[Aankoopadvies] Do-it-all snowboard, max 400euro, wide

Beste snowboarders,

Ik ben een gevorderde snowboarder op zoek naar een plank van max rond de 400 euro.
Ik heb de volgende eisen:

  • Goed op de piste
  • Goed handelbaar bij wat hogere snelheid
  • Ik ga af en toe het park in, vooral voor sprongen, 360s oefenen enzo. Rails en sliders trekken me wat minder al lijkt het me leuk om te leren.
  • Ik heb grote voeten (US13, NL 48) dus zoek een wide snowboard.

Ik ben 81kg en 1.93m lang

De volgende boards kwam ik tegen binnen mijn prijsklasse, welke raden jullie mij aan? Suggesties zijn ook zeer welkom.

  • GNU Hyak 157W: Lijkt een leuk board, alleen de 157W heeft een flex rating van 7. Was op zoek naar net wat lager (5-6), of loopt dit wel los?
  • Capita DOA (helaas uitverkocht)
  • Ride Wild Life 158W.
  • Arbor Formula 159W
  • Salomon Sight 158W

Zijn deze boards geschikt voor mij? Hebben jullie tips?

Bedankt!
Tom

Ik lees mee. Ben ook benieuwd en ook op zoek naar een ander plankje.

Wat je wil is wat lastig. Voor park, springen, rails, boxes en toestanden wil je rocker of flat tussen de voeten en niet te stijf. Voor stabiliteit op hoge snelheid op de piste en goede grip op harde/ ijzige pistes wil je een wat hoger flex en camber tussen de voeten. Waar moet de nadruk op liggen voor jou?

Heb geen ervaring met deze boards maar let er wel op dat flexratings ook niks zeggen. Een 7 bij het ene merk kan totaal anders zijn bij een ander merk. Enkel dat je de boards onderling van dat merk kan vergelijken. En als je van dat merk nooit een board getest hebt weet je eigenlijk nog niks.

Übung macht den meister!!!

Wat je wil is wat lastig. Voor park, springen, rails, boxes en toestanden wil je rocker of flat tussen de voeten en niet te stijf. Voor stabiliteit op hoge snelheid op de piste en goede grip op harde/ ijzige pistes wil je een wat hoger flex en camber tussen de voeten. Waar moet de nadruk op liggen voor jou?

HarmN op 24 dec 2017 18:04

Voor mij ligt de nadruk het meest op de piste en ook op ijzige stukjes moet ik niet kansloos zijn. Ik ben maar af en toe in het park te vinden. Maar switch rijden en een beetje klooien houd ik ook van, en sprongetjes. Ik weet alleen niet zo goed hoe dat met verschillende boards gaat, hoop dat er planken zijn waarmee je van alles een beetje hebt ipv van alles net niks.

Ik lees op de pagina van de GNU over magne-traction. “Serrated edges on your board give great edge hold all over the mountain especially on hard pack and ice.” Heeft iemand hier ervaring mee?

Ja, heb meerdere boards van mervin (o.a. lib tech, gnu) getest en heb zelf een rossignol diva met magnetraction. Vind het zelf wel fijn op ijzige pistes, maar goede techniek blijft belangrijk.

Veel boards van mervin zijn redelijk speels maar ook prima voor op de piste. Wellicht ook eens een idee om naar de hot knife van lib tech te kijken. Voor op de piste, en sprongen oefenen is hij prima geschikt.

Capita DOA heb ik 2 jaar geleden geprobeerd. Die vond ik niet heel stabiel op snelheid. Heb toen een TFA gekocht, maar die maken ze inmiddels niet meer bij capita. Verder heb ik vorige jaar een paar dagen op een lib tech Jaimy Lynn Phoenix gereden. Heel veelzijdig. Die doet t allemaal wel. Volgens mij heeft die trouwens hetzelfde C3 profiel als die hot knife die hierboven is genoemd. Dat past wel in je plaatje.

Gnu Space Case is ook wel een alleskunner. Misschien iets te duur…

Ik snowboard zelf al jaren met een K2 Yaygun 160W.

Ben er enorm tevreden van: zowel op ijzige pistes, als regelmatig off-piste, maar ook wel eens een jump of rail (één keer per week). Is redelijk zwaar, dus zeker niet ideaal voor in het park, maar enorm stabiel bij snelheid en heerlijk voor poeder.

Het is o zo hard genieten.

Kijk eens naar de Ride Warpig . Hij volgt die nieuwe trend van korte maar bredere boards.
Heb hem onlangs kunnen testen en naar mijn mening doet die alles wat je zoekt ( persoonlijk)
volgens mij heeft die een flex van 5 maar kan me vergissen.

Get your rental ski's off my board

Misschien heb je dat al gedaan, maar zoek naar overjarige boards. Ik kocht 3 jaar geleden een Jones MT 2014 voor €350,= bij Daka.
Die zie ik nu ook voor 399 (wel nieuwer model). O.b.v. de review en mijn eigen ervaring zou dit een prima boardje zijn.
Ik zie nu bij snowcountry een Nitro Team 159W voor €375. De beschrijving past goed bij wat jij zoekt.

Misschien ben ik niet veeleisend of verg ik te weinig van mijn board, maar ik vond het verschil tussen mijn Jones en mijn 18 jaar oude Salomon maar erg klein. Waarschijnlijk was de laatste vrij stijf en gebruik ik de betere freestyle eigenschappen van de Jones niet genoeg.
Mijn vakanties zijn helaas te kort om daar veel progressie te boeken :-)

Vorig jaar een paar boardjes getest. Ten opzichte van mijn Nitro Shadow 158 (camber, ergens uit 2003-2005) vond ik alleen de lib tech travis rice gold member eruit springen. De rest vond ik aardig 't zelfde voelen als mijn board. Kortom: kijk idd gerust naar overjarig :)

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik weet nu wat beter waar ik naar op zoek ben, helaas is het er nog niet van gekomen om een bord te kopen. Wat betreft het kopen van overjarige boards, hebben jullie tips? Rondbellen, of misschien specifieke webshops? Ik zag DAKA en Snowcountry al langskomen. Of zijn jullie toevallig nog iets tegengekomen wat bij mijn voorkeur past? Zeer veel dank voor de uitgebreide discussie!

Een van mijn lokale shops heeft dit bijvoorbeeld staan:

https://www.kater.nl/wintersporten/snowboard/heren-snowboard…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Als eerste tip ga ze gewoon testen. De 2e tip is om echt kritisch naar je niveau te kijken. Als boarder valt het mij altijd weer op dat medeboarders maar heel weinig les nemen en zich als flink gevorderd noemen als ze op aardige snelheid met geschopte bochten een piste afkomen. Als je niet op pittigere pistes op stevige snelheid mooie carvebochten maakt zou ik voor een wat soepeler boardje gaan met een beetje rocker, die zijn lekker vergevingsgezind en doen het lekker in het park. Een stevige pisteknaller heeft eigenlijk alleen zin bij het carven op flinke snelheid. Daarnaast zijn die boards meestal niet echt prettig in het park. Zelf heb ik de rossi one magtek, de mannelijke versie van het board van @Tiny-M en volgens mij heeft ook @Sneeuwbaard er 1. Een heerlijk all-mountaint board die vooral op de piste en in de poeder je erg blij maakt bij de juiste input. Door de magnetraction goed op ijs, genoeg stijfheid om keihard te knallen en genoeg float om lekker te poederen en ook te genieten op slushy pistes.

Born to Ride

Ik lees dat je maat 48 hebt, dat is wel echt gruwelijk groot. Naar mijn mening is de waist width dan belangrijker dan de lengte.
Zelf ben ik 85kg bij 1.86m met maat 46, maar ik heb nog nooit zelfs maar een seconde gedacht aan boards onder de 160.

Ik zou voor jou eens kijken naar een Lib Tech Skunk Apes. Dit board heeft vooral een grote waist width van 26.8cm. Zelfs in de kleinste variant van 157.
De nieuwe trend van kleine maar bredere boards is ook iets wat perfect bij jou zou passen. Ride Warpig bijvoorbeeld is al genoemd.

Niet te klein gaan en zeker niks onder 26.5cm waist nemen.
Zelf heb ik mijn oude lib tech skunk apes ingeruild voor een nitro team true camber met waist van 27cm.

https://www.warehouse-one.de/en/sports/snow/snowboards/?filt…

Www.snowshop.de

Hier staan soms wel eens overjaarse boards in aanbieding

Thanks voor de tips! Ik heb bij warehouse-one een lib tech attack banana HP 2017 voor 400,- gekocht. Denk dat ik daar wel lol mee ga hebben en voor een goede prijs voor een high end board. Flap20 thanks voor de tip, heb hem bij warehouse one gevonden.

Hoe rijdt de lib-tech-attack-banana-hp-c2e-wide ?

Zelf ook aan het kijken voor een Lib-tech.

Pat.

Plaats een reactie