Tips Levi Fins Lapland

Hallo allemaal!

Wij gaan zondag voor het eerst naar Lapland, Fins lapland… Wij verblijven in Levi. Is er iemand bekend met deze omgeving?

Gr!

Niet met Levi maar wij zaten toen in Akaslompolo. Dat is zo’n 35km naar het westen.

Ik vond het geweldig, sneeuwschoenwandelen, langlaufen (stuntelen want dat had ik nog nooit gedaan), huskysklede tocht, bij een rendierenfarm geweest, sneeuwscootertocht gemaakt in de nacht. En 3 of 4 dagen zijn we gaan snowboarden en skien in de skigebieden Yllas en Yllasyarvi, beide aan het dorp Yllas maar niet aangesloten. Wat mij opviel was de rust in die skigebieden ondanks dat deze gebieden bij de Finnen heel populair schijnen te zijn.

Tips? Warme kleding, toen wij er waren, ook in januari, was het op een gegeven moment -32, en het kan veel kouder… Overdag niet “warmer” dan -10 á -15 graden. En met een beetje wind erbij kan je je voorstellen wat de gevoelstemperatuur dan is. Verwacht verder geen wintersport idee zoals in de Alpen met hoogteverschil van slechts 500 meter en een hoogte van 750 m in Yllas.

Hopelijk kan je het noorderlicht aanschouwen, die hebben wij toen niet gezien maar we gaan het zeker nog een keer proberen.

🏂

Top, klinkt allemaal erg goed! ik ben benieuwd.

Bedankt!

leuk skigebiedje. niet heel spannend maar heel leuk om te combineren met husky-tochten, sneeuwscooter rijden, eland safari of sneeuwschoen wandelen.

Als je nog geen excursies in je reispakket hebt boekt deze dan niet via Tui of een andere touroperator !
Ga naar het kantoor van Tourist Information aan het begin van het dorp. Daar liggen allerlei informatie-boeken met excursies die je rechtstreeks bij de aanbieder kunt boeken. Deze zijn meestal goedkoper dan via je reisleider of je krijgt voor hetzelfde geld een langere tijd op de scooter of met de huskies.

leuk skigebiedje. niet heel spannend maar heel leuk om te combineren met husky-tochten, sneeuwscooter rijden, eland safari of sneeuwschoen wandelen.

Als je nog geen excursies in je reispakket hebt boekt deze dan niet via Tui of een andere touroperator !
Ga naar het kantoor van Tourist Information aan het begin van het dorp. Daar liggen allerlei informatie-boeken met excursies die je rechtstreeks bij de aanbieder kunt boeken. Deze zijn meestal goedkoper dan via je reisleider of je krijgt voor hetzelfde geld een langere tijd op de scooter of met de huskies.

zenith op 2 jan 2018 16:12

Bedankt, Wij hebben de excursies al wel geboekt maar niet via Tu oid. Sneeuwscooter, husky en sneeuwschoen wandeling staan er voor nu op… Ter plaatse een skipas kopen en kijken of er nog leuke andere dingen te doen zijn!

Levi is een prima plaats voor een week. Gezellig dorp dat voor een deel van de tekentafel afkomt. Het halve dorp is in handen van één organisatie (Hullo Poro - het gekke rendier) die (goede) hotels, restaurants en bars runt. Het skigebied is inderdaad wat beperkt. Aan de dorpskant vind je het hoofdskigebied met een funpark, waaronder een half-pipe. Voorbij Levi is een 2e gebied en aan de andere kant van de berg is een heel nieuw gebied. Alle gebieden zijn met elkaar verbonden, maar als je de beschikking over een auto hebt, is het soms handig om in een van de laatste 2 gebieden te starten. Er zijn zwarte afdalingen, zoals de World Cup slalom pistes. Maar, zoals in heel Finland zijn die afdalingen niet zo lang. Ik weet niet wanneer je gaat, maar de Finnen hebben ook een voorjaarsvakantie. Dan is het gruwelijk druk met lange wachtijden voor de liften. Maar veel liften hebbeb een “single line” waar de Finnen zelf nauwelijks gebruik van maken. Dus over het algemeen hoef je, als je dat wilt, niet zo lang te wachten.
Als je een dag niet wil skiën, dan is er een uitgebreid Welness Center. Met zwembaden en sauna’s. Hoewel de Finnen zo ongeveer de uitvinders van de sauna zijn, tref je maar zelden gemengde sauna’s aan. In het Wellness Center" zijn de sauna’s gescheiden en is er alleen een gemengd Turks bad.
Behalve skiën en snowboarden zijn er ruim voldoende wandel- en langlaufmogelijkheden. O.a. over het meer, dat gescheiden “rijbanen” heeft voor wandelaars, langlaufers en de enorme hoeveelheid snowscooters. En natuurlijk worden er voldoende mogelijkheden aangeboden voor Husky-tochten en Noorderlicht safari’s. Allemaal nogal prijzig.

Leuk, ik lees even mee! Hopelijk hou je ons hier een beetje up to date van je reis, wij vertrekken eind februari die kant op. We hebben een retourvlucht naar Rovianiemi en gaan vanaf daar een beetje rondtoeren. De skigebieden van Levi en Ylläs zijn al gepland en we twijfelen nog om ook in Saariselka te gaan skiën.

Husky sleën en sneeuwscooter rijden staan sowieso op de planning, verder zijn we nog aan het kijken wat nog meer leuk is.
@zenith Ik heb ook gelezen dat er mensen pech hadden toen ze daar ter plekke wilden boeken voor een bijv. een husky of sneeuwscooter tocht…
@nicky0180 Heel veel plezier en hopelijk zijn er nog meer mensen die hun ervaringen/tips willen delen.

Groeten,

Jeff.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Nog een paar plaatjes van Levi (maart 2017).

null
Piste vanuit het dorp.
null
Hotel Hullu Poro.
null
Piste Levi met waarschuwing “overstekende rendieren”.

@Ronaldski Hoe was de temperatuur in maart en was alles in de omgeving nog mooi wit? Zelf ben ik er eind februari en de eerste paar dagen maart, dus ben erg benieuwd.
@nicky0180 Sorry dat ik mij zo met dit topic bemoei 😬

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Wij zijn in 2008 geweest in Levi en verbleven in een typisch Fins vakantiehuisje (begin februari). Alles was volledig wit (inclusief de wegen). We zakten tot 70 cm weg in de sneeuw bij ons vakantiehuisje.

Het skigebied is niet supergroot, maar wel heerlijk. Supergoede sneeuw en het was bij ons helemaal niet druk, dus de pistes waren om 19:00 nog net zo goed als in de ochtend. Liften starten pas later dan in de Alpen, maar draaien langer door (dacht tot 19:00 of 20:00). Wij hadden toen ook de husky en sneeuwscooter tocht van te voren geboekt, maar dat zou ik nu ook daar ter plaatse doen. Een avond sneeuwscooter tocht is wel heel erg leuk.

M.b.t. de temperatuur kan het nogal uit eenlopen. Wij hebben 2 dagen -23 gehad wat een dag goed te doen (windstil met een zonnetje), terwijl de andere dag echt koud was doordat er wind stond.

Een heel andere beleving dan een skivakantie in de Alpen, maar wij gaan zeker nog een keer terug.

Wilco van Bragt

@Ronaldski Hoe was de temperatuur in maart en was alles in de omgeving nog mooi wit? Zelf ben ik er eind februari en de eerste paar dagen maart, dus ben erg benieuwd.

@Jeffvdv. We waren van 26/2 tot 5/3 in Levi. Er lag veel sneeuw en de temperatuur in die week was gemiddeld -10 graden. Maar het kan er veel kouder zijn. Op 26/2 zijn we van Muonio naar Levi gereden. 's Morgens was het -29 graden. En 3 weken eerder was het in Saariselka rond de -25 graden. Omdat er geen hoge bergen zijn, kan het er ook fors waaien en met een windchill van -35 graden is skiën zeer onaangenaam en onverantwoord.

null
Saariselka.

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

Skifan79 op 3 jan 2018 15:33

Ziet er gaaf uit! maar is dit in Levi of heb ik iets gemist? Naar mijn weten hebben ze zulk gebergte als op de fotos en zo’n groot meer erbij?

Omdat er geen hoge bergen zijn, kan het er ook fors waaien en met een windchill van -35 graden is skiën zeer onaangenaam en onverantwoord.

null
Saariselka.

Ronaldski op 3 jan 2018 14:44

Dan zit ik er dit jaar dezelfde periode 😃 en gevoelstemperaturen van -35 zijn idd geen pretje haha.

Mooie foto trouwens!

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 03 jan 2018 17:31

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Wij zijn 3 jaar geleden met Oud en Nieuw naar Levi geweest. Was een geweldige ervaring.
Op de aankomstdag was het -40° C en dat is echt koud. Dan doet ademhalen zeer aan je keel en neus. De rest van de week was het met ca. -30° C gelukkig lekker warm ;)
Wij hebben nog een nacht in het IJshotel overnacht. Hierboven zag ik ook al een paar foto’s daarvan. Is echt een aanrader. Als je dat niet zo ziet zitten, moet je op z’n minst een dagtocht er naartoe doen. Is prachtig. Wij zijn er met een sneeuwscooter heen- en terug gegaan, maar je kan ook gewoon met de auto of bus.
Verder zijn we nog gaan ijskarten. http://www.levi.fi/en/enjoy-levi/services/icekarting-levi.ht…
Dit moet je wel vooraf boeken. Toen wij dit ter plaatse wilde boeken, konden we alleen maar 2x een heat van een kwartier. Voor de rest zaten ze helemaal vol. Eigenlijk is dat wat te kort, want dan krijg je het net een beetje onder de knie.

Het skigebied is niet zo groot, maar wel mooi.
Omdat het in december en januari maar een paar uur licht is, zijn de pistes verlicht. Echt licht werd het trouwens nooit. Tussen 10:00 uur en 15:00 uur is het schemerig. De zon komt niet helemaal boven, maar kun je alleen rond 12:00 / 13:00 uur vanaf de top een klein stukje zien. In de schemering met het kunstlicht ziet alles er echt heel mysterieus uit.
Verder blijft overal de sneeuw mooi liggen, omdat het nooit boven nul is.

Het is er ook niet druk in het skigebied. Je kan vrijwel altijd zo de lift in zonder te wachten. Toen er een keer een lift stil stond, gebeurde er iets wat wij nog nooit in de Alpen hebben gezien. De mensen gingen netjes twee breed in de rij staan. Niemand drong voor.

Hier nog een paar foto’s:

null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null

Annoying skiers since 2003

Gaaf!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

.

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 03 jan 2018 20:00

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Wij zijn er rond 16 maart geweest. De temperatuur was toen vergelijkbaar met de Alpen. Dus geen extreme kou.
Het was er absoluut niet druk. We hebben nooit bij een lift hoeven wachten.

Voor de voorpret nog een paar foto’s :

null

uitzicht over Levi vanaf de piste.

null

in de ochtend mooi geprepareerde pistes

null

het skigebied ligt op een ‘grote heuvel’ midden in een plat landschap
daardoor kan het er wel hard waaien

null

uitzicht naar de volgende ‘heuvel’

null

uitzicht vanaf de husky-slee.

null

null

null

hoogtepunt van vakantie waren natuurlijk de huskies

null

zo ziet de top van de berg eruit

null

het skigebied van Levi vanuit het vliegtuig

Wij zijn 3 jaar geleden met Oud en Nieuw naar Levi geweest. Was een geweldige ervaring…

wow. Kick zeg ! Hoop ook op het noorderlicht!

Hoop ook op het noorderlicht!

nicky0180 op 3 jan 2018 20:04

Daar moet je wel geluk voor hebben. In Levi zelf is de kans sowieso minimaal, omdat er te veel omgevingslicht is. Wij hebben een excursie geboekt waarbij we met een sneeuwscooter naar een afgelegen plek gingen waar het echt donker is. Daar kregen we nog wat te eten en drinken in een hutje. Heel leuk, maar helaas geen noorderlicht gezien.

Annoying skiers since 2003

Sorry voor de verwarring.

Was voor het eerst dat ik hier foto’s heb geplaatst en zag ze in eerste instantie niet. Ik heb ze dus even via een andere manier geüpload direct van de pc ipv Photobucket.

Na mijn eigen gestuntel van de aangepaste post bleek ook mijn tekst helaas weg.

Zoals de foto’s laten zien een super mooie trip gemaakt en fantastische autotrip.
Noorwegen (Narvik), Zweden (Riksgränsen super off-piste) en Lapland.

Daarbij ook een bezoekje van 2 dagen aan Levi… kort samengevat.

Mijn persoonlijke mening ik vond het voor de trip eigenlijk een te klein gebiedje en daarnaast erg kostbaar om het boven de ons bekende Alpen te plaatsen. Ik zou als je hier komt je meer focussen op de andere dingen die je ernaast kan doen ipv de focus echt te leggen op het skigebied.

Het is als het ware een vlak landschap en dan ineens één berg.

Het geluk dat ik daar een kennis had zitten die voor een touroperator werkt. Het is mij aan niets te kort gekomen en heb heel veel moois voor bijna nop kunnen doen, het viel wel op dat het prijspeil echt op een ander niveau ligt als bij ons maar de mensen die hier naar afreizen. Hetgeen je hier allemaal kan doen is prachtig maar een tweede maal teruggaan naar Levi, het is hierboven ook al eens opgemerkt…nee voor mij persoonlijk. Er zijn natuurlijk ook mensen die dit helemaal te gek vinden, ik heb het gezien en ontzettend naar mijn zin gehad.

Mijn mooiste ervaring waren de vele bizarre km’s op de sneeuwscooters zonder de soort restrictie van begeleiding.
Alleen die vriend was mijn gids, ik weet dus niet wat je daar eventueel ter plekke kan boeken en wat hier de kosten voor zijn.

Qua off-piste is het heerlijk genieten en heb dus eigenlijk een totaal andere wintersport ervaren als de normaal maar het valt niet met de alpen te vergelijken.

Zoals ik de trip heb beleefd, top en ja zoals ook hierboven opgemerkt koud.

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

Veel plezier!

Prachtige foto’s allemaal. Geven een groot gevoel van herkenning. Afgelopen jaar hebben we 4 weken door Fins, Noors en Zweeds Lapland getrokken. We zijn in Saariselka, Kirkenes, Tromso, Narvik, Lofoten, Bjorkliden (vlak bij Riksgränsen), Kiruna, Muonio en Levi geweest. Met uitzondering van Kirkenes kan je op deze plekken (soms heel beperkt) skiën en boarden. Dat hebben we niet overal gedaan vanwege extreme kou, geen zicht, zware regenval (je kon kanoën op de pistes) of geen tijd wegens andere activiteiten. De laatste week hebben we in Levi doorgebracht. Dat is ons goed bevallen en in tegenstelling tot Skifan79 blijft Levi op onze to-do-list staan. Maar zoals gezegd. Dat is heel persoonlijk.
Sterko en Zenith hebben hebben gelukkig in tegenstelling tot ons geen drukte ervaren. Ik denk ook dat dat algemeen geldt. Maar wij zaten er in de Finse Wintervakantie en dan is het wel druk. Alle hotels vol en wachtrijen voor de liften. In 2018 is de wintervakantie van 19 t/m 23 februari (https://www.feiertagskalender.ch/ferien.php). Dus lijkt mij voor Jeffvdv geen probleem.

Ik ben afgelopen jaar geweest (eerste week februari). Het was toen overdag tussen de -10 en -15 overdags. Ik ben de alpen gewend en vond dat er heel veel sneeuw lag, maar volgens de locals was het jaren geleden dat er zo weinig lag…

De activiteiten die je er kan doen zijn vrijwel allemaal hetzelfde: huskytocht, rendierenfarm, sneeuwscooters, ijskarten (eigenlijk meer ijsdriften) en ijsvissen. Maar ik heb me laten vertellen dat vissen in die periode een soort van winterslaap hebben en moeilijk te vangen zijn. Of het waar is weet ik niet, maar wij hebben het ijsvissen niet gedaan, de rest wel.

Heel veel mensen hadden vooraf in Nederland al diverse trips geboekt. Wij ook sommige. In principe geen probleem, want je weet zeker dat je die dag gaat. Excursies waren toen wel redelijk vol geboekt. Maar bijvoorbeeld een sneeuwscootertocht naar het Noorderlicht is een grote gok om vooraf te boeken: redelijk duur en kleine kans dat die dag ook het Noorderlicht te zien is. Maar aan de andere kant, áls die dag een grote kans op het Noorderlicht is, zit zo’n excursie meteen vol. Wat je per sé wil doen, zou ik vooraf boeken, dan ben je zeker adt je er bij bent. En uiteindelijk betaal je hooguit twee tientjes meer op zo’n excursie als je vooraf boekt, daar zou ik het risico niet voor willen nemen om het te missen.

Ik heb uiteindelijk het Noorderlicht wel gezien, maar op loopafstand van Levi (je hebt dan wel omgevingslicht, maar je ziet het wel). Aan de rand van Levi (links achter de grote supermarkt bij appartementen Levilehto (waar wij sliepen) kun je een meer op lopen, dar zaten 's avonds / 's nachts heel veel mensen om het Noorderlicht te spotten. De derde avond is het gelukt, al was het maar heel kort.

Tip: we hadden een rugzak met biertjes meegenomen naar het meer als we het Noorderlicht gingen spotten. Maar na een kwartier was het slushpuppi en na een half uur waren ze allemaal bevroren. Neem een thermosfles mee met iets warms (bijvoorbeeld Warme Choco met “Mintu” dit is iets wat de locals veel drinken).

Je kan trouwens een app voor het noorderlicht downloaden, die aangeeft hoe groot de kans is dat je het gaat zien.

Daarnaast hebben we iedere dag gesnowboard, verwacht er inderdaad niet te veel van, maar de pistes zijn daar wel perfect in orde. Alleen de afdalingen duren niet lang. Op de piste heb je op sommige punten kleine hutjes, waar binnenin een kampvuur aan is, met bankjes eromheen. Hier kun je worstjes of marshmellows warm maken (die je wel zelf mee moet nemen), maar dat is echt gezellig (en een goedkope manier om iets te eten).

Ikzelf vond snowboarden in de avond echt leuk om te doen. Bijna het hele gebied is 's avonds verlicht, en het is dan echt super lekker rustig op de berg. Veel van de foto’s die ik hier zie herken ik, daar is weinig op toe te voegen.

Veel plezier! Ik zou graag weer gaan (en ooit gaat dat weer gebeuren), maar dit jaar ben ik weer in de Alpen te vinden.

In 2018 is de wintervakantie van 19 t/m 23 februari (https://www.feiertagskalender.ch/ferien.php). Dus lijkt mij voor Jeffvdv geen probleem.

Ronaldski op 4 jan 2018 15:31

Dat komt mooi uit haha. Echt zoveel zin in na alle foto’s en verhalen hierboven 😃😃😃

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

En nog één tip, voor een lekkere verse pizza moet je echt een keer gaan eten bij Ristorante Renna. Die zit midden in het dorp.

En nog één tip, voor een lekkere verse pizza moet je echt een keer gaan eten bij Ristorante Renna. Die zit midden in het dorp.

HJB.nl op 4 jan 2018 16:39

En dan neem je natuurlijk een pizza met rendiervlees :)

Annoying skiers since 2003

Ik ga 1 week later naar Levi, niet om te skien maar voor een rijtraining. Maar als ik dit zie twijfel ik een beetje om skikleding en schoenen mee te nemen en 's-avonds de piste op te gaan. Tot hoe laat zijn die open?

Ik ga 1 week later naar Levi, niet om te skien maar voor een rijtraining. Maar als ik dit zie twijfel ik een beetje om skikleding en schoenen mee te nemen en 's-avonds de piste op te gaan. Tot hoe laat zijn die open?

btbt op 4 jan 2018 18:26

Volgens mij 1800 .

http://www.levi.fi/en/enjoy-levi/skiing-snowboarding/piste-a…

Ik ga 1 week later naar Levi, niet om te skien maar voor een rijtraining. Maar als ik dit zie twijfel ik een beetje om skikleding en schoenen mee te nemen en 's-avonds de piste op te gaan. Tot hoe laat zijn die open?

btbt op 4 jan 2018 18:26

Volgens mij 1800 .

http://www.levi.fi/en/enjoy-levi/skiing-snowboarding/piste-a…

nicky0180 op 4 jan 2018 18:29

Sommige liften gaan om 18.00 uur dicht, maar in het begin van het gebied (vanuit centrum Levi gezien) zijn de liften tot 20.00 uur open. Vorig jaar althans…

*bericht bewerkt door HJB.nl op 05 jan 2018 10:06

Nog even over het Noorderlicht. Van de 28 avonden hebben we maar een avond het Noorderlicht gezien. In Levi. We zijn gewoon een stukje het dorp uitgelopen en ergens een zijweggetje in. Daar was zo weinig omgevingslicht dat het Noorderlicht prima te zien was. Het duurde ook redelijk lang. Zorg er wel voor dat je vooraf hebt nagedacht over de instellingen van je camera en weet hoe je de camera in het donker kan bedienen. Met de 100.000 mogelijkheden van een moderne camera, staat hij gauw in de verkeerde stand.
Er worden veel Noorderlicht excursies aangeboden. Die hebben natuurlijk hetzelfde probleem, namelijk is er wel Noorderlicht op de dag die je wilt. De organisaties hebben vaak een soort garantie, maar die houdt meestal in dat je nog een keer zonder kosten mag deelnemen. Pech als je die volgende keer niet kunt.
Sommige organisaties organiseren bustochten van vele uren. Je gaat dan naar een wat verder verwijderd gebied, waar het in ieder geval donker is. Een kenmerk van zo’n gebiedje is dat het een micro-klimaat heeft waardoor de kans op bewolking een heel stuk kleiner is en de kans om het Noorderlicht te zien wat groter. Maar deze excursies zijn peperduur en je hebt nog teeds geen absolute garantie.

null
Deze foto is op 2 maart jl. gemaakt aan de rand van Levi. Gewoon uit de hand f2,8, 1/4 seconde, ISO 6400. De kwaliteit is niet top, maar ruim voldoende als herinnering. Gewoon veel schieten, eventueel een reeksje, dan zit er altijd wel een redeljke foto bij.

Hoop ook op het noorderlicht!

nicky0180 op 3 jan 2018 20:04

Daar moet je wel geluk voor hebben. In Levi zelf is de kans sowieso minimaal, omdat er te veel omgevingslicht is. Wij hebben een excursie geboekt waarbij we met een sneeuwscooter naar een afgelegen plek gingen waar het echt donker is. Daar kregen we nog wat te eten en drinken in een hutje. Heel leuk, maar helaas geen noorderlicht gezien.

sterko op 3 jan 2018 20:11

Gisteren de eerste dag na aankomst gehad en wat hebben we geluk gehad!!

Eerst 2.5u op een meer buiten t dorp gestaan en toen een groene gloed mogen waarnemen… het was het noorderlicht maar niet wat k had verwacht.

Teruglopend naar het hotel zag ik weer een staartje wit licht boven her hotel ontstaan en ja hoor, daar kwam die!.. PRACHTIG!!

Foto’s heb ik gemaakt met mn telefoon!

null

null
null

Foto

null
null

*bericht bewerkt door moderator op 09 jan 2018 07:56

Plaats een reactie