Tips voor een eerste treinreis?

Vrijdag ga ik voor de eerste keer met de trein naar Innsbruck. Heel spannend allemaal, want ik heb nog nooit een internationale reis gemaakt met de trein.

Volgens de mailtjes die ik kreeg zit ik op een Euronight-trein van Keulen naar Innsbruck. Voor de heenreis heb ik een zitplaats geboekt, voor de terugreis een ligplaats.

Nu vraag ik me af: hoe zit dat met de bagage? Neem ik die gewoon mee naar m’n zitplaats zoals op een (normale) binnenlandse trein, of zijn daar speciale compartimenten voor? En dan zeker voor m’n ski’s.

Is vooraf moeilijk in te schatten, want dat hangt er maar net van af wat voor type rijtuig ze inzetten (en daar zijn er nogal wat van…)

Uitgangspunt bij treinreizen is dat je je bagage bij je houdt. Tijdens de reis gaat die in de rekken boven de stoelen (zitpl) of in ruimtes boven de bedden (slaappl). Soms hebben de zit rijtuigen nog wat extra opslag ruimte bij de balcons.
Ski’s is soms wat improviseren.

Sommige treinen (met name die van de OBB en SBB) hebben aparte compartimenten of zelfs rijtuigen voor bagage en vracht, maar meestal moet je daarvoor wel extra betalen en vooraf boeken.

Rob

Sommige treinen (met name die van de OBB en SBB) hebben aparte compartimenten of zelfs rijtuigen voor bagage en vracht, maar meestal moet je daarvoor wel extra betalen en vooraf boeken.

RCGrootveld op 1 jan 2018 17:43

Hmm. Ik heb alleszins die optie niet gekregen. Heb wel via de website van de Belgische spoorwegen geboekt.

Als in slaaprijtuig zit moet alles in de coupe. Onder de banken is ruimte en bij de bovenste slaapplaatsen. Ze hebben vaak een aparte ruimte voor skies. Maar dan moet je geluk hebben dat dat in zelfde rijtuig is.

Voor zitplaatsen weet ik niet. Maar als je coupe hebt dat kan je daar Onder de banken kwijt en heb je rekjes boven je

Als rijtuig hebt zonder coupe dan hebben ze misschien in de tussen ruimte iets.

Vraag ernaar bij treinbegeleid(st)er. Ik lag in coupe met 5 personen tijdens heenreis en dan hebben ze mijn bagage,1 grote reiszak, in lege coupe geplaatst op slot. ski’s gingen onder onderste bed en handbagage bij mij. Tijden terugreis slechts 2 personen en plaats genoeg. Neem oordopjes mee. Bovenste bed is iets kleiner dan middelste of onderste.
grt.

Plaats een reactie