Skibril voor slecht weer

Ik ben opzoek naar een skibril voor slecht weer (zwaar bewolkt of sneeuw). Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Zo veel soorten dat er zijn. Ik heb nu 2 brillen gevonden die goed uit de reviews komen namelijk:
A. SMITH I/O Chromapop (Met extra Chromapop lens voor slecht weer voor optimaal zicht in alle omstandigheden)
B. Julbo Aerospace Zebra Sneeuwbril

Ik ga de bril alleen gebruiken als het echt slecht zicht is dus bij sneeuw, mist of hele dikke wolken. Verder ski ik altijd met een zonnebril op.

Hoe kijken jullie tegen deze brillen aan of hebben jullie nog andere suggesties?

Oakley prizm rose is wat mij betreft de beste…maar waarschijnlijk ook de duurste. Die 2 die je noemt zijn ook prima volgens mij.

Dan kun je beter een goedkopere bril kopen met een gele lens. Ik heb de Aerospace Zebra Light. De kracht daarvan is juist dat hij voor alle omstandigheden geschikt is. De Zebra is overigens minder geschikt voor slecht weer, daarvoor moet je de Zebra Light hebben.
Ik heb ook een Carrera van 20 jaar oud met een gele lens. Die is perfect voor slecht weer.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2017 19:40

De Prizm Rose geeft veel contrast. Maar. De Oakley is bij mijn weten enkel glas. Ik lees soms dat ze beslaan (flight deck Xl). In slecht weer beslaat hij sneller dan met een zonnetje. Ik zou daarom liever een dubbel glas bril kopen voor slecht weer.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2017 20:12

Volgens mij vergelijk je 2 verschillende soorten lenzen, de Smith I/O heeft een aparte ‘dedicated’ slechtweer lens, de Julbo heeft een photochromatische en dus aan lichtsterkte aanpassende lens.

Op dat punt geef ik altijd de voorkeur aan een dedicated lens, die is beter in z’n taak omdat ie maar 1 taak heeft (slecht weer in dit geval)

Jij wil puur en alleen goed zicht in slechte, contrast-arme omstandigheden, dan zou ik dus voor dedicated gaan.

Tja en dan moet je zelf bepalen hoe goed jou lens moet zijn voor je.

Oakley is gewoon erg goed, Smith Chromapop heb ik zelf.

Wil je daar meer over weten, vraag gerust.

Tijd voor een uitpakparty?!

Een enkel glas bril beslaat sneller door de grote temperatuurverschillen tussen binnen- en buitenkant van de lens. Daardoor krijg je sneller condensvorming aan de binnenkant.
Dat proberen ze op te vangen met een antifog coating aan de binnenkant. Maar die schijn je er nogal snel af te poetsen. Sterker nog, poetsen wordt met klem afgeraden
@gaston: de Zebra Light heeft een VLT van 75% voor slecht weer. De meeste “dedicated” lenzen halen dat niet. Je verhaal gaat dus niet op.

De ChromaPop Storm Yellow heeft een VLT van 65%. Die is dus minder helder dan de Julbo.
De huidige Storm Blue heeft zelfs maar een VLT van 50%

Hoe hoger de VLT, hoe helderder de lens wordt. Een VLT van 100% is volledig kleurloos.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2017 20:21

Uhm @DrPhil , wat heeft VLT te maken met filters en andere trucs die een slecht weer lens een slechtweer lens maken? VLT is puur de lichtdoorlatendheid, weet jij toch ook?

Mijn punt gaat dus wel degelijk op, photochromatic is een compromis met als groot voordeel het gemak van 1 lens voor vele omstandigheden. zo’n lens legt t af tegen een lens die speciaal voor een bepaalde omstandigheid gemaakt wordt.

Tijd voor een uitpakparty?!

@gaston, dat klopt. Maar de vraag is hoeveel verschil het ChromaPop filter verschil maakt bij 65% lichtdoorlatendheid.
Je betaalt er natuurlijk wel de hoofdprijs voor.
Mijn Carrera gele lens van 20 jaar oud werkt prima bij slecht weer.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2017 20:29

Zijn de ChromaPop lenzen enkel of dubbel glas?

De Prizm Hi Pink is trouwens de slecht weer lens van Oakley. De Prizm Rose is erg donker voor slecht weer (VLT 21%!).
En zelfs de Hi Pink is eigenlijk voor medium licht (VLT 40%).
@gaston: De Julbo mag misschien de filters missen, maar hij wordt wel een stuk lichter in echt slecht weer.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2017 20:44

Ik zou ook bij mooi weer met 1 van deze mooie goggles skien (zijn beiden top), want een zonnebril onder een helm is toch wel een ernstige fashion faux pas. 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/eb6dc3d51f192a65dc4fa804...

Valt reuze mee!

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/f2a3cfee9911d0f7086dde13...

I can stick uphill ice, on my saucer...

Haha!

Alle Smith lenzen hebben dubbel glas en uitstekende anti-fog coating. Nog nooit beslagen bij mij.

Tijd voor een uitpakparty?!

Dubbel glas is prima, dat beslaat niet. De verwisselbare lenzen van Oakley zijn voor zover ik weet enkel glas. In elk geval de Flightdeck XL.

Met zo’n neus wordt dat ook niks @Shane !

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/eb6dc3d51f192a65dc4fa804...

Valt reuze mee!

DrPhil op 9 dec 2017 20:41

Is dat een brandweerhelm?

Wayne Wong met zijn OSBE US Torino.

Dank voor het meedenken. Is er iemand die inhoudelijk nog adviezen heeft? Ik blijf het lastig vinden om een keuze te maken.

Volgens mij staan die hierboven.

Oakley prizm rose is wat mij betreft de beste…maar waarschijnlijk ook de duurste. Die 2 die je noemt zijn ook prima volgens mij.

elisabeth101 op 9 dec 2017 19:32

Ik gebruik deze ook en werkt voor mij prima bij slecht weer. Maar of je deze moet kopen als slecht weer is betreft de prijs zou zonde zijn.

May the ski force be with you !!

Allebei hebben ze hun voordelen. De ChromaPop heeft een filter voor meer contrast. De Julbo past zich beter aan aan weinig licht. Het zijn dus eigenlijk appels en peren.
Ze zijn allebei goed.
Ik herhaal mijn advies: koop een (goedkopere) bril met geel glas.

Net Oakley Flightdeck met Prizm Rose lens gescoord voor 115 euro. Binnen 4 dagen thuis bezorgd via officiële Oakley dealer uit Duitsland. Ik vond ze echt niet in NL voor deze prijs. Rose lens krijgt zeer goede reviews voor sneeuwomstandigheden. Daarom voor deze lens en type gekozen.

Oakley Flight Deck XM Prizm wel dubbele lens

null

Ja, als die Oakley lenzen zijn dubbel. Van de meeste andere merken ook overigens. Je moet moeite doen om nog lenzen te vinden die dat niet zijn.

Kijk eens aan. Dat wist ik niet. Toch lees je verhalen dat de Oakleys soms beslaan.

Kijk eens aan. Dat wist ik niet. Toch lees je verhalen dat de Oakleys soms beslaan.

DrPhil op 10 dec 2017 13:44

Dat klopt. Dat heeft met meer te maken dan alleen een dubbele lens. Als ik bijvoorbeeld een muts draag boven mijn goggles, beslaan ze als een malle. Airflow langs de lens is erg belangrijk denk ik. De meeste helmen zijn daar tegenwoordig goed voor uitgerust, maar mutsen bijvoorbeeld vaak niet.
Tijdens het testen op de Stubaier Gletscher in oktober hadden ook verschillende skigenoten last van beslagen Oakley goggles. Ook de man van Oakley wist niet hoe het kwam. Hij had wel al veel klachten gehad die dag…

Julbo Atlas is er bv met cat 1 lens. Die is de helft van de Aerospace qua prijs.

Het is @Arnoldahanekamp wit voor de ogen geworden, vermôed ik.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 dec 2017 22:09

Plaats een reactie