Skien in Colorado

Als een van de nieuwe voornemens hebben we besloten om volgende kerst / oud en nieuw 2018 naar Amerika te gaan. Het idee is om twee weken te gaan en te vliegen op Denver.

De gebieden die goed te bereiken zijn vanaf Denver lijken me:
-Steamboat
-Breckenridge
-Vail
-Bever Creek
-Snowmass

Misschien leuk om er een combi van te maken met een paar verschillende gebieden. Wie heeft er ervaring met wintersport met kerst / oud en nieuw in Amerika of met een van de bovenstaande skigebieden ?

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 01 jan 2018 13:12

May the ski force be with you !!

Gaaf plan, ben er in 2011 geweest. Route: Winterpark, Breckenridge, Vail en Aspen/Snowmass. Wij vlogen aan op Denver en terug vanaf Aspen. Was geen probleem ook niet met de huurauto en scheelt je reistijd (oneway of return naar Denver). Winterpark is leuk voor 2 of 3 dagen, Breckenridge is gaaf dorp maar vooral in het weekeinde erg druk. Vail is ook mooi maar lijkt wat ‘kunstmatig’. De backbowls zijn erg tof. Aspen/Snowmass is beetje verder rijden vanaf Vail (uur of 3) maar hierdoor ook rustiger dan Vail of Breckenridge. Vanuit Aspen kom je met de bus in 25 minuten in Snowmass. Allemaal goed geregeld daar. Aspen is zeker de moeite waard voor dag of 4. Ik heb er destijds een uitgebreid reisverslag van gemaakt. Zou op deze site moeten staan. Vanuit Breckenridge kan je met de bus ook naar Keystone. Ook gaaf daar om met de snowcat een paar afdalingen te doen. Veel voorpret gewenst.

@MrSKi
De route die je toen gedaan hebt, spreek me wel aan !! Zou je nog iets veranderen achteraf ?

May the ski force be with you !!

Wow, dat lijkt me een heel goed plan. Heb zelf bijna twee jaar in Boulder, CO (2000-2002) gewoond en dankzij een seizoenpas (van toen slechts USD 250,-!) vele malen de resorts van snow.com geskied. Van Keystone - eenvoudig gebied, families - via Breckenridge naar Vail, het meest uitgebreide en uitdagende gebied. Beaver Creek ligt pal naast Vail en is het luxe zusje (vergelijk Lech St. Anton).

Het mooie is dat al deze resorts met één skipas te skiën zijn, en dat bij meerdaagse passen je ook een keer een dag kunt overslaan, als je dat al zou willen natuurlijk; dus een skipas is bijvoorbeeld geldig voor 5 uit 8 dagen.

Aspen en Snowmass zijn beide ook van één eigenaar (zoals bijna alle ski resorts in Amerika zijn dit commerciële dorpen). Aspen heb ik niet geskied, Snowmass wel 5 dagen achter elkaar. Helemaal niet vervelend, hoewel Aspen uitdagender is.

In zijn algemeen kun je zeggen dat de voorzieningen top zijn, met uitstekende piste preparatie. En ook nog vriendelijk, met goed eten, maar - behalve het eten - verre van goedkoop.

Overigens kom je op weg van Breckenridge naar Vail langs Copper Mountain, waar je een aparte skipas voor nodig hebt. Vaak zijn er wel aanbiedingen voor dagkaarten in de lokale supermarkten te vinden. Hé, het blijft wel Amerika natuurlijk ;-)

Steamboat en Winterpark heb ik nooit geskied - dom, dom, dom - en met name Steamboat schijnt een poederparadijs te zijn.

Zoals MrSki al aangeeft is met een huurauto vanuit Denver alles prima te doen. Het voordeel van een huurauto is dat je in goedkopere accomodaties langs I-70 kunt slapen, wat vaak een stuk voordeliger is dan direct bij de resorts. Net buiten de resorts een privé-woning huren kan natuurlijk ook prima.

Man, als ik het zo opschrijf zou ik wel weer terug willen :-)

@PaulSnow
thx voor de tips betreft accomodaties en de Supermarkt ;)

We willen 2 weken en moeten wel een aantal gebieden skippen. Maar welke ?

May the ski force be with you !!

Graag gedaan. Als ik moest kiezen op basis van mijn eigen ervaringen, dan zou ik beginnen in Keystone. Het is een heerlijk gebied om lekker op te warmen voor de rest van de trip. Dan wel als eerste lift de River Run gondola nemen en als eerste afdaling de Flying Dutchman ;-)

Dan door naar Vail, wat veelzijdig is en, zoals MrSki ook schreef, de back bowls heeft. Dan door naar Snowmass, dat ook weer een heerlijk relaxed gebied is, maar zoals ik het me herinner wel wat uitdagender dan Keystone.

Uiteraard kun je onderweg van Keystone naar Vail de achteromweg nemen langs Breckenridge en daar een dagje skiën voor je doorgaat naar Vail (Keystone -> Breckenridge is 30 minuten, Breckenridge -> Vail is 60 minuten met de auto).

Tenslotte, niet op basis van ervaring, maar op basis van mijn wensenlijstje, naar Steamboat.

En dan de laatste avond in Denver nog een wedstrijdje van de Colorado Avalanche (ijshockey) meepikken.

Ik denk dat ik de reis voorlopig in 3 delen ga opsplitsen:

-Keystone en Breckenridge
-Vail en Beavercreek
-Snowmass en Aspen

Misschien toch eerste dag “WinterPark” meenemen.

Steamboat ligt helaas wat uit de richting om te combineren

May the ski force be with you !!

Steamboat ligt inderdaad wat uit de route, helaas. Verder kun je het eigenlijk niet fout doen, want alle resorts zijn de moeite waard.

Overigens is meer beschrijvende informatie van de verschillende gebieden te vinden op http://www.ski.com Succes met je plannen!

Wij kwamen einde middag aan in Denver. Vanaf Denver naar Breckenridge is denk ik een uur of drie rijden. Dat is best ver als je ook nog eens zit met het tijdsverschil. Kan dus vermoeiend zijn. Breckenridge naar Vail is dacht ik ongeveer 1uurtje. Prima te doen aan het ende van een skidag. Van Vail naar Aspen is ook best ff rijden. Zeker als je sneeuw hebt onderweg is de I70 een drama weg. Vooral in de weekeinden trekt half Denver naar de skigebieden. Ook in Vail is het dan druk. Je kunt er voor kiezen om ergen langs de I70 te verblijven en dan naar de gebieden te rijden. Ook Copper Mountain ligt langs de snelweg net als Vail. Wij sliepen in Vail Oost. Ligt 10 minuten met de skibus van Vail Centre. Scheelde echt in verblijfskosten en het bussysteem werkt top. In Aspen zaten wij in het centrum en gebruiken ook daar de bus naar Snowmass of het resortbusje naar de ander gebeiden in Aspen. In Breckenridge konden we naar de pistes lopen ( viel niet mee vanwege de hoogte van het dorp zelf = 2900 meter hoogte al). Dat was ff wennen 😏.

*bericht bewerkt door MrSKi op 01 jan 2018 21:29

Voor accommodatie vallen de prijzen reuze mee zowel langs de I70 of via Airbnb in de dorpen. Echter dat wordt goed recht getrokken van de prijs van de skipassen. Valt echterop dat Aspen / Snowmass de kinderen nog korting krijgen tot 17 jaar. En dat scheelt nog behoorlijk. De andere gebieden is het de volle pond vanaf 13 jaar.

May the ski force be with you !!

Voor twee weken in Colorado hebben wij een seizoenspas gekocht. Dit was veel voordeliger dan losse deelpassen.

Deze seizoenspas was destijds geldig in :

Keystone, Breckenridge, Arapahoe Basin en een aantal dagen in Vail en Beaver Creek. Deze pas moet je dan wel voor 1 december hebben aangeschaft.

voor info :
https://www.epicpass.com/region/colorado.aspx

Voor Winterpark (2 dagen) en Copper Mountain (1 dag) hebben we aparte passen gekocht.

Voor de gebieden Keystone, Breckenridge, Arapahoe Basin en Copper Mountain kan je overnachten in Silverthorne of Frisco. Dat ligt lekker centraal.

Voor Beaver Creek en Vail hebben we overnacht in Avon. Dat is veel goedkoper dan de resorts. De skibus naar Beaver Creek vertrekt ook vanuit Avon.

Daarnaast hebben we ook in Winterpark en Denver overnacht.
De laatste nacht op Denver airport. Dit om te voorkomen dat we de laatste dag door een file of wegafsluiting onze vlucht zouden missen.

Mijn ervaring is dat je nu nog voldoende betaalbare accommodatie voor in december kan boeken.
Als je dat in september gaat doen is er veel minder beschikbaar.

*bericht bewerkt door zenith op 02 jan 2018 14:29

Dank je wel @zenith voor de mooie tips 👍

May the ski force be with you !!

Een tip is ook om een gratis klantenkaart te halen bij Safeway. Dit is een supermarktketen en zit o.a in Frisco en Vail-West. Voor de kaart vul je ff bij de kassa een formulier in, je krijgt een pasje en … veel korting op je boodschappen 😁. Wij hadden destijds ook de ‘epic liftpas’ scheelt ook op de liftpasprijzen.

Brings back good memories!! Goed voornemen en veel voorpret gewenst!!!

Wij moesten toen best wennen aan de hoogte. Het is over het algemeen net iets hoger dan in de Alpen, maar de lucht ook echt ijler. Goed slapen, en koffie en alcohol vermijden werd ons verteld. Temperaturen kunnen ook erg laag zijn.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ik denk dat ik de reis voorlopig in 3 delen ga opsplitsen:

-Keystone en Breckenridge
-Vail en Beavercreek
-Snowmass en Aspen

Misschien toch eerste dag “WinterPark” meenemen.

Steamboat ligt helaas wat uit de richting om te combineren

CJAHulskamp op 1 jan 2018 20:01

Je kan ook als standplaats Vail kiezen. Vanuit Vail zijn Keystone, Beaver Creek en Breckenridge in (ruim) minder dan een uur te bereiken. Daar tussenin ligt Copper Mountain, maar dat resort heeft een andere skipas. De Evergreen Lodge in Vail is een goed hotel. Het hotel ligt vlak bij de interstate I70. Je bent dus snel op weg naar de andere plaatsen. Het hotel ligt ook dicht bij het centrum, de (ski)shops en de pistes. Heel frequent rijdt er een bus naar de pistes. In Breckenridge zit je comfortabel dicht bij de pistes in het Beaver Run Resort. Dit is wel een zeer groot hotel en heeft, als je daar behoefte aan hebt, veel toeters en bellen. De Evergreen Lodge is gezelliger. Vail is een compacter dorp dan Breckenridge. Vergeleken met Vail, dat voor een deel van de tekentafel afkomt, is Breckenridge meer authentiek. Persoonlijk vond ik Vail toch gezelliger dan Beckenridge.
De Safeway klantenkaart is een goede tip. We hebben er al jaren een. Werkt prima. Met de ijle lucht moet je inderdaad rekening houden. Bij de Safeway in Breckenridge vind je bij de apotheekafdeling een voorlichtingsfolder met veel nuttige tips. Veel drinken, bijvoorbeeld Gatorade en bij de liften kan je aan de zuurstof. Hou er rekening mee dat je de eerste dagen niet volmaakt. Tot half 3 en dan gaat het lichtje uit. De pistes stromen dan ook leeg.
Over Snowmass en Aspen heb ik geen informatie. De andere 4 gebieden bieden voldoende uitdaging voor 2 weken. Beaver Creek is een tikkeltje anders dan Breckenridge, Keystone en Vail. Het lijkt meer op een Landal Park. Als je aankomt, dat moet je stoppen voor een slagboom met een bewaker die de stomme vraag stelt “wat je komt doen?” Daarna kan je naar een groot parkeerterrein rijden of kiezen voor valet parking. Dan stap je zo ongeveer voor de lift uit. Na het uitladen wordt je auto ergens geparkeerd. Heel comfortabel. In 2010 kostte dat $ 33,-. Beaver Creek is een leuk skigebied en je kan de sensatie beleven van de World Cup afdaling “Birds of Prey”. Een vrij pittge piste.

Wederom bedankt voor jullie antwoorden. Ben behoorlijk bekend in de Alpen, maar aan de andere kant van de oceaan nog een rooky. Ondertussen contact gehad met Epic. En ook wat accomodaties bekeken.

May the ski force be with you !!

Ik denk dat we gaan voor Avon en Silverthorne of Frisco gaan. Dan hebben we nog een reden om weer terug te gaan voor Aspen en SnowMass.

May the ski force be with you !!

Ik denk dat we gaan voor Avon en Silverthorne of Frisco gaan. Dan hebben we nog een reden om weer terug te gaan voor Aspen en SnowMass.

CJAHulskamp op 3 jan 2018 21:45

Dat is precies dezelfde keuze die wij hebben gemaakt :)

Nog even een tip voor een huurauto :
https://www.usareisen.de/mietwagen/preisvergleich.html?pc=DE…

Via deze Duitse site kan je bij de gerenomeerde verhuurders tegen betere tarieven (maar tegen dezelfde voorwaarden) een auto huren.
Wij hebben hier al diverse malen een midsize-SUV gehuurd. Ook in de zomer. In bijna alle gevallen hebben we een grote fullsize-SUV meegekregen zonder bij te betalen.

Ons reis-schema was als volgt :

Vlucht naar Denver + auto ophalen + overnachting in Denver Downton
Vanwege de hoogte is het verstandig om 1 nacht in Denver te overnachten om te acclimatiseren.

3 nachten in Winterpark - 2 skidagen

6 nachten in Silverthorne
2 dagen skieen in Breckenridge
2 dagen skieen in Keystone
1 dag skieen in Copper Mountain

In Silverthorne is ook een outlet-mall waar je heel voordelig merkkleding kunt aanschaffen. Leuke bezigheid na het skieen :)
Probeer als het kan Breckenridge in het weekend te vermijden. Het is dan heel druk

5 nachten in Avon
3 dagen skieen in Vail
2 dagen skieen in Beaver Creek

Vanuit Avon kan je de skibus (stopte voor ons hotel) of de gondel 5 minuten lopen naar Beaver Creek nemen. Het parkeren in Beaver Creek was heeel duur.

We zijn wel met de auto naar Vail gereden. De parkeergarage kostte Euro 25,00 per dag. De bus vanuit Avon kostte Euro 10,00 per persoon.

De laatste nacht hebben we een hotel op de luchthaven van Denver gehad. Dit om te voorkomen dat we de vlucht zouden missen door files of wegafsluiting door sneeuw (tijdens onze vakantie ook een dag gebeurd) In het weekend is er aan het eind van de dag vaak file vanaf Avon naar Denver.

De hotels hebben we via Booking.com geboekt (nivo Quality inn / Comfort inn) Vroeg boeken geeft de meeste keuze in betaalbare hotels.

Andere mensen adviseren weer ter plekke iets te boeken zodat je meer flexibel bent en ‘achter de poeder’ aan kan rijden. Wij houden meer van zekerheid zodat we tijdens de vakantie precies weten waar we aan toe zijn en ons alleen maar druk hoeven te maken om het skieen.

Als ik dit zo schrijf zou ik zo weer terug gaan… Ik zou het ook weer op precies dezelfde manier doen. Ik zou het alleen zo plannen dat ik niet in het weekend in Breckenridge zou zijn. Dat was echt te druk. We zijn er ook op maandag geweest en dat was helemaal top !

Hoewel ik vanuit Boulder meestal dagtripjes maakte, heb ik ook een aantal keren overnacht in Silverthorne en Dillon (tegenover Silverthorne aan de andere kant van I-70). Het voordeel hiervan ten opzichte van Frisco is dat als je 's avonds uit eten wilt, er in Dillon meer keuze is uit nog iets anders dan fastfood. En als je voor fastfood gaat, er is een Noodle’s (mijn favoriet).

Avon ken ik niet, anders dan van een enkele overnachting tijdens een golftrip. Maar dat telt in dit verband denk ik niet ;-) Aan de info van @zenith te lezen, zit je daar echter prima.

@Zenith en @PaulSnow Waar zouden jullie dan het weekend gaan skiën ipv BreckenRidge ?

May the ski force be with you !!

Wat wij voor de variatie hadden gedaan was :
vrijdag Keystone, zaterdag Breckenridge, zondag Copper Mountain, maandag Breckenridge en dinsdag Keystone.

Achteraf zou ik gewoon de volgorde wijzigen :
Vrijdag Copper Mountain, zaterdag en zondag Keystone, maandag en dinsdag Breckenridge

Ik kan @Zenith goed volgen. Keystone is wat relaxter dan Breckenridge. Overigens probeert in het weekend iedereen als eerste op de berg te zijn, dus een ochtendje uitslapen en wat later beginnen kan helpen om de ergste drukte te omzeilen.

Betreft vliegen:
-welke maatschappij hadden jullie ?
-eigen materiaal mee of gehuurd ?

Die Duitse Autoverhuur is vrij scherp. Afgelopen jaren steeds RentalCars gebruikt ook in Amerika en waren ook scherp qua prijs.

May the ski force be with you !!

Standaard vloog ik United Airlines, hoewel de beste aansluiting nu via Frankfurt is. Tot niet al te lang geleden was dat via Chicago of Washington. Voordeel van vliegen via Frankfurt is dat je pas in Denver door de douane hoeft, incl. bagage ophalen. Anders was dat bij de aansluiting via Chicago of Washington: douane door, bagage ophalen, bagage weer afgeven en opnieuw door de beveiliging. Dat werd op het laatst echt een crime.

Als alternatief vloog ik met British Airways via Londen, en vandaar rechtstreeks naar Denver. Heeft hetzelfde voordeel wat douane en bagage betreft als UAL via Frankfurt.

Materiaal had ik ter plaatse. Sterker mijn ski’s staan nog steeds daar bij vrienden. Jammer wel, want het zijn de onvolprezen Salomon X-Scream. Overigens heb ik om nieuwere ski’s te proberen ook wel ter plekke gehuurd en dat was prima in orde.

Dat vond ik afgelopen herfst ook een crime, dat we een tussenlanding hadden in Detroit. Eerst spullen ophalen om daarna weer in te leveren. Gelukkig is Detroit de thuishaven van Delta en ging het best snel.

May the ski force be with you !!

Beste,
Wij hebben een soortgelijke trip nu 2 x gemaakt. De eerste keer een jaar of 10 geleden in de kerstvakantie, de tweede keer 3 jaar geleden juist voor de kerstvakantie. Beide keren verbleven in Keystone: prima basis, niet te druk, de backbowls zijn prima op een poederdag. Op doordeweekse dagen hebben we ook geskied in Breck (20 minuten via een binnendoorweg), Vail (50 minuten via de I70) en Arapahoe (15 minuten, top off piste). Copper Mountain voegt niet heel veel toe aan de skigebieden die al op pas geldig zijn en hebben we 2e keer ook gewoon overgeslagen. Voordeel van Keystone is dat je gewoon 's ochtends afhankelijk van weer en sneeuw kiest wat je die dag wilt doen. Seizoens skipas is aan te raden vanaf een dag of 10 inderdaad. Koop hem ruim van tevoren. Wij hadden de laatste keer een huis (ca 10 bedden) gevonden in Keystone via VRBO.com: prachtige aanbieding omdat de eigenaren stockholders waren van de liftcompany en hun 4 seizoenspassen bij de huurprijs mochten “meeverhuren”. Dat scheelde dus 4 passen a ca 400,- Pp. Huur een forse auto zodat je je ski’s er zo in kan gooien. Afstand Denver airport naar Keystone of Breck is overigens ruim 2 uur. Reken op ca 1,5 uur op apt voor douane, bagage en shuttle naar autoverhuurder. Oja… Nadeel van Keystone is dat er geen grote supermarkt is, maar die vind je in Dillon (10 min) of nabij de outlet in Frico (15 min). Heb trouwens net ons huis terug gevonden: https://www.vrbo.com/48534… Succes !

Paulr

Tip voor vliegen: inderdaad via LHR of FRA ivm douane. En kies zeker niet voor Detroit of Chicago, kans op vertraging etc ivm winterse weer erg groot (meerdere malen zelf en door dochter die in usa woonde mee gemaakt: kies als je via usa een overstap vliegt liever via bijv atlanta of houston! Daar geen sneeuw op de airports :-)

Paulr

Wij hadden destijds tickets van de KLM maar ik weet niet meer via welke KLM-partner of welke route we zijn gevlogen. Wij hebben onze eigen ski’s meegenomen. Ik heb 2 sets ski’s in een molton onderlaken gewikkeld en in 1 grote skizak gepakt. Deze skizak was precies het maximale toegestane gewicht van 15 kgs. Zo hoef je maar 1 keer voor de extra bagage te betalen. Als je de extra bagage van te voren via internet bijboekt betaal je minder dan dat je bij het inchecken op Schiphol zou moeten betalen. Onze skischoenen hadden we beiden in een sporttas als handbagage.

*bericht bewerkt door zenith op 05 jan 2018 08:57

Wederom bedankt !!! @Paulr ik heb contact opgenomen met de eigenaren van het huis. Thx

May the ski force be with you !!

Een alternatief is met Icelandair naar Denver met een tussenstop in Reijkjavik. Een goede maatschappij.

Wij hadden destijds tickets van de KLM maar ik weet niet meer via welke KLM-partner of welke route we zijn gevlogen. Wij hebben onze eigen ski’s meegenomen. Ik heb 2 sets ski’s in een molton onderlaken gewikkeld en in 1 grote skizak gepakt. Deze skizak was precies het maximale toegestane gewicht van 15 kgs. Zo hoef je maar 1 keer voor de extra bagage te betalen. Als je de extra bagage van te voren via internet bijboekt betaal je minder dan dat je bij het inchecken op Schiphol zou moeten betalen. Onze skischoenen hadden we beiden in een sporttas als handbagage.

zenith op 5 jan 2018 08:56

KLM maakt momenteel geen onderscheid meer voor een skiset. Je kan extra ruimbagage bijboeken voor € 68,- per vlucht, dus € 136,- retour (via internet). Extra ruimbagage is een koffer, maar mag ook - zonder vooraanmelding - een skiset zijn (=een paar ski’s in hoes + schoenentas). Koffer of skiset mag maximaal 23 kg wegen. Dus 2 paar in één hoes is wat gemakkelijker geworden.

Plaats een reactie