Lawine gevaar

Even een klein berichtje vanuit de Alpen. Lawine gevaar is hoog op dit moment. In Fiss en omgeving 4 op schaal van 5. Door de harde wind en de vele sneeuw is het sneeuwdek nu erg instabiel. Pas dus een beetje op met het off piste skiën. Deze instabiliteit zal waarschijnlijk nog wel een paar dagen blijven. Desalniettemin, veel plezier en ik moet helaas weer naar huis.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Oppassen? Voor iedereen een no go tenzij je serieus opgeleid bent om nog kleine mogelijkheden te kunnen beoordelen. Je bent off piste nu niet alleen een gevaar voor jezelf maar voor iedereen in een heel ruime omtrek.

tenzij je echt verstand van zaken hebt, betekent 4 gewoon piste. alhoeel we hier (les arcs) vandaag natuurlijk weer genoeg kenners/skiers/idioten hebben gezien die zich imuun achten voor lawines (hebben dus ook geen rugzak cq 3-eenheid nodig). gelukkig geen ongevallen voor zover bekend.

Edwin van Riel

Ha, ski dus onder geen beding buiten de piste, tenzij je Rogier of Sanderkan heet!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ha, ski dus onder geen beding buiten de piste, tenzij je Rogier of Sanderkan heet!

Shane op 30 dec 2017 18:53

Er zijn inmiddels wel wat meer mensen in NL getraind om dit soort keuzes te maken maar op die grote schare wintersporters zijn die honderden idd in de minderheid. Wepowder academy en het Snowsafety center hebben de kennis heel wat toegankelijker gemaakt maar dan nog zijn het vaak deze mensen die dan besluiten niet te gaan! Juist omdat ze de mens, de berg en het weer beter kunnen beoordelen.

Echt waar, ik dacht dat zij de enigen waren 😉. Ik bedoelde het enkel om het nog duidelijker te maken…

Een succesvolle afronding van de Wepowder Academy betekent dus dat je niet voldoende knowhow hebt voor stufe 4 en een 3 eenheid en airbag zonder kennis al helemaal niet (sprak ik er vandaag weer 1 van, ongelooflijk)…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik heb zelf wat minder ervaring met de Wepowder academy. Wel heb ik bij het Snowsafety center Lawine I, II en III theorie en Lawine I en II praktijk gevolgd. Met alleen de basis zou je het tot stufe 3 moeten beperken. De kleine mogelijkheden die stufe 4 biedt vereisen meer kennis.

Om niet alle pret te drukken wil ik er wel op wijzen dat het leuk is om met deze kennis op pad te gaan en dingen in de off piste te doen die verantwoord en leuk zijn.

Tja, toch best veel klasjes vandaag met skileraren de poeder in zien gaan. Ik was met mijn vrouw ongeveer de enige met abs ed bij me. Terwijl wel iedereen op poederlatten staat.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Ik vrees dat deze trend het aantal slachtoffers doet stijgen. Dit terwijl de afgelopen jaren dit getal stabiel bleef.

Tja, toch best veel klasjes vandaag met skileraren de poeder in zien gaan. Ik was met mijn vrouw ongeveer de enige met abs ed bij me. Terwijl wel iedereen op poederlatten staat.

iorusroos op 30 dec 2017 21:15

precies de reden dat mijn dochter in een frans skiklasje ook altijd pieper en airbag draagt. tikkie asociaal misschien, maar mocht er met dat klasje wat gebeuren heeft zij iig redelijke kans vlot gevonden te worden.

*bericht bewerkt door evr66 op 31 dec 2017 08:36

Edwin van Riel

Ooit een winkelverkoper gehad die, toen ik twijfelde tussen een goedkopere en een duurdere pieper, me vertelde dat ik voor mezelf een goedkope kon aanschaffen maar mijn vrienden een dure moest aanraden. Dan werd je wel snel gevonden alleen kon je je vrienden zelf minder snel terug vinden. Heeft mij overgehaald een dure te kopen.
Met de weersverwachting voor deze week zal de instabiliteit niet afnemen en ik wil niemand beletten te doen wat ze willen maar hou wel in het achterhoofd dat mensen die moeten zoeken ook liever veilig thuis zitten.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Tja, toch best veel klasjes vandaag met skileraren de poeder in zien gaan. Ik was met mijn vrouw ongeveer de enige met abs ed bij me. Terwijl wel iedereen op poederlatten staat.

iorusroos op 30 dec 2017 21:15

precies de reden dat mijn dochter in een frans skiklasje ook altijd pieper en airbag draagt. tikkie asociaal misschien, maar mocht er met dat klasje wat gebeuren heeft zij iig redelijke kans vlot gevonden te worden.

evr66 op 31 dec 2017 08:36

Als de skiklasjes met kinderen buiten de pistes gingen zou ik direct mijn kind van de les halen en mijn geld terug eisen! Totaal onverantwoord wat ze met kinderen doen dan. Gelijk melding van maken en zorgen dat de vergunning wordt ingetrokken!

das wel heel kort door de bocht. vergis je ook niet in het oplridings en kennisniveau van de skileraren. wellicht zijn die veiliger op pad dan wijzelf ondanks dat we hier als amateurs anders tegen aan kijken.

Edwin van Riel

Mooi topic dit, al zou die moeten worden samengevoegd met deze: https://www.wintersport.nl/forum/topic/353647 .

In het algemeen willen we als ouders onze kinderen natuurlijk het liefst met zo min mogelijk (of eigenlijk helemaal geen) risico laten opgroeien. Want stel je voor dat ze wat overkomt. Echter: je moet ze ook leren dat enig risico er bij hoort en hoe ze met die risico’s moeten omgaan. Een risicovrije samenleving bestaat immers niet. Het zoeken en vinden van die balans is voor veel opvoeders nog weleens een lastige - dat ervaar ik zelf ook bijna dagelijks. En dat is natuurlijk met het genieten van de sneeuw in de bergen ook. Zelf heb ik in mijn jonge jaren ook braaf op allerlei plekken achter de skileraar aan geskied (of aangeklooid) waarvan ik nu denk: “was dat wel verstandig?”. En als ik mijn eigen zoon dat nu zie doen, dan denk ik dat eigenlijk nog steeds. Maar ja, als die altijd in zijn en mijn comfort zone blijft, dan weet ik zeker dat hij na een paar jaar het skiën voor gezien houdt omdat er niks meer aan is…

Plaats een reactie