Skileraar gezocht voor 1 week gezocht (9 tot 16 februari)

We zijn op zoek naar een enthousiaste skileraar die een weekje met ons meegaat van 9 tot 16 en vier kinderen met ski-ervaring les gaat geven.
Wanneer: 9-16 februari
Waar: Italië (reiskosten worden natuurlijk vergoed).
Wil je meer informatie, stuur me even een PB.

De Lokale skischool kan je hier prima in voorzien.
een mailtje naar de skischool en je weet gelijk waar je aan toe bent.
veel plezier en succes!

Moraalridders incoming in 3, 2, 1…

Ach Ja RRski wat zal ik zeggen 😝

Hendrik1987…goh dat we daar niet aan gedacht hebben…

je weet dat je als dat als er iemand jouw kinderen of andere volwassenen skiles geeft ( niet via de plaatste skischool of gidsen) , ze een boete kunnen krijgen.

je weet dat je als dat als er iemand jouw kinderen of andere volwassenen skiles geeft ( niet via de plaatste skischool of gidsen) , ze een boete kunnen krijgen.

miepmiep op 18 jan 2018 19:55

Nee, dat kan niet. Europese wetgeving verhindert dat.

@DSvier
👍
Volgens mij weinig ondernemers hier…😜

Of althans ondernemende mensen

Drikus, klopt inderdaad, ondernemer, out of the box denken. Inmiddels is het geregeld 😉😊👍!

Drikus, klopt inderdaad, ondernemer, out of the box denken. Inmiddels is het geregeld 😉😊👍!

@Cath
Fijn! Geniet van je vakantie 👍

Ik zie de voordelen van zo’n meeneemleraar niet in. Behalve dan dat iemand Nederlands spreekt. Goedkoper is het niet. Privé skiles is tussen de 160-180 euro per dag (in totaal)

Nu neem je iemand mee. Die rijdt met jullie mee. Verblijf aldaar. Toch minstens een eigen kamer in een ruim appartement (fijn anders om met een 6 persoonsgezin als vreemde de badkamer en alles te moeten delen). Skipas. Vergoeding voor de skilessen. Eten en drinken.

Dat is toch veel duurder dan een weekje privéles? En wat doe je als het niet klikt? Of als de meeneemleraar een feestbeest blijkt te zijn? Of totaal geen les kan geven?

Wij hebben ook vier kinderen en wij regelen voor twee kinderen privé les. De andere twee lessen in een groep. Samen lessen zou geen goed plan zijn omdat het verschil in niveau tussen mijn 15 jarige zoon en 8 jarige zoon te groot is. Samen lessen zou ten koste gaan van de een of de ander.

je weet dat je als dat als er iemand jouw kinderen of andere volwassenen skiles geeft ( niet via de plaatste skischool of gidsen) , ze een boete kunnen krijgen.

miepmiep op 18 jan 2018 19:55

Nee, dat kan niet. Europese wetgeving verhindert dat.

DSvier op 18 jan 2018 20:56

Iedereen is vrij om professioneel les te geven zolang ze de juiste kwalificaties hebben (skischolen en zelfstandige skileraren zijn vooralsnog een beschermd beroep). Daar wringt het schoentje, omdat er weinig geharmoniseerd is en kwalificaties (als die er al zijn) niet als equivalent erkend worden. Laatste wat ik ervan weet is dat daar Europese rechtspraak over bestaat (voornamelijk gericht naar de erkenning van die kwalificaties en vestigingsvoorwaarden), die door de lokale ordediensten en justitie al dan niet bewust genegeerd wordt omdat volgens hen het laatste woord nog niet gezegd is over hoe het nu zit in Europa met die beschermde beroepen.
En dan hebben we het nog niet over Zwitserland, waar ze eens goed zullen lachen met EU-regelgeving.

De realiteit is eenvoudig: er worden stevige boetes uitgedeeld, en om je daar tegen te verweren moet je blijven procederen tot in Straatsburg. Begin er maar aan.

De enige openingen in de wetgeving zijn meestal gericht op niet-professioneel (lees: onvergoed) lesgeven of begeleiden, en ook daar zijn beperkingen (familieband of vrienden, soms ook sportclub of non-profit organisatie). Het gebeurt vaak genoeg dat een commerciële reisorganisatie een vzw van skiliefhebbers sponsort die dan ‘gratis’ lesgeven of begeleiden tijdens de reizen van eerstgenoemde zodat het binnen de lokale wetgeving past.

Iemand ‘voor een zakcentje’ meenemen om skiles te laten geven is in wezen niet anders dan iemand die ‘voor een zakcentje’ thuis je muren komt schilderen.
Dan hebben we het niet over je neefje die je aan een extra centje wil helpen omdat hij aan het sparen is voor een nieuwe smartphone, maar wel over iemand met wie je geen voorgaande band hebt en dus zwart tewerk stelt. Op dat moment kleur je legaal gezien buiten de lijntjes, en wordt het onduidelijk wie welke verantwoordelijkheden heeft.

Dat kan je allemaal maar betuttelend gelul vinden, maar het is gewoon zo. Het komt inderdaad meestal “helemaal goed”. Maar als het dan toch eens niet goed gaat, is degene die het zakcentje verdient doorgaans de pineut…
Ongeval van jouw kinderen zonder derde partij: jullie reisbijstandsverzekering gaat verhaal zoeken bij de lesgever.
Ongeval met derde partij en jouw kinderen: jullie aansprakelijkheids- en reisbijstandsverzekering gaan verhaal zoeken bij de lesgever.
Ongeval van de lesgever zelf: zijn reisbijstandsverzekering kan claimen dat het om een arbeidsongeval gaat en daardoor weigeren uit te keren.
Lesgever wordt opgepakt/beboet: hopelijk heeft hij een goede rechtsbijstand.
Ongeval ernstig genoeg dat het lokaal parket aansprakelijkheid onderzoekt: reken op een dikke boete bovenop de schadevergoeding.

Heel dat verhaal van aansprakelijkheid is binnen de context van een skischool, sportclub of vzw wettelijk tot in de puntjes geregeld, inclusief de vereiste verzekeringen en dekkingen.

Ieder doet wat mij betreft wat hij wil, zolang er goed geïnformeerd wordt. Uiteindelijk vraag je een onbekende om de verantwoordelijkheid over het leven van je kinderen te dragen tijdens de lessen. “Het komt helemaal goed”, is voor mij dan niet goed genoeg.

je weet dat je als dat als er iemand jouw kinderen of andere volwassenen skiles geeft ( niet via de plaatste skischool of gidsen) , ze een boete kunnen krijgen.

miepmiep op 18 jan 2018 19:55

Nee, dat kan niet. Europese wetgeving verhindert dat.

DSvier op 18 jan 2018 20:56

Iedereen is vrij om professioneel les te geven zolang ze de juiste kwalificaties hebben (skischolen en zelfstandige skileraren zijn vooralsnog een beschermd beroep). Daar wringt het schoentje, omdat er weinig geharmoniseerd is en kwalificaties (als die er al zijn) niet als equivalent erkend worden. Laatste wat ik ervan weet is dat daar Europese rechtspraak over bestaat (voornamelijk gericht naar de erkenning van die kwalificaties en vestigingsvoorwaarden), die door de lokale ordediensten en justitie al dan niet bewust genegeerd wordt omdat volgens hen het laatste woord nog niet gezegd is over hoe het nu zit in Europa met die beschermde beroepen.
En dan hebben we het nog niet over Zwitserland, waar ze eens goed zullen lachen met EU-regelgeving.

De realiteit is eenvoudig: er worden stevige boetes uitgedeeld, en om je daar tegen te verweren moet je blijven procederen tot in Straatsburg. Begin er maar aan.

De enige openingen in de wetgeving zijn meestal gericht op niet-professioneel (lees: onvergoed) lesgeven of begeleiden, en ook daar zijn beperkingen (familieband of vrienden, soms ook sportclub of non-profit organisatie). Het gebeurt vaak genoeg dat een commerciële reisorganisatie een vzw van skiliefhebbers sponsort die dan ‘gratis’ lesgeven of begeleiden tijdens de reizen van eerstgenoemde zodat het binnen de lokale wetgeving past.

Iemand ‘voor een zakcentje’ meenemen om skiles te laten geven is in wezen niet anders dan iemand die ‘voor een zakcentje’ thuis je muren komt schilderen.
Dan hebben we het niet over je neefje die je aan een extra centje wil helpen omdat hij aan het sparen is voor een nieuwe smartphone, maar wel over iemand met wie je geen voorgaande band hebt en dus zwart tewerk stelt. Op dat moment kleur je legaal gezien buiten de lijntjes, en wordt het onduidelijk wie welke verantwoordelijkheden heeft.

Dat kan je allemaal maar betuttelend gelul vinden, maar het is gewoon zo. Het komt inderdaad meestal “helemaal goed”. Maar als het dan toch eens niet goed gaat, is degene die het zakcentje verdient doorgaans de pineut…
Ongeval van jouw kinderen zonder derde partij: jullie reisbijstandsverzekering gaat verhaal zoeken bij de lesgever.
Ongeval met derde partij en jouw kinderen: jullie aansprakelijkheids- en reisbijstandsverzekering gaan verhaal zoeken bij de lesgever.
Ongeval van de lesgever zelf: zijn reisbijstandsverzekering kan claimen dat het om een arbeidsongeval gaat en daardoor weigeren uit te keren.
Lesgever wordt opgepakt/beboet: hopelijk heeft hij een goede rechtsbijstand.
Ongeval ernstig genoeg dat het lokaal parket aansprakelijkheid onderzoekt: reken op een dikke boete bovenop de schadevergoeding.

Heel dat verhaal van aansprakelijkheid is binnen de context van een skischool, sportclub of vzw wettelijk tot in de puntjes geregeld, inclusief de vereiste verzekeringen en dekkingen.

Ieder doet wat mij betreft wat hij wil, zolang er goed geïnformeerd wordt. Uiteindelijk vraag je een onbekende om de verantwoordelijkheid over het leven van je kinderen te dragen tijdens de lessen. “Het komt helemaal goed”, is voor mij dan niet goed genoeg.

Morzel op 20 jan 2018 13:21

Veel tekst. Dat heb ik niet nodig.

Het idee achter het vrije verkeer is duidelijk en mag niet via achterdeuren nieuwe restricties krijgen.

In de praktijk heeft Italië zich kennelijk gevoegd naar deze Europese wetgeving (is mij eerder deze week nog bevestigd) en de vraag gaat over Italië.

En doorprocederen is zo eng nog niet, maar dat terzijde.

Protectionisme is niet meer van deze tijd en je voegen naar overheden die de wet aan hun laars lappen moet je al helemaal niet doen.

@DSvier: Laatste wat ik over Italië heb gehoord (enkele maanden geleden) is dat het in praktijk nog sterk afhangt van provincie en gemeente.

Wat mij betreft mogen er gerust voorwaarden op Europees niveau aan de uitoefening van dit beroep gesteld worden. Minimum van kennis, bijscholing en dekkingen voor de mensen die lesgeven en les volgen.
Nu zitten we in een situatie waarin dit in de lokale regelgeving zit, waardoor de lokale skischolen eraan gebonden worden terwijl ze zouden moeten concurreren met “skischolen” in andere Europese landen die niets moeten investeren en kunnen doen wat ze willen.

Ik denk niet dat die race to the bottom een goeie ontwikkeling is voor ons. Gelijke regels voor iedereen kan op een andere manier dan helemaal geen regels.

En dat doorprocederen tot in Straatsburg is echt niet voor iedereen weggelegd. Er kruipt een hoop tijd en geld in waarvan je niet noodzakelijk alles recupereert.

*bericht bewerkt door Morzel op 20 jan 2018 14:01

Mooi altijd, die het mag-wel-mag-niet discussies. Wat doe je als ze je het ter plekke verbieden? Gewoon doorgaan en zeggen het-mag-wel-van-Europa? Lijkt me niet. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee heel andere dingen.

@DSvier: Laatste wat ik over Italië heb gehoord (enkele maanden geleden) is dat het in praktijk nog sterk afhangt van provincie en gemeente.

Wat mij betreft mogen er gerust voorwaarden op Europees niveau aan de uitoefening van dit beroep gesteld worden. Minimum van kennis, bijscholing en dekkingen voor de mensen die lesgeven en les volgen.
Nu zitten we in een situatie waarin dit in de lokale regelgeving zit, waardoor de lokale skischolen eraan gebonden worden terwijl ze zouden moeten concurreren met “skischolen” in andere Europese landen die niets moeten investeren en kunnen doen wat ze willen.

Ik denk niet dat die race to the bottom een goeie ontwikkeling is voor ons. Gelijke regels voor iedereen kan op een andere manier dan helemaal geen regels.

En dat doorprocederen tot in Straatsburg is echt niet voor iedereen weggelegd. Er kruipt een hoop tijd en geld in waarvan je niet noodzakelijk alles recupereert.

Morzel op 20 jan 2018 14:00

Ik vind die polen die lesgeven ook een verkeerde ontwikkeling, zeker ook omdat ze geen rekening houden met anderen, maar als dat zo massaal daar getolereerd wordt, dan kan zo kleinschalig als waar men het hier over heeft echt geen probleem vormen.

Mooi altijd, die het mag-wel-mag-niet discussies. Wat doe je als ze je het ter plekke verbieden? Gewoon doorgaan en zeggen het-mag-wel-van-Europa? Lijkt me niet. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee heel andere dingen.

DrPhil op 20 jan 2018 14:20

Tsja, zo komt de overheid weg met de regels aan haar laars lappen.

Uiteindelijk profiteer jij ook van al diegenen die wat minder slaafs zich schikken naar staatsterreur.

Zonder de boete blijven de andere beperkingen even hard geldig.

En wat @DrPhil zegt. Je zou niet de eerste zijn die door agenten van de piste geplukt wordt om tot 's avonds laat op het politiebureau te zitten omdat de persoon die je verklaring moet opnemen “tijdelijk onbeschikbaar is” (bij voorkeur in een stad of dorp ver weg van je hotel). Het is niet mooi, maar het gebeurt wel.

Net zoals iedereen durft politie wel eens regels “vrij interpreteren”.

*bericht bewerkt door Morzel op 20 jan 2018 15:02

Zonder de boete blijven de andere beperkingen even hard geldig.

En wat @DrPhil zegt. Je zou niet de eerste zijn die door agenten van de piste geplukt wordt om tot 's avonds laat op het politiebureau te zitten omdat de persoon die je verklaring moet opnemen “tijdelijk onbeschikbaar is” (bij voorkeur in een stad of dorp ver weg van je hotel). Het is niet mooi, maar het gebeurt wel.

Net zoals iedereen durft politie wel eens regels “vrij interpreteren”.

Morzel op 20 jan 2018 15:01

Daar heb je dan de schadevergoedingen voor. Waarom denk je dat in een gebied als Latemar 90% van de leraren Pools is momenteel en die Italianen zich daarbij neerleggen?

De regels zijn zoals ze zijn, ze worden in de praktijk nageleefd en Italië en dan is jullie verweer ‘ja, maar als…’.

Ja, dan kun je beter thuisblijven, want er zijn meer boeven dan alleen de politie. Je kan in theorie ook overvallen worden.

De vraagsteller wil iets, heeft daar het volste recht toe en niets wijst erop dat het in de praktijk een probleem gaat worden.

De vraagsteller wil iets, heeft daar het volste recht toe en niets wijst erop dat het in de praktijk een probleem gaat worden.

DSvier op 20 jan 2018 15:18

Volgens die zienswijze alvast geen risico op een boete in Latemar.

Heeft Europa ondertussen ook de wetgeving betreffende aansprakelijkheid en zwartwerk geschrapt? Boetes zijn niet de enige vlieg in de soep.

Iedereen gaat op vakantie zoals hij of zij wil. Als je een goede leraar of lerares vindt, dan kunnen de kids misschien wel meer bijleren dan in de skischool en zelf heb je waarschijnlijk ook meer aan je vakantie.

Het enige waar je echt wel op moet letten is de aansprakelijkheid die je hebt wanneer je iemand in dienst neemt. Ook al is de verstandhouding goed en is het geen formele opdracht of dienstverband, in geval van problemen of ongevallen kan je wel als werkgever worden aanzien. Een contract opmaken en een verzekering afsluiten is sterk aan te bevelen.

Stel dat deze persoon een ongeval krijgt en met een heli lift moet worden geëvacueerd, maar hij of zij is hiervoor niet verzekerd, dan kan die persoon de kosten op jou verhalen aangezien de aktiviteit in jouw opdracht was. Idem met de medische kosten, eventuele loonderving, tijdelijke invaliditeit, enz. In geval van permanente invaliditeit of overlijden kunnen de gevolgen zeer verstrekkend zjn. Als je iemand aanstelt, ook al is het voor wat zakgeld of een vriendendienst, dat ontslaat je niet van je zorgplicht als werkgever of opdrachtgever.

Omgekeerd moet de persoon in kwestie zich ook bewust zijn van de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid mbt de kinderen onder zijn of haar hoede. Een contract is ook hier van belang met daarin oa de verplichting van de opdrachtgever om de nodige verzekeringen af te sluiten en niet aansprakelijk te zijn voor ongevallen, letsels, … bij de kinderen.

Het is toch niet zo eenvoudig als het lijkt (hierboven: geen praktisch probleem?). Het is allemaal makkelijk en plezant zolang het goed gaat, tot het dan eens niet zo goed afloopt. Het voordeel van een skischool of andere officiële organisaties is dat al deze risico’s zijn afgedekt en verzekerd. Uiteraard heeft dit, net als de sociale bijdragen en andere lasten, een invloed op de prijs die je ervoor betaalt als eindklant.

@raketman: dat soort vragen gelden ook ten aanzien van de schoonmaakster die je in huis haalt. In de praktijk is de oplossing om je mond over de rechtsverhouding te houden. En het gaat natuurlijk heel zelden fout.

*bericht bewerkt door Witte_sneeuw op 20 jan 2018 19:59

Laten we deze discussie maar gewoon sluiten. We hebben het voor dit seizoen weer kunnen regelen. Voor de geïnteresseerden: we hebben eerder een skijuf meegehad, was fantastisch! Geen hectiek om 10 uur bij de lesjes niet met 10-12 kindjes in de groep enz. En wat betreft wel of niet mogen…tja, vroeger heb ik ook achter mijn tante geskied die me “illegaal” skiles gaf. Veel plezier allemaal dit skiseizoen!

*bericht bewerkt door Witte_sneeuw op 20 jan 2018 20:00

*bericht bewerkt door Witte_sneeuw op 20 jan 2018 19:51

Ik zie de voordelen van zo’n meeneemleraar niet in. Behalve dan dat iemand Nederlands spreekt. Goedkoper is het niet. Privé skiles is tussen de 160-180 euro per dag (in totaal)

Nu neem je iemand mee. Die rijdt met jullie mee. Verblijf aldaar. Toch minstens een eigen kamer in een ruim appartement (fijn anders om met een 6 persoonsgezin als vreemde de badkamer en alles te moeten delen). Skipas. Vergoeding voor de skilessen. Eten en drinken.

Dat is toch veel duurder dan een weekje privéles? En wat doe je als het niet klikt? Of als de meeneemleraar een feestbeest blijkt te zijn? Of totaal geen les kan geven?

Wij hebben ook vier kinderen en wij regelen voor twee kinderen privé les. De andere twee lessen in een groep. Samen lessen zou geen goed plan zijn omdat het verschil in niveau tussen mijn 15 jarige zoon en 8 jarige zoon te groot is. Samen lessen zou ten koste gaan van de een of de ander.

vlinder72 op 20 jan 2018 13:11

180 euro per dag voor een priveleraar?? Dat betaal je in obergurgl voor 2,5 uur les
Laat me maar weten waar jij dat voor 1 dag kan vinden

Voor onze is 2 uur privéles per dag lang zat. Wij lessen nooit langer. Vijf dagen, 2 uur privéles en je maakt flinke stappen. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die vijf dagen lang de hele dag privéles boekt. Twee uur is volgens mij redelijk standaard.

'S middags skiën wij zelf met de kinderen.

Als je met meerdere leden in een gezin bent kan je die leraar toch verdelen en elk 2 uur nemen. Wij gaan met Pasen en ik plan 2 u voor mijn zoontje, 2 u voor mijn vrouw en 2 u voor mij en mijn schoonbroer

Plaats een reactie