Europese roaming maar skiën tegen de Zwitserse grens

Begin februari naar Ischgl en natuurlijk leuk dat je op de liften uw smartphone kan gebruiken dankzij de nieuwe Europese roaming regels. Maar bv kom je te dicht tegen de Zwitserse grens durft hij op dat netwerk te gaan en kan dit je veel geld kosten. Vorig jaar had ik speciaal abonnement voor roaming (niet geldig in Zwitserland) en mijn meerkost was meer dan 40€ zonder effectief uw smartphone te gebruiken (buiten wat hij automatisch doet). Ik ben bij Telenet en vroeg of zij bijvoorbeeld Zwitserland konden uitsluiten in mijn abonnement of ik dit zelf kon wijzigen maar 3 x helaas, is niet mogelijk. Misschien hebben jullie een oplossing of eventueel een app waar je dit kan regelen. Anders zal ik steeds mijn roaming moeten af zetten en hopelijk vergeet ik dit niet want dat bedrag kan aardig oplopen :-)

Geen ski zonder après ski...

kan je niet kiezen om alleen een ATnetwerk te gebruiken en dat vast te zetten?

Is dit niet per 15 juni 2017 gelijk getrokken in de hele EU (incl Zwitserland) dat er geen roamingkosten meer berekend mogen worden binnen je bundel? Zwitersland zit, althans bij mijn NLse provider, gewoon in zone 1 wat dus geen extra kosten oplevert. Tenzij je door je bundel heen bent natuurlijk, maar dat zou dan ook gewoon thuis zo zijn.

het hangt van de provider af, voor zover ik zo snel zie. KPN en Vodafone hebben incl CH (en ook NO bijv), Tmobile kiest er voor om dat niet te doen.

Hangt inderdaad van je provider af. Bij KPN, Vodafone en Tele2 valt Zwitserland ook onder EU-roaming, maar T-Mobile en Ben niet. Valt Zwitserland er niet onder, zet dan de provider inderdaad vast op bijv. A1.

In België is dat bij geen enkel netwerk inbegrepen denk ik.

Geen ski zonder après ski...

Dat is toch verbazingwekkend. Ik geloof jullie onmiddellijk hoor maar ik lees overal dat het voor allee aangesloten EU landen een verplichting zou zijn om “Roam like at home” aan te bieden. Voorbeeldje:

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/telecoms-int…

@HN65, Zwitserland is niet EU

Geen ski zonder après ski...

Kom net uit Zwitserland en Vodafone valt in iedergeval onder de regeling. Maar ik dacht alle providers.

@HN65, Zwitserland is niet EU

Ribse op 4 jan 2018 18:30

Nee dat weet ik maar Zwitserland zit mee in de afspraak in zone 1…dacht ik. Anyways, blijkbaar niet voor iedereen.

Ik kom ook net terug uit Zwitserland. Mijn tmobile is daar niet geldig voor roaming. Op je iPhone kan je de provider in de grensstreek selecteren, in dit geval Orange in Frankrijk. Werkt perfect. Dus voor het geval in Ischgl zou ik dan ook iets Oostenrijks als standaard selecteren waar je provider mee gelieerd is. Overigens als mijn bundel op is in Zwitserland maakt hij niet automatisch verbinding en ook geen extra kosten. Ook dit is in te stellen in je telefoon. IIG veel plezier daar, en dat ding uitlaten is ook best prettig 😉

Je kan ook handmatig netwerk kiezen Dan verspringt die niet automatisch. Gelukkig bij Vodafone dus voor mij geen extra kosten meer :)

Net terug uit Zwitserland gewoon mobiel data kosteloos kunnen blijven gebruiken.
Provider is KPN.

bij mij staat roaming steeds uit in buitenland. Al voldoende verhaaltjes gehoord van €1K aan rekening.
Met €40 ben je er heel goedkoop vanaf.

Ter info skitracker zonder 4G/5G is iSki.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

In België is dat bij geen enkel netwerk inbegrepen denk ik.

Ribse op 4 jan 2018 18:13

Bij mobile Vikings heel zeker wel!

Bij Telfort ook gewoon in zone 1 (EU).

De tip is hier al even gegeven, maar voor de duidelijkheid:

Als je je aanbieder selectie instelt op handmatig ipv automatisch, wisselt je telefoon niet automatisch van netwerk aanbieder en kun je dus niet zomaar op een Zwitsers netwerk inloggen.

Los daarvan zou ik nog even de roaming regels opvragen bij je mobiel aanbieder. Meestal is ook Zwitserland inbegrepen in de nieuwe roaming regels.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/c9750963ee808d3ce5bd2c6f...
https://cdn.wintersport.nl/forum/20/b4574376cdf2b039bfeb9521...

Bergen + Sneeuw = ❤

Vorige zomer via Zwitserland naar Italië gereden met de auto. Hoop en al 4 uurtjes in Zwitserland verbleven. (2 u op heen en 2 op terug) Bij de maandelijkse afrekening van mijn smartphone (telenet) bleek ik ongeveer 17 mb gebruikt had in Zwitserland. Koste me 51 euro extra. De enige extra app die ik gedurende de reis had aanstaan was waze, voor de rest niets extra

Ik heb KPN en kom regelmatig in Zwitserland. Zowel bellen als internetverbruik betaal ik niets extra’s voor zoals ik dat op mijn facturen aflees. Tot juni vorig jaar moest ik voor 10 euro een 1000mb bundeltje kopen voor europa (en dat was toen ook al inclusief Zwitserland).

De tip is hier al even gegeven, maar voor de duidelijkheid:

Als je je aanbieder selectie instelt op handmatig ipv automatisch, wisselt je telefoon niet automatisch van netwerk aanbieder en kun je dus niet zomaar op een Zwitsers netwerk inloggen.

Los daarvan zou ik nog even de roaming regels opvragen bij je mobiel aanbieder. Meestal is ook Zwitserland inbegrepen in de nieuwe roaming regels.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/c9750963ee808d3ce5bd2c6f...
https://cdn.wintersport.nl/forum/20/b4574376cdf2b039bfeb9521...

Nelis op 5 jan 2018 21:58

Check inderdaad even deze instellingen als je in Oostenrijk bent en kies dan een oostenrijks netwerk en dus op handmatig zetten. Dan zal je telefoon niet automatisch overspringen naar een zwitsers netwerk, ook al heb je geen enkel oostenrijks bereik meer. Veegeet het niet terug te zetten als je oostenrijk verlaat om naar huis te gaan 😉

Die tip om een vaste provider te kiezen is wel een goede. Tegelijk blijft het wel bijzonder dat er verschil zit tussen kpn en Vodafone aan de ene kant en tmobile, ben en Tele2 aan de andere kant, waarbij de Belgen sowieso zonder Zwitserland lijken te zitten.

Ik ben iig blij dat ik een provider heb die het Zwitserland wel meeneemt. Sowieso vind ik het in heel Europa vanuit je bundel bellen en data gebruiken echt een grote vooruitgang.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Die tip om een vaste provider te kiezen is wel een goede. Tegelijk blijft het wel bijzonder dat er verschil zit tussen kpn en Vodafone aan de ene kant en tmobile, ben en Tele2 aan de andere kant, waarbij de Belgen sowieso zonder Zwitserland lijken te zitten.

Ik ben iig blij dat ik een provider heb die het Zwitserland wel meeneemt. Sowieso vind ik het in heel Europa vanuit je bundel bellen en data gebruiken echt een grote vooruitgang.

Roy83 op 6 jan 2018 08:59

Het grote nadeel ervan is dat ik dan nog lastiger ben los te weken van mijn iPhone / whatsapp etc. Door de kleine databundel stond ie doorgaans overdag uit. Dit was eigenlijk best wel prettig. Ik probeer nu mijn smartphone verslaving te beteugelen door deze zoveel mogelijk diep in mijn binnenzak te laten op airplane mode. En alleen uit te halen voor foto’s. :)

Bergen + Sneeuw = ❤

Ik ben blij te lezen dat Vodafone zwitserland in het pakket heeft zitten. Het was toch altijd ff schrikken als je de rekening gepresenteerd kreeg. Aangezien ik de hele week op skiklas zit en de rest van de groep niet. Scheelt dit jaar iig weer 35€

Bij KPN zit CH sowieso in het ‘Roaming deal’ pakket en maakt het niet uit of je hem op auto of manual hebt staan.

Rob

Die tip om een vaste provider te kiezen is wel een goede. Tegelijk blijft het wel bijzonder dat er verschil zit tussen kpn en Vodafone aan de ene kant en tmobile, ben en Tele2 aan de andere kant, waarbij de Belgen sowieso zonder Zwitserland lijken te zitten.

Ik ben iig blij dat ik een provider heb die het Zwitserland wel meeneemt. Sowieso vind ik het in heel Europa vanuit je bundel bellen en data gebruiken echt een grote vooruitgang.

Roy83 op 6 jan 2018 08:59

Het grote nadeel ervan is dat ik dan nog lastiger ben los te weken van mijn iPhone / whatsapp etc. Door de kleine databundel stond ie doorgaans overdag uit. Dit was eigenlijk best wel prettig. Ik probeer nu mijn smartphone verslaving te beteugelen door deze zoveel mogelijk diep in mijn binnenzak te laten op airplane mode. En alleen uit te halen voor foto’s. :)

Nelis op 6 jan 2018 09:07

Ja misschien wel :).

Ik vind het vooral lekker dat je up2date verkeersinfo hebt onderweg, je makkelijk restaurantjes kan bellen voor reserveringen, eventueel lekker de Nederlandse radio aan te hebben (zeker van dat Zwitsers kan ik geen chocola maken). Tijdens het skiën is offline ook prima.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Goeleg bedankt om te melden, dacht namelijk dat het ook bij MB niet was inbegrepen.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Ook hier “helaas” T-Mobile. Top abo, maar dat ze voor niet-EU land toch laten betalen vind ik jammer omdat de andere providers ervoor kiezen dit niet te doen.

Ik wil er geen telecom topic van maken, maar is T-Mobile dan echt zoveel goedkoper dan KPN / Vodafone? Die laatsten hebben ook weer allerlei kortingen icm je vaste internet, waardoor ik denk dat het wel meevalt…Aan de andere kant; overstappen voor puur de roaming in Zwitersland gaat misschien wel weer wat ver :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

30 eur (met vriendenkorting) voor alles onbeperkt vond ik een goeie deal maar ieder zn meug. Van Zwitserland wist ik van tevoren maar alsnog genomen.

Ik wil er geen telecom topic van maken, maar is T-Mobile dan echt zoveel goedkoper dan KPN / Vodafone? Die laatsten hebben ook weer allerlei kortingen icm je vaste internet, waardoor ik denk dat het wel meevalt…Aan de andere kant; overstappen voor puur de roaming in Zwitersland gaat misschien wel weer wat ver :).

Roy83 op 6 jan 2018 15:01

Ik heb zowel T-Mobile als KPN in één toestel en mijn ervaring is, dat de dekking van KPN overall gezien beter is.

Rob

In het buitenland ook? Je bent daar immers afhankelijk van de roamingafspraken en t kan prima zijn dat beide partijen met dezelfde toko’s roamdn

Plaats een reactie