilijkheid zwart, maar qua steilheid officieel rood. Niet zeker hoe de piste erbij ligt? Vraag een skileraar bovenop de zwolferkogel daar naar de kwaliteit van de piste. De zwolferkogel wemelt van de skiklasjes.

Skiën is het mooiste wat er is. Hou dat voor iedereen zo: ski veilig, neem lessen.

Plaats een reactie