tussenovernachting

“Ontspannen” icm een stop van 8 minuten om te tanken, te pissen en te betalen is een contradictio in terminis.
Idem het onder het rijden eten.

RCGrootveld op 10 jan 2018 00:13

Het rijden vind ik ontspannen. Net als je skiën of snowboarden ontspannen kunt vinden. Een lege autobahn of een mooie bergweg is voor mij net zo iets als een mooie piste. Ik doe het voor mijn plezier en het ontspant mij. Van autorijden wordt ik absoluut niet moe. Ik snap dat dat niet voor iedereen zo is, maar voor mij wel.
Van file en druk verkeer raak ik juist wel geïrriteerd. Van langzaam rijden wordt ik sneller moe en verveeld.

Waar staat dat ik onder het rijden eet?
Op de heenweg rijden we 's nachts en ontbijten we op de bestemming. We hebben meestal wel een paar krentenbollen ofzo bij ons, maar die eet ik bijna nooit op. Is meer voor het geval dat we vast komen in een ernstige file.
Op de terugreis eten we meestal voordat we gaan, maar soms stoppen we ook wel onderweg als we daar zin in hebben. Meestal rijden we liever door naar huis.

8 minuten is toch ruim genoeg voor tanken, betalen en aftappen? Ik zou niet weten wat ik nog meer bij een tankstation zou moeten doen.

Annoying skiers since 2003

Beste Gerrit,

Als je op vrijdagmiddag voor de krokusvakantie vertrekt moet je doorrijden tot voorbij Rosenheim (Dreieck Inntal).

Vanaf zaterdagochtend 06:00u loopt het helemaal vast tussen Munchen en Rosenheim! Wil je niet meemaken!

Overnachten kun je goed doen in bijv Rorhdorf, Neubeuern, of Oberaudorf. Plaatsjes langs de A93

Via Booking.com even zoeken en indien daar niets vrij is het hotel zelf benaderen. De meeste hotels houden de receptie in deze periode 24u open of leggen een sleutel klaar ! (wij doen het al jaren zo)

Succes met zoeken.

Tjeng op 9 jan 2018 16:10

Hoe zit het met de drukte tussen Munchen en rosenheim op zaterdagen in Januari?

Beste Gerrit,

Als je op vrijdagmiddag voor de krokusvakantie vertrekt moet je doorrijden tot voorbij Rosenheim (Dreieck Inntal).

Vanaf zaterdagochtend 06:00u loopt het helemaal vast tussen Munchen en Rosenheim! Wil je niet meemaken!

Overnachten kun je goed doen in bijv Rorhdorf, Neubeuern, of Oberaudorf. Plaatsjes langs de A93

Via Booking.com even zoeken en indien daar niets vrij is het hotel zelf benaderen. De meeste hotels houden de receptie in deze periode 24u open of leggen een sleutel klaar ! (wij doen het al jaren zo)

Succes met zoeken.

Tjeng op 9 jan 2018 16:10

Hoe zit het met de drukte tussen Munchen en rosenheim op zaterdagen in Januari?

Als het mooi weer is, gaan vele inwoners van Munchen eo zelf ook een dag of een weekend skiën. Die zitten allemaal zo tussen 7 en 10 op de weg. Na 10 uur is het gewone zaterdagdrukte, tenzij er een ongeval of erg slecht weer is. Pas het laatste weekend van januari/eerste weekend van februari (afhankelijk van de schoolvakanties) begint de echte vakantiedrukte weer.

Regelmatig op bijvoorbeeld vrijdagen en zaterdagen thuis naar Antenne Bayern luisteren via internet geeft je ook een goede indruk van de druktes op de wegen. Dagelijks vaste trajecten waar het druk is en in weekenden pieken. Kan een goede graadmeter zijn voordat je zelf ( enkele weken later) op reis gaat. Heb je in ieder geval een indruk.

Hier kun je heel precies zien hoeveel verkeer er op een bepaalde dag, op een bepaald tijdstip verwacht wordt: https://maps.adac.de/?preset=true&ID=143&Kategorie=V…

Als je linksonder op dat blokje “Verkehrsprognose” klikt, dan kan je zelf je moment kiezen.

Hier kun je heel precies zien hoeveel verkeer er op een bepaalde dag, op een bepaald tijdstip verwacht wordt: https://maps.adac.de/?preset=true&ID=143&Kategorie=V…

Als je linksonder op dat blokje “Verkehrsprognose” klikt, dan kan je zelf je moment kiezen.

77steve op 10 jan 2018 10:40

Tja. die zegt dat het verkeer bij Munchen vloeiend is op zaterdag 24 februari om 9:00. Zou kunnen natuurlijk omdat er niet veel duitsers vakantie hebben, maar ik neem dat toch niet zomaar voor waar aan.

Hier kun je heel precies zien hoeveel verkeer er op een bepaalde dag, op een bepaald tijdstip verwacht wordt: https://maps.adac.de/?preset=true&ID=143&Kategorie=V…

Als je linksonder op dat blokje “Verkehrsprognose” klikt, dan kan je zelf je moment kiezen.

77steve op 10 jan 2018 10:40

Dankjewel Steve. Leek me erg handig maar als ik kijk naar verschillende reistijden dan blijft ie groen (goed doorrijden) aangeven. Dit terwijl ik de volgende drukke periodes ingeef:
Zaterdagochtend 10 februari (carnaval)
Maandagochtend (willekeurige maandag, nergens file in heel Duitsland niet)
En mijn eigen reisdatum niet; 24 februari.

Dat lijkt me heel sterk toch? Of doe ik iets verkeerd?

@Marieke :

Hoe het precies werkt weet ik ook niet. Ik denk dat ze een analyse maken van alle beschikbare Google-data in het verleden en zo een prognose maken. Vorig jaar met de krokus hebben wij met die informatie gereden en nergens last van gehad qua files. We zagen letterlijk de file op de A3 tussen Frankfurt en Wurzburg oplossen toen we zelf in het Roergebied reden, precies zoals ADAC voor ons voorspeld had. Waar ze in de verwachting (nog) geen rekening mee (kunnen) houden zijn weersomstandigheden en ongevallen. Die kunnen natuurlijk lastminute nog voor (veel) vertraging zorgen. Wellicht dat als je dichter op je vertrekdag nog eens kijkt, de informatie ook nauwkeuriger is.

Maar meer in zijn algemeenheid: ik denk dat het dit jaar heel erg gaat meevallen met de “krokusdrukte” in en op weg naar de skigebieden in Duitsland. Vorig jaar hadden Midden- en Noord-Nederland tegelijk met carnaval (= 2/3e van Zuid-Nederland dus ook vrij) krokusvakantie. En precies in die week was ook het grootste deel van Duitsland vrij. Dat was een garantie voor files. Dit jaar het is het geheel verspreid over 4 weken. Dat maakt het allemaal een stuk overzichtelijker. En, weer en ongeval volente, het fileleed in potentie een stuk kleiner.

@77steve
Ik vermoed dat het ook meevalt hoor maar omdat we dit jaar niet al te vroeg in Saalbach willen staan (vorig jaar avonds/'s nachts gereden stonden we al om 0600 uur daar) kan het wel zijn dat we dan nog in de late-ochtend file rondom München staan en dat vermijd ik liever.

Als ik naar de huidige kaart kijk staat nu ook alles op groen en dat lijkt mij sterk. Zelfs Ruhrgebiet groen op dit tijdstip. Ach ja, we zien het tegen die tijd wel :-)

Ach ja, we zien het tegen die tijd wel :-)

Marieke op 10 jan 2018 15:48

De juiste instelling …

Je nu al druk maken over welke route over x weken het beste is.
Alsof we een glazen bol …

Zit je je gek te rekenen, internet fora af te struinen welke route er het kortste is, waar de minste flitskasten staan, waar je wel of geen tol hoeft betalen en dan hangt er net op de dag dat jij die route wilt rijden een ijzelfront boven dat gebied wat zijn weerga niet kent.

Moet je alsnog omrijden, tol betalen, je aan de maximum snelheid houden etc.

Weg al die tijd die je er in hebt gestoken …

Zonde van je tijd …

“We zien het tegen die tijd wel” … De juiste instelling

Ik zie het onderweg wel …

Rob

Ach ja, we zien het tegen die tijd wel :-)

Marieke op 10 jan 2018 15:48

De juiste instelling …
Zonde van je tijd …

“We zien het tegen die tijd wel” … De juiste instelling

Ik zie het onderweg wel …

RCGrootveld op 10 jan 2018 19:07

Ha net als mijn vriendin, die stapt in de auto met haar 2 jaar oude navigatie en zodra de brievenbus uit zicht is begint haar ‘reis’ naar de totaal onbekende bestemming…zij heeft navigatie van 2 jaar oud in haar Ford Fiesta.

Na jaren op en neer richting Hoofddorp is en blijven de A9, A10 en de A4 nog altijd hele rare en vooral enge wegen.

Dat zij iedere dag op haar werk raakt en thuiskomt is mij een raadsel.

Er bestaat ook nog zoiets als de leuke middenweg. Iedereen die blind op de navigatie rijdt zeker tijdens de vakanties is niet het slimste. Enige voorbereiding is lekker maar die glazen bol tsja ik deel je mening en snap je punt.

Maar slechts een bestemming invoeren zonder even een globale kaart te bekijken, ik vind het echt een rare eigenschap van mijn vriendin.

Totale desinteresse zegt zij dan maar oh zo vaak aan de telefoon als die navistem een andere route geeft en ze echt echt niet weet waar ze zit.

2 jaar oud? Dan is ie nog jonger dan de mijne … die is 3 …

Rob

Gewoon nav opzetten en vertrekken. Reizen is altijd een beetje avontuur⛷. 1 ongeluk langs uw nauwkeurig uitgezochte route en je hebt pech en tijd verloren om uw nav goed in te stellen. Ikzelf rij 2x per jaar naar Oostenrijk en heb de laatste 8 jaar nog nooit file gehad.🚠

Geen ski zonder après ski...

Eens, en die nav staat bij mij de eerste 900 km alleen maar aan als digitale kaart om te laten zien waar ik ben en waar de grote file’s staan.
Ik rij gemiddeld 2/jaar richting de Alpen en de files die we gehad hebben, werden allemaal veroorzaakt door onvoorziene omstandigheden als ongevallen en een enkele keer het weer. En dan kun je je nav programmeren wat je wilt …

Verder gebruik ik mijn nav waarschijnlijk anders dan de meeste andere mensen doen.
Ik bepaal zelf in grote lijnen m’n route en voer die in mbv de in de loop van de jaren opgebouwde verzameling waypoints zoals Raststättes, knooppunten, grensovergangen etc.

Rob

Nou schreef ik wel “we zien wel” maar toch ga ik graag het best voorbereid op weg. Heb ik een beetje van mijn man overgenomen die naast de navigatie van de auto ook altijd nog een papieren versie van de route meeneemt. Mocht er iets gebeuren of wil je onderweg van aangegeven navigatie-route afwijken dan kun je rustig op je papieren versie kijken naar eventuele uitwijkmogelijkheden. Ook heb ik om deze reden nu een overzichtsplaatje (wegennet en topografie) van DL in mijn hoofd en ook dat is altijd handig om te hebben. Uiteraard hebben we ook nog een mobieltje om actuele info of routes op op te zoeken.

Door hier veel mee te lezen leer ik bijvoorbeeld dat de baustelles op de A3 tov vorig jaar al wat verminderd zijn. Nu nog uitvinden of dat in aantal verminderd is of dat de duur van sommige baustelles verminderd is (sommige baustelles zijn wel 20 km lang, fijn als dat verminderd is tot 3 km bijv). Of iemand die schreef dat er een route is die Munchen-Rosenheim omzeilt. Daar heb ik ook naar gekeken. Verder is deze voorbereiding voorpret en absoluut geen stress. Natuurlijk kan er altijd iets onverwacht gebeuren maar daar moet je altijd op inspringen: of je nou wel of niet tot de max voorbereid bent.

Kortom: zoals sommigen aangeven: auto inpakken-navigatie instellen- gaan met die banaan! Nee, dat zou ik misschien 25 jaar geleden gedaan hebben maar iet wat meer voorbereiding is altijd handig en vooral verstandig.

Nou schreef ik wel “we zien wel” maar toch ga ik graag het best voorbereid op weg. Heb ik een beetje van mijn man overgenomen die naast de navigatie van de auto ook altijd nog een papieren versie van de route meeneemt. Mocht er iets gebeuren of wil je onderweg van aangegeven navigatie-route afwijken dan kun je rustig op je papieren versie kijken naar eventuele uitwijkmogelijkheden. Ook heb ik om deze reden nu een overzichtsplaatje (wegennet en topografie) van DL in mijn hoofd en ook dat is altijd handig om te hebben. Uiteraard hebben we ook nog een mobieltje om actuele info of routes op op te zoeken.

Door hier veel mee te lezen leer ik bijvoorbeeld dat de baustelles op de A3 tov vorig jaar al wat verminderd zijn. Nu nog uitvinden of dat in aantal verminderd is of dat de duur van sommige baustelles verminderd is (sommige baustelles zijn wel 20 km lang, fijn als dat verminderd is tot 3 km bijv). Of iemand die schreef dat er een route is die Munchen-Rosenheim omzeilt. Daar heb ik ook naar gekeken. Verder is deze voorbereiding voorpret en absoluut geen stress. Natuurlijk kan er altijd iets onverwacht gebeuren maar daar moet je altijd op inspringen: of je nou wel of niet tot de max voorbereid bent.

Kortom: zoals sommigen aangeven: auto inpakken-navigatie instellen- gaan met die banaan! Nee, dat zou ik misschien 25 jaar geleden gedaan hebben maar iet wat meer voorbereiding is altijd handig en vooral verstandig.

Marieke op 11 jan 2018 09:13

Ik precies andersom. Zou 25 jaar geleden voorbereid op vakantie gaan. Tegenwoordig kun je meteen informatie ophalen en zoeken onderweg.

May the ski force be with you !!

Ach ja, we zien het tegen die tijd wel :-)

Marieke op 10 jan 2018 15:48

De juiste instelling …

Je nu al druk maken over welke route over x weken het beste is.
Alsof we een glazen bol …

Zit je je gek te rekenen, internet fora af te struinen welke route er het kortste is, waar de minste flitskasten staan, waar je wel of geen tol hoeft betalen en dan hangt er net op de dag dat jij die route wilt rijden een ijzelfront boven dat gebied wat zijn weerga niet kent.

Moet je alsnog omrijden, tol betalen, je aan de maximum snelheid houden etc.

Weg al die tijd die je er in hebt gestoken …

Zonde van je tijd …

“We zien het tegen die tijd wel” … De juiste instelling

Ik zie het onderweg wel …

RCGrootveld op 10 jan 2018 19:07

Tja, waarom zou je je toekomst plannen en je best doen op school/werk. Als je onder de tram komt is het toch voor niks…

*bericht bewerkt door Taan op 11 jan 2018 11:18

Het verkeer is super dynamisch dus er kan van alles gebeuren. Met de hedendaagse techniek is het allemaal gemakkelijker geworden te anticiperen op wat er komen gaat en eventuele uitwijkmogelijkheden.

Keerzijde is zoals eerder hier aangegeven dat je dus nu generaties krijgt die geen enkel benul hebben waar men rijdt. Stelt de navigatie in en gaan. Mijn vriendin snapt werkelijk de niets van knooppunten zoals Badhoevedorp.

Bordjes volgen om in Hoofddorp uit te komen is ‘eng’ dan moet dus, in haar geval, eerst Amsterdam dan Haarlem om vervolgens Den Haag te volgen en tsja. Ze heeft vele andere kwaliteiten maar ben van mening dat steeds meer en meer mensen blind vertrouwen op de navigatie en geen moeite meer nemen om iets van topografische kennis te ontwikkelen.
@Taan: dat is weer zo’n spijker op zijn kop slaan. ;-)
Je kan ook teveel bezig zijn met voorbereidingen maar een beetje je best doen is soms best leuk en zowel voor jezelf als reisgezelschap prettig.

De belangrijkste voorbereiding voor een reis, waarbij je mogelijk geconfronteerd wordt met onvoorziene omstandigheden, wordt door veel Nederlanders juist vaak ‘vergeten’. Namelijk een stapeltje cashgeld in je portemonnee. Altijd zo vervelend als je in een dorpje in Duitsland moet wachten tot de bank met pinautomaat opengaat, als je ergens (hotel, restaurant, garage) “nur Bar” te horen hebt gekregen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Tja, waarom zou je je toekomst plannen en je best doen op school/werk. Als je onder de tram komt is het toch voor niks…

Taan op 11 jan 2018 11:00

Ah, nu snap ik het …
Dat is de reden waarom de huidige generatie zo weinig parate kennis resp. algemene ontwikkeling heeft.
Waarom zou ik in kennis investeren? Morgen tref ik misschien wel een tram en is alles voor niets geweest.

De “Als ik iets wil weten, zoek ik het wel op”, “Google is my friend” en “Staat toch op Internet” generatie …

Rob

De belangrijkste voorbereiding voor een reis, waarbij je mogelijk geconfronteerd wordt met onvoorziene omstandigheden, wordt door veel Nederlanders juist vaak ‘vergeten’. Namelijk een stapeltje cashgeld in je portemonnee. Altijd zo vervelend als je in een dorpje in Duitsland moet wachten tot de bank met pinautomaat opengaat, als je ergens (hotel, restaurant, garage) “nur Bar” te horen hebt gekregen.

Shane op 11 jan 2018 11:54

Als er al een bank is, wij moesten zelfs daarvoor een keer naar een ander dorp, 10km verderop.
Zeker Duitsers staan er om bekend het liefst gewoon cash te betalen … en te ontvangen

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 11 jan 2018 15:35

Rob

@StevenJ

ik heb een plaatsje gevonden in Rossenheim zelf. 100€ voor 4 personen (twee volwassenen en twee kids).
Je vertelde dat het vanaf 06u niet te doen is tussen Munchen en Rossenheim.
Wat bv: als wij terug rond 09u in Rossenheim zouden vertrekken richting Kufstein om zo tirol binnen te rijden.
Daar enigzins ervaring mee?

@StevenJ

ik heb een plaatsje gevonden in Rossenheim zelf. 100€ voor 4 personen (twee volwassenen en twee kids).
Je vertelde dat het vanaf 06u niet te doen is tussen Munchen en Rossenheim.
Wat bv: als wij terug rond 09u in Rossenheim zouden vertrekken richting Kufstein om zo tirol binnen te rijden.
Daar enigzins ervaring mee?

Gerrit op 19 jan 2018 12:29

Waarschijnlijk poepiedruk! Ondanks dat ik nooit antwoord heb gekregen op mijn vraag tot hoe laat de zaterdagochtendspits rondom München en Rosenheim duurt is die zeer zeker niet om 0900 uur voorbij. Ik zou niet later dan 0700 uur vertrekken ook al ben je dan ‘al’ in of voorbij Rosenheim. Alles richting Kufstein is meestal ook aanschuiven.

Ondanks dat ik nooit antwoord heb gekregen op mijn vraag tot hoe laat de zaterdagochtendspits rondom München en Rosenheim duurt is die zeer zeker niet om 0900 uur voorbij.

Marieke op 19 jan 2018 14:06

Ga er maar vanuit dat het van 6:00 tot 11:00 uur druk is van München t/m Kufstein, maar dat het na 11:00 uur ook niet heel erg rustig zal zijn. Mensen die 's ochtends vroeg zijn vertrokken uit Noord Duitsland en de Benelux zijn in de middag daar.
Als je zaterdag toch niet de piste op wilt, kun je beter nog wat later gaan rijden. Als je rond 16:00 / 17:00 uur bij München bent, is het een stuk rustiger. Weet ik niet uit eigen ervaring, maar van vrienden die altijd op zaterdagochtend tussen 10:00 en 12:00 uur vanuit Nederland vertrekken. Helemaal filevrij is het dan niet, maar een stuk minder dan een paar uur eerder.

Annoying skiers since 2003

Grappig om te lezen dat iedereen voor de reis zijn eigen ‘enige juiste methode’ heeft uitgevonden.Dit geldt echter altijd voor de heenreis. De terugreis, hebben jullie daar nog slimmigheden voor ? Behalve dan het bekende ‘we zien wel’? en dan tot diep in Duitsland in de zaterdagdrukte?

Skibeppie; ik heb het vermoeden dat de uittocht vaak wat meer verspreid plaatsvindt maar ook daar ben ik weleens in de drukte terecht gekomen. Ook zullen er maar weinig weekend-Duitsers zijn die terug naar die Heimat rijden. Die blijven nog een dag skiën.

Wij skiën meestal zaterdagmiddag terug nadat we geskied en flink geluncht hebben.

Wij zijn vanmorgen 03:00 vertrokken uit amersfoort: a1 a30 a12 Duitsland a3 a5 a8 b10 b28 a7 Oostenrijk fernpass a12 a13 brenner a22 afslag klausen val-gardena naar de seiser-alm 14:00 uur daar . We hebben geen bijzonderheden meegemaakt , drie keer gestopt voor tanken ,wc en wisselen . En nu genieten, eten en vroeg naar bed 😁

Grappig om te lezen dat iedereen voor de reis zijn eigen ‘enige juiste methode’ heeft uitgevonden.Dit geldt echter altijd voor de heenreis. De terugreis, hebben jullie daar nog slimmigheden voor ? Behalve dan het bekende ‘we zien wel’? en dan tot diep in Duitsland in de zaterdagdrukte?

SkiBeppie op 19 jan 2018 18:11

Ik ga op vrijdag om 20 uur naar bed. Dat lukt prima na een vermoeiende wintersportweek. Om 3:00 gaat de wekker (dan heb ik dus een fijne 7 uur geslapen) en om 3:30 zitten wij in de auto. Zo waren wij vorig jaar om 11:45 ('s ochtends ja) weer thuis. 950km bijna in 1 stuk doorgereden, maar niet idioot hard gereden. Eenmaal voorbij Asschaffenburg kun je wel even pauzeren, want dan heb je de ergste knelpunten wel gehad.

Dat is echt gek, dan heb je nog een flinke dag voor je om op te ruimen, boodschappen te doen en weet ik wat.

De 2 jaren daarvoor ben ik rond 7:00 weggereden en dan ben je de hele dag aan het medderen. Veel vermoeiender.

*bericht bewerkt door Taan op 22 jan 2018 17:07

@StevenJ

ik heb een plaatsje gevonden in Rossenheim zelf. 100€ voor 4 personen (twee volwassenen en twee kids).
Je vertelde dat het vanaf 06u niet te doen is tussen Munchen en Rossenheim.
Wat bv: als wij terug rond 09u in Rossenheim zouden vertrekken richting Kufstein om zo tirol binnen te rijden.
Daar enigzins ervaring mee?

Gerrit op 19 jan 2018 12:29

Wij zaten 2 jaar terug al iets verder richting Kufstein en vrienden in munchen. Het was wel druk op de weg, maar echt geen grote verkeersinfarct hoor. We waren met een uur in kirchberg (vertrek 9:30 denk ik) en onze vrienden met 2,5 uur ofzo (vertrek 7:30-8:00) Vind ik meevallen.

Plaats een reactie