Route België (Gent) - Montafon

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Montafon

Dag allemaal,

Morgenavond om 11u vertrekken we naar Montafon. Google maps geeft meerdere routes aan (zie foto). Zou liever geen extra tol/vignet kopen, maar wil uiteindelijk ook wel de snelste route. Iemand ervaring die ervaring heeft met de routes en een idee heeft van de werkelijke reistijden? Een Oostenrijks vignet heb ik sowieso nodig, dat weet ik.

null

Ik heb vorige week de noordelijke route uit jouw overzicht gereden (vanuit midden nederland). De 61 rijdt prima door, de 8 is echter nog steeds zeer filegevoelig, veel baustelles en met vrachtwagens (donderdagochtend) en zonder (zondagmiddag) enige vertraging gehad, na Ulm rijdt het echter weer prima door. Houdt rekening met een 30-60 minutren vertraging op de 8 (of rijdt eventueel om via Heilbronn.

De middelste variant heb ik geen ervaring mee maar zal vast ook goed doorrijden (m.u.v. de 8).

De zuidelijke variant valt vanwege de eis van geen tol/ vignet al af. Toch lijkt me dit (evt. afhankelijk van het moment dat je rijdt (weekdag/ wisseldag/ weekenddag) een goede optie om de gebruikelijke knelpunten te vermijden!

Heb je een zware voet, dan kan ik deze route aanraden, welke Jurriaan al op duidt, via Heilbronn. (geef Crailsheim als bestemming in je GPS en geef je eindbestemming 10km op voorhand aan.)
De reden: op de 7 heb je veel meer stukken onbegrensd, en kan je wat meer doorrijden.

Aangezien je 's nachts rijdt, zou ik gewoon de gps(bij voorkeur Waze) volgen, zelfs wegenwerken zullen nog snel gaan, het is nog net voor de kerstdrukte.

Kom je overdag terug, dan zou ik zeker de Heilbronn route nemen

null

*bericht bewerkt door Brian36 op 19 dec 2017 13:51

Dag bvvb,

Mijn ervaring is dat door Frankrijk rijden veel vlotter gaat dan door Duitsland. Ook minder wegenwerken.
Maar je moet dan ook nog een heel stuk door Zwitserland, nog eens tol betalen (40 chf) en je strikt houden aan de snelheidsbeperkingen. Koop ook maar op voorhand je vignet, want als je dit aan de grens moet doen heb je veel kans dat je extra gecontroleerd wordt en dat kan zo al eens zijn tijd nemen. Er is ook een strenge beperking van wat je mee mag nemen ‘door’ zwitserland (drank, vlees,…).
Aangezien je 's nachts in het midden van de week gaat aanrijden, zou ik voor Duitsland kiezen. Geen tol, geen tolhuisjes, geen zwitserse grenscontrole en geen Zwitserse snelheidsbeperkingen en dan maar gaan gaan gaan op die autobahn…
Via Aken of via Luxemburg? Als je goedkoper wil tanken via Luxemburg, anders maakt dat niet zo veel uit…

knowledge is powder

De noordelijke route door Duitsland is beter als je graag hard door rijdt, die is veel langer maar zit veel meer autobahn in.
De route via Luxemburg is meer op het gemak en er staan flitspalen op, maar in km minder lang. Als je een tankkaart hebt rijd je veel langer in België via Luxemburg.
De route via Frankrijk kost je ongeveer 13€ peage en 40CHF vignet.

Als je de route via CH neemt, kun je de Franse tol eventueel vermijden door de blauwe route te nemen (A65, 1e voorstel) en bij Kandal de A65 te verlaten en via de B9 door te steken naar de Franse ‘Links Rheinische’ (A35); klein stukje prov. weg, bij de grens D>F wordt het gewoon een normale snelweg

Rob

Wij vertrekken 2de kerstdag naar montafon. Vertrekken vanuit sint truiden. We zijn van plan om via luik, verviers, pirmasens , karlsruhe te rijden. Heb me laten vertellen dat het hierop nooit druk is. Nadeel is wel dat er een aantal km zonder autobahn tusssen zitten. Iemand ervaring met deze route?

Hi, @bvvb

Wij rijden zo’n 5 keer per jaar naar Montafon, vanuit regio Leuven.
Omwille van schoolgaande kinderen, vaak op drukke zaterdagen tijdens de schoolvakanties.

Enkel als er zware sneeuwval wordt voorspeld, rijden we langs Aken, Keulen, Koblenz, enz.
In alle andere gevallen rijden we langs Luik, Verviers en Primasens (zoals @bst hiervoor voorstelde). Dit is een zeer rustige en mooie route door de Ardennen en de Eifel (direct vakantiegevoel!).
Tussen Pirmasens en Karlsruhe is wel een stukje dat geen autostrade is, maar hier kan je vlot tegen 110km/u rijden. In Karlsruhe wel op te letten voor 4 (!) flitscamera’s…

De rest van ons traject hangt af van de verkeersinformatie en de GPS.
Meestal rijden we langs Karlsruhe naar Stuttgart, maar Heilbronn kan ook.

Echter op het volgende stuk, nl. tussen Stuttgart en Ulm kan het wel aardig opstroppen. Redenen zijn de grootschalige werken op dit stuk, maar ook de hellingen op dit traject. Zorgt er dus voor vertragend verkeer, zeker in de winter.
Om dit te vermijden nemen we vanuit Stuttgart daarom in 8 gevallen van de 10 de autostrade naar de Bodensee (de 81). Deze wordt een paar km na Stuttgart ook weer erg rustig. Bovendien kan je hier hoge snelheden halen.

Aan de Bodensee heb je 2 mogelijkheden. De noordelijke route, langs Duitsland; of de route ten zuiden van het meer. Deze laatste loopt over Zwitserland. Omdat we redelijk vaak naar Montafon gaan, hebben we wel een CH vignet.
Wil je dit vignet niet kopen, dan kan je de route langs Duitsland nemen. Je rijdt hier door een erg mooie streek, en je kan al van de Alpen op de achtergrond genieten. Het vakantiegevoel is dan ook direct aanwezig.

Het deel langs de Bodensee (Duitsland) loopt 3/4 van het traject over een 3 of 4 vaksbaan. Dit traject is zo’n 30 minuten trager dan een filevrij traject langs Ulm. Echter 30 minuten ben je op dit traject toch al kwijt aan files in het hoogseizoen.
GPS volgen is hier de boodschap.

Dit traject, vanuit Leuven, is 780km lang. Of 780 km kort.
Een week-endje gaan skiën in Montafon is dus mogelijk…

Nog even dit:
Voor de terugweg, kiezen we nu steevast voor het traject langs Memmingen, Ulm, Stuttgart, enz. Als je in Montafon vertrekt voor 7u 's morgens, heb je normaal nergens file. Ook niet op drukke wisseldagen. De westelijke ligging van Montafon, zorgt ervoer dat je de files voor kan blijven.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Enjoy the ride !

*bericht bewerkt door Snow70 op 19 dec 2017 21:22

Héél veel dank voor al de reacties!

*bericht bewerkt door bvvb op 19 dec 2017 22:03

Het wordt wellicht de blauwe route en in het terugkeren via heilbronn. Nu hopen op een vlotte rit!

Hou ons op de hoogte van je ervaringen.
Volgende week woensdag vertrekken wij ook.
Prettige vakantie !

Wij rijden regelmatig naar dit soort afstanden (850 km) en doen dat bij goed weer zonder problemen in een dag, deels via B-wegen (B9 langs de Rijn) en met een paar stops (brunch en middagdrankje).
Gemiddelde reistijd zo’n 11 uur, snelheid komt iha niet boven de 135 uit …
Kanttekening: We hoeven nooit in het hoogseizoen en kunnen op afwijkende dagen rijden.

Rob

Nog nooit gekeken welke route ik zou nemen, gps op en vertrekken. Gps wijzigt route naargelang drukte en file. Enkel kijk ik uit dat ik op tijd richting Bregenz ga zodat ik niet de pas moet nemen.

Geen ski zonder après ski...

@bvvb zoals @Snow70 het zegt: de route via Pirmasens is vanuit België veruit de aangenaamste. Hier kom je tot zonsopgang bijna niemand tegen.
Komende zaterdag vertrek ik zelf voor het eerst vanuit Gent (vroeger vanuit het Leuvense). Google Maps raadt Namen/Luxemburg aan ipv Verviers/Prüm om tot in Pirmasens te rijden. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met die route? Is het via Luxemburg even rustig als via Verviers? Pluspunt is circa 10 euro goedkoper voltanken :-)

*bericht bewerkt door Bram_DC op 20 dec 2017 11:33

Hi @bram_dc,
ik heb inderdaad gemerkt dat Google.maps nu ook de route langs Luxemburg voorstelt (als alternatieve route). Vroeger was dit nooit het geval.
Misschien heeft het te maken met wegwerkzaamheden die momenteel bezig zijn op de andere trajecten?
Blijkbaar heeft Google.maps het ook lastig om de route langs Pirmasens voor te stellen. Echter als je het syseem forceert om langs Pirmasens te rijden (slepen van eerder voorgestelde route), dan blijkt hier dan ook dat deze trip niet trager en bovendien korter is.

Ik merkte dat de topic starter @bvvb wel plant om 's nachts te rijden. In dat opzicht, lijkt me de keuze van de “juiste route” misschien wat minder relevant. Ik zou dan kiezen voor de route met de meeste stopplaatsen, beste verlichting, etc… Traject langs Koblenz is dan zeker een goede keuze.

ps/
de route langs Pirmasens heeft mijn GPS nog nooit voorgesteld. Mijn GPS wordt zelfs gek onderweg… :-)

Ikzelf rijd de blauwe route meermaals per jaar ‘s nachts richting Ischgl, vertrekkende vanuit Brussel.
Persoonlijk met de mist die ze nu voorspellen zou ik echter voor de noordelijke route kiezen.
Mist op de blauwe route is een killer. Elke heuvel kom je boven en zie je niks. Max 60km/u en pikkedonker.
Hopelijk lees je dit nog voor vertrek.

Btw de eerste Belg die ik hoor zeuren over tol betalen. 😆

*bericht bewerkt door iSKI op 20 dec 2017 20:27

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Mist op de blauwe route is een killer. Elke heuvel kom je boven en zie je niks. Max 60km/u en pikkedonker.

Klopt, ook slechte ervaring met de A61 en toen bleef het niet bij mist (IJzel, sneeuw) …
Alternatief als je geen kant meer op kunt: Afzakken naar de B9 langs de Rijn, ligt een stuk lager dus warmer dus minder mist.

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 20 dec 2017 21:13

Rob

Hou ons op de hoogte van je ervaringen.
Volgende week woensdag vertrekken wij ook.
Prettige vakantie !

Snow70 op 19 dec 2017 22:11

Zoals gezegd, de blauwe route gereden. Kleine 9uur over gereden, geen file (misschien wel logisch gezien het moment). Heb me wel dood geërgerd aan camions die elkaar voortdurend inhalen op een snelweg met twee vakken.
@iSKI ik lees dit nu pas, mist was idd vervelend… En ik denkt dat niemand graag extra tol betaald wanneer dit niet nodig is ;)

Dus via Namen en Luxemburg?
Niet te veel werken op de route?
Wij vertrekken op 2/01 in die richting! :-)

Groeten,
Sam

Misschien even voor de toekomstige verplaatsingen richting Montafon:
Wij reden het traject langs Luik, Prüm, Pirmasens tot Karlsruhe.
Op dit traject helemaal geen werken.
Ging dus erg vlot.
S

Hi,
@bvvb

Wij rijden zo’n 5 keer per jaar naar Montafon, vanuit regio Leuven.
Omwille van schoolgaande kinderen, vaak op drukke zaterdagen tijdens de schoolvakanties.

Enkel als er zware sneeuwval wordt voorspeld, rijden we langs Aken, Keulen, Koblenz, enz.
In alle andere gevallen rijden we langs Luik, Verviers en Primasens (zoals @bst hiervoor voorstelde). Dit is een zeer rustige en mooie route door de Ardennen en de Eifel (direct vakantiegevoel!).
Tussen Pirmasens en Karlsruhe is wel een stukje dat geen autostrade is, maar hier kan je vlot tegen 110km/u rijden. In Karlsruhe wel op te letten voor 4 (!) flitscamera’s…

De rest van ons traject hangt af van de verkeersinformatie en de GPS.
Meestal rijden we langs Karlsruhe naar Stuttgart, maar Heilbronn kan ook.

Echter op het volgende stuk, nl. tussen Stuttgart en Ulm kan het wel aardig opstroppen. Redenen zijn de grootschalige werken op dit stuk, maar ook de hellingen op dit traject. Zorgt er dus voor vertragend verkeer, zeker in de winter.
Om dit te vermijden nemen we vanuit Stuttgart daarom in 8 gevallen van de 10 de autostrade naar de Bodensee (de 81). Deze wordt een paar km na Stuttgart ook weer erg rustig. Bovendien kan je hier hoge snelheden halen.

Aan de Bodensee heb je 2 mogelijkheden. De noordelijke route, langs Duitsland; of de route ten zuiden van het meer. Deze laatste loopt over Zwitserland. Omdat we redelijk vaak naar Montafon gaan, hebben we wel een CH vignet.
Wil je dit vignet niet kopen, dan kan je de route langs Duitsland nemen. Je rijdt hier door een erg mooie streek, en je kan al van de Alpen op de achtergrond genieten. Het vakantiegevoel is dan ook direct aanwezig.

Het deel langs de Bodensee (Duitsland) loopt 3/4 van het traject over een 3 of 4 vaksbaan. Dit traject is zo’n 30 minuten trager dan een filevrij traject langs Ulm. Echter 30 minuten ben je op dit traject toch al kwijt aan files in het hoogseizoen.
GPS volgen is hier de boodschap.

Dit traject, vanuit Leuven, is 780km lang. Of 780 km kort.
Een week-endje gaan skiën in Montafon is dus mogelijk…

Nog even dit:
Voor de terugweg, kiezen we nu steevast voor het traject langs Memmingen, Ulm, Stuttgart, enz. Als je in Montafon vertrekt voor 7u 's morgens, heb je normaal nergens file. Ook niet op drukke wisseldagen. De westelijke ligging van Montafon, zorgt ervoer dat je de files voor kan blijven.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Enjoy the ride !

Snow70 op 19 dec 2017 21:21

Hebben de route van @Snow70 al enkele keren genomen op weg naar Ischgl. Maar wij namen meestal toch de A8 over Stuttgart/Ulm omdat we reden op vrijdag of zondag, wat een tikkeltje minder druk is dan op wisseldagen. De suggestie om te rijden via Bodensee ga ik eens bekijken als alternatief voor onze gebruikelijke route.

Wij vertrekken vrijdagavond bij het begin van de krokusvakantie op 10/02.
De voorbije jaren steeds naar de Zugspitzarena gereden via Aken, Keulen, Koblenz,…
Beide andere routes naar Karlsruhe ken ik niet, misschien wel eens proberen dit jaar
Bedankt voor de tips!

Hier nog een kaartje van een boven al genoemde route mogelijkheid, kan wellicht helpen bij de planning.

Vanuitt Brussel, Antwerpen, Maastricht richting Verviers rijden en daar rechts de route St. Vith - Bitburg - Wittlich - Trier -
Kaiserslautern - Pirmasens nemen. Dit is een hele rustige autosnelweg met op dit moment alleen bij Verviers een “Baustelle”.

Bij Pirmasens dan op de B10 naar Landau-Karlsruhe (tegenwoordig een goed uitgebouwde Bundesstraße).
Van daar nemen wij zo goed als altijd de A8 (Pforzheim-Stuttgart-Ulm…).
Als je de zaterdag kunt vermijden en bij normale weersomstandigheden, is de A8 tegenwoordig goed te doen.
Wij rijden die regelmatig tot Inntal-Dreieck (voorbij München).

Voor o.a. Vorarlberg (bv. Montafon) bij Ulm rechts af de A7 nemen richting Lindau/Bregenz.
Verder is de route Ulm-Augsburg-München helemaal gemoderniseerd.
Pforzheim - Stuttgart (inkl. Aichelberg) geeft nog wel een paar jaar “plezier” met een 2 tal grote “Baustellen”.

MfG aus Luxemburg,

null

Net terug van een erg mooie skivakantie in Montafon.
Terugtocht op de eerste zaterdag van januari, beloofde altijd wat spannend te worden.

Ben deze keer langs de autostrade in CH gereden, dus ten zuiden van de Bodensee. Is wel wat om, maar gaat vlot zonder enige file.

In de buurt van Hohenems (grensovergang Diepoldsau), de ‘1’ genomen tot Winterthur en dan de ‘4’ omhoog richting Singen (Duitsland), om vervolgens via de ‘81’ naar Stuttgart te rijden. Op zowel het stuk in CH als in DE quasi alleen gereden.
Stuttgart - Karlsruhe was wel stuk drukker, met name ter hoogte van de versmalling in Pforzheim.
Na Karlsruhe, via Pirmasens, Ramstein en de Eiffel zo naar St Vith en Luik. Ook hier erg rustig.

We waren om 07h30 vertrokken in Montafon. Op zich niet erg vroeg. Gans traject tot Leuven hebben we op 8 uur gedaan, incl 2 stops van zo’n 20’. Kruissnelheid lag rond 140 km/u. Totale afstand was 830 km.

Voor een druk wisselweek-end vind ik dit niet zo slecht.

Het enige waar je je wel (psychologisch) moet kunnen ‘overzetten’, is het tragere traject rond Karlsruhe en nabij Pirmasens. Het lijkt alsof je hier tijd verliest omdat er snelheidsbeperkingen zijn. Maar als je weet dat je voor de rest van het traject een rustige, mooie autostrade hebt, dan moet dit wel lukken …

Enjoy the ride !

Bedankt voor je reactie en je route.
Ga ik zeker meenemen in geval van problemen onderweg.
De route via Pirmasens ken ik niet maar ga ik zeker proberen.

Wij zitten in Schruns vlakbij de Hochjoch banh gondel op 700m.
Heb je de dalafdaling kunnen doen naar Schruns?
Hoe ligt die er nu bij want het heeft toch wel wat geregend denk ik in het dal.

Wij hebben de route vanuit Antwerpen via Pirmasens in de heenrit gedaan op vrijdag 29 december. Ging heel vlot, enkel heb ik net na Pirmasens de 427 gevolgd. We hebben enkel tijd verloren net na Stuttgart door een ongeval ter hoogte van Merklingen. De andere auto reed via Koblenz en Heilbronn, deze waren op ongeveer dezelfde tijd ter plaatse.

Op de terugweg zondag 7 januari de gewone route.

Ter info, ik rijd met een CNG wagen en kon het gehele traject op gas rijden. Enkele stops extra maar geen overkomenen problemen. Enkel in Oostenrijk zelf (Lechtal) op benzine moeten rijden.

@geensmaarten
De 427, na Pirmasens, heb ik nog nooit genomen?
Is dit meegevallen?
Het lijkt me op eerste zicht niet zo’n snelle verbinding als langs Landau, maar net daarom ben ik wel benieuwd om jullie feed-back te weten. Het is in ieder geval wel een mooie streek.
@Triple-T
Alhoewel ik de afdaling naar Schruns zeer mooi (en lang) vind, toch hebben we om een of andere reden deze keer weinig op Hochjoch geskied.
De afdaling naar Vandans en Garfrescha/St Gallenkirch hebben we wel gedaan. Deze was goed te doen. Ik moet er wel bij zeggen dat dit net voor de regenval in het dal was. Vrees dat mijn info dan ook niet de meest up to date info is…
In ieder geval, er is in het Montafondal een goede skibusverbinding. Stel dat je om een of andere reden je skidag ergens anders afsluit dan waar je auto is geparkeerd, of dan waar je hotel zich bevindt, je geraakt makkelijk met de skibus tot in het centrum van Schruns.

ps/
je kan ook eens de afdaling naar Silbertal proberen. Is a.h.w. een afslag op de afdaling naar Schruns. Is voor een groot stuk een langzaamdalende afdaling tussen de bomen (niet echt voor snowboards). Op het einde van de afdaling ligt er jullie een wat speciale skilift te wachten. Eerder notalgie. Geeft een goed beeld hoe onze grootouders de eerste skiliften hebben beleefd :-) Lift komt wel pal aan het dalstation van de grote Panoramabahn op Hochjoch aan.

*bericht bewerkt door Snow70 op 09 jan 2018 15:47

@geensmaarten
De 427, na Pirmasens, heb ik nog nooit genomen?
Is dit meegevallen?
Het lijkt me op eerste zicht niet zo’n snelle verbinding als langs Landau, maar net daarom ben ik wel benieuwd om jullie feed-back te weten. Het is in ieder geval wel een mooie streek.

@Triple-T
Alhoewel ik de afdaling naar Schruns zeer mooi (en lang) vind, toch hebben we om een of andere reden deze keer weinig op Hochjoch geskied.
De afdaling naar Vandans en Garfrescha/St Gallenkirch hebben we wel gedaan. Deze was goed te doen. Ik moet er wel bij zeggen dat dit net voor de regenval in het dal was. Vrees dat mijn info dan ook niet de meest up to date info is…
In ieder geval, er is in het Montafondal een goede skibusverbinding. Stel dat je om een of andere reden je skidag ergens anders afsluit dan waar je auto is geparkeerd, of dan waar je hotel zich bevindt, je geraakt makkelijk met de skibus tot in het centrum van Schruns.

ps/
je kan ook eens de afdaling naar Silbertal proberen. Is a.h.w. een afslag op de afdaling naar Schruns. Is voor een groot stuk een langzaamdalende afdaling tussen de bomen (niet echt voor snowboards). Op het einde van de afdaling ligt er jullie een wat speciale skilift te wachten. Eerder notalgie. Geeft een goed beeld hoe onze grootouders de eerste skiliften hebben beleefd :-) Lift komt wel pal aan het dalstation van de grote Panoramabahn op Hochjoch aan.

Snow70 op 9 jan 2018 15:46

De GPS bleef me eerst terugsturen maar genegeerd. Toen hij dan de gewenste route aangaf via de 427 dan scheelde dat bijna niets van tijd. Weinig volk enkel enkele dorpen door. Maar op zicht vlot en aangenaam rijden.

De heenrit naar Montafon komt er bijna aan.
We rijden met een volle monovolume met 3 kinderen op de achterband en skikoffer op het dak, snelheid max 135km/u dus snelheidsbeperkingen maken me niet veel uit.
Ik had gepland om vrijdagavond rond 22/23u te vertrekken in Lokeren (Belgie) richting Schruns.
Om 7u uitgebreid ontbijten onderweg en zaterdagochtend om 10u kunnen we al op het appartement en direct daarna de pistes van de Hochjoch verkennen.

Ik had gedacht te rijden via Brussel/Namen/Lux/Pirmassens/Karlsruhe/Stutgart en dan de A81 naar het zuiden via Duitse kant van de Bodensee naar Bregenz.
Maar de weersverwachtingen zien er wel niet goed uit voor vrijdag.
Sneeuwzone die van W naar O over Belgie en NL trekt en pas tegen de avond het oosten van Belgie bereikt, als ik dacht te vertrekken.

null

Wat is dan de beste route?
Via E313 naar Luik, van via E42/Prum naar Pirmassens
Of via E40/E411/Luxemburg/Pirmassens
Of toch beter via Aken-Keulen?

Ik ken de streek rond Prum niet, zijn daar ook nog hellingen/ hoogteverschillen?

Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door Triple-T op 07 feb 2018 10:40

@triple-t

Wij vertrekken vrijdag na schooltijd naar Montafon (Tschagguns).
Ik heb een hotelletje gereserveerd in buurt van Pirmasens.
We zullen dus de E42 nemen.

Deze weg ken ik goed.
In de buurt van de Belgische Ardennen en Prüm is de weg wel wat heuvelachtig, maar dat is niet anders op de E411 richting Luxemburg. Wel is de route langs hier rustig, riskeer je niet om met gestrande vrachtwagens te worden geconfronteerd.

Mijn ervaring met dit traject in Duitsland is dat dit wel degelijk goed sneeuwvrij wordt gemaakt in geval van sneeuwval.

Ik weet wel niet of de verwachte sneeuwval van die aard is, dat de wegen snel geblokkeerd zullen geraken. Ik dacht dat het maar over lichte sneeuwval zou gaan.

alvast prettige vakantie in Montafon gewenst !

S

Om 22u vertrekken we, gezien de sneeuwval gaan we toch via Aken-Keulen rijden

Plaats een reactie