Ski schoenen te ruim

Ik ben al een aantal dagen aan het skien, maar het valt me op dat het lijkt alsof mijn skischoenen te los zitten. Is het normaal dat je tijdens het skien je de hak van je voet iets kunt optillen in je schoen? Dit ondanks het behoorlijk krachtig vastzetten van de schnallen.
Als het zo hoort, dan moet het maar zo. Maar liever had ik ze veel strakker, vooral in lastige situaties.
Wat is normaal? Mijn Salomon skischoenen zijn nu 3 jaar oud en zitten op zich goed passend. Er komt heel wat kracht bij kijken om ze aan en uit te trekken.
Het kan toch niet zo zijn dat na slechts 3 jaar het schuimrubber al uitgelubberd is ?

Klinkt alsof ze te groot zijn. Of dat aan de maat ligt, aan het model schoen of aan de mate van indikken van de binnenschoen kan ik niet zeggen. Maar dat je hiel omhoog kan komen is niet de bedoeling.

Weet niet hoeveel je skiet, maar met een weekje of 2 per jaar lijkt het me niet normaal dat het al is uitgelubberd. Had je dit probleem al vanaf het begin, of komt dit nu pas?

Anders denk ik eerder te groot of geen goede pasvorm -> maar daar kan een bootfitter zinnigere dingen over zeggen.

Even een shell check doen. Binnenschoen eruit, met je voet in de buitenschaal, tenen tegen de voorkant. Achter je hiel hoort dan niet meer dan 2 centimeter ruimte te zitten. Ik denk dat het meer gaat zijn.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Een goeie liner zou in principe je hiel moeten vastgrijpen, en het is de taak van de schnallen die het dichtst bij je enkel zitten om je voet in de ‘heel pocket’ van je schoenen te duwen.

Als je ze dan nog kan bewegen, is de kans groot dat je schoenen te groot gekocht zijn.

Inlegzooltjes kunnen helpen omdat ze je voet iets hoger kunnen plaatsen waardoor er minder ruimte is in de schaal, maar het spreekt voor zich dat dit effect eerder beperkt is.

Je moet er wel rekening mee houden dat het recht omhoog trekken van de hiel in de schoen an sich een beweging is die je tijdens het skiën weinig of niet maakt. Het is de bedoeling dat je goed in skihouding staat (lichte druk van de scheen op de tong), en dan is het belangrijk dat je voet zo goed mogelijk gefixeerd is. Een bootfitter kan je uitleggen wat je zou moeten voelen.

*bericht bewerkt door Morzel op 05 jan 2018 18:06

Dank voor de reacties. Morgen de laatste dag skien, dan helaas weer naar huis. Ik zal de shell check dan doen, maar ik verwacht inderdaad dat de schoenen net iets te groot zijn. Misschien op te lossen met een inleg zooltje, maar ik denk dat het beter is om maar bij een skiwinkel langs te gaan om het goed op te lossen voor volgend jaar. Wel een beetje snel om na 3 jaar alweer nieuwe te moeten kopen.

Een te grote schoen kun je niet goed oplossen, de Bootfitter kan geen materiaal bij maken. Als je hiel los kan komen is er zelfs gevaar op het breken van je voet, al zullen veel mensen dat niet geloven.

Shell check ja, zooltje mogelijk, maar bereid je voor op nieuwe schoenen als advies van een goede fitter.

Tijd voor een uitpakparty?!

Als ze echt te groot zijn heb je idd pech. Wil je veel geld investeren kun je een binnenschoen laten schuimen (250euro) of een intuition liner (200euro) kopen maar dat is dan extra op de schoen die je al hebt. Je kunt ze dan ook verkopen en schoenen met de juiste maat kopen. Shellcheck is idd de test. Daarnaast natuurlijk pasvorm en volume.

*bericht bewerkt door SPAM op 05 jan 2018 23:13

Klinkt als een te ruime schoen wat je in eerste instantie niet merkt omdat de liner lekker zit. Die liner gaat uitlopen en dan moet je je schnallen steeds verder aansnoeren om te compenseren…wat helaas uiteindelijk zinloos is.

Een goeie liner zou in principe je hiel moeten vastgrijpen, en het is de taak van de schnallen die het dichtst bij je enkel zitten om je voet in de ‘heel pocket’ van je schoenen te duwen.

Als je ze dan nog kan bewegen, is de kans groot dat je schoenen te groot gekocht zijn.

Inlegzooltjes kunnen helpen omdat ze je voet iets hoger kunnen plaatsen waardoor er minder ruimte is in de schaal, maar het spreekt voor zich dat dit effect eerder beperkt is.

Je moet er wel rekening mee houden dat het recht omhoog trekken van de hiel in de schoen an sich een beweging is die je tijdens het skiën weinig of niet maakt. Het is de bedoeling dat je goed in skihouding staat (lichte druk van de scheen op de tong), en dan is het belangrijk dat je voet zo goed mogelijk gefixeerd is. Een bootfitter kan je uitleggen wat je zou moeten voelen.

Morzel op 5 jan 2018 18:05

Precies dit. Dat je hak (heel iets) omhoog kan, is niet eens zo heel erg. Maar het hangt denk ok f van wanneer het gebeurt. Als jij gewoon skiet en je hak beweegt, dan heb ke ruimte over. Probeer jij expres je hak omhoog te duwen, dan zegt dat iets minder.

Ik sluit me dus aan bij de meerderheid: zoek een goede bootfitter. Echt te grote schoenen kunnen ze weinig mee, maar je zal verbaast zijn over wat ze kunnen. In mijn ervaring is ook lang niet altijd de reflex ‘nieuwe schoenen’, maar kijken ze ook wel wat er nog kan.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

lees dit topic eens door en probeer je skischoenen zo aan te doen zoals in het filmpje: https://www.wintersport.nl/forum/topic/387313

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Klinkt als een te grote schoen. Neem ze mee naar een vakman en vraag om advies, vermoedelijk nieuwe schoenen inderdaad. Welke regio woon je?

Edwin van Riel

Omgeving Leerdam.

Plaats een reactie