Tips Levi Fins Lapland

Hoop ook op het noorderlicht!

nicky0180 op 3 jan 2018 20:04

Daar moet je wel geluk voor hebben. In Levi zelf is de kans sowieso minimaal, omdat er te veel omgevingslicht is. Wij hebben een excursie geboekt waarbij we met een sneeuwscooter naar een afgelegen plek gingen waar het echt donker is. Daar kregen we nog wat te eten en drinken in een hutje. Heel leuk, maar helaas geen noorderlicht gezien.

sterko op 3 jan 2018 20:11

Gisteravond op de eerste avond na aankomst gelijk raak. Na een tijd gestaan te hebben op een meer buiten het dorp waar we een groene waas hebben gezien, zijn we terug naar het hotel gegaan … hier ontstond opeens een klein wazig staartje in de lucht wat zich uitbreide tot een mooi noorderlicht !

Foto’s gemaakt met mn telefoon

null
null
null

*bericht bewerkt door nck0180 op 09 jan 2018 16:41

Wow dat is mazzel hebben zeg! Gaaf hoor.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Zo, dan heb je wel geluk. Wij hebben heel de week niets gezien en hoorden ook van anderen dat ze al een paar weken geweest waren en het nooit gezien hebben.

Annoying skiers since 2003

Zo, dan heb je wel geluk. Wij hebben heel de week niets gezien en hoorden ook van anderen dat ze al een paar weken geweest waren en het nooit gezien hebben.

sterko op 9 jan 2018 16:58

Zitten hier mensen al paar weken tot maanden en een enkele heeft het slechts 1 keer gezien

Wow wat een mazzel heb je gehad. Prachtig! Ik heb ook de mazzel gehad om het een keer te mogen zien. Het noorderlicht is niet te voorspellen. Dus die speciale excursies en reizen is zonde van het geld. Gewoon geluk hebben of niet. Voor ons was skiën echt een bijzaak in Lapland. De sneeuwscootertocht, huskysafari, sneeuwschoenwandelen, rendierentocht, ijsvissen waren voor ons de belangrijkste dingen die we wilde doen. Wij zaten in Salla tegen de grens van Rusland. Een aanrader!

@nicky0180 Hoe is je vakantie bevallen? Ik ben benieuwd of je nog echte aanraders of verassende dingen bent tegen gekomen? Voor mij nog een paar weken wachten…

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@nicky0180 Hoe is je vakantie bevallen? Ik ben benieuwd of je nog echte aanraders of verassende dingen bent tegen gekomen? Voor mij nog een paar weken wachten…

Jeffvdv op 27 jan 2018 22:25

@Jeffvdv Lekker vooruitzicht!

Uhm… echte aanraders… ik weet niet of je al excursies hebt geboekt maar een tocht met een sneeuwscooter is heel gaaf, wij hebben 2 dagen een sneeuwscootertocht gedaan… Na de 2e tocht (bij een andere organisatie en op de voorlaatste dag helaas) zei de gids dat we bij hun ook wel een sneeuwscooter kunnen huren zodat we een hele dag zonder gids oid op pad kunnen gaan… gewoon wij zelf. Dit kwam omdat hij zei dat we “goed waren” in het rijden op een sneeuwscooter, normaal doen ze max 25 km in een tocht, wij hadden er bijna 45 weg in hetzelfde tijdbestek. Dus ik raadt aan om, als je het leuk vond, na een georganiseerde tocht te vragen of je zo’n ding zelf kan huren om de omgeving in te duiken, stuk goedkoper: 225 eur voor een dag van 9 tot 6 ong en een tocht van ca 2 uur kost je zo 166-180 PP.

Het meer, net buiten het dorp is een mooie plek om als het donker is op zoek te gaan naar het noorderlicht.

Vanaf Zero Point:

null

Qua eten, loop gewoon langs de tentjes en kies wat uit :) , pizza bij Ristorante Renna is wel goed en niet echt duur.

Een sneeuwschoentocht vonden we ook erg leuk, wij hadden de tocht bij Lapland Safaris gedaan met Alex als gids, was een leuke excursie!

Verder, laat het lekker op je afkomen ;-) .

Veel plezier

Hier nog wat foto’s om in de stemming te komen.

null
null
null
null

null

*bericht bewerkt door nck0180 op 29 jan 2018 08:50

@nicky0180 Bedankt voor de tips (en de foto’s) echt super vet!!! Het aftellen is begonnen 😃😃😃

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Echt een mega gave vakantie gehad! Vanaf Rovaniemi naar Ivalo, Saariselka, Inari, Levi, Äkäslompolo(Ylläs) en weer Rovaniemi geweest. Skiën, husky sleën, sneeuwscooter tochten, noorderlicht, enz.

Ik kan het echt iedereen aanraden, want dit moet je (als je de mogelijkheid hebt/krijgt) echt een keer gedaan hebben!

Groeten,

Jeff.

En hier nog wat foto’s:

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/b6ce9a2d7768a4b9a004be98...
https://cdn.wintersport.nl/forum/21/a4e00f5dc8c66b2fe9d3bbd1...
https://cdn.wintersport.nl/forum/21/f1c58d4456503ea7d1b6880e...
https://cdn.wintersport.nl/forum/21/dc812f3baff531e8edf8750e...
https://cdn.wintersport.nl/forum/21/d5a9a68147d7419ed30f881d...
https://cdn.wintersport.nl/forum/21/8e2e14e45d55c929600d1d51...

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/404812d1913e41f432da98a7...

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/f4e1d226f8083700b28fd64c...

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 05 mrt 2018 20:57

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Wow wat mooi! Ik krijg gewoon een beetje heimwee naar Lapland. Fijn dat je het ook zo mooi hebt ervaren!

Inderdaad mooi. Bij wie heb je dat geboekt?

@DrPhil Wij hebben zelf een 9 daagse trip geboekt, hotels via booking, expedia, etc. De tickets bij finnair en een huurauto via sunnycars. Door het zelf te boeken kan je naar veel meer plaatsen en waren we uiteindelijk goedkoper uit. De huurauto is op zich best prijzig, maar je kan zelf overal heen rijden en doen (scheelt flink in de excursie kosten haha).

Maar als je geen zin hebt om het zelf allemaal te regelen, dan kan je bijvoorbeeld via Voigt of
Buro scanbrit boeken (er zijn uiteraard veel meer aanbieders).

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@DrPhil Wij hebben zelf een 9 daagse trip geboekt, hotels via booking, expedia, etc. De tickets bij finnair en een huurauto via sunnycars. Door het zelf te boeken kan je naar veel meer plaatsen en waren we uiteindelijk goedkoper uit. De huurauto is op zich best prijzig, maar je kan zelf overal heen rijden en doen (scheelt flink in de excursie kosten haha).

Maar als je geen zin hebt om het zelf allemaal te regelen, dan kan je bijvoorbeeld via Voigt of
Buro scanbrit boeken (er zijn uiteraard veel meer aanbieders).

Jeffvdv op 6 mrt 2018 07:36

null

Dit is de route die wij gedaan hebben. Route was zeer goed te doen. We hadden wel voor de zekerheid een 4x4 gehuurd.

Happiness is ... the first downhill skiing run of the season!

De oorsprokelijke vraag betrof Levi, maar aan alle “niet-ski” reacties te zien, gaan veel mensen ook voor veel andere winterse genoegens naar Lapland. Daarom mijn tip voor als je een keer iets heel anders dan skiën en boarden wilt doen. Dat is een meerdaagse husky safari. Dan trek je met je eigen span huskies van blokhut naar blokhut. Zes dagen lang met afstanden van 25 tot 40 km per dag. Het was niet goedkoop maar een unieke ervaring. De safari wordt begeleid door een gids op een slee die met meer honden en een grotere slee een deel van de voorraad vervoert. Zelf heb je op je slee je persoonlijke bagage en ook een deel van de algemene spullen. Bij de blokhutten is gas om te koken maar geen elektriciteit. De hut en de sauna worden verwarmd met houtkachels en water moet je uit het dichtsbijzijnde meer halen (eerst een wak hakken). aan het eind van de dag moeten eerst de honden worden verzorgd. Na het sociale uurtje, met van Schiphol meegebrachte drank, maakt de gids een warme lunch klaar op een houtvuur en zorgt voor het avondeten, terwijl de deelnemers in de sauna zitten. Dat is trouwens ook de enige plek om je te wassen en te scheren, want er is geen stromend water. Na het eten gaat de gids in de sauna, terwijl de gasten opruimen. Daarna is het de rest vand de avond een gezellige boel. De tochten kunnen vanuit meer plaatsen worden gemaakt. De mijn startte in Muonio vanuit hotel Harriniva. Een goede startplaats waar je de eerste en laatste nacht slaapt en eet. In de hondenfarm ernaast hebben ze ca. 450 huskies. Ik heb de reis geboekt bij Askja, maar er zijn meerdere aanbieders en direct boeken bij Harriniva kan ook. Let wel op dat de tocht niet wordt begeleid door lawaaiige snowscooters.

null
Honden verzorgen - poep ruimen.
null
Honden verzorgen - dog soup.
null
Honden verzorgen - bevroren vlees.
null
Wat een koppie.

*bericht bewerkt door Ronaldski op 06 mei 2018 14:42

Dit jaar zouden we graag eens noordelijk op skivakantie gaan… Of eerder wintersport. Niet enkel skiën hoeft aan bod te komen. Maar graag de prachtige natuur en rust ontdekken. Waar gaan we best heen dan? We twijfelen tussen rondom Levi in Finland en rondom kiruna riksgransen in Zweden.

Ik heb de indruk dat Fins Lapland precies meer massatoerisme is? Over riksgransen is er minder aanbod.

We zouden overigens alles wel zelf regelen. Vlucht hotel en vervoer.

Alvast bedankt voor jullie reisadviezen!

@derjean wanneer je naar kiruna riksgransen gaat kan je ook makkelijk nog een uitstapje maken naar narvik. Je hebt daar ook een leuk skigebied met een aantal goede liften en erg veel hoogteverschil voor lapland (bijna 1000m) Je kijkt dan uit over de stad en de vele fjorden rond Narvik. Het voordeel is ook dat Narvik een vliegveld heeft wat het reizen makkelijk maakt. Naast skien kan je er natuurlijk ook een hoop andere dingen doen, sledehond/sneeuwscooter safari, Langlaufen, ijsvissen op forellen, fjordvissen op grote kabeljauw en heilbot, hiken, walvissafari, duiken enz. Narvik heeft als voordeel dat je ook nog behoorlijk wat voorzieningen hebt mocht je daar behoefte aan hebben.

Born to Ride

Plaats een reactie