Waarom .... rijden er nog steeds veel NL'ers ...

… met alleen dagrijverlichting aan??? Het is slecht weer op de Autobahn en er rijden toch weer veel Nederlanders met dagrijverlichting aan. De achterlichten staan dan niet aan!! Achter opkomend verkeer zien jullie erg slecht. Geef het goede voorbeeld !!!

Piste riderrrrr

De titel… is een beste… cliffhanger.

*bericht bewerkt door Joostw op 30 dec 2017 12:46

A winter without powder isn't a winter!

Scheldt niet op de rijders, schiet degene die zoiets lomps uberhaupt heeft kunnen verzinnen…

Born to Ride

Waarom koppelen ze de achterlichten eigenlijk niet?

Tegenwoordig weer wel, de oudere versies hebben alleen voor branden. Waarom, zal wel gekoppeld zijn aan regen-, licht- en dergelijke sensoren. Zelf nadenken hoeft dan niet meer.

Waarom koppelen ze de achterlichten eigenlijk niet?

DrPhil op 30 dec 2017 12:59

Ik snap dat ook niet, zorg dat lampen altijd aan staan zoals in Zweden verplicht is. Ik weet dat motorrijders dat minder vinden omdat ze mogelijk minder goed opvallen maar het zou volgens mij veel beter zijn. Ook gewoon in Nederland/Belgie overigens

Waarom koppelen ze de achterlichten eigenlijk niet?

DrPhil op 30 dec 2017 12:59

De Europese regelgeving is een tijd zo geweest dat iedere auto die op de markt kwam in Europa verplicht dagrijverlichting moest hebben aan de voorzijde. Na vele jaren zijn ze er achter gekomen dat dat toch wel heel idioot was en nu is dus voor en achter gekoppeld.

Born to Ride

Volgens mij heeft het meer te maken met moeilijk af te stellen lichtsensors. Dagrijverlichting aan de voorkant is ingevoerd om het aantal frontale botsingen te beperken. Mensen die ergens achterop rijden letten niet op en het is maar de vraag of verlichting aan de achterkant daarbij veel helpt. Zeker omdat er ook nog zoiets als remlichten is.

Dus ik betwijfel of het heel veel voordeel in de praktijk oplevert, tegen de tijd dat het fijn is dat de achterlampen aan zijn lijkt mij dat dimlicht bijna altijd de juiste keuze is.

Zichtbaarheid in t algemeen @btbt

Dit geldt zéker voor autokleuren als bijvoorbeeld grijs. Deze zie je bij bewolkt, druilerig weer erg slecht, al meermaals meegemaakt. Verlichting achter maakt dan een behoorlijk verschil.

Helaas kun je op een snelweg mensen niets duidelijk maken. Een sein geven wordt niet begrepen. Heb er wel eens over nagedacht een ledbalk achter de achterklep te zetten waarop je instructies kan geven. En dan dus voor de auto rijden ‘Verlichting aanzetten’ of ‘Knipperlichten kapot?’ 😂 Lijkt me wel lachen.

Tijd voor een uitpakparty?!

Beetje hetzelfde als met het gebruik van mistverlichting.Deze gebruiken als het niet nodig is danwel toegestaan.Vooral de mistachterlichten bij een klein beetje mist is heel irritant!Pas inschakelen bij zicht minder dan 50meter!

Dat zie ik dan weer veel vaker bij Belgen @F.Jacobse

Bij flinke regen, hup de achter mistlamp aan. Nooit begrepen, moet toch ergens zo geleerd worden aan ons zuidervolk.

Ach misschien weer eens tijd voor een campagne van VVN, Veilig Verkeer Nederland, mijn hele jeugd die reclames gezien maar tegenwoordig nooit meer!

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik ben eigenlijk gewoon dat bij de dagrijverlichting ook achter de verlichting brandt.

Maar ik kan mij ook niet meer heugen dat mijn auto’s niet zelf konden bepalen wanneer er wel en wanneer er geen verlichting nodig is.

Iemand die zonder achterlichten rijdt kan ook best gewoon dimlicht aan hebben. Met name franse auto’s hebben achterlichten als optie…

Ik ben eigenlijk gewoon dat bij de dagrijverlichting ook achter de verlichting brandt.

Maar ik kan mij ook niet meer heugen dat mijn auto’s niet zelf konden bepalen wanneer er wel en wanneer er geen verlichting nodig is.

Iemand die zonder achterlichten rijdt kan ook best gewoon dimlicht aan hebben. Met name franse auto’s hebben achterlichten als optie…

DSvier op 30 dec 2017 14:18

In 1948 misschien.

Ik ben eigenlijk gewoon dat bij de dagrijverlichting ook achter de verlichting brandt.

Maar ik kan mij ook niet meer heugen dat mijn auto’s niet zelf konden bepalen wanneer er wel en wanneer er geen verlichting nodig is.

Iemand die zonder achterlichten rijdt kan ook best gewoon dimlicht aan hebben. Met name franse auto’s hebben achterlichten als optie…

DSvier op 30 dec 2017 14:18

In 1948 misschien.

DrPhil op 30 dec 2017 14:34

Nee, toen was er nog geen dagrijverlichting.

Ga skiën anders haal je de 100km vandaag niet.

En daar gaan we weer…klagen, klagen, klagen typisch Nederlands topic weer. Lijkt haast wel of alle moraalridders van Nederland zich op dit forum verzameld hebben.

Ga skiën anders haal je de 100km vandaag niet.

DrPhil op 30 dec 2017 14:48

U rijdt Frans? ;)

Zichtbaarheid in t algemeen @btbt

Dit geldt zéker voor autokleuren als bijvoorbeeld grijs. Deze zie je bij bewolkt, druilerig weer erg slecht, al meermaals meegemaakt. Verlichting achter maakt dan een behoorlijk verschil.

Gaston op 30 dec 2017 14:01

Als het je gaat om algemene zichtbaarheid omdat bepaalde kleuren in je voorbeeld niet altijd goed zichtbaar zijn is het een veel beter idee om dat soort kleuren te verbieden dan een workaround te introduceren door verlichting aan te zetten, veel efficiënter.

Maar ik herken me gewoon echt niet in het probleem dat auto’s van achteren soms slecht zichtbaar zijn zonder dat de omstandigheden om dimlicht vragen.

Het grote probleem is dat mensen vaak niet in de gaten hebben dat alleen hun voorlicht brandt op het moment dat minimaal dimlicht gevraagd is. Hier in Zeeland is enkele jaren geleden tijdens mist een enorm ongeluk gebeurd op de A58 waarbij meer dan 100 auto’s betrokken waren. 1 van de aanwijsbare oorzaken was toen de dagrijverlichting waardoor auto’s vanaf vanachter niet te zien waren.

Born to Ride

je ziet het inderdaad veel, ook in het donker rijden ze met alleen daglicht.
ze zouden er een terugroep actie op moeten doen zodat de achterlichten ook weer branden.

En daar gaan we weer…klagen, klagen, klagen typisch Nederlands topic weer. Lijkt haast wel of alle moraalridders van Nederland zich op dit forum verzameld hebben.

DocX op 30 dec 2017 15:05

Relax man. Dit is een vrij forum. Als je je aan bepaalde topics stoort, reageer dan niet.

Zo en nu weer on-topic. @btbt dat is voor iedereen dan anders denk ik. En ik zie misschien wat minder goed contrast dan jij? Misschien moet ik in de auto ook maar mijn slecht weer goggle op doen😃

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik snap dat ook niet, zorg dat lampen altijd aan staan zoals in Zweden verplicht is. Ik weet dat motorrijders dat minder vinden omdat ze mogelijk minder goed opvallen maar het zou volgens mij veel beter zijn. Ook gewoon in Nederland/Belgie overigens

HN65 op 30 dec 2017 13:06

Eens, gewoon dimlicht, altijd en overal.
Dat motorrijders minder op zouden vallen, vind ik een non-argument, als ze zich normaal gedragen, zie ik geen reden waarom ze meer op zouden moeten vallen.

Rob

En daar gaan we weer…klagen, klagen, klagen typisch Nederlands topic weer. Lijkt haast wel of alle moraalridders van Nederland zich op dit forum verzameld hebben.

DocX op 30 dec 2017 15:05

Klaagde hij… ;)

Volgens mij is dat het gevolg van Europese regelgeving!! Hier in Noorwegen reed iedereen altijd met verlichting voor en achter die aangaat bij starten, totdat bij de nieuwere auto’s alleen de verlichting voor aanging. Niet handig met 5mnd korte dagen, en ook in tunnels zie je auto’s slecht. Er worden hier campagnes gevoerd om mensen er op te wijzen dat voor en achter verplicht is, en dat er meestal een knop is die je op Automatic moet zetten. En daar vervolgens nooit meer aankomen.

je ziet het inderdaad veel, ook in het donker rijden ze met alleen daglicht.
ze zouden er een terugroep actie op moeten doen zodat de achterlichten ook weer branden.

martin10500 op 30 dec 2017 15:57

Mijn neef heeft daar een keer een boete voor gekregen.
Wat bleek: Zijn dashboard verlichting brandde wel …

Wie er ooit op het lumineuze idee is gekomen om de combinatie dagrijverlichting / dashboardverlichting toe te staan …

Rob

… met alleen dagrijverlichting aan??? Het is slecht weer op de Autobahn en er rijden toch weer veel Nederlanders met dagrijverlichting aan. De achterlichten staan dan niet aan!! Achter opkomend verkeer zien jullie erg slecht. Geef het goede voorbeeld !!!

Patrick71 op 30 dec 2017 12:43

Nog niet zo erg als die lui die het presteren om in het donker zonder enige verlichting te rijden.
Kijken dus kennelijk ook nooit op hun dashboard …

Rob

En daar gaan we weer…klagen, klagen, klagen typisch Nederlands topic weer. Lijkt haast wel of alle moraalridders van Nederland zich op dit forum verzameld hebben.

DocX op 30 dec 2017 15:05

Klagen over “klagers” en het gebruik van de kreet “moraalridders” is vaak een gevolg van herkenning (van het eigen gedrag)

Rob

Relax man. Dit is een vrij forum. Als je je aan bepaalde topics stoort, reageer dan niet.

Meen je dat?
Vrij? Ja … totdat je gedrag ter discussie gaat stellen …

Rob

… met alleen dagrijverlichting aan??? Het is slecht weer op de Autobahn en er rijden toch weer veel Nederlanders met dagrijverlichting aan. De achterlichten staan dan niet aan!! Achter opkomend verkeer zien jullie erg slecht. Geef het goede voorbeeld !!!

Patrick71 op 30 dec 2017 12:43

Nog niet zo erg als die lui die het presteren om in het donker zonder enige verlichting te rijden.
Kijken dus kennelijk ook nooit op hun dashboard …

RCGrootveld op 30 dec 2017 16:45

Tsja, als je dat niet merkt (recent nog meegemaakt, er ging ook al geen lampje branden (pun intended) na diverse keren lichtsignaal), dan mag je rijbewijs wel even ingetrokken worden.

Waarschijnlijk zit zo iemand dan in de auto te klagen dat de straatverlichting steeds gebrekkiger wordt. ;)

Wat is dagrijverlichting?

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Wat is dagrijverlichting?

chandler op 30 dec 2017 17:17

Die ledjes die altijd branden. Soms heel sierlijk, meestal potsierlijk.

Plaats een reactie