Waar doe jij het voor?

De een gaat voor de natuur, de andere voor de adrenaline, weer een ander gaat voor een gezellig samenzijn. De een zoekt vooral steile pistes en haalt daar zijn uitdaging uit, de ander gaat voor een zo hoog mogelijke snelheid, de laatste voor de perfecte bocht.

Maar wat zijn jouw beweegredenen om op wintersport te gaan? En als je op de piste bent, waar haal jij dan je kick uit?

Ikzelf heb veel verschillende drijfveren. Meestal ga ik primair om lekker hele dagen buiten in de sneeuw te zijn, of op zijn minst erop. Restaurants, bars en dat soort dingen boeien mij niet. Het gaat mij echt om het skiën, alles daar omheen staat in dienst van dat doel. En in dat skiën gaat het ook niet om de steilste piste of de hoogste snelheid. En niet eens de grootste tocht. Als het ergens leuk is, blijf ik daar graag hangen. Zo heb ik vorig jaar een hele dag lang op één helling onder één lift in de poeder gespeeld. Relatief risico-arm terrein, geen concurrentie en elke keer als we weer boven kwamen, waren onze sporen al weer zo goed als gevuld met verse sneeuw. Een open stuk, maar lager ook bomen waartussen het heerlijk toeven was. Doe mij maar zo’n dag.

het vakantiegeld moet toch op!?

Maar daar heb ik ook nog wel andere manieren voor. Gewoon de uitdaging om sportief bezig te zijn, buiten, in de bergen, volledig los van de dagelijkse gang van zaken, het me telkens weer hogere eisen opleggen qua ski-niveau, en gewoon de gemutlichkeit die ik in Oostenrijk telkens weer vindt.

Ik zit wel een beetje op de lijn van @Gigi:
Gewoon lekker sportief bezig zijn in een fraai landschap (bij voorkeur bij mooi weer) in gezelschap van ski-vrienden. Geen gedoe met zelf koken in een appartement, maar gewoon lekker je later “verzorgen” in een knus (familie)hotel. Kwaliteit staat voorop.
Snelheden interesseren met niet, wel ontspannen skiën en techniek verbeteren; uitdagingen buiten de piste hoeven evenmin, ik zoek de uitdaging in het onder de knie krijgen van de monoski. En het hoeft niet alleen skiën te zijn, want een mooie wandeling door het winterlandschap is een goed alternatief.
En als we een mooie helling weten, dan doen wij hem soms ook wel 4x …

Rob

Lekkere afdalingen maken en daarbij regelmatig je grenzen proberen te verleggen. Dus die ijzige steile zwarte pistes in bijv. Argentiere toch nog eens doen en dan als beloning op een heerlijk terras in de zon eindigen. Echt ultiem!
Of na een heerlijke lange tocht door L3V op ons favoriete terras Chez Alfred in LM eindigen voor een vin chaud, heerlijk. En dan 's avonds een heerlijke stoofpot van @SPAM of heerlijk Indisch eten van @annie-s!

Winter is coming

Skien geeft mij zo ongelooflijk veel plezier en ik weet niet precies wat het is. De ultieme rust misschien. Als ik ski dan is mijn hoofd vrij, er is alleen plek voor de bocht, het genot dat ik voel als die bocht perfect was en de volgende bocht. Het maakt me werkelijk niet uit waar of in welke condities, ik voel me vrij als een kind.

Gelukkig houd ik ook van alles eromheen, want de laatste jaren zijn mijn ski uurtjes op een dag flink minder. De bergen zijn magisch, het heerlijke eten, een terrasje pakken en lekker verwend worden. Het samenzijn, want wintersport is voor mij het enige waar meer zielen echt meer vreugd betekent.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/069e0ec076a4dd97a641c5ad...

*bericht bewerkt door Shane op 10 dec 2017 11:19

I can stick uphill ice, on my saucer...

De een gaat voor de natuur, de andere voor de adrenaline, weer een ander gaat voor een gezellig samenzijn. De een zoekt vooral steile pistes en haalt daar zijn uitdaging uit, de ander gaat voor een zo hoog mogelijke snelheid, de laatste voor de perfecte bocht.

GiGi op 10 dec 2017 10:38

Precies dit!

Zo snel mogelijk, in perfecte bochten afdalen, 100% adrenaline, dit alles in een prachtige natuur. En uiteraard het gezellig samenzijn.

Dat wordt weer een uitdaging Miti! 😜

Ik heb pas leren skien op 25, en eens ik er na de eerste dagen sukkeling wat slag van had, vond ik het ongelofelijk dat je op die leeftijd nog een heel nieuwe manier van voortbewegen kon leren. Het geeft ongelooflijk veel voldoening om er progressie in te maken, nog zoveel bij te leren.

Dus voor het sportieve, zonder per se de adrenaline van snelheid of sprongen, gewoon zelf voelen dat je het onder controle hebt, en even verwonderd stilstaan wat voor terrein je nu weer overwonnen hebt. Mooie tochten vind ik het leukst, waarbij je ineens stilstaat en denkt ‘wow, bergen zijn mooi’ :-)

Vraag het me elke keer weer af !! 1000 km rijden, proberen weer in die te smalle skischoenen komen als ze te koud zijn. Wat ellende zeg !!!

May the ski force be with you !!

Er zijn zooooveel leuke dingen aan de wintersport.

Het uitzicht
Lekker buiten bezig zijn.
Adrenaline kicks van sprongen en/of snelheid
idem van slashen in een couloir
Zweven door de poeder.
In de zon op een terras met een Vin Chaud
Jezelf uitdagen met nieuwe trucks
Blijven proberen perfect te carven
s’avonds moe maar voldaan aan een heerlijk diner en daarna een spelletje doen.
Genieten van hoe de kinderen plezier hebben en vooruit gaan
En dat ik al dat moois kan delen met mijn lief!

De ideale mix van inspanning en ontspanning

… te smalle skischoenen komen als ze te koud zijn. Wat ellende zeg !!!

CJAHulskamp op 10 dec 2017 11:29

Snowboardschoenen zitten heerlijk comfortabel hoor!

*bericht bewerkt door Taan op 10 dec 2017 11:49

Als je eenmaal met het wintersportvirus besmet bent, waar doe je het dan niet voor.Iedere dag heeft wel weer wat,Die moeilijke zwarte die er geweldig bij lag, als het mistig is toch een piste tussen de bomen vinden met wat zicht.Je eigen verbeteren,rondje met een Pistenbully mee enz.

Als je in de afdaling naar Croisette niet tijdig remt kom je automatisch on de (@MiTi) stoelen van Chez Alfred terecht. Al 10 jaar lang mijn dagafsluiting, maar dan zonder alcohol. Dat laat ik aan mijn beide niet ski compagnons over. Kan verder weinig nieuwe elementen toevoegen, behalve dan dat Elienc denkt dat 25 jaar laat is om te starten met skien. Om nog rustig te kunnen slapen moeten ze echter alleen webcambeelden gebruiken, waarop het sneeuwt. Desnoods oude beelden.

Hen48

Wintersport is voor mij de ideale vakantie met inspanning en ontspanning. Lekker relaxen na een dagje op de berg. Mooie omgeving en uitzichten.

Ook ik ben pas laat gan skien, 26 jaar. Had altijd al de wens gehad om het te leren en toen ik eenmaal ging werken en n beetje geld had meteen gaan lessen. Eigenlijk is het pas de laatste 2 jaar echt fanatieker geworden. Ik heb een fascinatie voor bewegingswetenschappen en ik kan mn ei goed kwijt bij het skien. Het samenwerken van het hele lichaam om de perfecte bocht te draaien. Ook al ski ik dan op amateuristisch niveau, er valt altijd wat te verbeteren en dat maakt het leuk. Ik ben dan ook meer een technische skier dan een snelheidsduivel. Ik wacht op de dag dat ik slalommend naar beneden kom van een steile zwarte piste haha! Ach ja je moet wat te wensen hebben nietwaar!

Een lege piste, niet al te moeilijk en die lekker ligt, met mooie sneeuw. En dan alsof je slalom skiet zo hard mogelijk naar beneden. Waarbij je stokken als slalompaal fungeren, Het liefst met zijn 2-en of 3-en. Met de oude ski’s ging dat veel mooier dan nu. Die hadden veel meer rebound. Stok erin, en gooien en smijten maar. De blauwe prairiehond naar Tignes Val Claret was daar heel geschikt voor, maar de rode Face (naast les Lanches) is mijn alltime favoriet. En dan op een stukje van 2 meter breed.
Halfpipe-achtige pistes moet ik altijd heel erg om lachen. Echt geweldig.
In Trois Vallees eindigden we altijd in een rustig hutje boven St. Martin, met uitzicht over het hele dal. Biertje of vin chaud erbij.
Maar in Zermatt met -21 en windkracht 9 vind ik ook geweldig.

Sluit me gemakshalve bij @Shane aan, want beter verwoorden kan ik het niet. Alleen maar bezig zijn met in welk tentje je dit keer weer gaat lunchen (maar wat, er zijn zoveel lekkere dingen), welke piste of off-piste afdaling je gaat nemen en dergelijke. Alleen maar keuzes, maar geen stress, een leeg hoofd en ook nog eens ontspannen en met adrenaline buiten sportief bezig zijn. Wat wil een mens nog meer?

Mr. Slow

Het liefst ga ik op wintersport tijdens de vakanties, dan is het lekker druk en kan ik heerlijk tussen alle mensen door skiën. Zo hard en ongecontroleerd mogelijk. Als ik dan weer bij de lift kom ga ik zo ver mogelijk naar voren over de ski’s van andere mensen. Dan zijn we eindelijk bij de poortjes en dan wacht ik nog even op een paar kameraden, dat is toch zo mooi.

A winter without powder isn't a winter!

@Joostw 😂

Ik geniet gewoon elke keer van dat maagdelijk witte tapijt dat voor mijn voeten uitrolt. En dan de strijd tussen de berg, de zwaartekracht en mezelf. Wat een kick kan dat geven.
Maar ook heerlijk om af en toe al genietend van de omgeving naar beneden te cruisen. Het liefst met goed gezelschap om alle indrukken te bespreken, maar een momentje van introspectie is ook erg fijn.

Als je in de afdaling naar Croisette niet tijdig remt kom je automatisch on de (@MiTi) stoelen van Chez Alfred terecht. Al 10 jaar lang mijn dagafsluiting, maar dan zonder alcohol. Dat laat ik aan mijn beide niet ski compagnons over. Kan verder weinig nieuwe elementen toevoegen, behalve dan dat Elienc denkt dat 25 jaar laat is om te starten met skien. Om nog rustig te kunnen slapen moeten ze echter alleen webcambeelden gebruiken, waarop het sneeuwt. Desnoods oude beelden.

Hulst op 10 dec 2017 13:53

@Hulst Dan moeten we elkaar toch al vaak tegen zijn gekomen aangezien jullie er vaak in dezelfde periode als wij zitten! 😃

*bericht bewerkt door MiTi op 10 dec 2017 22:24

Winter is coming

@MiTi. Het stikt daar natuurlijk van de Nederlanders. Wij zijn er inderdaad meestal in de 2e of 3e week van januari. Wij verblijven al een aantal jaren in Preyerand en mijn vrouw en schoonzus , die niet skien, hebben deze zaak tussen 4 en 5 meestal als vaste afsluiter aan het eind van de dag. Ik sluit dan aan bij mijn laatste afdaling. Vervolgens de hoek om en de laatste afdaling naar Les Clarines in Preyrand. Die korte afdaling is dikwijls best nog tricky, vrij ijzig. Maar goed, de tent op de hoek is steeds gezellig.

Hen48

En typisch, ook ik droeg de afgelopen jaren een Kjus jas, ook jouw favoriet,zie ik.

Hen48

Voornamelijk om de dagelijkse slomp te vergeten. Iedere bezigheid die concentratie vereist, fysieke inspanning kost, waar altijd ruimte voor verbetering is en wat snelheid en uitdaging geeft voldoet in principe. In de winter is skiën dan een goed voorbeeld.

  1. voor het geld
  2. voor de show
  3. voor het publiek

Voor mij het sportieve aspect. Werken aan je techniek, zodat je steeds beter gaat skiën. Grenzen opzoeken waar het kan. Snelheid. De hele dag vol gas zodat je in de avond ook voelt dat je wat gedaan hebt.

En dat alles in een prachtige omgeving, met lekker eten, weg van de dagelijkse hectiek. Gewoon je hoofd leegmaken. Zodat je bij thuiskomst weer kan vlammen.

2 woorden: Bergen en (relatieve) rust…

When life gets too complicated.... SKI

@MiTi. Het stikt daar natuurlijk van de Nederlanders. Wij zijn er inderdaad meestal in de 2e of 3e week van januari. Wij verblijven al een aantal jaren in Preyerand en mijn vrouw en schoonzus , die niet skien, hebben deze zaak tussen 4 en 5 meestal als vaste afsluiter aan het eind van de dag. Ik sluit dan aan bij mijn laatste afdaling. Vervolgens de hoek om en de laatste afdaling naar Les Clarines in Preyrand. Die korte afdaling is dikwijls best nog tricky, vrij ijzig. Maar goed, de tent op de hoek is steeds gezellig.

Hulst op 10 dec 2017 23:23

Klopt, we zijn daar al veel medelanders tegen gekomen. Vorig jaar nog een man uit Rotterdam, 75 jaar en still going strong vwb skiën. Echt geweldig, groot voorbeeld voor ons!

Winter is coming

Het heeft de combinatie van dingen die ik fijn vind:

  • het is buiten
  • het is in een mooie omgeving
  • het is sportief
  • het is uitstekend te combineren met de overige geneugtes des levens, zoals heerlijk eten en drinken

Als je na een lange dag lekker fanatiek skiën, met fijn gezelschap ergens naar binnenkruipt, daar een lekker glas wijn drinkt, je de alcohol bijna direct naar je hoofd voelt stijgen en je met zo’n fijn gloeiend hoofd stopt met de stoere praatjes over zwarte pistes maar alleen nog maar verzucht dat het zo’n fijne dag was en dat je met zulk fijn gezelschap bent…dat vat het samen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ben graag buiten en ben sportief en hou daarnaast van gezelligheid.
Vrijheid… dat gevoel heb ik veel meer op de motor als ik over onverharde Alpenpassen rijd.

Wat ik echt erg lekker vind is om hele dagen buiten door te brengen.
Al het daglicht wat ik normaal gesproken door kantoorwerk mis (achter glas is het ook maar zozo) compenseer ik.
Lekker buiten in de zon, ver kunnen kijken.
Jezelf lekker in het zweet werken en heerlijk op een zonnig terras genieten.
En aan het einde van de dag je vermoeide spieren lekker opwarmen onder de douche.
En dan… gezellig samen aan tafel met een goed glas wijn en een lekkere maaltijd.

Edit… in de zomer doe ik min of meer hetzelfde… maar dan zweten in de jungle tijdens een flinke hike, hele dagen snorkelen bij koraal of rondstruinen door bijzondere plaatsen.

*bericht bewerkt door Henrike op 11 dec 2017 11:43

It is an amazing world

@MiTi. Had twijfels of we het over hetzelfde etablissement hadden en dat blijkt toch niet het geval. Gisteravond had mijn vrouw het over “les oiseaux”. Die zit inderdaad op het hoekje bij Croisette, terwijl Chez Alfred boven Reberty zit. In feite is het verschil bovenaan bij de lift Mont de la Chambre rechtsaf of linksaf naar beneden. Heb jaren geleden een keer in Les Alpages de Reberty gezeten en dat was daar vlakbij. Maar goed, leuk is het daar overal, zowel tijdens de dagelijkse tochten als aan het eind van de dag. De leeftijd die je noemt, daar zit ik overigens ook niet zover vanaf. Bij het skien zie ik geen leeftijdbelemmeringen en het verbroedert.

Hen48

Ik doe het omdat het leuk is om actief bezig te zijn, beter te worden met snowboarden en mooie natuur zien. Gezellig eten en drinken is ook leuk, zonnetje erbij is ook lekker maar al smaakt het eten vies, is het bier lauw, ligt mij bed k*t en is het de hele week kutweer. Dat nog steeds liever dan een week niets doen in de zon aan een strand.

🏂

Ik heb pas leren skien op 25,…

Elienc op 10 dec 2017 11:22

Ik was 43 toen ik begon en wou dit ik eerder ermee in aanraking was gekomen. Inmiddels zijn we al weer 9 jaar verder en maak ik nog steeds progressie.
Wintersport in voor mij de combinatie van een mooi landschap, lekker cruisen en af en toe het gas erop, niets moeten, lekker eten, hotelletje met wellness en lekker samen van dit alles genieten.

*bericht bewerkt door Matthieu op 11 dec 2017 14:02

Aftellen maar!

Plaats een reactie